Mijn houding.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alice13

Re: Mijn houding.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:50

Ik heb heel vaak zonder zadel gereden. Dit werkte voor mij heel goed voor mijn houding. Niet alleen van je benen, maar ook je rug!
Als je vader je gaat helpen zou ik gelijk het hele zadel er afgooien. eventueel een beugelriem om de hals zodat je niet in de mond gaat trekken. en heb je wat extra hou vast!

succes in ieder geval!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 03:32

Persoonlijk vind ik zonder zadel rijden geen goede methode.
Je bent je wel bewuster van je zit/(gebrek aan) evenwicht, maar soms ga je anders zitten om jezelf een houding te geven.

Dan zou ik liever investeren in een Centered Riding-les. :)

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 11:51

Heb je al foto's gemaakt? Toch vind ik je houding best netjes, hier en daar lijkt er wel wat spanning te zijn in je lichaam.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 12:27

Hallo. :) We hebben geen foto's kunnen maken en ook niet kunnen longeren (dus zitlesje) omdat de bak helemaal vol was en het buiten regende. Daarom heb ik mijn beugels eraf gehaald en ben ik zo gaan oefenen. Het ging super goed. :D Foto's zijn gemaakt, maar met een telefoon en mijn vader kwam er net achter dat ie daarvan het kabeltje kwijt is. _O- Maargoed. Eerst volgende keer dat ik foto's heb zet ik ze erop. Dankjulliewel!

meliss1812

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 15:59

Je kunt je beugels ook een keer uit doen met rijden dan moet je wel zitten, eventueel zonder zadel!
Verder zit je op de foto wel redelijk rechtop mocht misschien nog wel iets meer, en dat je je kont naar achter duwt kon ook wel eens kloppen je zit namelijk met een iets holle rug ;)!
Hopelijk heb je er wat aan!

meliss1812

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:03

TurdusMerula schreef:
Je bent je wel bewuster van je zit/(gebrek aan) evenwicht, maar soms ga je anders zitten om jezelf een houding te geven.

Ik heb zelf va mijn 5de tot mijn 12de zonder zadel leren paardrijden en nu heb ik telkens 7s of 8ten voor mijn houding, je leert onafhankelijk te zitten van je paard, je voelt je paard veel beter aan en die houding die je aanneemt is omdat je het dan gewoon niet gewent bent, je zult er echt aan moeten wennen want je bent je steun kwijt!
Zodra je je weg hebt gevonden zul je zien dat je heel ontspannen kunt gaan zitten op een paard en vervolgens ook netjes recht op kunt gaan zitten.
Ik doe het nu nog wel eens!!
De verkrampte houding komt gewoon door spanning en het eng vinden, je kunt er namelijk sneller vanaf vallen, je moet echt proberen ontspannen te gaan zitten ;)!

xMoreill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:42

Manege-ervaring noem ik geen serieuze ervaring, omdat je erbij zegt dat je alsje daar een rondje door de bak kon galopperen het al goed was..

Je zegt hetis een oude foto, naja van die foto kan ik zeggen beugels paar gaten langer en handen rechtop..

Maar ken je iemand met een dressuurzadel, vraag dan eens of je die mag lenen, mits hij goed op je eigen paard/pony past, of dat je eens op haar paard/pony mag rijden met dat dressuurzadel..

Ik heb zelf ook nogal wat commentaar op mijn dressuurhouding, maar heb dus toen op een dressuurzadel gezeten en dan word je eigenlijk al een beetje in die houding gedrukt..

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:03

ik01 schreef:
probleeem benen :heb ik ook gehad !meer met je knieën knijpen

Je moet juist níet met je knieen knijpen! Dat zie je verkeerd. Je moet op je kont zitten en in principe je benen los kunnen laten hangen en nog steeds netjes rechtop kunnen zitten.

Probeer niet teveel je rug recht te drukken om rechtop te zitten, dit moet van nature gebeuren, en zo krijg je een wat gespannender beeld van je rug. Je mag je handen iets hoger houden en zorg dat ze in een mooie lijn met je teugels lopen. Je benen mag je losser laten hangen, je zegt dat je al langere beugels hebt, ik ben benieuwd naar foto's van langere beugels. Ik vind dat je al erg netjes zit hoor, maar misschien kunnen we het beter 'beoordelen' vanaf een filmpje.
Zonder beugels rijden vind ik wel een goede manier om te oefenen hoor! Succes ermee :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:09

meliss1812 schreef:
TurdusMerula schreef:

Ik heb zelf va mijn 5de tot mijn 12de zonder zadel leren paardrijden en nu heb ik telkens 7s of 8ten voor mijn houding, je leert onafhankelijk te zitten van je paard, je voelt je paard veel beter aan en die houding die je aanneemt is omdat je het dan gewoon niet gewent bent, je zult er echt aan moeten wennen want je bent je steun kwijt!
Zodra je je weg hebt gevonden zul je zien dat je heel ontspannen kunt gaan zitten op een paard en vervolgens ook netjes recht op kunt gaan zitten.
Ik doe het nu nog wel eens!!
De verkrampte houding komt gewoon door spanning en het eng vinden, je kunt er namelijk sneller vanaf vallen, je moet echt proberen ontspannen te gaan zitten ;)!

Ik denk dat je dan gewoon heel goed zit. :)

Ik kan ook wel netjes zitten zonder zadel, tenminste, het is niet heel netjes maar niet belachelijk veel anders dan met zadel. Hangt ook wel van je paard af, hoe fijn die zit, denk ik...

Ik denk dat je zonder zadel makkelijker de beweging kunt voelen, en daardoor bewuster kunt zijn van dingen.
Maar juist als je houding niet zo fijn is of je snel spant, ga je zonder zadel juist minder prettig zitten.

Blijf er dus bij dat het niet hoeft te helpen.
Maar wel fijn voor jou dat je zo netjes zit hoor! (Zou willen dat ik dat ook kon zeggen.)

@ik01, lees de link eens die ik gaf, en het CRgebeuren vanop de site, is leerzaam! :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:27

Alice13 schreef:
Ik heb heel vaak zonder zadel gereden. Dit werkte voor mij heel goed voor mijn houding. Niet alleen van je benen, maar ook je rug!
Als je vader je gaat helpen zou ik gelijk het hele zadel er afgooien. eventueel een beugelriem om de hals zodat je niet in de mond gaat trekken. en heb je wat extra hou vast!

succes in ieder geval!

pas op dat je hierdoor niet 'leert' met de benen te klemmen. Ook een fenomeen wat weer lastig is af te leren.

maar zo heel slecht vind ik je houding niet eens. Die van mij is slechter. Maar je geeft al aan dat er verbetering in zat.. dus volhouden he! en lessen.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:19

@ knert. Ik heb het niet over klemmen. Iets wat ik zelf ook helemaal niet kan, maar ik vind dat mijn balans er beter door is geworden. Maar ik snap wat je bedoelt!

@ Ambrasoft, veel succes er mee. Het ziet er al heel goed uit, kan alleen maar beter!

groetjes Lisanne

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 18:24

ik01 schreef:
probleeem benen :heb ik ook gehad !meer met je knieën knijpen

dat is toch juist wat je niet wil bereiken? als je niet met je knieen knijpt zit je dieper in het zadel. Probeer maar eens uit.

Dus niet aanleren