xDarkness schreef:Beste mensen,
Ik wil jullie meningen en het is een gebeurtenis, luister/lees goed.
Vorig jaar werd Pepper kreupel omdat ze in de stapmolen viel. Okee, niets aan de hand, lekker stappen en na een paar weken er weer op. Niet dus. Nog wat gestapt en na een paar weken was ze beter. Maar maanden lang was ze steeds wel een paar weken goed en dan weer niet. De hele tijd nog steeds kreupelen. We gingen met haar naar de dierenarts en we hebben foto's van haar benen laten maken.
De dierenarts zei dat ze oneffenheden in het hoefgewricht in het linkervoorbeen had. Maar wij dachten dat ze rechtsachter kreupel was, klopte ook, want omdat ze rechtsachter ging ontzien, overbelastte ze haar andere been dus. Naja, behandeld en wel, ging het de rest van de winter goed.
ook in de zomer een paar keer kreupel, maar niets ernstigs, had niets met het andere te maken. Geen zorgen om maken dus. Maar nu is het weer herfst en begint ze weer dus na de paar weken weer te kreupelen enzo. Wat me dus opvalt is dat ze vaker kreupel is in de herfst/winter, ik weet niet of dat er wat mee te maken heeft.. Ze was maandag (09, 11, 09) linksachter een flink stuk korter, wilde hem niet netjes wegzetten en ontzag hem dus. Was niet dik of warm, dus het moet vanbinnen komen..
Waar ik me dus zo'n zorgen om maak, is dat ik bang ben dat als ik te lang doorrij dat ik haar dan voorgoed kreupel of misschien wel kapot maak.. Maar aan de andere kant kan het ook zijn doordat het een echte 'huistuin en keuken pony' is. Ze heeft een wat gedrongen gestel. Dat ze gewoon een zwakke plek heeft(Haar achterbenen dus.) en daar om de zoveel tijd gewoon last van heeft. Misschien kan dat wel.. Maar ik denk dan, zet haar dan helemaal op de foto, dan weten we het zeker. Maar als ze daar niets op zien zijn we ook niets verder, en misschien is het wel gronisch? Ik weet het allemaal niet. Maar jullie snappen dat ik me goed zorgen maak.. Hopen dat jullie me een beetje kunnen geruststellen en helpen..
Update!!! 12-11-09
Vandaag met de eigenaresse van de stal gesproken, en om een lang verhaal kort te maken, we denken niet dat het spat is, aan gezien ze geen dikke sprongen heeft. (Dit hoeft ook niet, dat weet ik) We denken dat het een combinatie van spierpijn en stijfheid is, het is ook een dieseltje dat warm moet draaien, dat wisten we al en daar werken we aan. Ze heeft me voorgesteld om er vitamine E + Seleen erin te gooien, wat ik dus ook snel ga halen of bestellen. Dan maar geven en afwachten of het wat beter gaat. Baad het niet, dan schaad het niet, iemand hier ervaring mee? we gaan haar ook samen nalopen, kijken of we wat kunnen vinden
Respect voor diegene die alles gelezen heeft
xx
Update!
Ze is nagekeken door mijn instructrice, ze heeft last van haar rug(spierpijn omdat ze ontlast) en pijn in haar bekken, zover zij het kan zien. We gaan haar laten kraken en een beetje rustig aandoen.
x
Iemand ervaring met vitamine E + Seleen en praktische oefeningen die ik kan doen met mijn pony? Het zou me reuze helpen!
Mvg,
xDarkness.