De heenweg van een buitenrit niet willen lopen :S

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Micha_

Re: De heenweg van een buitenrit niet willen lopen :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 16:17

Niet te vergeten is er voor elk paard weer een andere 'beste' manier. Ik weet bijna zeker dat als ik de manier van storm zou gebruiken bij mijn pony ze alleen maar over de zeik zou gaan. Dit wil echter niet zeggen dat haar manier fout is.

Een paard wat aan het klooien is moet ook anders aangepakt worden dan een paard wat bang is. Ts moet er dus ook achter zien te komen of het paard echt bang is of een loopje met haar neemt. Ik zelf ben er ook niet altijd zeker van of mijn pony aan het klooien is of dat ze gewoon niet durft.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 16:37

Ik ben van mening dat het paard altijd gelijk heeft en niet 'een loopje met je neemt'. Vandaar dat ik de 'zweepmethode' niet vind kunnen. Je paard geeft je wat aan en het is aan jou om er naar te luisteren en er wat mee te doen.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 16:40

Geloof jij dan niet in pure dwarsheid van paarden? Gewoon iets niet doen omdat ze geen zin hebben?
Natuurlijk moet je er iets mee doen, maar ik denk wel zeker dat paarden ook kunnen staken omdat ze geen zin hebben oid.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 16:43

Tuurlijk geeft mijn paard ook wel eens aan dat hij liever iets anders wil of een andere kant op wil. Hij heeft ook een mening. Het is maar net hoe je ermee om gaat. Laat je het escaleren in steigeren op de buitenrit of ga je al aan het werk met de eerste kleine aanwijzing. Dan geloof ik niet dat je een dwars paard krijgt. Paarden zijn juist super meewerkend, kijk hier op het forum maar eens rond wat ze allemaal voor ons mensen doen en wat ze allemaal verdragen.

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 16:43

Mijn verzorgpony doet/deed ik ook... eerst wilde ze echt niets maar nu geef ik gewoon veel been. Zolang ze voorwaarts is, kan ze ook niet steigeren. Als ze wel steigert, krijgt ze van mij ook een tik hoor, steigeren mag gewoon niet.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 16:46

Als ik naar mijn eigen paard kijk... Jaren heeft zo me gewoon genegeerd en was buitenrijden geen optie. Inderdaad ook omdraaien en terug willen rennen. Had compleet schrik wat het natuurlijk erger maakt. Toen haar verhuisd en daar eens flink hard door DURVEN pakken en haar bij het omdraaien zowat aan dr bitring langs dezelfde kant teruggezet. Daarvan was ze zo onder de indruk dat we vanaf daar alleen maar vooruit gingen (ook met veel samen rijden met iemand vertrouwen gekweekt). Toen weer verhuisd en in die omgeving had ik weer schrik (asfalt, slootjes) en is het weer bergafwaarts gegaan met buitenrijden. Nu sta ik weer terug bij het bos waar ik stond en is er niets aan de hand. Met een los teugeltje zo het bos in...
Dus ja, een keer hard doorpakken kan helpen, maar het is erg balen als de omgeving 'gevaarlijk' is. En ik heb bij mijn paard ook gemerkt dat haar 'zin' in de omgeving ook erg bepalend is. Op dr vertrouwde stekkie heb ik geen problemen meer.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 16:54

e_horse schreef:
Tuurlijk geeft mijn paard ook wel eens aan dat hij liever iets anders wil of een andere kant op wil. Hij heeft ook een mening. Het is maar net hoe je ermee om gaat. Laat je het escaleren in steigeren op de buitenrit of ga je al aan het werk met de eerste kleine aanwijzing. Dan geloof ik niet dat je een dwars paard krijgt. Paarden zijn juist super meewerkend, kijk hier op het forum maar eens rond wat ze allemaal voor ons mensen doen en wat ze allemaal verdragen.

Oh op die manier :j dan heb ik je verkeerd begrepen.
Ik ben het met je eens dat steigeren echt not done is, maar het is zó verdomd moeilijk af te leren. Ik probeer voorbereid te zijn maar soms komt het uit het niets. Helaas zat het er blijkbaar al in voordat we haar kochten.
Geduld en vertrouwen zijn eigenlijk twee sleutel woorden.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 17:50

e_horse schreef:

Maar de TS vraagt hulp over haar probleem wat ze nu heeft en niet over 'wat ze had moeten doen toen hij de eerste kleine aanwijzing gaf'.
Ik ben het met je eens dat paarden prima met je mee willen werken, maar jij denkt wel erg makkelijk dat paarden je nooit in de maling nemen. Paarden zijn erg slimme wezens.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 18:41

@Storm, ja paarden zijn echt heel slim, tjuuus vandaag weer gereden in de bak, hij weet altijd precies waar de uitgang is, echt irri.
Met buitenrijden gaat het nog steeds niet goed :(
Ik denk dat ik binnenkort is iemand erop zet die durft door te pakken.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 18:58

Tuurlijk weet hij waar de uitgang is. En als jij niet een duidelijke leider voor hem wordt, dan blijft hij de uitgang zien. Een leider is niet iemand die hem dwingt te doen wat hij wil. Ik zou me toch meer verdiepen in grondwerk en paardengedrag. Iemand je paard 'door laten pakken' (= aanpakken, neem ik aan?), wat bereik je daarmee?

Yvettee_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 19:11

hahaha heel herkenbaar,
ik verzorg een fjordje en mag met hem naar buiten maar de heenweg wil hij idd
ook niet lopen en trug loopt die heel braaf. Ik ga meestal met iemand samen of anders loop ik de heenweg aan de hand naar het park en dan stap ik daar op en rijd ik nog een beetje door het park.
een tik helpt bij mij niet.. dan loopt hij alleen maar achteruit of zijwaarts.
en dan pleurt die bijna in de sloot naast het fietspad XD
dus ik stap altijd maaar eventjes af
ik blijf dit topic eventjes volgen ;)

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 19:50

@yvette, maar als ik af stap en vervolgens weer ergens anders opstap dan wil hij nog niet lopen:S
En dan denkt hij ook dat hij heeft gewonnen als ik af stap.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 19:52

FF EEN OPROEP TUSSENDOOR:
Wil durft/wil de uitdaging aan om op mijn paard een buitenrit te maken? Ik zoek gewoon een goede amazone/ruiter die van aanpakken weet. En die weet waar hij/zij mee bezig is, dus ook veel ervaring heeft met steigerende paarden! Natuurlijk is het wel op eigen risico;)
Als je alleen op manegepaarden hebt gereden, dan is dit dus echt niet genoeg! Want hij staat soms wel met 4 benen in de lucht!!
Natuurlijk geef ik er ook een vergoeding voor ;)

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 20:03

Misschien is het dan slim om te vertellen waar je woont.
Maar gaat dit om het paard uit je profiel?
Ik heb je ook een paar vragen gesteld. Is ie ook op eigen terrein onrustig of is ie dat geweest toen hij er nog niet zo lang was, hinnikt ie als ie alleen in de bak rijd met 'm. Kan ie alleen op stal staan? Hoe doet ie als ie alleen op stal staat.

KSAC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 20:22

En als je het nou écht eens opbouwt, met steeds een stukje verder, al is het maar een boom/huis/lantaarnpaal en steeds goed belonen als hij verder loopt? Gaat behoorlijk wat tijd in zitten ja, maar geduld loont :P

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:18

Bij mij hielp het dat wanneer Viola omdraaide, haar gewoon achterwaarts de kant op te laten gaan die ik wilde. Gewoon de hele weg lang achterwaarts. Omdraaien? Prima, maar we gaan niet naar huis. Een klap geven had eigenlijk niet zo heel veel effect, niet omdat ze daar geen respect voor heeft, maar omdat ze dan zo zenuwachtig wordt dat ze helemaal gek wordt. Ik moest dus wat anders verzinnen, hoewel ze wel gewoon een tik kreeg als ze zich omdraaide. Vervolgens, na het achterwaarts gaan vooruit zetten in een flinke stap/ arbeidssdraf, zweepje erbij. En zo door, totdat ik tenminste het stukje had gereden dat ik wilde rijden. Dat telkens opbouwen tot langere stukken, op een gegeven moment het achterwaarts niet meer nodig gehad.
Nu doet ze dat niet meer, enkel af en toe stil staan bij iets engs. Kan ritten maken aan de lange teugel, ook nadat ik lang heb gereden in de bak. Achterwaarts hielp bij mij dus perfect, wat ik trouwens mede heb gedaan omdat ik niet echt een braaf paard in de buurt had dat vaak mee kon rijden.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:55

Herkenbaar. Mijn merrie wil graag bij de groep blijven. Maakte dan net buiten het erf aanstalte om te gaan steigeren. Voorkwam dit door toe te staan en haar maar achteruit te laten lopen. Maar draaide dan om en voeg haar dan ook achteruit te lopen in de richting waar ik heen wilde. Vreemd gezicht natuurlijk!!
Maar dit heeft drie maal een 20 á 30 minuten gekost en nu is het eigenlijk alleen nog te merken dat ze lanzamer loopt maar haalt geen capriolen meer uit. Tenminste net zoals ik meestal niet.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 22:41

_Micha_ : Helemaal vergeten, ik d8 er net aan, maar ik woon in de buurt van Deventer!
Pb maar als iemand interesse heeft!
Nog ff de antwoorden op joun vragen:
Op eigen terrein is hij noooit onrustig geweest, altijd lief en braaf.
Als ik in de bak rij, dan hinnikt hij heel af en toe. max. 1 keer per keer dat ik rijdt.
Als hij alleen op stal staat, word hij helemaal gek. Dus dat doe ik eigenlijk nooit. Mijn shetlander loopt snachts altijd in een weitje ervoor. Zodat hij hem dus altijd kan zien, zodra ik mijn shetlander dus weg haal, dan word hij helemaal gek.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:45

Haha, mijn dravertje wilde dit ook niet. Ik kwam niet eens het erf af! Ze steigerde niet, maar gewoon door alle hulpen heen omdraaien en huppa, terug met die hap. Het ging goed als er iemand meeging, te paard, te fiets of te voet, het ging goed als ik er naast liep etc.

Ik heb gewoon heel stug volgehouden, een heel jaar lang en toen het op een dag 8 uur 's ochtends 1 januari was, was er nog heeeeel veel vuurwerk. Ik vond het een goed idee om een buitenritje te gaan maken (ach ja, ik was 14).

Maar, je wilt het niet geloven, doordat ze zo was afgeleid door al dat enge vuurwerk, was ze even vergeten dat ze wilde omdraaien! :D Ik ben met 'r over grote bruggen gereden, lang grote vrachtwagens, over de treinrails (wat ze ook doodeng vond door een ongelukje bij de vorige eigenaar), noem het maar op! Ik heb sprongetjes gemaakt over balkjes in kinderspeeltuintjes, gedraaft, gegaloppeerd, echt alles! Toen we weer terug gingen was ze te moe om als een razende naar huis te sprinten. Alles bij elkaar was de rit ongeveer 20 kilometer.

Vanaf die dag had ik een heerlijk paard buiten.

Ik weet niet of dit te doen is voor jou, ik weet niet hoe je paard hier op zou reageren, maar misschien eens buiten gaan rijden als er iets ANDERS gebeurd dan normaal gesproken, zodat je paardje daar op let!

Ik hoop dat het goed komt :)

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 11:28

Nou dan kan je er dus vanuit gaan dat je paard verlatings angst heeft en het ook echt eng vind om alleen te gaan. Ik denk dus dat je niets op lost met iemand die je paard even 'door pakt'.
Dit werkt waarschijnlijk alleen maar averechts. Ik vind de manieren van Andante moonvw erg slim ik denk dat ik dit zelf ook maar eens met mijn pony ga proberen :j
Moesten jullie ook langs een drukke weg? Dit is namelijk ook wel een beetje mijn probleem ik ben bang dat ze of de weg op loopt of de sloot in.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 12:22

Die van mij gaat heel moeilijk achterwaarts, dan gaat hij namelijk weer vooruit en dus richting huis, dus dat heeft voor mij niet zo veel zin.
Ja ik woon zelf wel in een doodlopende weg, maar er zit wel een grote sloot gelijk naast de weg, dus dat is niet zo slim, en als ik de doodlopende weg uitrij dan kom ik wel op een drukke weg:S

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:31

Ik woon wel op het platteland. Maar ook weer vlakbij een snelweg. Eigenlijk aan de rand van een dorp.
Vrachtwagens kent ze redelijk. Gisteren kwam er een grote bulkwagen brok brengen. Heb er met haar voorgestaan is wel eng maar doet niets. Trouwens toen ik haar net had was ze panies voor tractors. Laten we er nou net zelf één hebben!! Ze heeft dus toen ik het zat was een uur in de bak gestaan met een tractor die rustig stond te pruttelen. Heeft een 15 min geduurd het gekke gedoe. Ben op de tractor gaan zitten met wat lekkers. Daarna stond ze te "slapen".

Buiten gaat het er wat frisser aan toe. Moet zeggen ik dwing het verkeer te doen wat ik wil door gewoon midden op de weg te blijven totdat ik inschat dat ik alles onder kontrole heb. En ja mocht het gevaarlijk worden dan ben ik wel zo verstandig om als eerste de sloot in te springen. Ik heb mezelf en een gezin te verzorgen. Zonder kids dacht ik er anders over maar ja zo gaat dat!!
Maar dat is gelukkig allemaal niet nodig en ben blij dat ik nu gewoon alleen een buitenrit kan maken. Niet met een los teugeltje maar dat komt misschien nog wel. Het maakt het wel makkelijker als je een tweede paard heb die meegaat maar ja dat is niet vanzelfsprekend.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 14:34

En ja mocht het gevaarlijk worden dan ben ik wel zo verstandig om als eerste de sloot in te springen.

@Moonvw, hoezo de sloot inspringen? :P

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:38

Ik hoor wel eens dat ruiters kost wat het kost erop blijven zitten. Heb één keer een nare ervaring meegemaakt en dan kies ik voor wijsheid en niet voor dom blijven zitten. Er zitten paarden bij die van de stress zulke rare capriolen kunnen uithalen. Eigenlijk gevaarlijk voor je eigen gezondheid. Dus spring ik als het moet liever zelf de sloot alleen in dan met paard en al snap je?!

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 14:50

Ja, maar waarom spring je dan niet gewoon op de grond ipv in de sloot?