verkeerde galop...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 18:25

het klink miss raar maar ben jij niet scheef dat je ene been langer is dan de andere of dat jui scheef zit dat je met de scheefheid van je pony meegaat??

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 18:26

Olivierlover schreef:
ik heb een les bij noor tanger gedaan omdat mijn haffie ook telkens niet goed aan sprong en het is dat je z'n koppie recht houd zodat hij meer steun heeft.... en goed je binnen een er bij houden, soms wilt het ook wel eens helpen als je een klein kriebeltje met je zweepje geeft aan zijn binnen schouder..

deze buigt haar nek wel, soms loopt ze wel over de schouder weg...en dat been en zweep heb ik al geprobeerd :o

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 18:26

Olivierlover schreef:
het klink miss raar maar ben jij niet scheef dat je ene been langer is dan de andere of dat jui scheef zit dat je met de scheefheid van je pony meegaat??

zou best kunnen, 1 van mijn benen is een paar cm langer dan het andere. ze doet het alleen bij anderen dus ook.

edit: ik heb er idd soms bij andere paarden ook last van, kan dat daaraan liggen dan? en wat kan ik er aan doen?
Laatst bijgewerkt door lissisanne op 23-10-09 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 18:27

ja oli boog zijn nek ook wel maar te veel en soms wil het wel helpen om hem dan juist op te sluiten zo als ik schreef

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 18:28

lissisanne schreef:
Olivierlover schreef:

zou best kunnen, 1 van mijn benen is een paar cm langer dan het andere. ze doet het alleen bij anderen dus ook.

ja dat kan omdat ze zelf waarschijnlijk scheef is gaan alle ruiters in haar scheefheid mee miss meer op je buitenbeen leunen om de scheef heid te voorkomen of juist het binnen been ik weer niet in welke opzicht zij scheef is.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 18:29

oke ;)

JamieShanin

Re: verkeerde galop...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 18:29

snap je het nog een beetje of ben ik nu erg onduidelijk?

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 18:30

mijn paard heeft dit ook en al 2 jaar heb ik moeite met aanspringen in de linker galop.

Doordat ik nu veel heb gewerkt aan het rechtrichten is het wel verbeterd! Maar dat los jij in je manegeles niet zo op ben ik bang. banketstaaf voor het paard zeg!

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 18:32

rakni schreef:
mijn paard heeft dit ook en al 2 jaar heb ik moeite met aanspringen in de linker galop.

Doordat ik nu veel heb gewerkt aan het rechtrichten is het wel verbeterd! Maar dat los jij in je manegeles niet zo op ben ik bang. banketstaaf voor het paard zeg!

ja zeker waar en het is moeilijk op te lossen als er telkens weer andere ruiters op zitten..

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 18:33

Ik had bij mijn draver ook veel moeite om rechtsom te galopperen. Ik ben toen eens met een vriendin naar het bos gegaan, en daar had ik lekker de ruimte om te oefenen. Zodra ik de hulpen gaf voor rechtsom (binnenbeen op de singel, buitenbeen naar achter, aandrukken) lukte het niet echt, maar zodra ik erbij naar rechts ging hangen(ja, klink niet zo aangenaam) sprong hij goed aan. In de bak ook weer veel oefenen, nu doet hij het zonder extra gewicht aan zijn rechterkant.

Waarschijnlijk heb je dit al vaak geprobeerd anders is het zeker de moeite waard! :)

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 19:32

esmee_stip schreef:
Ik had bij mijn draver ook veel moeite om rechtsom te galopperen. Ik ben toen eens met een vriendin naar het bos gegaan, en daar had ik lekker de ruimte om te oefenen. Zodra ik de hulpen gaf voor rechtsom (binnenbeen op de singel, buitenbeen naar achter, aandrukken) lukte het niet echt, maar zodra ik erbij naar rechts ging hangen(ja, klink niet zo aangenaam) sprong hij goed aan. In de bak ook weer veel oefenen, nu doet hij het zonder extra gewicht aan zijn rechterkant.

Waarschijnlijk heb je dit al vaak geprobeerd anders is het zeker de moeite waard! :)

ik zal het nog eens overdreven proberen maar ik denk dat ze dan te veel naar binnenvalt (ze gaat stressen als ze in de rechtergalop moet) dit zal echter ook aan mij liggen...

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 19:34

Olivierlover schreef:
snap je het nog een beetje of ben ik nu erg onduidelijk?

ja veel dank :j nu nog proberen of het werkt...

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 19:40

Bizzybijtje schreef:
lissisanne schreef:
okee hoe doe je dat dan? een soort travers?

dat lukt me ook niet met haar waarschijnlijk. wijken voor druk is ook erg moeilijk

Buitenbeen erbij, klein beetje buitenteugel is de 'simpele' versie om de achterhand wat meer naar binnen te zetten. Dan aanspringen in de galop...

daar reageert ze dus ook niet goed op...maar ik zal het toch nog proberen..

dingen tot nu toe om te proberen zijn dus:

- op het verkeerde been lichtrijden en (voor het evenwicht)" verkeerde" stelling vragen
- achterhand naar binnen zetten
- gewicht (overdreven) naar binnen brengen
- vergeet ik of is er verder nog iets?

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 19:53

goed je binnen been er bij houden!!!
gewicht op je buiten of binnen been.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 19:58

- op het verkeerde been lichtrijden en (voor het evenwicht)" verkeerde" stelling vragen
- gewicht (overdreven) naar binnen brengen
- binnenbeen erbij houden+aktief aan het been
- - vergeet ik of is er verder nog iets?

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 20:02

lissisanne schreef:
- gewicht (overdreven) naar binnen/ buiten(hij /zij krijgt meer vrijheid om haar/zijn binnen been naar vooren te brengen) brengen
- binnenbeen erbij houden+aktief aan het been
- - vergeet ik of is er verder nog iets?

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 20:09

dus allebei de kanten ophangen en kijken wat beter gaat?

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 20:12

ja presies soms help het bij een paardje als hij.zij scheef ik naar links dat je naar recht meer druk uit oevend (hangen) en andersom.

snappie?

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 20:50

Yep :D

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 20:51

oke heel veel sucses!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 20:52

Olivierlover, weet je wel waar je het over hebt :) ?
Want jij zit hiermee gewoon je paard uit balans te brengen, wat zékér niet bevorderlijk is... Dat is 'symptoombestrijding'. Daarmee bereik je dus niets. Wat de TS het beste kan doen is dus het paard rechtrichten, desnoods dus de achterhand wat meer naar binnen brengen. Ik denk namellijk dat het niet aan de rijtechniek van de TS kan liggen aangezien dit paard bij vrijwel iedere ruiter verkeerd aanspringt. Bovendien zijn mijn benen ook niet even lang, en ik heb er ook geen last van.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 20:54

ik heb dit vaker van mensen gehoord dat je een paard meer ruimte geeft als je iets meer gewicht op je buiten zet. Sorry als ik het verkeerd heb gezegt zo bedoel ik het niet oke??!!
ik wil Ts alleen maar helpen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 20:58

Olivierlover schreef:
ik heb dit vaker van mensen gehoord dat je een paard meer ruimte geeft als je iets meer gewicht op je buiten zet. Sorry als ik het verkeerd heb gezegt zo bedoel ik het niet oke??!!
ik wil Ts alleen maar helpen...

Snap ik, hoef je niet gelijk verontwaardigd te reageren :))
Maar hiermee breng je dus je paard uit balans, wat in mijn ogen na een tijdje een paard kan geven dat veel meer moeite heeft met de balans en dan ben je nog verder van huis :) .

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:03

oke nee sorry ik wilde niet verondwaardig reageren ik schrok een beetje :o

oke dank u wel.

maar een vraagje hoor de meeste mensen hebben de neiging om naar binnen te zitten dus je moet dan zeg maar voor je gevoel meer op je buiten been zitten zo dat het paardje meer ruimte heeft omzijn/haar achterhand onder e massa te brengen waardoor hij/zij zijn/haar binnen been naar voren kan plaatsen..

en soms help het ook wel eens om op de rechte stukken aan te springen toch? omdat het paard dan meer steun heeft en omdat e meeste ruiters dan recht zitten??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:09

Olivierlover schreef:
oke nee sorry ik wilde niet verondwaardig reageren ik schrok een beetje :o

oke dank u wel.

maar een vraagje hoor de meeste mensen hebben de neiging om naar binnen te zitten dus je moet dan zeg maar voor je gevoel meer op je buiten been zitten zo dat het paardje meer ruimte heeft omzijn/haar achterhand onder e massa te brengen waardoor hij/zij zijn/haar binnen been naar voren kan plaatsen..

en soms help het ook wel eens om op de rechte stukken aan te springen toch? omdat het paard dan meer steun heeft en omdat e meeste ruiters dan recht zitten??

Op rechte stukken is juist wat moeilijker, omdat je paard dan echt goed op je hulpen moet zijn. In de hoek is het wat makkelijker omdat je paard dan de juiste buiging heeft wat de linker- of rechtergalop betreft. Op een rechte zijde moet je paard dus sowieso aangeleerd zijn precies op de goede galophulpen te reageren. Als ruiters scheef zitten in de bocht is dit meestal naar de buitenzijde, dus dan hinder je het paard niet echt om goed aan te springen. Maar ik denk dat jij bedoelt dat je meer gewicht op je linkerzitbeenknobbel moet zetten? Dus zeg maar, als je je handen onder je billen legt, die 'botjes' die je voelt? Dat zijn je zitbeenknobbels (die je met een goede zit constant zou moeten voelen tijdens het rijden), waarmee je eigenlijk de gewichtsverplaatsing moet doen. Inderdaad, om aan te springen moet je je gewicht verplaatsen naar de buitenzijde. Maar niet zo extreem dat je op je linkse been leunt, want dan zit je scheef en haal je je paard uit balans. En da's nou net niet de bedoeling :D
Als je je gewicht op die zitbeenknobbel zet kun je makkelijker en duidelijker de hulp doorgeven, maar die gewichtshulp is sowieso ook een van de hulpen die nodig zijn om je paard aan te laten springen.