Paard wil niet in galop in de bak.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Merileth

Re: Paard wil niet in galop in de bak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:47

Wat anderen inderdaad al zeggen lijkt mij ook het beste, toch proberen de galop aan de longe erin te krijgen, hoeveel moeite het misschien ook gaat kosten. Op lange termijn ga je blij zijn met de tijd die je nu in de paardje hebt gestoken.
Wij, of naja, wij, eigenlijk moet ik zeggen mijn moeder, heeft sinds een paar weken een draver, ik herken jouw probleem van de galop daar heel goed in. Hij kan het allemaal wel, maar alleen vanuit een snelle draf (en dát kan hij als de beste), en in de longeerbak niet meer dan een half rondje omdat hij anders op zijn plaat gaat voor zijn gevoel. Onze 20 X 40 binnenbak op stal is een beetje krapjes af en toe, dus als ik de kans heb ga ik, ondanks dat hij daar drukker is, in de veel ruimere buitenbak. Gewoon veel geduld hebben is dan een goede, wat er ook toe geleid heeft dat ik gisteren veel bochten met hem kon galopperen.

Verschil is wel dat hij tot zijn 10e jaar op de baan gelopen heeft, nu is hij 14. Jouw paardje is heel wat jonger, en zal (sorry als dit verkeerd over komt, is niet onaardig bedoeld), nooit ontzettend hoog in de dressuur lopen. Neemt niet weg dat je veel lol kunt hebben en alsnog heel hoog kunt komen. Wat ik wil zeggen hiermee, is dat je niet teveel moet vragen, je hebt nog alle tijd om je paard een hoop te leren, het heeft niet teveel haast in die zin. Uiteindelijk, als je doorzet, veel geduld hebt en blijft luisteren ook naar je paard, komt het echt wel goed denk ik, zolang je maar niets gaat overhaasten.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:10

Ik heb mijn AV leren galopperen in de springtuin bij ons op de manege: Dat is ruim net als bij jou het maïsveld is. Ik ging gewoon draven, gaf de hulp, riep het woord galop en moedigde haar aan. Omdat het daar 'ruim' was, en leuk voor haar dus, sprong ze aan. Als ze aansprong beloonde ik haar, maar ging ik wel door. Ik heb geleerd datje de galop kunt bevestigen, door op z'n allerhardst te gaan! In het begin zou sturen wel lastig worden, maar op gegeven moment vind het paard balans en kun je wat meer verzamelen en voltes galopperen, etc. Mijn paardje kan nu binnen goed galopperen en dat kon ze in het begin niet. Alleen de linkerhand gaat nog moeilijk, dus daar ga ik het haar helemaal opnieuw op aan leren. ;)

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 15:48

Bedankt. :) gisteren heeft ze al 2 sprongen galop aan de longe gedaan, dus dat gaat de goede kant op.

ikke_sanne, waarom denk je dat ze niet hoog in de sport kan komen? ligt dat eraan omdat het een fjord is?

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:00

Super! Ze kan het dus wel! Als ze nu leert hierin haar balans te vinden zal het in de bak ook beter gaan.

Ik denk wel dat ikke_sanne dat bedoelt, maar dat maakt toch niet uit? Als dat wel de bedoeling is, prima toch?

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 17:21

ja, ik ben er echt superblij mee. :) niet dat ik nu op ga houden hoor!
Ik vind het altijd zo'n vooroordeel dat fjorden niet hoog kunnen eindigen. Want er zijn genoeg fjorden die het wel kunnen.

mickymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:01

ja ik rij ook op een 4 jarig welsh ponytje en gewoon stapje voor stapje oefenen en als ze is aanspringt belonen met een klopje in de hals en goed aandrijven je je buiten been achter de singel

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 21:00

mickymuis schreef:
ja ik rij ook op een 4 jarig welsh ponytje en gewoon stapje voor stapje oefenen en als ze is aanspringt belonen met een klopje in de hals en goed aandrijven je je buiten been achter de singel

goh, dat had ik nog niet bedacht.. wel dus. :D maar toch bedankt. O:)

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 21:02

Ik zie nu pas dat ik nooit gezegt heb hoe ze heet. :o Ze heet Chloë. :)

palinglcw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:19

Hetgene wat wij met onze haflinger hebben gedaan, is eerst gewoon op de lange stukken :j laat ze daar maar kracht opbouwen die ze nodig hebben om de bochten te kunnen nemen in de bak :) En veel draven, want ook daarmee maak je ze sterker :j

Je kunt er niks aan doen dat je paard hinnikt nee :n dus dat is erg raar commentaar. Probeer het van je af te zetten :j al kan het zo af en toe wel komen doordat ze niet op jou focussen :j

Mystique92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 09:38

Door blijven proberen. En wanneer ze aanspringt in de galop beloon haar dan overdreven!
Elk galopsprongetje is voor jou Fjord dan goud waard!