bang voor bokkend paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:51

Citaat:
Op een bokkend paard wil ik niet rijden, dan is er duidelijk iets mis. een paard bokt niet voor de lol.

ik nodig je uit om mijn bijrijdpaardje te rijden, bokt nooit, maar nu het winter word, hij 3 weken kreupel was en stil stond.. is die zo fris dat hij het even kwijt moet.. niets mis met hem, alles nagekeken, alles goed hij moet alleen even zijn frisheid kwijt..

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:25

Jessica87 schreef:
Hallo.

In mijn mening hoort een paard niet te bokken. Als een paard bokt is er duidelijk iets mis ergens.
zeker als dit paard het altijd doet.
Toch heb ik een tip voor jou : Ga in je beugels staan, dan laat je het paard onder jou door bokken.
Of vraag een ander paard.
Op een bokkend paard wil ik niet rijden, dan is er duidelijk iets mis. een paard bokt niet voor de lol.
Veel succes en plezier met het rijden.

Mijn paard bokt alleen maar als ik hem niet goed rijd, voorbeeldje: wijken , ik ga soms op mijn verkeerde been *hangen* waardoor hij zijn lijf niet gemakkelijk naar buiten kan brengen. En dan bokt hij een keer net alsof hij zegt: "wat wil je nou, ik moet opzij van je benen maar je houd me tegen omdat je de verkeerde kant op *hangt*"

En toen ik hem 6 jaar geleden kocht was hij van een manege en daar moest hij weg omdat hij iedereen eraf bokte. Hij had voortaan zo'n naam gekregen op stal dat *bijna* niemand meer op hem wilde rijden.
ALs de les begon was er niks aan de hand, maar hij begon altijd wel te bokken netzolang totdat die ruiter eraf lag, en dan wilde geen ruiter uit die les er meer op en dan kon meneer weer op stal. Dat was gewoon een spelletje van hem, wat hij telkens weer won.

@Yasmine: daarom moet haar instructeur haar ook goed begeleiden.

mickymuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 16:55

Met sommige vragen ben ik het wel eens,en sommige twijfel ik wel een beetje maar ik geef de moed niet op,ik ga niet janken ofzo omdat ik niet op dat paard durf :D :P maar 1 vraag ik d8 altijd dat je de teugels strakker moest trekken omdat dan het paard zijn rug niet meer bol kan maken en zo dus ook niet meer bokken kan

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:10

Ik zou in elk geval geen lossere teugels geven als dat niet nodig is verder. Houd je teugels gewoon op maat zolang er niets aan de hand is. Als je paard gaat bokken zorg je dat hij zijn hoofd hoog houdt, dan kan hij inderdaad de rug niet bol maken en minder hoog bokken. Wat je niet moet doen is hem tegenhouden, je kan beter veel gas geven zodat hij harder gaat, dan kan hij ook minder hoog bokken en zijn energie moet hij steken in het werk.

Om het bokken te voorkomen kan je ze daarom ook het beste hard aan het werk zetten zodat hij op jou moet letten en zijn energie in het werk moet steken.

Verder helpt het mij altijd om niet teveel na te denken over mijn angst, maar juist heel erg te concentreren op het rijden. Oftewel ook jezelf hard aan het werk zetten ;)