mijn pony doet eng !

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:13

De oplossing is heel simpel, paard moet beter aan de hulpen. Als je paard goed aan de hulpen staat krijg je hooguit een gigantische schrikreactie en een paard dat er even vandoor springt, om vervolgens weer terug te komen bij de ruiter.
Mijn paard doet dat soms ook, het hele probleem is dan dat ik een dagje niet zoveel zin heb. Dus probleem ligt bij mij als hij z'n kop in de lucht gooit :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:14

_Bitje_ schreef:
wat versta jij zoal dan aan actief rijden ? :)

Actief rijden is een ruiter die het paard heel goed kan ondersteunen, waardoor het paard allert is op de ruiter.
Dat is actief rijden. Een actief gereden paard kan heel adrem op de ruiterhulpen reageren en is volledig geconcentreerd.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 15:16

Janine1990 schreef:
_Bitje_ schreef:
wat versta jij zoal dan aan actief rijden ? :)

Actief rijden is een ruiter die het paard heel goed kan ondersteunen, waardoor het paard allert is op de ruiter.
Dat is actief rijden. Een actief gereden paard kan heel adrem op de ruiterhulpen reageren en is volledig geconcentreerd.

dat is idd vervallen in de tijd dat ik niet mocht rijden, maar ik ben weer bezig met opbouwen :j
het gaat nou eenmaal niet gemakkelijk om na 4 maanden weer te beginnen met een conditieloze
kwetsbaar beestje :) (ben best bang dat t weer verkeerd gaat)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 15:17

Janine1990 schreef:
De oplossing is heel simpel, paard moet beter aan de hulpen. Als je paard goed aan de hulpen staat krijg je hooguit een gigantische schrikreactie en een paard dat er even vandoor springt, om vervolgens weer terug te komen bij de ruiter.
Mijn paard doet dat soms ook, het hele probleem is dan dat ik een dagje niet zoveel zin heb. Dus probleem ligt bij mij als hij z'n kop in de lucht gooit :+

en dat mag nog niet, en dat weet ze :D

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:18

Ik denk niet dat je gek ben, maar je wilt zelf niet geloven dat ze niet goed genoeg aan de hulpen is.
Als ze niet reageert moet je een iets grotere hulp geven en zo door gaan, totdat ze daadwerkelijk wél reageert.

Als ze eenmaal echt goed aan de hulpen is en je komt zo'n probleem tegen, dan kan je dat veel gemakkelijker oplossen. Maar ik denk dat als je haar eenmaal echt goed aan het been hebt, je dit probleem niet eens meer tegenkomt.

_Bitje_

Re: mijn pony doet eng !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 15:20

ik snap het, en ik heb al verteld dat ik mijn best doe om het weer
actief op te pakken, maar ik moet voorzichtig zijn, ze is nou
eenmaal herstellende :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:22

_Bitje_ schreef:
dank je voor je reactie :)
we werken hier goed aan, maar aangezien de stap van haar al
heel verzameld (actief) is , en verder we aardig veel doen
qua alles (figuren,wijken,sbw,schoudervoor en rechtrichten)
doet ze dit ondanks alles nog :)

is dat verstandig net na een peesblessure?
kijk maar uit....voor je het weet staat ze weer kreupel

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:29

Verzameling is zwaar voor de pezen, inderdaad niet goed vlak na een blessure.

Een paard waarmee je rustig aan moet doen kan ook goed aan de hulpen staan hoor. Geen probleem, je moet het alleen zelf ook inzien en willen.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:39

Afwenden als je haar niet vooruit krijgt. ;)

En voor de rest heb ik geen idee, maar mijn jonge merrie die ik op het moment aan het inrijden ben, doet hetzelfde en als je wend, moeten ze wel. ;)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 15:41

in stap hoeft dit geen problemen te veroorzaken, zolang het
maar gecontroleerd gebeurt. maar natuurlijk niet alles achter mekaar door,
overigens mag ik al een tijdje op haar rijden maar nu ong. 2/3 weken in de bak.
en nu begint ze met waarschijnlijk klieren

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 15:41

Stravero schreef:
Afwenden als je haar niet vooruit krijgt. ;)

En voor de rest heb ik geen idee, maar mijn jonge merrie die ik op het moment aan het inrijden ben, doet hetzelfde en als je wend, moeten ze wel. ;)

dat is idd een goeie, ga ik ook proberen !

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:45

Maar je moet voorzichtig aan doen, en je denkt dat je pony weet dat een heftige schrik reactie niet mag. Wat doet je pony overdag wanneer hij buiten staat? Ik neem aan dat hij dan niet constant stokstijf stil staat?
Daarnaast kan je beter op een actief gereden paard aan de loop vliegen, voor enkele passen, dan wanneer je zelf al zit te luieren op je paard, dan kan je je paard moeilijk controleren.
Maak je niet AL te druk over het feit dat ze geen gekke dingen mag doen, gewoon rustig aan rijden, wat figuren rijden, lekker over de rug, vw-nw etc.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 15:47

oke,
ja ze staat in het land zeker niet stil, ze kan en mag ook in het land rennen (wat ze ook zeker doet)
maar onze bak is vreselijk slecht in conditie waardoor dat zwaar kan aankomen voor de pezen wanneer
ze er soms vandoor kan gaan. Overigens is ze ook nog stijf van het niet meer rijden :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 15:50

Janine1990 schreef:

Janine1990 schreef:
Verzameling is zwaar voor de pezen, inderdaad niet goed vlak na een blessure.

Een paard waarmee je rustig aan moet doen kan ook goed aan de hulpen staan hoor. Geen probleem, je moet het alleen zelf ook inzien en willen.

overigens verander je vrij snel van mening, ik volg je even niet :+
heeft iemand verder nog tips?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:56

Ik verander niet van mening, volgens mij... :+

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 15:58

Janine1990 schreef:
Ik verander niet van mening, volgens mij... :+

oh dat kan ook :D
of ik ben gewoon te wazig in mijn verhaal en elke keer voeg ik wat meer informatie
erbij en vervolgens passen jullie elke keer jullie antwoord aan :)
zal dat het zijn :D ?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:00

Nah, je stelt je verhaal telkens bij met 'ja maar' stukjes. Dat maakt het verwarrend voor ons. Zo gaan we twijfelen aan jouw inzet en wil.

Maar als je een concreet stukje kan vinden waarin een meningsverandering zit, kan ik het vast toelichten ;)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 16:30

Janine1990 schreef:
Nah, je stelt je verhaal telkens bij met 'ja maar' stukjes. Dat maakt het verwarrend voor ons. Zo gaan we twijfelen aan jouw inzet en wil.

Maar als je een concreet stukje kan vinden waarin een meningsverandering zit, kan ik het vast toelichten ;)

oke dan zal ik even een GOED stukje schrijven wat mijn mening is en wat er aan de hand is :D
ja maar is overigens wel mijn stopwoordje O:)

komt ie:

na de blessure , het lopen en zo verder (lees maar gewoon :+ )
voor haar blessure reed ik net 3 maanden wedstrijd, (heb haar ondertussen nu zo'n 3 jaar)
ik heb 7 wedstrijden gereden en mijn 8e zou ik in juni een aantal dagen na haar kreupelen
L1 starten :(
Mijn pony kreeg in begin juni haar blessure, oorzaak is niet bekend, ze is meerdere malen door de
dierenarts bekeken en daar hebben we telkens een schema op gemaakt.
in het begin van haar blessure kreeg ze medicijnen en moest ik 10 minuten met haar lopen
benen afspoelen 2x en koelinggel smeren.
2 weken later weer bekeken en ik mocht langzaam opbouwen met het lopen, antibiotica was niet
meer nodig en moest verder wel goed afspoelen en koelingel smeren.
Ook mocht ik na het stappen haar (als ze goed in stap liep en we ondertussen 6 wken verder waren)
een stukje laten draven...helaas kreupelde ze me te vaak dus hebben we dit een lange tijd achterwege
gelaten. :) (het lopen ging altijd buiten., op het harde dus)
vervolgens toen we 2 maanden verder waren liep ze al best goed en liepen we elke dag 30 minuten en
na het stappen /lopen een klein stukje draf en ze kreupelde enkel tot niet meer.
3 maanden verder gingen we langs de kliniek hoe het was met haar blessure en hebben we in haar pees
gekeken met echo. Dit bleek goed herstelt te wezen voor het zadel,...kortom ik mocht 2 dagen na t
reisje kliniek weer rustig beginnen met rijden. Nee niet in de bak, ja buiten. Op het harde, nogsteeds
afspuiten en koelingel. Ik mocht beginnen met 10 minuten op het harde stappen met mij er op.
Ik mocht van de kliniek na een week al weer 5 minuten draven maar dat kon haar pees niet verdragen
dus hebben we een maand alleen maar gestapt, dit wel met opbouwen, dus uiteindelijk liepen we een
30 minuten tot 40 minuten op het harde en je zag haar genieten van het weer rijden.
Toen begonnen we rustig met het draven , we begonnen met heel voorzichtig een paar meter,
en heel langzaam en kreupeloos gingen we verder tot we 2 x 5 minuten konden draven
(dus niet stoppen met gekreupel, misschien kon ze wel langer, maar we deden niet meer voor het geval
van overbelasting.)
toen da gebeld en gevraagd wanneer ik nou precies weer mocht beginnen in de bak. Hij vond het een goed
idee om dat gelijk maar weer te doen (we waren toen 5 maand en 4 weken ? verder)
rustig een rondje beginnen met ernaast lopen en dan 10 minuten.
dat een week gedaan en toen er maar weer op, in de bak dus!
zoverre vond ze het zo leuk en bleef ze braaf en waren de merrie streken nergens te bekennen!
tot nu...6 maanden verder en ik mag nu 4 rondjes draven en 40 minuten +- rijden
nu begint het al weer saaier te worden, en omdat ik dus aan het opbouwen ben mag ik weer rustig
de basis en een beetje dressuur opakken. Ik mag rustig een beetje wijken als ik het maar niet constant doe,
ik mag ook heus wat veruimen, als ik het maar voorzichtig en beheerst doe.
Maar omdat nynke nu meer wil dan alleen dat begint ze dus te protesteren en begint ze dus met dit ,
nou wil ik wel consequent wezen maar soms kan dat gewoon niet, en dat weet ze.
Dus ja.... :D
verder als ik haar terug in tempo vraag begint ze ook te klieren en gooit ze het hoofd omhoog.
nou dit is dus mijn 2e verhaal en hoop dat jullie hier meer mee kunnen, natuurlijk zijn vragen voor een antwoord
ook welkom :D als jullie me maar helpen met mijn (nacht)merrie

:Y)
Laatst bijgewerkt door _Bitje_ op 07-11-09 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:34

Nou, dus inderdaad een kwestie van niet aan de hulpen, zoals al vastgesteld.
Niet raar na zo'n lange periode, maar goed aan werken. In stap kan je plenty oefeningen doen. Heel langzaam stappen, elke stap wordt door jou bepaald, vw-nw stappen. Veel oefeningen kriskras door de bak, volte, gebroken lijn, slangenvolte, van hand veranderen, kan ALLEMAAL ook in stap.
Belangrijk om aan de hulpen te krijgen is veel overgangen, dus stap, langzaamstappen, gewoon stappen, middenstap, halthouden etc. etc.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 16:43

bedankt :)
volgens mij weet ik wel wat me te wachten staat,
aan het werk zetten, ook al vind ze
terug in tempo rijden iets irritants, heb ik altijd nog de
figuren :)
we houden jullie op de hoogte, in ieder geval ga
vanavond rijden :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:44

Wachten op de ruiter is erg belangrijk, daarmee vergroot je de focus van de pony op jou als ruiter. Van groot belang bij het probleem dat je hebt omschreven in de eerste post ;)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 16:52

Janine1990 schreef:
Wachten op de ruiter is erg belangrijk, daarmee vergroot je de focus van de pony op jou als ruiter. Van groot belang bij het probleem dat je hebt omschreven in de eerste post ;)

ja idd :D
ik hoop dat het allemaal weer de oude word :')

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:17

als ze echt nergens meer op reageert kan ik me voorstellen dat je denkt hoe gaat dit eindigen. misschien kun je een keertje met een slofteugel rijden, dan dwing je haar even een paar keer om op jou te letten tijdens het rijden. want volgens mij probeerd ze op deze manier onder het werk uit te komen! misschien is het een trucje van haar. en ook even aankijken en kijken of het de volgende maand ook op deze dagen valt ongeveer misschien toch met de hengstigheid te maken... mijn merrie is ook heel kijkerig als ze hengstig is en gaat hinniken tijdens het rijden als er een paard langs loopt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 11:50

Nou sorry hoor, een slof verandert niets aan het feit dat de pony niet aan de hulpen staat. En niet aan de hulpen staan is sowieso een reden voor de pony om onder het werk uit te kruipen.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 13:41

ik ga zeker niet met slof rijden:

ten eerste:
het paard word alleen maar gedwongen om naar beneden te lopen
ten tweede: de hele rug word hierdoor verknalt wegens spanningen in de rug
ten derde: mijn paard gaat achterover slaan als ze word vastgezet voor...en terecht!

heb gisteren weer gereden op haar en ze was voorbeeldig,
nou was er ook iemand anders aan t rijden .. maar ze gedroeg
zich dus netjes, ben benieuwd hoe het morgen is...waarschijnlijk
zag ze dus eergisteren gewoon wat, ... denk ik :D