GZ Tips voor goede galop jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 16:24

opisop_shop schreef:
Urielle, hij snapt het wijken voor het been nog niet, dus dat wordt dan lastig denk ik?
Voor de korte zijde aanspringen; bedoel je nog op een recht stuk of bij inzet van de korte zijde?

Het enige wat hij moet kunnen en dat doet jouw ruiter ook in de voltes en in de hoeken is hem even van het binnenbeen aftikken. Het gaat niet om proeftechnisch goed wijken, mooi scharen of wat dan ook. Dat kunnen paarden al wel snel dus ik denk die van jullie ook.

Het aanspringen nog net op het rechte stuk voor je de bocht ingaat, hij maakt zich dan klaar om te buigen maar is nog geen balans kwijt waardoor hij naar binnen valt of met zijn achterhand uitzwaait waardoor hij weer tegen het binnenbeen zit.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 16:28

Ik lees even mee, heb dit probleem ook met mijn jonge haf...

Kev

Re: GZ Tips voor goede galop jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 21:37

de belangrijkste tip is om heel veel geduld te hebben! Ik heb hetzelfde gehad bij mijn 4-jarige, dit heeft een aantal maanden geduurd! Hij heeft het nu sinds een week door en springt nu vaker goed aan dan verkeerd.
Bij hem was het probleem dat hij vlak voor het aanspringen iets terug kwam en dan standaard de verkeerde galop pakte, wat ik ook deed. We hebben het een paar keer aan de longe geprobeerd met mij erop en daarna ben ik blijven lichtrijden en hem dan lekker door laten lopen en met stemhulp en klein tikje aan laten springen en toen lukte het wel!
Het leek er bij hem op dat hij juist goed in balans was, want hij liep wel keurig in de contragalop door! :P
Als het echt niet lukt even mee stoppen en alleen aan de longe doen

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 23:00

Laat anders de galop even een tijdje zitten en ga eerst even goed werken aan het loswerken van je paard. Omdat je zegt dat hij in het begin geen moeite mee had en nu wel denk ik dat hij wat vast zit. Kan komen omdat hij nu zijn spieren meer moet gaan gebruiken dan toen hij lekker in het land stond. Zorg er eerst weer voor dat je paard helemaal los is, lekker voor het been is en goed om je been wil buigen. Neem de galop dan lekker mee op recht stukken, in bos of land.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 08:22

Bedankt voor de vele reacties!!

Als ik de galop moet bewaren voor op rechte stukken dan kan ik tot de zomer niet galoperen, omdat je bij ons niet buiten kunt rijden (alleen maar weg en zonder berm), dat vind ik eigenlijk wel wat te lang duren.
Hij heeft uiteraard inderdaad nog geen goede balans, dat is ook de reden dat ik er zelf voorlopig niet meer op ga rijden.
Mijn ruiter krijgt hem netjes de bak rond en sturen gaat ook goed, toen ik erop zat sneed hij hoeken af en zwenkte uit of ging juist heel snel wenden. Ik ben een stuk zwaarder dan zij en dus laat ik haar het paard verder beleren totdat hij een goede balans heeft, daarna stap ik er pas zelf op. Ik ga er vanuit dat ik dus rond februari ofzo wel ergens op mn paard kan gaan rijden haha, maar het zij zo :)

Kev, ik weet niet zeker of doorgaloperen in contragalop een teken is van goede balans, dat doet Wisse dus ook probleemloos namelijk...

De tip van de diagonaal gaan we proberen morgen, dat hebben we nog nooit gedaan.

Urielle, volgens mij snapt hij uberhaubt een klein pasje voor je binnenbeen ook nog niet echt, maar dat zou ik even na moeten vragen aan de ruiter aangezien zij dat kan voelen en ik dat vanaf de grond niet kan zien als het zo minimaal is.

Aan het begin, dus vanaf de 1e galop, sprong hij beide kanten op goed aan. Hij is echter vanaf dat ik hem heb (april dit jaar) al zo stijf qua buigen, hij is heel erg linksgebogen. Hij staat sinds april ook nog steeds 24/7 buiten, tot december en daarna komt hij snachts op stal. Hierin is dus niets veranderd.

Daphne, bedoel je dat ze met lichte stelling naar buiten heeft gereden, of?

Sul, helaas heb ik geen tuig anders kon hij inderdaad wel in het tuig lopen eerst. Zou wel mooi staan ;)

Wat raden jullie aan wat betreft de andere galop?
Rechtsom springt hij altijd goed aan, maar ik ben geneigd nu die galop te mijden omdat hij anders zo vaak in de rechtergalop zit en we juist willen dat hij in de linkergalop aan gaat springen.
Of moeten we juist wel veel galoperen, om zo de galopbalans beter te krijgen?

Edit: hier wat filmpjes, misschien kunnen jullie daar wat nuttige dingen uithalen?

Dit was aan de longe bij de vorige eigenaresse, maart dit jaar:

Los bij vorige eigenaresse:

Helaas heb ik geen rijfilmpjes, alleen maar foto's.

Kitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 08:31

nee, zo gauw ze de "galophulp"gaf, hield ze de buitenschouder met de teugel tegen, zodat hij dus alleen goed aan kon springen maakt niet uit waar hij zijn hoofd heeft zolang hij maar goed aanspringt. Ze gaf ook nog niet echt een beenhulp, maar meer een geluid waardoor hij wist dat hij moest aangalloperen, en dan vlink vooruit laten springen zodat je voor je gevoel bijna uit de bocht vliegt;) als je te langzaam gaat, is dat ook weer moeilijk en springen ze vaak overkruist of zelfs helemaal over, die van mij tenminste wel. Het is echt moeilijk, maar als je doorzet gaat het, en goed belonen natuurlijk!:)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 08:32

Oke, ik ga het doorgeven aan mijn ruiter en hoop dat zij de juiste hulpen erbij weet ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 09:15

Wisse heeft trouwens net twee weken vakantie gehad (gewoon 24/7 op het land zonder te werken dus), daarna hebben we hem weer opgepakt. Ik heb hem zondag aan de longe gehad en dat leek mooi soepel, hij liep gisteren met rijden daardoor ook beter (meer ontspannen, over de rug en beter te buigen).

stella92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 19:55

Heey,
Mijn haflinger had dat ook heel erg... Van alles geprobeert, maar de linkergalop bleef moeilijk. Nu is hij 7, en ineens kon hij het! Was heel raar... Maar ineens lukte het gewoon! *D
Ik heb eerder wel altijd gewoon geprobeert in de galop aan te springen enzo, aan de longe vond hij het ook moeilijk. Maar ik merk dat hij iets volwassener wordt, hij loopt nu gewoon veel lekkerder :)
Maar nu kan hij het :D voor mij was het dus geduld hebben :P

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 20:20

Oke, maar wat heb jij al die andere 3 a 4 jaar gedaan dan?
Wel gewoon op zijn goede hand gegalopeerd?

stella92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:21

Ik heb gewoon op zijn goede hand gegalopeerd, en zijn slechte hand geprobeert natuurlijk. Als het op zijn slechte hand dan een keer of 2 goed ging was hij klaar op die hand :) Dan deed ik zijn goede hand nog een keertje en was hij klaar met de galop...
Ik heb natuurlijk ook allerlei dingen geprobeert om hem aan te laten springen. Verkeerde stelling, vanuit wijken en volte groter maken enzo... Het wijken hielp bij mij wel het beste. Alleen gewoon in de hoek aanspringen ging eigenlijk voor geen meter :P

Kitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 21:48

ik ben eigenlijk wel benieuwt of het al gelukt is?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 19:59

leuk dat je het vraagt :)
Ik ben afgelopen weekend weggeweest dus ben er zelf niet bijgeweest.
Afgelopen donderdag is de zadelmaker geweest en het zadel blijkt niet helemaal te passen, Wisse blijkt daardoor (?) ook gevoelig op dee rug te zijn.
Ik heb dus een afspraak gemaakt met de ostheopaat voor komende zaterdag, een nieuw zadel wordt aan gewerkt en hopelikjk scheelt dat al een heleboel!

Kitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 22:20

wow.. ja dat kan natuurlijk ook nog, goed dat je dat na gecheckt hebt! ik hoop voor je dat het helpt, ik blijf graag op de hoogte:)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 10:47

jong paardje bij mij op stal kan het niet met zijn wintec zadel maar wel zonder en met een ander zadel en ligt dus aan het zadel. Waarschijnlijk kan dat bij hem dus ook het geval zijn.
succes met het paard erg leuk dier is het!

Girley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:11

Longeer jij het paardje ook? hoe gallopeert hij bij jou dan aan aan de longe?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:20

Ik denk dat het een combi van verschillende dingen is. Paard is jong en toont ook nog jong. Het is moeilijk voor de meeste jonge paarden te galopperen in een bak, te veel bochten. Ze hebben nog niet veel balans en die bochten maakt dat ze te weinig vaart kunnen maken.

Het is wel raar, dat ie het aan de longe wel doet, zoals te zien is op t filmpje en de eerste 2 maanden ook. Daarom denk ik dat het hierbij ook aan de ruiter ligt, die het paard misschien stoort of misschien nog waarschijnlijker scheef rijdt.

Misschien kun je die rijfoto´s eens plaatsen en dan vooral van de galop.

Ik zou gaan rechtrichten, dat zou sowieso altijd moeten gebeuren, maar wordt nogal eens over geslagen. Kan aan de hand, wat fijner is voor paarden met weinig balans meestal, maar natuurlijk ook onder het rijden.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 19:11

Def, heb je mijn laatste update gelezen of heb je die over het hoofd gezien?
Het ligt waarschijnlijk aan zijn rug, door een niet goed passend zadel.
De zadelmaker is afgelopen week geweest en heeft dat geconstateerd, zaterdagochtend komt de ostheopaat langs om hem na te kijken :)

Ik heb afgelopen 2 week al twee keer geoefend met ernaast lopen, waarbij hij door moest lopen naast me.
De eerste keer met halster, toen moest hij er wel even aan wennen. De keer erop met bit, met teugels eraan zodat ik ernaast kon lopen en wat sturen. Ik ga straks weer verder met de dubbele longe (heb ik afgelopen zomer een keer of 4 gedaan, hij bokt niet enz, maar is nog even wat te rennerig om het met bit te doen dus ik doe met de buitenste longe aan de longeersingel vast ipv aan de bitring en dan de binnenste wel aan het bit) zodat ik straks aan de lange lijnen kan gaan werken en rechtrichten aan de hand.
We zijn nu met rijden wat meer bezig met figuren om hem wat soepeler te krijgen, hij buigt dan al wat beter dan wanneer je simpel hoefslagwerk doet.

Het heeft waarschijnlijk tijd, een paar behandelingen en een nieuw zadel nodig ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 14:43

Goed, vandaag is de ostheopaat geweest :)
Ze merkte inderdaad al vlot dat Wisse's rug niet goed was.
Hij had flinke zwellingen rond zijn schoft, wat waarschijnlijk door het zadel komt. Dit beperkt hem natuurlijk onder het zadel sowieso al om goed aan te kunnen springen. Aan de linkerkant van de schoft zat de grootste zwelling, wat het aanspringen naar de linkergalop waarschijnlijk ook heeft beperkt in zijn schoudergebied. Verder zat er net achter het zadel ook een probleemgebied. Dit staat waarschijnlijk los van het zadel en zal eerder een oud trauma zijn. Dit heeft hem naar alle waarschijnlijkheid ook beperkt in het buigen, wat hij rechtsom moeilijk vindt (onder het zadel speelt dan ook die schoft weer mee). Alsof dit nog niet genoeg was, had hij ook nog erg veel spanning rond zijn middenrif zitten.
Wisse is met rijden altijd heel hijgerig geweest (wel snel op adem, dus niet zozeer een conditie probleem dacht ik) en dat zou heel goed daar vandaan kunnen komen.

Duss.... helemaal doorgelicht en losgemaakt!
Ik zag hem later vanochtend zelfs twee keer bokkend en rennend door de wei gaan, iets dat ik nog niet eerder heb gezien. Of dat nou komt door het lange stilstaan (was wel al een half uur na de behandeling), dat zijn lijf weer lekker aanvoelt of dat het stom toeval was dat ik dit nu eens zag weet ik niet maar het gaf me hoe dan ook een goed gevoel :D

Nu dus eerst een week op rust (uiteraard net als nu gewoon 24/7 in de wei) en daarna een paar keer longeren. Over twee week -met goed passend zadel!- weer rustig het rijden oppakken.
Ben benieuwd hoe zich dit gaat ontwikkelen :)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:49

Ik heb het mijn merrie aan de longeerlijn uit laten zoeken :)
Terugnemen bij verkeerd/gekruisd en door laten galloperen (braaf) als ze goed aansprong.
Gebruik daarbij het commando: 'Doris let op (even klikken met tong), galop'. :+
Dit commando geef ik ook onder het zadel.
Ze springt nu 80% van de keren goed aan en bij 'Doris let op' is mevrouw al vertrokken. ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 14:57

Ja dat 'let op' zeg ik ook altijd.
Dacht dat ik de enige was haha.
Bij stap en draf overgangen is het 'komt ie, stappen/drrrraf!'
en bij galop is he 'let op, komt ie, gaaaaalop!'
Mijn welsh kon ik op deze manier perfect longeren (ook los), van halt naar galop, van galop naar stap enz enz.
Super!

Maar ja, met Wisse eerst maar even een weekje rust en dan eens kijken hoe het aan de longe gaat.
Afgelopn week heb ik hem 1x balkjes laten lopen aan de longe, Heb toen ook geoefend met op een grondbalkje aaspringen en toen sprong hij op de rechterhand af en toe in de linkergalop aan?! :Y)

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 17:34

Wat je ook kunt proberen is een gebroken lijntje te maken, en dan op het stuk tussen x (hoeft niet helemaal naar x) en de hoefslag aan te galopperen. :) Dus op de schuine lijn terug naar de hoefslag.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 18:21

Maar dan heeft hij toch contrastelling/buiging of ben je net aan het omstellen?
Misschien een goede tip voor later, nu in onze 20x40 bak wordt het lastig denk ik hihi.
Bedankt!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:56

Contrastelling kan helpen om zijn binnenvoorbeen wel naar voor te kunnen plaatsen, soms teveel op binnenvoorbeen waardoor die niet van de grond kan

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 18:59

Klopt, maar contrastelling hebben we al geprobeerd en dat werkte niet.
Maar goed, zoals ik al schreef moeten we eerst maar even afwachten wat de behandeling voor effect heeft, grote kans dat het uit zijn rug kwam en het zadel blokkerde.
Dan zou dat straks met ander zadel en weer soepele rug weer opgebouwd kunnen worden :)

Ik zal hier een update plaatsen volgende week als hij weer aan de longe is geweest!