Hakken laag, tenen naar binnen en kuit eraan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:34

Zijn al niet goed maar iedereen zegt altijd dat ik aan mijn voeten moet denken, wat ik ook probeer.
Merk dat het veel erger is geworden nu en dat mijn onderbeen scheef gaat soms, soms moet ik hem recht drukken.
Werd te gevaarlijk en heb de pony's stil moeten zetten.

pietsie

Sjakie bedankt voor je goede uitleg

Kan wel iets vertellen hoe je het een beetje kunt trainen.
als je op een stoel gaat zitten ,moet je dat doen met de leuning voor je, dus de stoel andersom, mijn dochter heeft op school gevraagt of ze zo mocht zitten .
probeer het maar eens en kijk dan maar naar je voeten.

Olijkje

Ik heb het ook, echt vervelend. Eigenlijk moeten we gewoon een superdikke kuitachtige spier aan de binnenkant van onze onderbenen hebben! :Y)

SkyMarian

Re: Hakken laag, tenen naar binnen en kuit eraan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:37

Kapstokjes of niet als je goed zit raakt je kuit altijd je paard :)

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:38

Bij mij niet, maar mijn benen komen zowieso onder de buik van mijn pony uit, maarja zalt er mee moeten doen, korter is niet mooi voor de dressuur..

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:39

Alleen met kapstokken is het meer de achterkant van je kuit.
Kijk maar naar je rijlaarzen.
Bij mij is zelfs het gedeelte van de balein versleten.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:39

pietsie schreef:

als je op een stoel gaat zitten ,moet je dat doen met de leuning voor je, dus de stoel andersom, mijn dochter heeft op school gevraagt of ze zo mocht zitten .

En hoe train je dan? Voeten gewoon recht op de grond laten en verder niks?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:43

@olijkje: ook met lange benen en een minder grote pony :D
Alleen niet zoveel als ik met mijn korte pootjes en uit de kluitengewassen knollen :+

@asjemenou dat klopt, maar of nou wat meer de zijkant of wat meer de achterkant je paard raakt maakt voor de hulp niet uit. Hooguit idd de slijtplek op je laars :D

Aan tenen recht bij een naar verhouding scheve stand voet-knie valt niks te trainen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:45

Olijkje schreef:
Bij mij niet, maar mijn benen komen zowieso onder de buik van mijn pony uit, maarja zalt er mee moeten doen, korter is niet mooi voor de dressuur..

Daarom heb ik mijn beugels voor mijn benen ook altijd iets te kort, anders kan ik meesteppen... :+

Ga eens kijken of ik morgen stalgenoot zo gek krijg om even foto te maken van mij op mini bolle zonder zadel.
Ze is wel geblesseerd en op rust, maar er 3 tellen stilstaand opzitten is geen probleem.
Ze bokt en rent ook de hele wei rond. (en is overigens niet kreupel).

Vind hier kuiten eraan al discutabel...
http://lh6.ggpht.com/_K_-98rq2IWw/SPpVI ... %20145.JPG
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 31-10-09 23:05, in het totaal 2 keer bewerkt

QueLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 23:00

bij deze meld ik me ook even bij dit onderwerp.. ik krijg al 15 jaar lang te horen dat ik mijn tenen naar binnen moet draaien.. en ik probeer het ook echt, maar krijg het niet voor elkaar. hooguit in stap, maar dan zit ik zo verkrampt dat ik geen normale hulp meer kan geven.. ook steek ik mijn linkervoet veel verder af dan mijn rechter.. zou dat kunnen komen door de stand van mijn bekken? want het doet ook echt pijn als iemand bij wijze van correctie mijn voet naar binnen duwt...

even een impressie:
Afbeelding

dit is trouwens het eerste topic over 'kapstokken' waar ik iets wijzer van word.. bedankt sjakie!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 23:08

Dan zou je een afwijkende stand of bewegelijkheid in het heupgewricht moeten hebben of een hele duidelijke voorkeurskant.
Zo vanaf deze foto gezien neig je naar wat te veel achterop je kont te zitten wat je compenseert door een kromming in de bovenrug en het been neigt wat te ver naar voren. De knie die ik kan zien zou nog een fractie naar binnen kunnen, maar niet veel. Ws als je wat meer voorop je kruis gaat zitten en je been vanuit je heup naar achteren plaatst druk je je hak wat minder ver uit waardoor je minder belasting op je enkel hebt. Je enkel-knie en heup moeten allen kunnen veren. Met name bij het lichtrijden.
Dit is in vogelvlucht wat mij opvalt aan de foto. Kan wellicht in de praktijk anders zijn en ik kan zo uiteraard niet zien of je lichamelijke manko's of auw's hebt :D

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 23:08

@solvir dat is al genoeg kuit er aan hoor :j

Hier kan je enigzins zien dat je niet zoveel kuit aan je paard hebt of hoeft te hebben.
Afbeelding

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 23:22

__Lotte schreef:
pietsie schreef:

En hoe train je dan? Voeten gewoon recht op de grond laten en verder niks?

Probeer het maar en ga zo regelmatig zitten , je spieren worden wat opgerekt ,je moet dan je voeten recht voor je uit zetten dus tenen naar voren

Cleo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 23:24

sjakie schreef:
@solvir dat is al genoeg kuit er aan hoor :j

Hier kan je enigzins zien dat je niet zoveel kuit aan je paard hebt of hoeft te hebben.
Afbeelding

Toch ook hier een kleine kapstok. Je begrijpt vast wel wat ik bedoel :D
Momenteel heb ik een draver en moet (bijna) alles nog leren; reageren op kuit. De stemhulpen kent ze uiteraard.
Heel anders voor mij dan een Merens die in de bak nauwelijks vooruit te branden was. Die heb ik met veel kuithulp, in de bak, tijdens lessen redelijk voorwaarts kunnen krijgen.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 23:27

Cleo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 23:31

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 23:36

Nope beide kanten niet. Heb alleen een paard wat heel erg waggelt en dat zie je terug in de beenligging :)
Dit is hetzelfde paard als de kuit foto (andere dus als bovenstaand) en dan zijn beide benen gelijk :)
http://www.beeldplein.nl/users/f8bb3724 ... /25195.jpg

Aan de andere kant.....als dit al kapstokjes zijn .....hoe moet je alles wat echt kapstokjes zijn noemen :))

QueLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 23:38

@sjakie: wow okee hahaha bedankt!! :D ik blijf dit sowieso even volgen, bij mij werd namelijk alleen altijd gezegd tenen naar binnen en soms dus ook op ruwe manier naar binnen geduwt zo van 'zo moet het joh'.. en verder werd er niet gekeken naar mijn complete houding en de dus feitelijke oorzaak van mijn kapstokjes :P ik ga je tip zeker even uit proberen.

heeft iemand hier trouwens ervaring met schuine beugelblokjes en riempjes die je van je beugel aan je singel kan bevestigen?
ik hoor dit ook vaak als alternatief.. maar ben er niet van overtuigd dat dit helpt!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 23:41

ik denk dat het probleem van of met uitstekende voeten niet gelijk de enkel of de knie is, maar de heup...
Als je bovenbeen al niet goed ligt, dan zal de rest evenmin kloppen..
en of je het bovenbeen, dus je heupgewricht goed kunt draaien, dus je bovenbeen goed hebt liggen is mede afhankelijk van je zadel, de ligging, de maat de pasvorm voor de ruiter.

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 23:44

juist het bovenbeen , daarom andersom op de stoel

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 23:46

QueLee schreef:
heeft iemand hier trouwens ervaring met schuine beugelblokjes en riempjes die je van je beugel aan je singel kan bevestigen?
ik hoor dit ook vaak als alternatief.. maar ben er niet van overtuigd dat dit helpt!

Iets wat je anatomisch misschien niet kan moet je zeker niet afdwingen. Als je het anatomisch wel kan moet je gewoon begeleid worden in goed zitten :)
Helaas leert mijn ervaring dat er maar weinig zijn die je echt goed kunnen begeleiden en die heel goed snappen hoe een mens anatomisch in elkaar zit. Om dat vervolgens ook nog goed te kunnen combineren met het paardrijden. Als je het eenmaal weet is het hartstikke simpel, maar meestal krijg je loze adviezen die je lijfelijk niet kan verwerken, omdat je niet weet waar je moet beginnen of dat het 1 een logisch gevolg is van het ander :)
Zelf volg ik nu een maandje of 4 zitlessen en voor het eerst in 17 jaar kan iemand mij en rechtop het paard zetten en mij ook vertellen en laten voelen hoe ik dat moet doen. Ook op een dusdanige wijze dat als ik geen begeleiding heb het nogsteeds kan terugvinden.

@ alane: heup speelt zeker een rol. De correcte ligging van de heup en knie gaan boven die van een kapstokvoet. Een goed zadel, een juiste pasvorm spelen allemaal mee :j
Maar als dat allemaal op orde is en het kan nogsteeds niet ...dan wordt het heel zinvol om naar je eigen bouw te kijken. Uberhaupt is het zinvol :)

@pietsie: maar op een stoel zit je ten alle tijden in een stoelzit en uberhaupt niet correct voor op het paard :)

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 23:48

Het gaat er om dat je leert je bekkenbodum te "openen" om goed op het paard te zitten

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 23:50

Voor het paardrijden moet je je bekken kunnen kantelen en iemand met verstand van zaken eventueel de bewegelijkheid van je heupgewricht laten controleren.
Mijn partner kan bijvoorbeeld zijn heup en daarmee zijn been slecht naar buitendraaien. Dat geeft een behoorlijk beperking voor het paardrijden.

Persoonlijk zie ik de toegevoegde waarde van de stoel in op de manier zoals je beschreef niet. Wel gewoon op een stoel gaan zitten. op de punt en een bekkenkanteling oefenen.

Cleo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 23:58

sjakie schreef:
Nope beide kanten niet. Heb alleen een paard wat heel erg waggelt en dat zie je terug in de beenligging :)
Dit is hetzelfde paard als de kuit foto (andere dus als bovenstaand) en dan zijn beide benen gelijk :)
http://www.beeldplein.nl/users/f8bb3724 ... /25195.jpg

Aan de andere kant.....als dit al kapstokjes zijn .....hoe moet je alles wat echt kapstokjes zijn noemen :))

Ik zie het nu! Kapstokjes worden al vrij snel gegeven als oordeel. Ik dacht altijd dat dat je je tenen bijna tegen het paard aan moest drukken :o Volgens de 'boktregels' in eerder genoemde topics. Maargoed dat laat ik even uit beschouwing. Wat o.a. jij verteld is veel interessanter :D

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 00:00

verkeerd om op een stoel gaan zitten, laat je voelen hoe je je heup in de kom kan laten draaien en zo kun je leren je bovenbeen dusdanig neer te zetten dat je tenen al naar voren wijzen en niet naar buiten.
het gaat minder om het zitten ansich als het gaan zitten.