Jeanneee_ schreef:Een jong paard snapt sturen nog niet, dat moet je hem leren.
Ja ok maar ze is al vanaf juli aan het klooien...dan moet er nu toch echt een beetje stuur opzitten hoor!
Nou vooruit...toch een inhoudelijke reactie.
llindaaa schreef:Ik rijd nou sinds eind juli op Anouk, we zijn haar nu aan het inrijden. Maar sturen lukt niet, hoe leer ik dit haar aan? Het zit er wel een beetje op maar ze krulde vandaag helemaal haar nek in en met haar neus schuin naar mijn tenen. Ik snapte er niets van en kon haar ook niet fatsoenlijk sturen, ze stapte ook niet mooi door en reageerde niet actief op mijn been. We reden los in de wei...
Wie weet de oplossing?
1. Natuurlijk reageert ze niet actief op je been, ze moet nl. leren om op een beenhulp voorwaarts te gaan. Hoe? middels stemhulp en karwats...maar als je dat niet weet, hoor je geen paard in te rijden.
2. Een paard dat niet voorwaarts is, stuurt sowieso een stuk lastiger. 't Is net een boot...
3. Als een paard niet wendt, maar alleen haar hoofd buigt, betekent dat, dat je de verkeerde teugelhulp geeft. Jij doet je hand niet (alleen) opzij, maar trekt de binnenteugel aan. Nu niet gaan tegenstribbelen, echt, dat is een feit.
Dat je na 4 maand nog niet verder bent, lijkt me toch een brevet van onvermogen. Breng je paardje niet verder in de war maar bewijs het een plezier en SCHAKEL DESKUNDIGE HULP IN!! Waar gaat het nou om? het welzijn van je paard of je geknakte ego?