Problemen met sturen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 11:35

llindaaa schreef:
zodiacje schreef:
je bent 14, je rijd pas 4,5 jaar paard en nu wil jij een paard inrijden. En dan alleen hulp zoeken via bokt...
Dat noem ik aanklooien!

Ik doe het SAMEN met iemand die al meerdere paarden in heeft gereden en waarvan de dochter instuctie is... Dus wat nou aanklooien... Er is voldoende begeleiding! Dat ik 4,5 jaar rijd, zegt niets over hoe ik rij!

Had je wel even wat eerder mogen melden, had een hoop gezeik voorkomen.
Je bent nog niet heel lang op bokt zag ik, maar zo leer je "ons" wel goed kennen.
Helaas is er een overvloed aan pennymeisjes hier op bokt die het allemaal maar zelf denkt te kunnen.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 11:40

Omdat we alleen maar kunnen reageren op wat er in het topic geschreven staat. Als daar maar het halve verhaal in staat weten we de andere helft idd niet. Dat is niet erg, maar zoals het in je beginpost omschreven stond, leek het erop dat je geen verdere hulp had, en dan zijn zulk soort reacties hier te verwachten. :)
Aan het verhaal over dat ze zich opkrulde en met haar neus naar je tenen bewoog, leidde ik af dat je teveel met je binnen teugel deed. Het is echt niet allemaal negatief wat de mensen hier hebben gezegd, er zijn al een hoop goede tips langsgekomen :) .

Donkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 11:41

llindaaa schreef:
rikkybergy schreef:
Hoi linda,
Wat zitten ze hier op je te floeken.
Ik denk dat als je de moeder van diegene die jou help eens vraagt zou dat ook een oplossing zijn?

Hehe, eindelijk is niet iemand die direct op me afgeeft terwijl diegene het halve verhaal niet weet. Ik word geholpen, ik doe het namelijk samen met de eigenaar en die heeft al meerdere paarden ingereden. En zijn dochter is instructie, dus hem kan ik het vragen. Maar laatst liep ik tegen het probleem aan en kon ik het niet zo 1,2,3 vragen want hij was er niet. Ik zat er alleen even op. Ik heb nu iets wat ik proberen ga, en oefen dat met slalommen van pionnetjes! Dus waarom iedereen zo afgeeft op me? Geen idee... Maar het zit toch redelijk goed?

Als je in het begin erbij had gezet had je vast niet zulke reactie's gekregen ;)
Verder ben ik het wel zo ongeveer met Kyliam eens, toch zou ik wel elke keer ( dus niet even alleen erop ) hulp erbij vragen want dan kunnen hun je gelijk vertellen wat je kunt/moet doen.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 11:49

Laat je paard inrijden door een professioneel persoon.
Neem zelf rijlessen op en paard dat het al kan.
Hier hebben jij en je paard later heel veel profijt van.
Het duurt heel lang, voordat je ervaring hebt om een paard
goed in te rijden. Zolang je nog om hulp vraagt, via een forum,
ben je uiteraard nog niet geschikt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:10

aliesjeh schreef:
Omdat we alleen maar kunnen reageren op wat er in het topic geschreven staat. Als daar maar het halve verhaal in staat weten we de andere helft idd niet. Dat is niet erg, maar zoals het in je beginpost omschreven stond, leek het erop dat je geen verdere hulp had, en dan zijn zulk soort reacties hier te verwachten. :)
Aan het verhaal over dat ze zich opkrulde en met haar neus naar je tenen bewoog, leidde ik af dat je teveel met je binnen teugel deed. Het is echt niet allemaal negatief wat de mensen hier hebben gezegd, er zijn al een hoop goede tips langsgekomen :) .

Amen! Maar het lijkt me ook logisch dat je dat erbij zet. Afijn, weer wat geleerd. ;)

llindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 18:30

drop er maar een slotje bij..

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:08

zodiacje schreef:
nee, jij begrijpt het niet. Ga niet aanklooien, vraag gewoon om hulp. Niets mis mee. Doe je jezelf en je paard een groot plezier mee!

HELEMAAL MEE EENS!!! doe wat met deze tips!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:16

llindaaa schreef:
zodiacje schreef:
je bent 14, je rijd pas 4,5 jaar paard en nu wil jij een paard inrijden. En dan alleen hulp zoeken via bokt...
Dat noem ik aanklooien!

Ik doe het SAMEN met iemand die al meerdere paarden in heeft gereden en waarvan de dochter instuctie is... Dus wat nou aanklooien... Er is voldoende begeleiding! Dat ik 4,5 jaar rijd, zegt niets over hoe ik rij!

samen met iemand? waarom kom je dan hier om zulk raad vragen? En dan te bedenken dat het via het internet gaat..dan is een misbeoordeling snel gemaakt. Beetje een risico opzich. Kijken met de oogjes ter plaatse, vooral door de oogjes van een ervaren iemand helpt!

Neem aan dat die andere dan wel ervaring hebben? Waarom DOE je het dan niet samen in plaats dat je hier vraagt hoe je moet leren sturen? Ik snap het niet hoor.. :(:) beetje naïef.

Die 4,5 jaar zegt inderdaad niet altijd alles. Maar 14 jaar... tja toen dacht ik ook dat ik al heel wat kon. Maar was gewoon een snotneusje. Maar goed, misschien ben je wel een talent,..maar daar twijfel ik wel aan.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:21

Jeanneee_ schreef:
Een jong paard snapt sturen nog niet, dat moet je hem leren.

Ja ok maar ze is al vanaf juli aan het klooien...dan moet er nu toch echt een beetje stuur opzitten hoor!

Nou vooruit...toch een inhoudelijke reactie.
llindaaa schreef:
Ik rijd nou sinds eind juli op Anouk, we zijn haar nu aan het inrijden. Maar sturen lukt niet, hoe leer ik dit haar aan? Het zit er wel een beetje op maar ze krulde vandaag helemaal haar nek in en met haar neus schuin naar mijn tenen. Ik snapte er niets van en kon haar ook niet fatsoenlijk sturen, ze stapte ook niet mooi door en reageerde niet actief op mijn been. We reden los in de wei...
Wie weet de oplossing?

1. Natuurlijk reageert ze niet actief op je been, ze moet nl. leren om op een beenhulp voorwaarts te gaan. Hoe? middels stemhulp en karwats...maar als je dat niet weet, hoor je geen paard in te rijden.
2. Een paard dat niet voorwaarts is, stuurt sowieso een stuk lastiger. 't Is net een boot...
3. Als een paard niet wendt, maar alleen haar hoofd buigt, betekent dat, dat je de verkeerde teugelhulp geeft. Jij doet je hand niet (alleen) opzij, maar trekt de binnenteugel aan. Nu niet gaan tegenstribbelen, echt, dat is een feit.

Dat je na 4 maand nog niet verder bent, lijkt me toch een brevet van onvermogen. Breng je paardje niet verder in de war maar bewijs het een plezier en SCHAKEL DESKUNDIGE HULP IN!! Waar gaat het nou om? het welzijn van je paard of je geknakte ego?

Johanna59

Re: Problemen met sturen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 19:22

Jonge paarden niet zelf in rijden, maar door een prof laten doen.

M_Vainqueur

Re: Problemen met sturen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 19:34

Hulp is natuurlijk altijd het beste, maar vragen stellen mag toch altijd!
Wat iedereen zegt over dat een paard niet 'snapt' wat moet als je stuurt klopt niet helemaal. Wanneer je een jong paard stuurt(ook een oud paard eigenlijk) geef je altijd zo de hulpen dat de Natuurlijke reactie van een paard er voor zorgt dat die doet wat jij wilt, daar draait volgens mij het hele paardrijden om. Dus wanneer je goed nadenkt over wat die moet doen en hoe je dat als natuurlijke reactie kan uitlokken heb je hem zo door de bocht zonder trekken plukken schoppen enzo. Je geeft dus met de binnenhand aan welke kant die op moet, met de buitenteugel sluit je hem op en met je buitenbeen laat je hem naar binnen stappen en dan heb je zonder gedoe hem zo de bocht om. De meeste jonge paarden zijn eigenwijs(natuurlijk!!) en dan is een duidelijke beenhulp nodig om hem even te laten weten dat het toch echt de bedoeling is. Maar als je het goed brengt snappen ze het echt wel! Succes!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 19:51

Het kan misschien helpen als iemand 'meestuurt'
Wat wil zeggen: teugels vasthouden en richtingen uitsturen terwijl jij de juiste hulpen geeft en stem gebruikt.
Zodra het wat vlotter gaat kan de tweede persoon wat afstand nemen enz...

Op die manier heb ik het ook gedaan, heeft prima geholpen.

llindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 15:24

IK HEB ME ANTWOORD AL HEEL LANG...
moeten jullie mij niet gaan zitten afkraken...
fokfok waarom kun je op bokt niet gewoon je eigen topics verwijderen!