Strenge binnenhand oplossen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:41

bamsy schreef:
Sassol op dat rijden met je navel als 3de oog :) reageert ze heel goed, ik oefen regelmatig met losse teugel en dan voltes en wendingen rijden op mn zit. Ik vergeet zelf vaak tijdens het rijden te kijken waar ik naartoe rijd dus te sturen met zit haha.

Ben wel erg blij met de vriendelijke reacties en tips die ik krijg!! Zie in sommige topics wel eens anders :D

Als je een weekje of 2 met alleen maar losse teugel rijdt (ook als je niet elke dag rijd, doe ik ook niet =P) zul je daarna meteen gevoeliger zijn in je hand, en je paard zal er gevoeliger op reageren, dan zul je het meteen merken als je meer spanning op je binnenteugel hebt.

Anders kun je ook nog een zweepje tussen je handen doen, even wennen maar dan zit het zweepje scheef als je meer met je binnenhand doet, of alleen naar achteren trekt ipv opent. Heeft bij mij allebei geholpen^^

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:52

midgie schreef:
griebels schreef:
Midgie, een paard kan niet loslaten voor als hij niet van achteren ondertreedt.
Als je achter er maar bij laat lopen, loopt je paard dus op de voorhand...
Ik vraag me af waar jij hebt leren rijden?

Maar hoe leer je het ondertreden dan, je moet eens opletten hoeveel paarden duwen en niet dragen en te zwaar in de hand hangen.
Je kan niet zomaar klakkeloos gaan zitten drijven , dat geeft misschien wel actie in het achterbeen maar geeft nog geen dragend achterbeen, het in een combi van veel dingen, die je eerst afzonderlijk aanleert en daarna kun je het aan mekaar gaan plakken.
Ik ben heel veel bezig met rechtrichten , dus veel met stelling en buiging bezig.
Zeker moet je je paard naar je hand toe rijden, maar dan moet je wel eerst weten hoe en niet zomaar been geven en denken dat dat voldoende is , er komt meer bij kijken.

Er komt ook meer bij kijken dan alleen maar been geven om de achterhand te laten ondertreden...
Je zorgt eerst dat hij achter actief wordt zodat je het voor kunt bewerken.
Als een paard zwaar in de hand is, treedt hij niet onder en loopt hij niet vanuit de schouder...

Heel NL is het erover eens dat je een paard eerst achter goed moet hebben voor je aan de voorkant wat kunt doen, daarom nogmaals (als normale vraag) waar heb jij leren paardrijden? Daar ben ik echt benieuwd naar...

Suprirse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:58

Wat wij altijd doen als ik te veel spanning op me binnenhand heb is heel simpel en goed te onthouden.
Gewoon af en een aai met je binnenhand over de hals van je paard.. en je geeft je paard weer ruimte/lucht. En je wordt minder sterk als je hier op gaat letten.

Succes

Suprirse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:03

Maar het 'motoortje' van het paard zit achterin.. deze moet je eerst actief krijgen om het paard te laten lopen.. Als het paard spoort (met de voetafdruk van de achterbenen in het spoor van de voorbenen zitten) is het paard recht en actief dan wordt het paard zelf nagevelijk.. en hoef je helemaal niet aan de mond van je paard te zitten..

midgie schreef:
knollentuin schreef:
midgi midgi toch,klussen aan de voorkant komt al snel over als geen gel...trek m in de krul
je hoeft echt niet aan die voorkant te sleutelen als je paard voorwaarts gelijk\recht loopt en de verbinding naar je hand durft te maken. het moet gaan voelen of je hand in hand dezelfde kant op wil en niet dat je iemand mee moet sleuren. :Y)

Ik bedoel zeker niet gel.. in de krul, juist daar ben ik heel erg tegen, maar ik train mijn paarden denk ik net even wat anders, rij dus met waslijnen zo als ze het hier noemen zeker mijn buiten teugel, waar moet het paard heen als je stelling vraagt en je begrenst hem op de buiten teugel, dan leer je hem hangen aan je hand en juist wil je hem leren op eigen achter/benen lopen.
Bedenk ook dat alle spieren met mekaar zijn verbonden, en alles wat je voor te veel doet gaat fout van achter.
Zeker moet je ook je benen gebruiken, maar dan moet je wel weten wanneer en hoe, als het been op de grond staat kan je niks met de energie, als het been in de lucht is dan kun je hem besturen, maar als je niet weet hoeveel stelling je moet aannemen om het achterbeen onder te laten stappen en wanneer het been de lucht in gaat, zul je toch eerst moeten weten hoever je het paard moet stellen en buigen zeker als je ruitergevoel nog niet zo ver is, daarom zeg ik altijd ga er eens een tijdje naast trainen , dan zie je wat er gebeurd in zijn lijf en zeker met een paard wat vast pakt , kun je zien waar het achter been stapt, vaak als ze vast pakken dan komt het been niet onder en juist kun je dan beter aan de stelling en buiging werken dus van voor om het paard soepel en buigzaam te maken in zijn lijf, dus echt gymmen, je kan wel steeds op het gas trappen, maar als de rem niet in orde is dan gaat er ergens iets fout , dus ik werk veel vanuit mijn zit en leg de paarden eerst uit vanaf de grond wat stelling en buiging is , dan komt echt het achterbeen wel goed onder en kun je van een duwende beweging een heel goed dragend been gaan krijgen, maar dat heeft tijd nodig dus gymmen en werken en weten wat er gebeurd in het paarden lijf.
Ga eens voor je paard staan en wiebel zacht zijn hoofd heen en weer en zie wat er van achter gebeurd, vraag eens stelling en kijk wat er in de heup gebeurd.
Maar ja wat ik al zeg , ik bekijk het allemaal even anders en moet zeggen dat het werkt en mijn paardjes heel mooi dragend lopen en ook zo aanvoelen ;)

BonaFide

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:31

Ik heb zelf ook een erg strenge binnenhand gehad, door veel lessen en mensen die er steeds op hameren ben ik er vanaf. Persoonlijk kan ik je aanraden om les te nemen van iemand die er erg streng en secuur op is.

midgie

Re: Strenge binnenhand oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:53

Word een beetje welles nietus spelletje, een soort van nutteloze discussie ,
Ik train mijn paarden eerst vanaf de grond, dus eigenlijk niet zo als heel nederland , erop en het paard moet het maar snappen,dus ga eerst aan de gaan met stelling en buiging,wijken voor druk enz enz en kom vanzelf bij de achterhand terecht, want wat ik al eerder zei , vraag eens wat voor het paard en zie wat er vanachter gebeurd. heel veel, als je je paard voor tegen moet houden doordat je b.v te veel been geeft , dan komt dat ook vanachter weer terug toch?
Maar ja ik geef reactie op de vraag van de TS, laat zij kijken wat zij er mee wil, ik geef de manier door die ik fijn vind en ook nog werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:40

midgie schreef:
dus eigenlijk niet zo als heel nederland , erop en het paard moet het maar snappen

Dit klinkt als een hele domme benadering, ik denk dan ook dat niet heel Nederland dat doet :n.

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 22:06

BonaFide schreef:
Ik heb zelf ook een erg strenge binnenhand gehad, door veel lessen en mensen die er steeds op hameren ben ik er vanaf. Persoonlijk kan ik je aanraden om les te nemen van iemand die er erg streng en secuur op is.

en dat doet ze hoor haha voelde me net zo'n klein kind tijdens het lessen, steeds weer "wat doe je met je binnenhand" "niet fietsen" "waarom doet je binnenbeen niets" "LOSLATEN die binnenhand" "buitenteugel is die aan de BUITENkant niet aan de BINNENkant"en dat soort dingen maar vooral de manier waarop ze het zei haha leek net zo'n legerbasis.

Ze heeft me we allert gemaakt op het feit dat het zo is, heb met het 4-tal ook al geregeld wat lessen gehad van een goede instrucriese maar dan is ze toch meer bezig met het synchroom rijden e.d dan als individu (kan ik ze ook niet kwalijk nemen)

Ik ben nog meer goede tips tegengekomen in de berichten ik ga ze zeker allemaal eens proberen en kijken wat ons beide het beste ligt!!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 00:23

Lovely schreef:
midgie schreef:
dus eigenlijk niet zo als heel nederland , erop en het paard moet het maar snappen

Dit klinkt als een hele domme benadering, ik denk dan ook dat niet heel Nederland dat doet :n.

Heb je de rest ook gelezen??

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 08:30

Ik herken je probleem, heb er ook last van, op de rechterhand. Mijn pony vind de rechterhand ook moeilijker, waardoor ik nog meer de neiging heb om mijn binnenhand dan vast te pakken...

Instructrice hamert er heel erg op en laat me veel oefeningen doen waardoor ik echt op mijn buitenteugel en benen moet rijden (vierkantjes rijden etc). In de les gaat het steeds beter, nu goed op blijven letten als ik voor mezelf rijd...

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 08:39

Het gaat erom dat je op het laatst kan wenden terwijl je er alleen maar aan hoeft te denken.
Rechtsom wendt mijn paard al af als ik mijzelf indraai. Dan draait mijn buiten hand ook mee naar voren zodat hij de ruimte krijgt om zijn hals in te buigen.
Op de linkerhand is het een ander punt. Hier werkt dat dus niet en wordt het meer een vierkantje. Om continu te blijven wenden vinden we moeilijk, mede door mijn binnenhand die dan weer inkomt. Wat je kan doen is je paard gewoon voor je binnenbeen naar buiten laten vallen en hierna weer op je buitenbeen je paard naar binnen laten vallen.
Let er dan wel op dat je zelf ook naar binnen bent gesteld, dus meedraaien uit je heup. Mijn instructise zegt altijd, het is net alsof je op de fiets zit en daarmee meestuurt. Gisteren deed mijn paard het in ene goed, hij wende af op mijn hulp dat ik zelf indraaide en op buitenbeen. Hierdoor viel hij zelfs voor het eerst dusdanig naar binnen dat ik zelfs weer moest bij sturen met mijn binnenbeen.
Was er dus erg blij mee. Overigens vind mijn paard het leuk om af en toe een pas te versnellen (hij denk soms been, been = naar voren) maar laat je hierdoor niet van de wijs brengen, gewoon opvangen met je zit.

dagmarS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 08:41

ik had dit probleem ook heel erg, nu nog af en toe maar echt stukken minder, ik heb elke week minimaal 1x privé les genomen, en soms 2x.

en het heeft echt enorm geholpen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 08:56

midgie schreef:
Ik train mijn paarden eerst vanaf de grond, dus eigenlijk niet zo als heel nederland , erop en het paard moet het maar snappen,dus ga eerst aan de gaan met stelling en buiging,wijken voor druk enz enz en kom vanzelf bij de achterhand terecht, want wat ik al eerder zei , vraag eens wat voor het paard en zie wat er vanachter gebeurd. heel veel, als je je paard voor tegen moet houden doordat je b.v te veel been geeft , dan komt dat ook vanachter weer terug toch?
Maar ja ik geef reactie op de vraag van de TS, laat zij kijken wat zij er mee wil, ik geef de manier door die ik fijn vind en ook nog werkt.

Ik train ook eerst vanaf de grond.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 08:58

griebels schreef:
midgie schreef:

Ik train ook eerst vanaf de grond.

Ja daar zijn ook verschillende manieren voor toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 09:50

midgie schreef:

midgie schreef:
Lovely schreef:

Heb je de rest ook gelezen??

Ja, maar ik vond alleen dit stukje opvallen.

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 09:52

Je moet he er meer bewust van worden en er in het begin jezelf overdreven vaak op attenderen. Het moet eigen worden dan je je hand niet vast gaat zetten... Goede instructie helpt zeker maar je moet het zelf voelen ,leren en vooral aanleren....

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 22:08

Even nog een leuk berichtje, vandaag wedstrijd gehad en zoveel mogelijk de voor mij nieuwe manier van rijden toegepast en dat heeft al volgt uitegpakt:
http://bamsy.hyves.nl/album/19727871/Vr ... 39/0/FC5k/
Ff kijken op de foto naar de kleur van het lintje :D Is orange niet rood :+

En dat 2 keer!! Had een 186 en 187 onderaan mn lijsten staan dus weer ubertrots!!

Groetjes

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:18

Gefeliciteerd! Dan is het met die binnenhand in rap tempo goedgekomen. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:46

Gefeliciteerd met je prijzen :).

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 10:57

Sientje schreef:
Gefeliciteerd! Dan is het met die binnenhand in rap tempo goedgekomen. :D

Thanks!

Heb zoveel mogelijk proberen te rijden zonder de binnenhand maar bij mn afwendingen stond op mn protocol toch nog een tdh dus toch teveel de binnenhand eraan, maar al met al zeer tevreden en zeer trots haha, moeders heeft beide proeven gefilmd dus deze zal ik hier plaatsen als ze beetje duidelijk zijn. Kunnen jullie verder oordelen :D

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:04

Oeewh, dit is ook een goede topic voor mij, dat probleem heb ik ook :o .
Vooral in voltes heb ik dat(A)

Succes, ik lees dit ook effe goed door ;) .

Marleennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:06

Herken het probleem helemaal. Bij mij komt het door teveel spanning en dan ga ik teveel met m'n binnenhand rijden. Gevolg: paard loopt gespannen en ik word helemaal gek.

Ik heb een goede instructrice, ze blijft maar zeuren. Het werkt wel! ;)
Inmiddels blijf ik zelf rustiger, waardoor ik ook minder last heb van mijn strenge binnenhand :P