Stijf/kreupel in de winter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 16:38

funnyhorses schreef:
Bij de mijne was het zo dat ze ene dag langzaam en kort liep en snel buiten adem was en de dag erop leek het alsof er niks aan de hand was.
Dus ik dacht ook van ach het zal wel meevallen.Niet dus,het bronnetje was dus uiteindelijk uitgeput en al gauw werden de symptomen duidelijker.
Doordat jij al 2 jaar ook selenium met vit.E geeft kan het zijn dat ze de selenium ook niet meer verwerkt krijgt.(kan uitlopen op haaruitval van manen en staart)
Misschien toch es wijs om dat door een da goed na te laten kijken!!!

Beterschap met je paardje!

Ik geef nog geen seleen, dat ben ik van plan te geven.;)

Mvg, xDarkness.

I_Cee_Ebony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:16

artrotisch probleem denk ik Ik heb goede ervaringen met vitamine E sellenium geef ook MSM. Verder blijft het een probleem ben ik bang!

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 19:07

xDarkness schreef:
Beste mensen,

Ik wil jullie meningen en het is een gebeurtenis, luister/lees goed.

Vorig jaar werd Pepper kreupel omdat ze in de stapmolen viel. Okee, niets aan de hand, lekker stappen en na een paar weken er weer op. Niet dus. Nog wat gestapt en na een paar weken was ze beter. Maar maanden lang was ze steeds wel een paar weken goed en dan weer niet. De hele tijd nog steeds kreupelen. We gingen met haar naar de dierenarts en we hebben foto's van haar benen laten maken.
De dierenarts zei dat ze oneffenheden in het hoefgewricht in het linkervoorbeen had. Maar wij dachten dat ze rechtsachter kreupel was, klopte ook, want omdat ze rechtsachter ging ontzien, overbelastte ze haar andere been dus. Naja, behandeld en wel, ging het de rest van de winter goed.

ook in de zomer een paar keer kreupel, maar niets ernstigs, had niets met het andere te maken. Geen zorgen om maken dus. Maar nu is het weer herfst en begint ze weer dus na de paar weken weer te kreupelen enzo. Wat me dus opvalt is dat ze vaker kreupel is in de herfst/winter, ik weet niet of dat er wat mee te maken heeft.. Ze was maandag (09, 11, 09) linksachter een flink stuk korter, wilde hem niet netjes wegzetten en ontzag hem dus. Was niet dik of warm, dus het moet vanbinnen komen..

Waar ik me dus zo'n zorgen om maak, is dat ik bang ben dat als ik te lang doorrij dat ik haar dan voorgoed kreupel of misschien wel kapot maak.. Maar aan de andere kant kan het ook zijn doordat het een echte 'huistuin en keuken pony' is. Ze heeft een wat gedrongen gestel. Dat ze gewoon een zwakke plek heeft(Haar achterbenen dus.) en daar om de zoveel tijd gewoon last van heeft. Misschien kan dat wel.. Maar ik denk dan, zet haar dan helemaal op de foto, dan weten we het zeker. Maar als ze daar niets op zien zijn we ook niets verder, en misschien is het wel gronisch? Ik weet het allemaal niet. Maar jullie snappen dat ik me goed zorgen maak.. Hopen dat jullie me een beetje kunnen geruststellen en helpen..

Update!!! 12-11-09

Vandaag met de eigenaresse van de stal gesproken, en om een lang verhaal kort te maken, we denken niet dat het spat is, aan gezien ze geen dikke sprongen heeft. (Dit hoeft ook niet, dat weet ik) We denken dat het een combinatie van spierpijn en stijfheid is, het is ook een dieseltje dat warm moet draaien, dat wisten we al en daar werken we aan. Ze heeft me voorgesteld om er vitamine E + Seleen erin te gooien, wat ik dus ook snel ga halen of bestellen. Dan maar geven en afwachten of het wat beter gaat. Baad het niet, dan schaad het niet, iemand hier ervaring mee? we gaan haar ook samen nalopen, kijken of we wat kunnen vinden
Respect voor diegene die alles gelezen heeft
xx

Update!

Ze is nagekeken door mijn instructrice, ze heeft last van haar rug(spierpijn omdat ze ontlast) en pijn in haar bekken, zover zij het kan zien. We gaan haar laten kraken en een beetje rustig aandoen.

x
Iemand ervaring met vitamine E + Seleen en praktische oefeningen die ik kan doen met mijn pony? Het zou me reuze helpen!

Mvg,

xDarkness.

demyroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 20:09

hee xDarkness
ik had je verhaal gelezen en ik zie dit ook heel erg vaak.
vaak word dan aan te raden om heel veel te stappen, en vooral voorwaarts rijden in de stap.
maar is het nu nogsteeds?
en hoelang al?

xdemyroosje

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 07:56

Mijn paard was vaak stijf als ze van stal af kwam. In de winter werd dat vaak wat erger.
Mijn instructrise raade mij aan om een middel met glucosamine erin te proberen, omdat ze dacht dat mijn oaard misschien lichte atrose had.

Ik heb Glucosamine Complex Paard van Groene Os geprobeerd.
Ben begonnen met 1 pot, om te kijken of het werkte.
Binnen 2 weken had ik het gevoel dat ze beter ging lopen.
We begonnen niet meer enkele passen onregelmatig, maar gewoon direct zuiver.
Ik gebruik het sindsdien en ook het terugschroeven van de dosering gaat goed.
(je begint namelijk met een startdosering en dan moet je langzaam terug naar een onderhoudsdosering en die moet je zelf "uitvinden" Er staat namelijk op de pot 1- 1 1/2 schep onderhoudsdosering. Je moet dus even kijken tot hoever je terug kan schroeven)

Dit is het middel:
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... rd/101112/

Schrik niet van de prijs, het is best prijzig namelijk, maar dat zijn al deze middeltjes.
Ik heb toen ik ging kijken naar een middel met Glucosamine erin, alle soorten naast elkaar gelegd.
Deze leek mij heel goed :P

Brittjehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 19:13

mijn vorige pony had het ook.in de zomer kon ze lekker buiten staan in de wei, maar in de herfst moest ze de stal op, het werd koud en ze kreeg minder beweging alleen maar een paar uurtjes buiten en een uurtje rijden. het komt vooral door dekou en het gebrek aan beweging. probeer dus zoveel mogenlijk beweging te geven al is het even elke dag extra een half uurtje laten stappen aan de longe