Bizzybijtje schreef:Loolotte schreef:Loopt ie met een frontriem? Misschien helpt dat hem onder controle te houden..
Wat voor nut heeft een frontriem hier dan?
vrij weinig toch? een neusriem heb je meer aan misschien bedoel je dat?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Bizzybijtje schreef:Bonechi_ schreef:
Als je 1m parcours wilt gaan springen zul je toch je paard zo moeten controleren dat hij niet door het bit heen loopt, maar op de achterhand? Dan zou ik me nu meer verdiepen hoe je boven de sprong invloed kunt hebben in de galop waarin je moet landen. Of eens beginnen met zoveel controle dat je ook binnen een paar passen terug kan naar draf en opnieuw aan kunt springen. (tuurlijk is het op niveau anders, maar het klinkt mij nu in de oren alsof dat een probleem is, en dat lijkt me dan een groter probleem dan het niet kunnen wisselen)
Dat kan toch een aantal belangrijke seconden schelen......
Ik zal wel een te dressuurmatige opvatting van springen hebben denk ik.... Bonechi_ schreef:Bizzybijtje schreef:Dat kan toch een aantal belangrijke seconden schelen......
Ja je hebt gelijk. Vergeet mijn opmerking.. Ik zou gewoon hem als een dolle laten razen tot je de bel weer hoort. Niet teveel hinderen in zijn mond, hopen dat je blijft zitten en gaan met die banaan. Kan het schelen in welke galop hij zit...Ik zal wel een te dressuurmatige opvatting van springen hebben denk ik....
Abydos schreef:Lara_Silver schreef:Volgens mij vergeet de helft hier dat voor het gemak, dat dressuuroefeningen ook door andere takken gebruikt worden. De grote 8 in galop is idd de meest gebruikte techniek om (spring)paarden dit aan te leren. Als hij op een gebroken lijn omspringt zit er overigens iets niet goed want dat is een figuur dat volledig op dezelfde hand gereden hoort te worden, maar dat terzijde. Om een een enkele galopwissel aan te leren heb je geen bijster hoog niveau nodig, je paard moet de basis kennen. De basis die hiervoor nodig is: paard moet aan het been zijn, hij moet op jou hulpen netjes in de goede galop aanspringen en rechtgericht zijn zodat hij moeiteloos de gevraagde stelling aan kan nemen en sterk genoeg is voor beide zijden galop. (anders zal hij automatisch de makkelijkere galop kiezen, moeilijker in de andere gaan en maakt het dan moeilijk de wissel aan te leren)
gebroken lijn is dan wel op dezelfde hand, maar op x stel je je paard om in de andere stelling terug naar de hoefslag. Dan heb je dus andere stelling en kan je paard dus omspringen.
het is ook niet voor niks dat de gebroken lijn in de M2 dressuur in galop in contragelop gereden dient te worden
Bonechi_ schreef:Bizzybijtje schreef:Dat kan toch een aantal belangrijke seconden schelen......
Ja je hebt gelijk. Vergeet mijn opmerking.. Ik zou gewoon hem als een dolle laten razen tot je de bel weer hoort. Niet teveel hinderen in zijn mond, hopen dat je blijft zitten en gaan met die banaan. Kan het schelen in welke galop hij zit...Ik zal wel een te dressuurmatige opvatting van springen hebben denk ik....
Hoef je niet gelijk zo te reageren hoor... tsjongejonge...
Ik bedoel dat het handiger is om een galopwissel aan te leren omdat je dan toch wat sneller bent dan dat je iedere keer terug naar draf moet.... En kan zijn dat ik gek ben, maar als je een paard door een parcours heen rijdt blijven ze toch ook niet rustig? Of wel soms? Haal je ze dan ook zo makkelijk terug naar draf? Of zie ik het verkeerd?
Bizzybijtje schreef:Bonechi_ schreef:
Als je 1m parcours wilt gaan springen zul je toch je paard zo moeten controleren dat hij niet door het bit heen loopt, maar op de achterhand? Dan zou ik me nu meer verdiepen hoe je boven de sprong invloed kunt hebben in de galop waarin je moet landen. Of eens beginnen met zoveel controle dat je ook binnen een paar passen terug kan naar draf en opnieuw aan kunt springen. (tuurlijk is het op niveau anders, maar het klinkt mij nu in de oren alsof dat een probleem is, en dat lijkt me dan een groter probleem dan het niet kunnen wisselen)
Dat kan toch een aantal belangrijke seconden schelen......

ikke1989 schreef:@ loolotte
Ja rij hem met frontriem,heb ook tijdje met africhtingsneusriem gereden.
@ letsrhc36
ik heb priveles!
@ Willy_UrsB
Heb hem met passoa gereden en met stang maar dit werkt ook niet.Tevens los ik hier niets mee op hoe scherper het bit hoe sterker ik hem in zijn mond maak!Tevens wordt ie streng genoeg aangepakt maar heb jij nog iets over die van jou te vertellen als ie door het bit heenloopt?denk het ook niet he!
Tevens even voor alle duidelijkheid:Ik vindt de basis van dressuur belangrijk als er met het paard gesprongen wordt.Stelling vragen in de galop naar links en rechts kan ie heel goed.maar hij snapt het wisselen niet.Hij is goed op het been en nie op de teugel maar alleen met springen is ie juist wel op de teugel.