Winterkriebels; wat te doen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pippeloentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 09:23

Je kan je pony/paard een paar uurtjes per dag in de bak zetten.
Of je kan met hem gaan wandelen en veel omtroetelen.
Dat helpt echt !

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 22:36

_Suus17_ schreef:
Bedankt voor alle reacties.
Arabesk, die eerste stal in je laatste bericht ziet er leuk uit, ik zal eens contact met ze opnemen, bedankt! :)
Maar in principe ben ik er niet zo voor om van stal te veranderen, aangezien ze vorige winter al verhuisd zijn, en aanstaande zomer waarschijnlijk weer moeten verhuizen (ivm studie). Ik denk dat het ook niet goed is om steeds op een nieuwe plaats te moeten wennen? Of denken jullie hier anders over?

Mijn paarden staan nu hier:
http://link.marktplaats.nl/288300508

Hetzelfde verhaal als Maxielover eigenlijk, we kwamen van zo'n zooitje, en nu zijn we op een superstal, ook voor de paarden, alleen met te weinig naar buiten. Ik denk dat ik het probleem zelf maar op moet lossen, door meer naar stal te gaan en ze veel vaker buiten te zetten en het aan anderen te vragen. En dan van de zomer een stal zoeken waar ze ook in de winter veel buiten worden gezet...

Ik snap eerlijk gezegd niet dat jij een stal waar je paard het niet naar zijn zin heeft een ''superstal'' kunt noemen... Je kan het evt. oplossen door je paard vaker buiten te zetten en vragen aan anderen of ze het willen doen, zodat je niet in korte tijd 2x hoeft te verhuizen. Dat is voor jou en je paard mss wel rustiger. Maar de vraag is : gaat dit werken ? Het is natuurlijk ook zo dat als je in ¾ jaar 2x met je paard moet verhuizen dat dat voor jullie allebei niet fijn is, heb je net vrienden gemaakt, weet je hoe alles gaat en heb je het er naar je zin, moet je weer weg en opnieuw wennen... Is ook niet fijn. Jij kent je paard het beste, bekijk wat je kan doen voor je paard qua tijd die je er extra heen kan en mensen die je om hulp kunt vragen (evt. tegen betaling) en of dit genoeg is voor je paard, en anders moet je kijken of je paard 2 verhuizingen in korte tijd aankan... Ik weet dat ik dat met mijn paard kan doen, dat is een rustige Haf en die vindt het bijna overal wel gezellig, maar sommige paarden raken ervan in de stress. Ik denk dat jij een vrij gevoelig paard hebt als ie zo druk is, dus of dat dan verstandig is....

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 22:40

mijn paarden hoeven niet op stal gelukkig. helaas hebben ze weinig tot geen weidegang in de winter maanen maar helemaal op stal gaan ze echt niet!! (1 a 2 uurtjes naar buiten vind ik ook helemaal op stal...)

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 22:44

nathalieeee_ schreef:
Maxxielover, ken die stal niet, maar klinkt goed! Ik heb ook de knoop door moeten hakken om naar een andere stal te gaan, aangezien op mijn huidige stal de paarden niet meer zonder toezicht de bak in mogen dit jaar, vanwege kuilen. Vorig jaar stonden ze dagelijks minimaal 4 uur buiten ('s winters), maar nu moet het allemaal zelf geregeld worden wat dus inhoudt zo'n 1 a 2 uur max naar buiten (en ondertussen ook een hoop klusjes, stal, waterbak, voer, hooi waar je ook een tijd mee bezig bent etc.). Nu ga ik naar een stal waar ze dagelijks na het ochtendvoer tot een uur of 4 buiten staan in een paddock en in de zomer 24/7 op het land :).

Dank je, ben er ook echt heel blij mee !!! Qua faciliteiten stelt het weinig voor hoor, 2 paddockjes, een buitenbak, en een simpele stal, verder is er een koud water tuinslang en je hebt een plekje voor je voertonnen, en je moet zelf voor een kast zorgen die in een grote zeecontainer staat, die s'nachts op slot gaat. Wat wel scheelt is dat je niet zelf hooi en stro hoeft te halen, dat kun je gewoon op stal pakken en je schrijft op een briefje wat je pakt, en dit betaal je aan het eind van de maand weer. Wormenkuren worden ook zo geregeld en de entingen zijn 2x per jaar, hele stal in 1x en je krijgt dan een rekening. Voeren doe je ook zelf, voor de ochtend zet je een krat kuil en een bakje voer klaar wat iemand dan s'morgens vroeg geeft (die doet alle paarden), en s'middags moet je het dan zelf geven. Als de paarden s'nachts op stal staan moet je ze s'morgens zelf naar de wei brengen en aan het eind van de middag weer binnen halen. Gelukkig hebben we een heel gezellig clubje hier op stal waar ook heel veel onderling geregeld wordt, dus vaak werk je dan met iemand samen die jouw paard dan voor je buiten of binnen zet of voer geeft. Uitmesten doe je ook zelf, maar dat vind ik ook wel zo prettig want dan heb je iig de zekerheid dat het goed gebeurt. Ik ben heel tevreden met deze stal ondanks dat het zo simpel is, ik ben geen dressuurmiep die een binnenbak enzo nodig heeft... Ben al dolgelukkig omdat mijn paard het hier zo naar zijn zin heeft. De stal waar jij nu staat klinkt ook goed, fijn !!