Scheef paard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:31

Ik heb nog een tip voor je, ik krijg dus ook les volgens Bodt methode. Ik rij in begin en bij uitstappen veel slangenlijn om de achterhand/rug los te maken. Ook focus ik op een punt waar ik heen wil rijden. Ik corrigeer tegenovergesteld. Valt je paardje naar links op de lijn die je wilt rijden dan geef ik direct lichte druk op teugel naar rechts. Wel direct loslaten als paard weer op de gewenste lijn loopt. Ook werk ik nog met lichte contrastelling (alleen op rechte lijn!), dit om de korte kant beetje op te rekken. Ben echt reuze tevreden met resultaat, je krijgt er een ander paard voor terug.

Beter is natuurlijk om les te nemen, op Paard en Recht staan instructeurs. Met voltes rijden kwam ik er niet, sterker nog; mijn paard werd daar zelfs kreupel van. Eerst rechtrichten dus, daarna voltes rijden.

Rian_t

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 16:02

Heb net weer gereden, en het ging al iets beter! Lijnen werden rechter en ik kreeg Ulan zelf ook wat rechter. Als ik ging aandraven viel hij in de bochten wel heel erg naar binnen. Tuurlijk is het dan niet de oplossing om zijn hoofd naar rechts te 'trekken' zodat hij naar buiten kijkt, maar hoe kan ik het naar binnen vallen wel tegengaan?

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:48

Rian_t schreef:
Heb net weer gereden, en het ging al iets beter! Lijnen werden rechter en ik kreeg Ulan zelf ook wat rechter. Als ik ging aandraven viel hij in de bochten wel heel erg naar binnen. Tuurlijk is het dan niet de oplossing om zijn hoofd naar rechts te 'trekken' zodat hij naar buiten kijkt, maar hoe kan ik het naar binnen vallen wel tegengaan?

Mooi dat het beter gaat, alles gaat met stukjes en beetjes.. Elke keer dat je rijd en je bent je bewust van de 'scheefheid' en je doet er iets mee word het steeds beter.. Het gaat vooral om de houding van jezelf en je handen.. Recht houden (en geen ongelijke teugels). Het beste is als er iemand in de bak is die je aanwijzingen geeft..

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:48

Les nemen ?

tylando

Re: Scheef paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:44

waarom kan hij niet in een bocht naar buiten kijken? dat maakt niet uit.. als het al beter ging om met tegenstelling te rijden kan dat ook in een bocht hoor!

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:48

ligt het echt aan het paard of aan jou??

bij mij was dit precies zo, maar dit lag aan mij.
en aangezien ik de enige ben die haar reed en rij heb ik haar denk ik ook scheef gemaakt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:54

Cherish: een paard is van nature al scheef, je kan het wel vereregeren, dat wel, meer het lag dus niet compleet aan jou :)

Antoine de Bodt is een hele fijne methode :j
Als je de juiste instructie hebt krijg je ook zeer veel theorie mee, en wat je doet in de praktijk wordt onderbouwd waarom je dat moet doen :)

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:15

oefenen oefenen oefenen en les nemen :-)
als het in stap goed gaat, zal ik eerst blijven oefenen in stap todat dat erg goed gaat. Daarna pas aandraven. Vooral rechte voltes rijden in begin. Eigelijk rij je vierkanten. Corrigeer van te voren als je weet nu gaat het naar binnen vallen. Kort "rukje" is beter dan trekken. Herhalen tot gewenste resultaat. Probeer je paard op eigen benen te laten lopen, genoeg teugel geven. kwestie van timen, druk en loslaten
Ik kan hooguit in grove lijnen vertellen hoe en wat. Maar je zal het echt dmv les moeten leren. Probeer eerst eens een aantal lessen, dan weet je direct op deze rijmethode bij jou en je paardje past. Denk het wel :D

Fijn dat het al iets beter ging!

Shelley_026

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 12:04

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:52

Suprirse1 schreef:
Heej,
Wij richten onze paarden recht met de manier van Antion de Both. Je kan hem denk vast wel opzoeken op internet of zo.
Hij richt de paarden recht door tegen stelling te geven enz. Erg leerzaam.

Groetjes!

Toch ook goed om je hier verder in te verdiepen. Wanneer je 'zomaar' met tegenstelling gaat rijden kun je ook juist een s-gebogen paard in de hand werken en dat is nog moeilijker te corrigeren dan een paard wat bijvoorbeeld maar op 1 hand vast zit.

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:18

mirkip schreef:
Suprirse1 schreef:
Heej,
Wij richten onze paarden recht met de manier van Antion de Both. Je kan hem denk vast wel opzoeken op internet of zo.
Hij richt de paarden recht door tegen stelling te geven enz. Erg leerzaam.

Groetjes!

Toch ook goed om je hier verder in te verdiepen. Wanneer je 'zomaar' met tegenstelling gaat rijden kun je ook juist een s-gebogen paard in de hand werken en dat is nog moeilijker te corrigeren dan een paard wat bijvoorbeeld maar op 1 hand vast zit.

Volledig mee akkoord! Begin nooit ergens aan zonder intructie!
Elke paard is anders. Op de manier van Antoinne streeft men allen naar hetzelfde, maar ieder paard heeft andere oefeningen nodig.

Rian_t

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 15:48

Ik heb gisteren echt heerlijk gereden!
Eerst lekker losrijden, goed het tempo erin zodat hij mooi voorwaarts liep. Lekker veel figuren gereden en veel overgangen gemaakt. Ulan liep een stuk rechter :D Vervolgens had ik hem in stap helemaal los en ging hij vanzelf nageven, voelde heerlijk! Vervolgens ook in draf hard aan het werk gegaan, goed de pas erin, en ook daar kreeg ik hem redelijk los. Vervolgens nog even lekker een galopje op elke hand en daarna nog even op de overgang geoefend van stap naar draf.

Er was wel 1 bocht waarin hij steeds over zijn schouder wegliep om weer mooi op de hoefslag te gaan lopen dus ik ben an plan om nu 3/4 van de tijd op de binnenhoefslag te gaan rijden zodat hij leert om op zijn eigen benen te gaan staan.

Hartelijk bedankt voor jullie tips!
x

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:50

Veel succes, fijn dat je verbetering merkt. Ook fijn voor je paardje lijkt mij!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:05

tylando schreef:
idd proberen tegenstelling te rijden....desnoods je ene teugel iets korter...maar meer druk op de teugel aan de kant waar ie niet los is...

ben ik het niet helemaal mee eens. Zo probeer je je paard recht te trekken. Lijkt me dat je daardoor meer spanning opbouwt. Niet dat ik hiervoor gestudeerd heb ofzo.. Maar het lijkt logisch, maar hierdoor krijg je geen ontspanning. Een paard wat scheef is heeft ook vaak een scheve spieropbouw. Tegenstelling te rijden is ook iets waar je heel voorzichtig in moet zijn.

Ik zou het paard in combi met ondersteuning van een osteopaat en met geode ondersteuning in het recht rijden weer langzaam recht te krijgen.
vergeet niet dat sommige paarden ook scheef kunnen zijn door bijvoorbeeld altijd met een been naar voren grazen. Krijg je ook flink schouderverschil van. Dat is wel moeilijk af te leren. En sommingen blijven altijd wel iets scheef.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 06:41

*** knert**

ik zei eerder bij dit onderwerp dat ik het fout had geformuleerd!!!
dus bedoelde dat je de teugel waar druk op zit los moet laten ipv vastpakken...dit heb ik hersteld !
het gaat hier niet over rechttrekken! het ging om stelling!

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 06:42

tylando schreef:
sorry KSAC! je hebt helemaal gelijk! :o

de vaste kant loslaten en de losse kant contact maken!

volgens mij zat ik even op een andere aarbol! ;) :D

dit bedoelde ik dus!!!!

Excaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 07:08

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 07:17

ik rijdt via de antoinne de bodt methode sinds enkele malen daar mijn paard ook scheef leif maar ik ben er super blij mee met deze methode daar mijn paard nu wel in een rechte lijn kan lopen. dus ik zou zeggen kijk eens op zijn site of zoek iemand die je les kan geven op deze manier

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 11:05

tylando schreef:
*** knert**

ik zei eerder bij dit onderwerp dat ik het fout had geformuleerd!!!
dus bedoelde dat je de teugel waar druk op zit los moet laten ipv vastpakken...dit heb ik hersteld !
het gaat hier niet over rechttrekken! het ging om stelling!

oh sorry hoor :o

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 18:27

geeft niet, vond het al stom van mezelf dat ik het fout had geformuleerd :Z

I_Cee_Ebony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:17

Leer je paard eerst recht lopen voor dat je allerlei oefeningen gaat doen zoals stellingen etc.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 11:57

Je kunt ook eens kijken op www.rechtpaard.nl
Hier heb ik zelf een positieve ervaring mee. Na slechts 3 lessen werden wij al veel rechter. Helaas zijn we nu vanwege een blessure uit de running.

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 16:13

Mijn verzorgpony was ook erg scheef,
Heb een paar lessen alleen maar op de binnenhoefslag gereden..
Helpt wel.. :o