knollentuin schreef:midgi midgi toch,klussen aan de voorkant komt al snel over als geen gel...trek m in de krul
je hoeft echt niet aan die voorkant te sleutelen als je paard voorwaarts gelijk\recht loopt en de verbinding naar je hand durft te maken. het moet gaan voelen of je hand in hand dezelfde kant op wil en niet dat je iemand mee moet sleuren.

Ik bedoel zeker niet gel.. in de krul, juist daar ben ik heel erg tegen, maar ik train mijn paarden denk ik net even wat anders, rij dus met waslijnen zo als ze het hier noemen zeker mijn buiten teugel, waar moet het paard heen als je stelling vraagt en je begrenst hem op de buiten teugel, dan leer je hem hangen aan je hand en juist wil je hem leren op eigen achter/benen lopen.
Bedenk ook dat alle spieren met mekaar zijn verbonden, en alles wat je voor te veel doet gaat fout van achter.
Zeker moet je ook je benen gebruiken, maar dan moet je wel weten wanneer en hoe, als het been op de grond staat kan je niks met de energie, als het been in de lucht is dan kun je hem besturen, maar als je niet weet hoeveel stelling je moet aannemen om het achterbeen onder te laten stappen en wanneer het been de lucht in gaat, zul je toch eerst moeten weten hoever je het paard moet stellen en buigen zeker als je ruitergevoel nog niet zo ver is, daarom zeg ik altijd ga er eens een tijdje naast trainen , dan zie je wat er gebeurd in zijn lijf en zeker met een paard wat vast pakt , kun je zien waar het achter been stapt, vaak als ze vast pakken dan komt het been niet onder en juist kun je dan beter aan de stelling en buiging werken dus van voor om het paard soepel en buigzaam te maken in zijn lijf, dus echt gymmen, je kan wel steeds op het gas trappen, maar als de rem niet in orde is dan gaat er ergens iets fout , dus ik werk veel vanuit mijn zit en leg de paarden eerst uit vanaf de grond wat stelling en buiging is , dan komt echt het achterbeen wel goed onder en kun je van een duwende beweging een heel goed dragend been gaan krijgen, maar dat heeft tijd nodig dus gymmen en werken en weten wat er gebeurd in het paarden lijf.
Ga eens voor je paard staan en wiebel zacht zijn hoofd heen en weer en zie wat er van achter gebeurd, vraag eens stelling en kijk wat er in de heup gebeurd.
Maar ja wat ik al zeg , ik bekijk het allemaal even anders en moet zeggen dat het werkt en mijn paardjes heel mooi dragend lopen en ook zo aanvoelen