wissels leren en in galop springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:47

Bizzybijtje schreef:
Loolotte schreef:
Loopt ie met een frontriem? Misschien helpt dat hem onder controle te houden..

Wat voor nut heeft een frontriem hier dan :+ ?

vrij weinig toch? een neusriem heb je meer aan misschien bedoel je dat?

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:50

Bizzybijtje schreef:
Bonechi_ schreef:

Als je 1m parcours wilt gaan springen zul je toch je paard zo moeten controleren dat hij niet door het bit heen loopt, maar op de achterhand? Dan zou ik me nu meer verdiepen hoe je boven de sprong invloed kunt hebben in de galop waarin je moet landen. Of eens beginnen met zoveel controle dat je ook binnen een paar passen terug kan naar draf en opnieuw aan kunt springen. (tuurlijk is het op niveau anders, maar het klinkt mij nu in de oren alsof dat een probleem is, en dat lijkt me dan een groter probleem dan het niet kunnen wisselen)

Dat kan toch een aantal belangrijke seconden schelen......

Ja je hebt gelijk. Vergeet mijn opmerking.. Ik zou gewoon hem als een dolle laten razen tot je de bel weer hoort. Niet teveel hinderen in zijn mond, hopen dat je blijft zitten en gaan met die banaan. Kan het schelen in welke galop hij zit... }:0 Ik zal wel een te dressuurmatige opvatting van springen hebben denk ik....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:52

Bonechi_ schreef:
Bizzybijtje schreef:

Ja je hebt gelijk. Vergeet mijn opmerking.. Ik zou gewoon hem als een dolle laten razen tot je de bel weer hoort. Niet teveel hinderen in zijn mond, hopen dat je blijft zitten en gaan met die banaan. Kan het schelen in welke galop hij zit... }:0 Ik zal wel een te dressuurmatige opvatting van springen hebben denk ik....

Hoef je niet gelijk zo te reageren hoor... tsjongejonge...
Ik bedoel dat het handiger is om een galopwissel aan te leren omdat je dan toch wat sneller bent dan dat je iedere keer terug naar draf moet.... En kan zijn dat ik gek ben, maar als je een paard door een parcours heen rijdt blijven ze toch ook niet rustig? Of wel soms? Haal je ze dan ook zo makkelijk terug naar draf? Of zie ik het verkeerd?

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:53

je kunt ook prive les nemen zodat er alleen maar op jou gelet wordt

En anders gewoon oefenen, oefenen, oefenen...

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:53

Dat snap ik ook niet helemaal maar bij mij hielp het :P

Finstar1991

Re: wissels leren en in galop springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:55

Niks joh.
Priveles, ander bit proberen, strenger zijn enz

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:01

Willy_UrsB schreef:
Niks joh.
Priveles, ander bit proberen, strenger zijn enz

Sorry hoor, maar waarschijnlijk begrijpt het paard het gewoon niet... Om er dan gelijk een ander bit in te hangen....

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:01

Omdat ze hem niet meer onder controle kon houden, en bij mij werkt het :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:04

Loolotte schreef:
Omdat ze hem niet meer onder controle kon houden, en bij mij werkt het :P

Een frontriem? Vertel, hoe zou dat moeten werken?
En wat is volgens jou dan een frontriem :) ?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:08

Abydos schreef:
Lara_Silver schreef:
Volgens mij vergeet de helft hier dat voor het gemak, dat dressuuroefeningen ook door andere takken gebruikt worden. De grote 8 in galop is idd de meest gebruikte techniek om (spring)paarden dit aan te leren. Als hij op een gebroken lijn omspringt zit er overigens iets niet goed want dat is een figuur dat volledig op dezelfde hand gereden hoort te worden, maar dat terzijde. Om een een enkele galopwissel aan te leren heb je geen bijster hoog niveau nodig, je paard moet de basis kennen. De basis die hiervoor nodig is: paard moet aan het been zijn, hij moet op jou hulpen netjes in de goede galop aanspringen en rechtgericht zijn zodat hij moeiteloos de gevraagde stelling aan kan nemen en sterk genoeg is voor beide zijden galop. (anders zal hij automatisch de makkelijkere galop kiezen, moeilijker in de andere gaan en maakt het dan moeilijk de wissel aan te leren)

gebroken lijn is dan wel op dezelfde hand, maar op x stel je je paard om in de andere stelling terug naar de hoefslag. Dan heb je dus andere stelling en kan je paard dus omspringen.
het is ook niet voor niks dat de gebroken lijn in de M2 dressuur in galop in contragelop gereden dient te worden

Prima dat dat de voorwaarde is in de M2 maar dat veranderd niets aan de zaak. De ts heeft niets aan het aanleren van de contragalop, dat zijn oefeningen. Om een enkele galopwissel aan te leren moet de essentie achter deze oefeningen goed zitten, de controle over de galop op linker- en rechterhand. Daarna kan ze inderdaad oefeningen met in contragalop of met dit als element gaan rijden om het te onderhouden maar zo ver is ze nog niet, je begint bij het begin.

@Loolotte: De frontriem is het meest nutteloze onderdeel aan het hoofdstel, het heeft geen enkele werking. Heb net als Bizzybijtje het idee dat je niet echt weet wat een frontriem is. Bedoel je mischien een martingaal of een andere hulpteugel omdat deze aan de voorkant (het front) van het paard zitten?

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:09

je kan ook proberen om eerst een tijdje om en langs de hindernis heen te draven en te gallopperen. of ga dressuur rijden met hindernissen in de bak. die van mij werd ook altijd zo heet alsie richting een hindernis keek. en de wissels wat ik net al zei, 2 passen draf en weer aanspringen; ook een stukje controlle

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:29

Bonechi_ schreef:
Bizzybijtje schreef:

Hoef je niet gelijk zo te reageren hoor... tsjongejonge...
Ik bedoel dat het handiger is om een galopwissel aan te leren omdat je dan toch wat sneller bent dan dat je iedere keer terug naar draf moet.... En kan zijn dat ik gek ben, maar als je een paard door een parcours heen rijdt blijven ze toch ook niet rustig? Of wel soms? Haal je ze dan ook zo makkelijk terug naar draf? Of zie ik het verkeerd?

Een paard wat niet gestresst door een parcours heenloopt is wel terug te nemen. Waar jij meer op doelt (denk ik) zijn de paarden waarbij de adrenaline zo hoog oploopt dat ze dus eigenlijk niet meer rustig in hun hoofd zijn. Je kan het verschil heel goed zien op wedstrijden. Wat kan helpen is juist om je paard niet door het parcours heen te laten razen als je thuis traint, maar bijvoorbeeld na de sprong hem stil te zetten, achterwaarts naar de sprong en vervolgens weer verdergaan.
Wat je ook kan doen is na de sprong een volte rijden en net zolang doorrijden tot hij weer ontspant, daarna pas door naar de volgende sprong.

De reden om dit te doen is om je paard te leren niet door te denderen na de sprong en tevens leert hij om rust te bewaren. Dit kan je dan daarna uitbouwen met een tweede sprong enz.

Galopwissels rij je niet zoals iemand voorstelt door je paard zomaar ernstig in de stelling om te trekken natuurlijk. Je moet opbouwen en het op een eerlijke en duidelijke manier doen. Hoe? Dat ligt ook een beetje aan je paard. Zorg er in iedergeval eerst voor dat je linker en rechtergalop vanuit stap goed bevestigd zijn en dat je in de galop de schouders van je paard kan verplaatsen. Dat zijn nl allemaal dingen die we wissels uiteindelijk makkelijker maken

succes!

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:32

Bizzybijtje schreef:
Bonechi_ schreef:

Als je 1m parcours wilt gaan springen zul je toch je paard zo moeten controleren dat hij niet door het bit heen loopt, maar op de achterhand? Dan zou ik me nu meer verdiepen hoe je boven de sprong invloed kunt hebben in de galop waarin je moet landen. Of eens beginnen met zoveel controle dat je ook binnen een paar passen terug kan naar draf en opnieuw aan kunt springen. (tuurlijk is het op niveau anders, maar het klinkt mij nu in de oren alsof dat een probleem is, en dat lijkt me dan een groter probleem dan het niet kunnen wisselen)

Het gaat er niet om dat je dit in het parcour doet, het gaat om het vermogen om het te kúnnen doen.
Mijn paardje wil ook wel lekker snel zijn in het parcour, ik heb geleerd hier mee om te gaan, nu gaan we nog wel snel maar kunnen we ook schakelen. Ik heb dit ook geleerd door de volte in te rijden voor we de sprong over gingen. Mijn pony is 1.56 en kon ook nog over 60 cm in een sukkelig drafje. Gaat niet om de hoogte, gaat niet om of ik dit ook in het parcours doe, gaat erom dat ik het kán. Ik rijd haar nu op een enkel gebroken trensje met een martingaal, omdat zij de neiging had haar hoofd omhoog te gooien wanneer ik haar terug wilde nemen, inmiddels heb ik de martingaal ook niet meer nodig :)

Overigens rijd ik inmiddels sprongen dus 1000x liever vanuit gallop aan, terwijl dat toen ik haar net had bijna eng was omdat zij gewoon kei en keihard op de hindernis af stormde.
Overigens denk ik dat het handiger is om te werken aan de controle over de gallop waar je paard in land, (door boven de sprong beetje stelling naar binnen te nemen, en meer op je binnenkant te leunen) dan om al aan de wissels te beginnen. dit is overigens ook beter om met instructie te oefenen omdat die je ter plaatse tips kan geven wat je beter kan doen.

Abydos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:34

@ Orsini

Hee Kim :D
grappig dat jij hier ook op reageert, had ik ook al gedaan, wanneer kom je ookalweer terug?? Is het leuk daar?? Alles goed met Orsini. Ik heb zo nu en dan eens op je site gekeken en het zag er allemaal heel leuk gezellig en leerzaam uit :D
Groetjes patty

ikke1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 21:07

@ loolotte

Ja rij hem met frontriem,heb ook tijdje met africhtingsneusriem gereden.

@ letsrhc36

ik heb priveles!

@ Willy_UrsB

Heb hem met passoa gereden en met stang maar dit werkt ook niet.Tevens los ik hier niets mee op hoe scherper het bit hoe sterker ik hem in zijn mond maak!Tevens wordt ie streng genoeg aangepakt maar heb jij nog iets over die van jou te vertellen als ie door het bit heenloopt?denk het ook niet he!

Tevens even voor alle duidelijkheid:Ik vindt de basis van dressuur belangrijk als er met het paard gesprongen wordt.Stelling vragen in de galop naar links en rechts kan ie heel goed.maar hij snapt het wisselen niet.Hij is goed op het been en nie op de teugel maar alleen met springen is ie juist wel op de teugel.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:22

ikke1989 schreef:
@ loolotte

Ja rij hem met frontriem,heb ook tijdje met africhtingsneusriem gereden.

@ letsrhc36

ik heb priveles!

@ Willy_UrsB

Heb hem met passoa gereden en met stang maar dit werkt ook niet.Tevens los ik hier niets mee op hoe scherper het bit hoe sterker ik hem in zijn mond maak!Tevens wordt ie streng genoeg aangepakt maar heb jij nog iets over die van jou te vertellen als ie door het bit heenloopt?denk het ook niet he!

Tevens even voor alle duidelijkheid:Ik vindt de basis van dressuur belangrijk als er met het paard gesprongen wordt.Stelling vragen in de galop naar links en rechts kan ie heel goed.maar hij snapt het wisselen niet.Hij is goed op het been en nie op de teugel maar alleen met springen is ie juist wel op de teugel.

Hai hai.Het hele punt van door het bit heen lopen: je paard is dus niet aan de hulpen en waarschijnlijk ook niet rustig in zijn hoofd. Veel mensen proberen dus inderdaad met stang of dergelijke dit op te lossen, maar wat denk je zelf....kan je 500 kilo houden? Nee dus het gaat er juist om dat je je paard rustig houdt in zijn hoofd. Zorg ervoor dat hij de oefeningen die je doet snapt. Dat hij niet over de sprong gaat terwijl hij het eigenlijk best eng vind. Een paard moet gewoon rustig over een sprong kunnen springen zonder aan de teugels te trekken.
Hoe is hij normaal gesproken tijdens het rijden?
Als je paard sneller gaat, zet hem dan net zolang op een volte totdat hij rustiger wordt en briest. Ga dan weer verder. En wat ik al eerder zei bouw het op! Rust in het hoofd is het aller belagrijkste. Helaas wordt dat vaak vergeten en daarom hebben mensen hulpmiddelen, grotere bitten etc nodig.
Als je het goed aanpakt en tijd erin investeerd wordt het beter.

Zelfde met de wissels. Bouw de basis op. als die niet goed is zal je paard niet rustig een wissel springen

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 07:47

Ik denk dat je de fout bij jezelf moet zoeken, je paard is inderdaad niet goed aan de hulpen. Eerst beginnen met veel overgangen te rijden. bijvoorbeeld bij een jong paard is het makkelijkste om met een achtje te rijden wat er dus al gezegd is. en dan op x halt houden en weer gecontroleerd aan springen in de andere galop. Dit bouw je uit, Zodat je dadelijk vlekkeloos op je hulpen om kan springen. Hou er wel rekening mee dat je ook mischien een keertje een contragalopje zou rijden. Dus het is wel handig om dat ook te blijven oefenen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 08:19

Pff wat een topic weer, zowel van Ts als vele reacties.
1 grote opmerking, het aanleren van vliegende wissels hangt niet vast met het rijden van een bepaald wedstrijdniveau.

Dat is een beetje de trend van de laatste jaren dat ruiters zeg maar leren rijden door de proeven heen en dan uiteraard pas in het Z2 met wissels geconfronteerd worden.

Ik vind dat belachelijk laat, maar wedstrijdgericht en de proefopbouw kennende vind ik het ok.

Echter wat is belangrijk voor een goede wissel? Idd een correcte opleiding, paard dat alledrie de gangen beheerst en op eigen benen kan uitvoeren, de hulpen laat doorkomen, heeft leren wachten op hulpen etc.
Vereiste voor een goede correcte wissel is balans, goede constante galopsprongen die door het lichaam gesprongen worden en een ruiter met gevoel en kennis. Dus Ts, schakel hulp in.
Nu is mijn ervaring toch dat het gros van de paarden rond hun 4 jaar al een vliegende wissel kunnen springen, mits wederom een correcte opleiding en je het uiteraard op een consequente doch niet afdwingende manier mee omgaat.

vlooike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 08:30

Om aan de wissels te beginnen moet de galop gewoon goed zijn. Tempocontrole, rechtgericht zijn.
De meeste ruiters hebben dit niet eens voor elkaar. Pas als deze voorwaarden er zijn kun je met wissels gaan beginnen.
Als je de galop goed voor elkaar hebt dan springt je paard om op het moment dat je je heup naar voor draait. Bij het aanleren geef je ook een duidelijke beenhulp maar later is alleen de gewichtshulp al voldoende om je paard om te laten springen.

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:16

@ TS
Wissels leren op een gebrokenlijn? en een paard zomaar op X confronteren met een balkje voor een wissel? Waar blijft het verhaal van eerst overgangen rijden en dan een eenvoudige wissel,het rijden van een acht enz enz daarna eventueel een balkje op X zodat je paard ook weet wat je daar vraagt?
Wat het springen betreft:
Je kunt er zoveel leerwerk aanhangen als je maar wilt maar dat is echt geen oplossing voor een paard dat zo heet wordt voor een sprong, ook hier heb je vele oefeningen voor.Sommigen zijn hierboven al beschreven.

@Loolotte
Bij mij is een frontriem alleen om eventueel wat bling bling aan het geheel tegeven.
Laatst bijgewerkt door Mistral1 op 10-11-09 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:19

Bij western rijden leren ze jonge paarden al wissels, misschien moet je het daar eens navragen. :)

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:24

ze zegt passoa, dat is een bit. duh, sjongejonge wat weer een reltopic.

ik ben ook benieuwd hoe ik mijn pony de wissels leer. 8jes rijden heb ik al geprobeert, dan terug in draf en dan goeie galop. dat gaat allemaal goed. maar als ik dan vliegende wil doen doet ze het niet. we rijden L2 dressuur en springen zijn we nog niet gestard. :)

ikke1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 00:42

vandaag weer geoefend en 1 wissel ging super goed.Heb geoefend op de volte ax en dan stelling omgooien na xc met een balkje en het ging super.Tevens heeft ie vandaag voor het eerst rustig een hindernis kunnen nemen :) Bedankt voor alle nuttige reacties

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:54

mis beete off topic.. maar heb mensen wel eens zien oefenen met de galopswissel met een balkje.. wat je dan vaak ziet is dat de voorbenen eerst gaan en dan pas de achterbenen. hoe los je dat probleem dan op???

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 08:27

daarom word dat ook meestal juist afgeraden ;)