Stil staan als je opstapt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kyliam

Re: Stil staan als je opstapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:13

mijn paardje zijn we nog bezig met inrijden (is nu een paar weken onder het zadel). Opstappen is een ramp. Ik rij vaak alleen en heb dus geen hulp met opstappen.
Hij vind het niet prettig als ik naast hem sta. Daar begint het al mee. Hij gaat achteruit lopen als ik de beugelriem al maar vast hou. Ik loop met hem mee, soms ook rondjes rond zijn eigen as. Dan blijf ik wachten tot hij stil gaat staan. Dan voet in beugel. belonen. En als ik dan mijn gewicht omhoog wil brengen om te over het zadel te hangen, gaat hij lopen. Als het me dan lukt om mijn been over te slaan is het leed geleden. Dan kan ik zo met hem weg stappen.
Ik hoop dat met veel oefenen het me gaat lukken. Een trapje lijkt me niet handig omdat hij zoiezo al naar vind als ik naast hem sta.
Maar goed, hij is nog heel jong en zal het wel leren (en ik ook)

Danielle

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:15

Vjestagirl schreef:
Hehehe in theorie had ik dit paard al 100x voor elkaar gehad, en in de praktijk toch echt nog niet zo lang. Ik heb bij haar echt professionele hulp gehad, en 3x gewisseld van instructrice, wat haar nu heeft veranderd van een klierende ongeintereseerde zenuwenlijer, in een zenuwenlijer die van een geintje houdt maar ook wel haar best wil doen voor je.

Goh we kunnen de handen wel schudden, want hier exact hetzelfde verhaal :+ ik ben inmiddels ook aan mijn 3e instructrice begonnen. En in theorie ben ik idd al veel verder, maar in de praktijk blijkt dat ik al een jaar langer bezig ben :')

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:16

Kyliam, maar punt is nou juist dat als je zo doorgaat het o peen gegeven moment een gewoonte wordt die lastig wordt om te doorbreken :+

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:22

SuperSmurf schreef:
Kyliam, maar punt is nou juist dat als je zo doorgaat het o peen gegeven moment een gewoonte wordt die lastig wordt om te doorbreken :+

Ik snap je punt.
Maar heb het gevoel ook dat hij nog niet zo ver is dat hij stil kan staan. Dat hij dat wel zal leren als hij iets meer ervaring heeft.
Ik ben bang hem te overvragen als ik streng ben hierop.
Maar ik moet zeggen dat ik altijd opstap met mijn hart in mijn keel als ik alleen met hem ben. En als ik dan zit valt er een pak van mijn hart en voel ik me wel erg veilig op hem (voor zover dat natuurlijk kan op een paardje dat pas onder het zadel is)

Danielle

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:26

jup ik snap ook jou weer, ik stap nl zelf ook in die valkuil * ach het komt wel als ie straks wat sterker is * maar ik dénk dat we het juist moeilijker maken voor onszelf.. :+ ( maar ik doe het zelf geen haar beter dan jij hoor :') )

berenjacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 15:41

je moet eerst oefenen dat iemand hem vast houd en dan naar een tijdje proberen zonder

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 17:36

berenjacht schreef:
je moet eerst oefenen dat iemand hem vast houd en dan naar een tijdje proberen zonder

En dan staat je paard keurig stil als er iemand voor/bij staat en niet meer als diegene weg is. Zit je met hetzelfde probleem.

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 18:18

Vasthouden helpt een beetje maar nog niet echt veel. En ik ga meestal alleen rijden. Dus heb dan niemand die hem kan vasthouden.
Vandaag ging het touwens alweer ietsje beter. Ik hoop dat het inderdaad geen patroon wordt maar dat het zoals nu gewoon elke dag beter gaat.

Danielle

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 22:52

Het is heel makkelijk, maar je hebt er wel tijd voor nodig. Eigelijk leer ik het mijn paarden vanaf het begin. Ik kom er nl niet op vanaf de grond, dus ik leer ze te staan en te wachten. Tot ik het krukje gepakt heb, neergezet, tot ik zit, de teugels gepakt heb en dán mogen ze pas gaan lopen als ik been geef.

De truc is: ga naast je paard staan. Laat de teugels gewoon bungelen. Doet hij een stap, zet hem er twee terug. Laat de teugels weer los. Je paard moet zelf steeds de keus maken en leren dat de 'verkeerde' keus gedoe oplevert. Dus doet hij een stap, wéér twee stappen terug en weer loslaten. Uiteindelijk valt het kwartje en staat hij gewoon los naast je. Je kunt nu proberen een stapje weg te lopen. En weer geldt: stapje lopen = twee stapjes terug. Maar als je paard ca 5 seconden stilstaat. Beloon! met een aai en met je stem (geen klopjes op de hals).

Pak nu een krukje/opstapje. Zet dat er rustig naast. Weer geldt: stapje lopen is stapjes terugzetten. Vergeet niet te belonen.

Als het naast je paard goed gaat: stap op. Gaat hij lopen tijdens het opstappen. Ga er zelf af en stapje terug. Stap weer op... ectetera. Net zolang tot hij stilstaat.

Pak rustig de teugels... en ja hoor.. ze gaan lopen. In dit geval vaak achteruit. Zet hem dan een stapje vooruit (waar hij stond). Wacht.. beloon natuurlijk..

Doe dit consequent en na een week staan ze gewoon stil.

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 15:36

Heel interessant om dit even te lezen. Die van mij heeft er namelijk ook een handje van.... Ik stap af vanaf een plastic stoel (tja even niets anders voor handen hahaha...) ik zet de stoel neer, parkeer paardje ervoor, hij blijft netjes staan, ik mag op de stoel gaan staan, maar zodra ik daar sta..... ja hoor, meneer draait zijn kont weg van de stoel zodat ik er niet op kan komen. Voorkant staat nog prima op zijn plaats alleen de achterkant dus niet! Grrrrrr.....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 17:15

dan dus de achterkant weer terugzetten waar ie stond en weer beginnen. Het duurt echt wel even voor het kwartje valt, maar uiteindelijk gaat het echt lukken :j

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 17:28

Ja klopt, dat doe ik dus ook, en dan blijft de voorkant dus nog steeds op de zelfde plaats staan, 'schik' zijn kont weer richting stoeltje en ik begin weer van voren af aan, maar eh.... meneer houdt het best lang vol moet ik zeggen.....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 17:30

en i.i.g. niet de binnenteugel pakken en korter houden, daarmee creeer je dat de kont uitzwaait. Pak dan de buiten maar korter of vraag iets stelling naar de andere kant voor je opstapt ;)

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 17:35

Ik pakte inderdaad al de buitenteugel wat korter maar dan gaat hij dus achteruitlopen en vervolgens wegdraaien.... Ja het is een clown hoor..... ;)

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 17:36

Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd? hier zijn al meerdere topics over geweest met antwoorden op jouw vragen :)

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:02

Nee nog niet echt gedaan, ik kwam dit topic tegen vandaar dat ik hier reageerde.... ;)

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:02

ook die van mij is erg volhardend hoor :+ in theorie weet ik wel hoe het moet en ja ook ik zit haar steeds terug, maar mevrouw BLIJFT draaien..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:31

In dat geval zou ik het nog moeilijker maken. Dus niet alleen terugzetten, maar een moeilijkere oefening vragen, bijvoorbeeld in een bochtje achteruit zetten of een paar passen wijken of iets dergelijks. Zodat het duidelijk meer moeite is om niet stil te staan dan wel stil te staan.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:52

dat is idd wel een idee anya! Want mevrouw houdt het HEUL erg lang vol om steeds terug op haar plaats gezet te worden :+

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 16:49

Mijne deed het ook. Zij ging lopen als ik afzette (nee geen rugprobleem, maar dan kon ik haar natuurlijk niet zo snel corrigeren als wanneer ik nog op de grond stond). Alleen ik laat haar nu altijd na het opstappen even stilstaan.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:11

Ok, nou om het dan nog even nog moeilijker te maken.. Merrie weet dus wanneer we oefenen en wanneer het voor het 'echie' is.. Ik vandaag lang geoefend, ipv krukje achter haar aan zoals mijn nieuwe juf zei, paard naar krukje gedaan. En als ze braaf was, druk eraf en even rondje stappen. Uiteindelijk mocht ik voet in de beugel doen en wat huppen in de beugel. Maar toen ik uiteindelijk iemand vroeg om haar vast te houden met opstappen, had ze het direct door en hup, we konden wee ropnieuw beginnen.. Dus maar weer van de grond opgestapt..

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:18

ik vandaag ook weer opgestapt zonder hulp...maar hij ging inderdaad weer weglopen. Onderweg (buitenritje alleen) moest ik even afstappen. En dan is het altijd extra eng om op te stappen.
Ik denk echter dat als ik mijn eigen angsten rond het opstappen kwijt ben, hij ook meer ontspannen zal zijn en hopelijk ook leert stilstaan!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:19

dus niemand vragen haar even vast te houden. Gewoon opstappen. Als je kunt huppen, kun je ook wel doorhuppen het zadel in. Zet je er iemand bij om haar tegen te houdenn als ze onverhoopt toch in galop ervandoor wil denderen met jouw voet in de beugel hangend ;)

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:20

das dan idd misschien wel een optie ja.. Ze linkt gewoon direct "oh helper = rijden"... En dat terwijl ze amper wat hoeft te doen he, muts. Ik zit er hooguit 5 minuten op en vraag niets behalve rechtuit of een volte.. :+

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:24

paarden zijn niet zo heel slim, maar ze hebben wel een meer dan geweldig geheugen. Dus alles wat jij doet dat past in het patroon is voor haar 'kat in het bakkie'.