Achter de loodlijn lopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 21:55

beantsje schreef:
Sentigo schreef:
@beantsje,
ja ik snap wat je bedoelt met de lage knik, ik zelf weet het moment van deze foto en ging ook niet super, alleen dit is de einige foto die goed ervoor staat. Vaak rij ik haar laag en rond waardoor en geen knik zit maar gewoon in een ronding. Maar ik snap je advies en ben er blij mee bedankt!

Maar waar zit dan precies de 1ste/2de wervelkolom waar hij dus geboden moet zijn( het hoogste punt moet zijn)
?

De nek moet het hoogste punt zijn, dus direkt achter de oren.
Zie de eerder genoemde link; die geeft veel begrijpelijke info hierover.
http://www.manegehetkleineros.nl/Index_ ... ge0011.htm

ik zie bij heel veel mensen dat de nek niet het hoogste punt is hoor ( dus boven de oren) vaak is het midden juist het hoogste, ook op sommige plaatjes van die site, dus dat begrijp ik nog even niet, misschien met een foto van een goede en een juiste?

Silly1972

Re: Achter de loodlijn lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 22:06

Heel interessant allemaal, maar veel paarden (zeker de foto's gezien) lopen achter de loodlijn, lijkt leuk, maar knikken bij de 3e halswervel.
Ik zeg eerlijk die van mij doet het ook, maar krijg het nog niet voor elkaar om hem (het neusje) eruit te rijden.

Misschien is het ook leuk om tips te geven hoe je het op moet lossen :D

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 22:12

Sentigo schreef:
ik zie bij heel veel mensen dat de nek niet het hoogste punt is hoor ( dus boven de oren) vaak is het midden juist het hoogste, ook op sommige plaatjes van die site, dus dat begrijp ik nog even niet, misschien met een foto van een goede en een juiste?

Hier zie je een plaatje waar het hoogste punt wel klopt;
Dr. Klimke
Afbeelding
Je ziet dat het voorste vlechtje ook het hoogste is. Als het paard een valse knik zou hebben, zou het 4e vlechtje ongeveer het hoogste zijn.
Er is overigens een kleine nuance. Hengsten hebben een hengstenkap, een vetrol zeg maar die het beeld geeft alsof het hoogste punt toch wat verder naar achteren ligt, maar dat is dan maar een beetje en niet zo extreem zoals je tegenwoordig vaak ziet..

In de moderne topdressuur zie je (eerlijk gezegd tot mijn verbijstering) veel paarden die gewoon te rond en diep lopen, en die daar nog voor beloond worden ook. Maar het toont ook aan dat een paard achter de loodlijn toch aan de teugel kan zijn.
Alleen voldoet toch echt niet aan de officiële voorschriften;
Edward Gal
Afbeelding

Even een heel ander beeld als afsluiter, om aan te geven dat een paard uitstekend aan de teugel kan zijn vóór de loodlijn (dit is trouwens zo'n voorbeeld waar de hengstenkap een vertekend beeld geeft, maar de nek toch echt het hoogste punt is);
Nuno Oliveira
Afbeelding
Hier krijg ik echt warme gevoelens bij. Zie je hoe de oprichting hier samengaat met een duidelijk lagere achterhand?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 22:50

Oh Beantsje die laatste _/-\o_
Oprichting vanuit het punt waar het vandaan hoort te komen!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 00:45

Kunnen jullei mij dan vertellen hoe deze pony loopt?
Hou er wel rekening mee dat ze net 3 mnd ohz is en op deze foto sinds 1,5 wk leert aan de teugel te lopen (dus geen rot opmerkingen ze moet het nog leren ;) )

Afbeelding
Afbeelding

Naar mijn mening loopt ze te ver achter de loodlijn en ben hiermee aan het werk, maar ben beniuwd hoe ze haar hals buigt of het een zgn 'valse' knik is of juist wel goed? dat zou ik graag willen weten.

Alvast bedankt!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 00:56

naar mijn idee loopt die pony in de krul getrokken...

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 01:00

Kan idd op de foto zo lijken omdat ze het nog moeilijk vind en na een aantal passen er weer 'uit' probeerd te komen, echter als is ze erg zacht in de mond en dit wil ik ook zeker zo houden, dus nee ze is niet in de krul getrokken. Moet er wel bij zeggen dat ze op de dag van de foto's erg dwars was en ik van mn instructrice op zulke momenten wel wat harder moet vragen, maar dan ook meteen weer loslaten.
Momenteel staat ze in de kliniek en komt morgen weer thuis als ik haar van de week weer heb opgepakt zal ik nog wat foto's laten maken voor het verschil.
Iig bedankt voor je reactie

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 01:09

Een paard hoeft niet te leren nageeflijk te lopen.
Het is een reactie erop. Met je handen moet je alleen licht contact houden, dus geen gekneed ofwat dan ook.
Ik zou haar langere teugel geven maar wel contact houden, laat haar eerst op eigen benen lopen, voorwaarts maar van voren opvangen. Veel op de binnenhoefslag rijden, anders kan ze namelijk steun vinden aan de bakrand. En eens proberen oefeningen mee te pakken, contrastelling, volte's ed. (rechtrichten)
Niet te snel willen maar geduld hebben.

Het zadel mag trouwens wel wat naar achteren, ligt nu op de schouder waardoor ze te weinig schoudervrijheid heeft.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 01:14

Heb haar idd de eerste maanden gewoon lekker met dr neus in de lucht laten lopen en zoals de foto's ook laten zien rij ik ook niet veel langs de bakrand op ;) wat ik wel veel doe is de binnen hoefslag nemen zodat ze idd zichzelf leert dragen en geen steun heeft aan de bakrand.
Over het knijpen wat je zegt, zit wat in dat een paard uitzichzelf 'nageefelijk'word, maar dit doe je dan door been te geven en haar van voor tegen te houden en tegen houden doe je dan met een kneepje en niet een constante druk (kneep)
Maar dit is mijn visie erop hoor, wil niet zeggen dat jou mening niet juist zou zijn ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 01:33

Beantsje, ja gingen maar meer mensen voor de kunst en de technische kennis van de laatste foto en niet voor de kitsch van de eerste 2 , waar helaas de techniek en het paard vriendelijke vergeten word, maar alleen aan eigen belang gedacht.
Maar ja dat is de moderne dressuur waar heel veel mensen tegen op kijken, maar niet beseffen wat ze het paard aandoen.

Idylle, de Pony loopt erg gespannen en word idd in de krul getrokken zo op de foto te zien, als je niet weet wat aan de teugel rijden is blijf er dan van af, aan de teugel komt vanuit achter en met een pony die 3mnd onder het zadel is moet je al helemaal niet zo bezig zijn, misschien zelf wat meer van de techniek leren helpt ook om je paard beter te rijden.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 01:37

zo, wat vriendelijker mag ook hoor!
Dat je het afkraakt prima, maar geef er dan ook advies bij van hoe het wel moet, want hier heb ik natuurlijk helemaal niks aan!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 01:49

Mooie pony idylle :) Pony moet nog wat meer met de neus eruit. Probeer maar eens wat overgangen binnen de draf te rijden en op die manier echt van achteruit verbinding met de mond te krijgen. Teugels ietsje langer en laat de pony de verbinding maar opzoeken. Ook als ze licht wordt in de verbinding niet je teugels korter pakken maar juist meer met je been er achteraan zonder dat ie gaat rennen. Dat laatste voorkom je door figuren te sturen en een fractie langzamer te gaan lichtrijden.

Ben wel benieuwd naar meer foto's, zo op het eerste gezicht erg leuk dier.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 01:52

Het is idd ook een erg mooi dier :D dank voor je compliment.
Ik was tot voor een maand geleden idd bezig met overgangen rijden.
Teugels had ik altijd langer, maar moest ze van mn instructrice korter nemen omdat ze in een boogje vielen...
Maar ga idd eens proberen om ze toch weer iets langer te laten en er tussen in te gaan zitten.
Bedankt voor je tip, hier heb ik wat aan ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 02:03

idylle schreef:
zo, wat vriendelijker mag ook hoor!
Dat je het afkraakt prima, maar geef er dan ook advies bij van hoe het wel moet, want hier heb ik natuurlijk helemaal niks aan!

Je hebt een pb terug,
Ik wil je niet afkraken en mijn advies was , leer wat meer van de techniek.
Misschien ben komt het hard over maar het zet sommige misschien wel aan het denken, in welke manege of prive lessen leer je nu echt de techniek en de theoretische kant van het rijden, vaak weten instructrice ook niet echt wat er gebeurd in het lichaam van het paard als hij te veel achter de loodlijn loopt of te veel op de teugel gereden word en dat is erg jammer voor het paard,

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 02:04

Idylle, buiten wat de anderen hier zeggen,is je zadel niet veel te groot ? Zowel voor jou als voor je pony ? Verder ben ik het ermee eens dat je hier nog helemaal niet mee bezig moet zijn. Is veel te vroeg. Paard lijkt er erg veel moeite mee te hebben ook. Maar een foto is maar een momentopname en zegt niet alles. ;)

Verder Beantsje zegt het al.....het is jammer dat niet meer mensen dat zien.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 02:11

voor mij is het zadel niet te groot nee, heb ook een halve inch kleiner zadel maar dit zit niet fijn! Voor de pony past hij volgens de zadel passer ook (hier heb ik niet heel erg veel kijk op dus vandaar dat ik iemand aan huis heb laten komen die dat dan als het goed is wel heeft)
Deze foto's zijn misschien geen goede voorbeelden. zoals ik in pb naar midge heb gezet: de pony was op deze dag aardig gespannen en voor zover je ervan kunt spreken nogal tegendraads, hierdoor werd ik kriegel en om escalatie te voorkomen ben ik er toen afgegaan en heeft iemand anders verder gereden ;) maar zoals ik zei ze komt morgen terug van de kliniek en ga haar dan weer rustig aan oppakken, zal volgende week wat nieuwe foto's laten maken op een dag dat het lekker gaat kunnen jullie meteen het verschil zien.

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 11:25

klopt het dat het paard van idylle ook niet goed loopt, aangezien de nek niet het hoogste punt is maar iets daar achter, ik snap best dat je het zo doet wat zo is mijn ook aangeleerd op een manege, ik vind dit zo jammer, want ik heb dan gewoon verkeerd leren rijden..

wat wel zo is ik heb ook nog een jonge pony en die vind het heel moelijk om zo als jou plaatsje zo hoogop te lopen(dus de nek het hoogste) vaak rij ik haar laag en rond dan is de nek niet het hoogste punt en met aan de teugel doe ik haar gewoon nog laag( aangezien ze dat hoge opgepakte aan de teugel nog moet leren) maar dat is dan gewoon toch een tussen snap..

ik ga nu even de foto's bekijken van al mijn rijfoto's

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:41

ik krijg trouwens van dat ene plaatje echt geen warme gevoelens hoor! Kijk eens naar dat bit! bah....

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:57

@Maartje1990:
Dat je het in de krul getrokken vind en dat je geen warm gevoel krijgt bij het bitje, is allemaal prima (negatief commentaar is welkom omdat ik daarvan kan leren) maar zou wel fijn zijn als je dan ook feedback geeft van hoe het volgens jou wel moet, want alleen een opmerking er neerzetten heb ik, maar ook zeker mn pony niks aan!!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:48

@idylle
Leuke pony!
Als je de hals bekijkt op foto 1, zie je dat hij mooi rond loopt en dat er geen sprake is van een valse knik. Ook zie je dat de juiste halsspier gebruikt wordt. Maar...de pony loopt wel te diep je ziet dat het hoogste punt toch wat verder naar achteren ligt, al is het hoogteverschil niet zoveel. Bovendien loopt hij ver achter de loodlijn. Een jong paard heeft nog geen verzameling en hoort niet eens op van de loodlijn te komen, laat staan erachter. Mijn indruk is dat veel ruiters van jonge paarden toch graag die loodlijn willen benaderen (geldt dat ook voor jou?) terwijl dat in principe gewoon fout is.

Met name op de eerste foto zie je wat meer details; ik heb de indruk dat je teveel druk zet. Je pony opent de mond ook om aan die druk te ontkomen. (Ookal heb je zelf het gevoel dat het wel meevalt, je ziet aan de reacties van je pony dat het toch zo is,en dat moet leidend zijn).
Op foto 2 heb ik de indruk dat je pony wat achter de teugel duikt om aan de druk te ontkomen. Daar zie je ook dat het hoogste punt ineens een stuk verder naar achteren komt te liggen.
dit zijn in mijn ogen signalen dat je op dit moment teveel vraagt. Zoek het meer in de ontspanning en rijd meer vanuit het voorwaarts-neerwaarts.

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:54

mijn paard doet dit ook.
mijn instructeur zegt altijd: even de neus eruit halen ofzoiets en dat stond ook op mijn blaadje van de onderlinge wedstrijd. het word echt heel erg streng afgestraft op een wedstrijd/concour!
ik probeer het je een beetje uit te leggen.

een paard/pony loopt achter de loodlijn als hij te diep loopt. zijn hals moet een beetje omhoog staan. en dan zijn hoofd recht ouden. en zegmaar niet naar onder.
ik ga even een foto voor je zoeken van mijn paard en mij toen we dit ook nog deden.

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:55

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 13:22

en waarom moet een paard dat persee de bovenste punt de nek zijn ?? als ik vragen mag, want waarom word er dan zoveel op het zelfde 'idee'als Edward van Gal gereden?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 13:26

@ Beantsje het klopt idd dat we eraan werken dat ze op de loodlijn gaat lopen, alleen heeft ze daar moeite mee wat zich uit in het achter de loodlijn kruipen, op deze momenten moet ik iets been bij geven, maar vind het zelf nog wat moeilijk te bepalen om het op het juiste moment te doen als ik erop zit (moet dat nog leren te voelen) maar ja ik wil dus idd ook de loodlijn benaderen :$
@cocktailtime: Ik zie heel duidelijk op het filmpje watje bedoelt!! als het paard iets hoger loop komt het vanzelf recht op de loodlijn.
Bedankt voor de duidelijke info.

KSAC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 17:26

Ik weet niet hoor, maar in mijn ogen moet je een (jong(e)) paard/pony na dat je de controle over het tempo hebt, toch lang en laag rijden, dus niks nek op het hoogste punt? Met lang en laag rijden kom je volgens mij áltijd in de buurt of op de loodlijn? Wij trainen ons 4-jarige paard wel eerst lang en laag, misschien over een jaar of 3/4 dat we pas aan oprichting beginnen te denken, als ik hoger ben met wedstrijden.