erg sterk paard welk bitje stellen jullie voor??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:41

barbar schreef:
jullie doen alsof het de schuld van TS zou zijn dat dit paard zo sterk is, TS rijd het paard echter pas een paar weken en geeft aan dat zij denkt dat het paard gewoon niet goed reageerd op dit bit, dit kan natuurlijk er zijn enorm veel bitten op de markt (niet allemaal even vriendelijk) en niet elk paard is goed te rijden op het zelfde bit.
ik ben helemaal voor het dubbelgebroken bit omdat dit een vriendelijk bit is die toch goed inwerkt, verder is het uitproberen op welk bit dit paard het beste reageerd.

Het is een stukje techniek wat de ts mist, anders krijgt ze niet naar 20 min rode handen.
Paard wat zo'n harde mond heeft, is gewoon verkeerd gereden.
De rem etc zit niet in de mond.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:42

geen enkel paard is sterk, maar sommige paarden leggen langzaam steeds meer gewicht op de teugels omdat in 1 keer ''sterk'' worden ontzettend pijnlijk zou zijn. je moet dus gewoon een halve ophouding maken als je voelt dat er weer meer druk op de teugels komt of je laat helemaal los en pakt dan opnieuw op. het beste in om bij de minste druk van hem een halve ophouding maken, want dan kan je nog voorkomen dat hij helemaal gaat hangen, hier verslappen ze op en op het moment dat daar niet meer zogoed op gereageerd wordt een keer alles loslaten. dit heb ik gedaan met een hangende race fjord op een manege en dat ging prima(dat verklaarde ook waarom ik altijd op dat ***paardje mocht, met de andere ging hij aan de wandel en gooide eraf in een mislukte rengalop of raar gedribbel).

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:42

Hangen = Ophouding plus been. Desnoods een rotschop of een lel met je zweep.
Is gewoon verboden, klaar. Hou je dat steeds vol dan geeft 'ie het vanzelf wel op hoor.

Dus gewoon blijven lessen, vragen stellen, hoe doe ik dit hoe doe ik dat, en dan leer je het vanzelf!
Alle begin is nu eenmaal moeilijk.
Maar, je kunt er ook veel van leren. :)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:43

Idd lesnemen en de fout bij jouw zoeken.
Een paard kan in de mond maar zo sterk zijn dat je zelf toelaat en hij gewoon is van te krijgen(conditioneringsdier).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:44

lido_4_ever schreef:
dank je barbar iemand die teminste leest wat er staat

en over mijn handen als ik mijn teugels los heb hangt hij nog in me handen rij nou eenmaal engels en geen western dus het geen teugels van bijna 2 meter lang

Citaat:
ik heb buiten ook al van alles geprobeerd teugels lang teugels strak maar het is net een snel trein.:S

Gaat hij te hard of hangt hij zijn hoofd in je handen?
Ik kreeg namelijk de indruk dat hij te snel gaat ivm de onderste quote

Haha Miss_Malfoy, ik ben ook maar een mens hoor :=
Maar dit komt wel over als een standaard fout - wat niet erg is - mits je de juiste oplossing zoekt (les)
Laatst bijgewerkt door superwoman op 14-10-09 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:44

wat wel eens wil werken is: als je paard zo hangt een flinke ophouding geven en dan meteen totaal ontspannen, zo dwing je je paard als het ware op zijn eigen benen te lopen.
dit paard is duidelijk nooit goed op de zit gereden en daar pluk jij nu de zure vruchten van, en het is wel handig en veilig om te proberen je paard dit als nog aan te leren want een paard is altijd sterker dan de ruiter en met trekken is het dus de ruiter die het verliest.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:45

bulck schreef:
Idd lesnemen en de fout bij jouw zoeken.
Een paard kan in de mond maar zo sterk zijn dat je zelf toelaat en hij gewoon is van te krijgen(conditioneringsdier).

Haleluja....

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:54

superwoman schreef:
barbar schreef:
jullie doen alsof het de schuld van TS zou zijn dat dit paard zo sterk is, TS rijd het paard echter pas een paar weken en geeft aan dat zij denkt dat het paard gewoon niet goed reageerd op dit bit, dit kan natuurlijk er zijn enorm veel bitten op de markt (niet allemaal even vriendelijk) en niet elk paard is goed te rijden op het zelfde bit.
ik ben helemaal voor het dubbelgebroken bit omdat dit een vriendelijk bit is die toch goed inwerkt, verder is het uitproberen op welk bit dit paard het beste reageerd.

Het is een stukje techniek wat de ts mist, anders krijgt ze niet naar 20 min rode handen.
Paard wat zo'n harde mond heeft, is gewoon verkeerd gereden.
De rem etc zit niet in de mond.

en wat de TS waarschijlijk mist is de techniek om een verkeerd (op de hand) gereden paard weer goed te krijgen, en dat is geen schande want ik denk dat het gros van nederland dat mist.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:17

Je zegt dat je paard al vrij hard in de mond was voor jij er mee aan de slag kon.
Ik geloof je best wel hoor, dat zal zeker wel waar zijn, maar das dan nog geen reden om te zeggen ik zal dan maar een beetje harder gaan trekken aan dat bit, neeeeeee dan ben je eigenlijk net zo verkeerd bezig als de vorige ruiters van dit paard.
En jaaaaaaa je kan het echt wel weer afleren, is niet makelijk moet ik wel toegeven, en helemaal in orde zal het waarschijnlijk ook nooit meer geraken, maar mits jij echt oefent en echt op een goede manier gaat rijden, helemaal niks trekken, zelfs geen beetje, dan zal het stillaan toch weer beteren.
Neem goede les, en doe specifiek veel oefeningen zonder aan je teugels te trekken , maar wel met heel duidelijke aanwijzingen via je teugel, ( ik bedoel: als je bv openingsteugel geeft, doe dan geen 2cm maar ineens 20cm, dus echt supper duidelijk, en zo na een tijdje weer afbouwen naar het meer normale.
Maar niet trekken, of het nu met een zacht of een hart bit is, nooit trekken.

lido_4_ever schreef:
Twiggy2008 schreef:
Meid, je zult het rijtechnisch op moeten gaan lossen, door meer op zit te gaan rijden. Een sterker bit er in hangen is echt niet de (juiste) oplossing. Tenzij je alles af wilt dwingen door je paard pijn te gaan doen? :?

Ik heb zelf een sterk paard met behoorlijk wat eigen initiatief (in de volksmond 'eigenwijs' genoemd), maar ik rij hem bitloos ;) . Met inrijden was dat in het begin best pittig en natuurlijk raadden velen me ook een bit aan. Maar nee, toch niet gedaan en ik kan hem nu prima rijden. Kwestie van je paard goed op zit en benen inrijden en verder is het enorm van belang dat jij duidelijk, eerlijk en consequent bent naar je paard toe. Beloon als hij het goed doet, corrigeer (dat betekent niet meteen slaan, maar wees zaken voor, kwestie van juiste timing). Want het is de fout van de ruiter, als een paard naar het 'sterke' en 'eigen initiatief' neigt. Dan mis jij iets, kijk dus alsjeblieft even goed naar jezelf :) . Door er maar een heftiger bit in te hangen, los je het probleem niet op. Moet je net een paard hebben die niet snel opgeeft en dan heb je nog meer strijd, die je onherroepelijk gaat verliezen.

Zoek iemand die je hierbij kan helpen, iemand die goed les kan geven in het echte paardrijden op zit.

zo als ik net al aan gaf ik rij dit paardje nu een paar weken hij is van af het begin al erg sterk en hard in zijn mond
ik ik heb zeker geen harde hand of iets dergelijks want ik rij altijd heel los en zacht dat heb ik aan geleerd omdat ik altijd met een speciaal bit gereden heb bij mijn vorige verzorg paard
dus dat is echt het probleem niet

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:19

barbar schreef:
[en wat de TS waarschijlijk mist is de techniek om een verkeerd (op de hand) gereden paard weer goed te krijgen, en dat is geen schande want ik denk dat het gros van nederland dat mist.

idd, maar het is juist een goeie les.
De fout is voordehand liggend en ook veelvoorkomend.
Kans dat ze hiervoor ook al de neiging had om teugeldruk te geven ipv ophoudingen is groot, dus een goeie leerschool!

Een ander bit is iig geen juiste oplossing!

barbar

Re: erg sterk paard welk bitje stellen jullie voor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:56

wat ik me afvraag hè, is hier allemaal mensen reageren die hun paard rijden op een bitje die ze toch al hadden liggen en niet hebben gezocht naar een bit die bij het paard lekker in de mond ligt.
tuurlijk is een ander bit niet alleenmaar de oplossing, er schort hier heel wat aan hoe het paard altijd is gereden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 12:14

barbar schreef:
wat ik me afvraag hè, is hier allemaal mensen reageren die hun paard rijden op een bitje die ze toch al hadden liggen en niet hebben gezocht naar een bit die bij het paard lekker in de mond ligt.
tuurlijk is een ander bit niet alleenmaar de oplossing, er schort hier heel wat aan hoe het paard altijd is gereden.

Maar dat corrigeren doe je niet doormiddel van een ander bit.
Het is niet "alleen maar" de oplossing, maar helemaal niet de oplossing.

Wanneer je er een scherp bit in doet, zal je het probleem verdoezelen en wordt de oplossing steeds moeilijker. Ruiter merkt er namelijk ook minder van.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 12:24

als je goed leest heeft ze het over een dubbelgebroken bitje, dus geen scherp bit.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 12:36

barbar schreef:
als je goed leest heeft ze het over een dubbelgebroken bitje, dus geen scherp bit.

Maar dat zal niet helpen hé :roll:

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 12:53

waarom niet?
het kan zijn dat dit paard dit bit gewoon vreselijk vind, en dus dat een ander bit al een heel veschil maakt.
ik zeg niet dat daar mee alles is opgelost maar jullie doe alsof de gedachtengang van TS totaal verkeerd is.
tuurijk moet ze les nemen om haar te helpen om dit paard minder sterk te maken, maar een ander bit KAN al een stap in de goede richting geven.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 12:58

barbar schreef:
waarom niet?
het kan zijn dat dit paard dit bit gewoon vreselijk vind, en dus dat een ander bit al een heel veschil maakt.
ik zeg niet dat daar mee alles is opgelost maar jullie doe alsof de gedachtengang van TS totaal verkeerd is.
tuurijk moet ze les nemen om haar te helpen om dit paard minder sterk te maken, maar een ander bit KAN al een stap in de goede richting geven.

feit dat ze rode handen heeft na 20 min = dat het eerste wat je moet aanpassen...geen bit zal verandering maken als ze daar niet eerst wat aan doet.

Zoeken naar een beter bit is dus nutteloos als je het bit niet juist gebruikt.
Wanneer je je techniek hebt aangepast, kun je snel zien of dit niet fijn is voor het paard of kun je zoeken naar een fijner bit.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 17:47

en zonder juist bit lukt he je niet om je paard goed te krijgen.
als je na 20min rode handen hebt dan trek idd te veel maar dat weet TS nu wel denk ik.
ik zeg alleen maar dat het een niet zonder het ander kan.

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 17:55

kan je dit eventueel niet met je lesgever overleggen? dat is altijd wat fijner omdat die natuurlijk ziet wat het paard doet. Misschien helpt hij/zij je wel door het bij jezelf op te lossen of hij/zij kan je een goed bit aanraden..
succes ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:20

barbar schreef:
en zonder juist bit lukt he je niet om je paard goed te krijgen.
als je na 20min rode handen hebt dan trek idd te veel maar dat weet TS nu wel denk ik.
ik zeg alleen maar dat het een niet zonder het ander kan.

Als het bit zo'n storende factor is, dan zie je dat snel genoeg als je je rijstijl aan past.
Andersom zal dat niet lukken.

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:23

gewoon een dubbelgebroken watertrensje, en het verder rijtechnisch oplossen.
les nemen! (als je dat nog niet hebt)
en veel naar voren rijden, opvangen, en het paard aan het werk houden!

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 18:13

zo als ik al eerder an gegeven heb ik heb al les en ben daar allemaal mee bezig en wil een ander bitje om hem weer war zachter in zijn mond te maken en zelfs met een lange teugel hangt hij nog in me handen dat heb ik ook al eens eerder gemeld

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 18:27

zo zie je maar.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 18:50

Hallo,

Mijn eerste pony kwam ook als een echte race pony binnen.
19 Jaar was ze toen.
Door de vorige eigenarese was er mij aangeraden om er een scherper bit in te doen.
(Ik heb wel door dat jij dat niet wilt hoor!!!)
Ik vond dat geen goed idee.
Ik ben er samen met de pony aan gaan werken door zo min mogelijk met de teugels te doen en zoveel mogelijk met de stem, daar reageerde ze aardig op.
En inderdaad veel figuren rijden.
Ook kon ik het been er nauwelijks tegen aanleggen want dan stoof ze weg.
Heb ik eerst ook alleen met de stem gedaan toen met combinatie stem en been en later kon ik haar alleen met de been doen.
Wel bleef ze altijd snel.
Hard heb ik nooit op haar hoeven te werken, ha, ha.
Het stomme was als het me in de rug schoot of en ik dacht oei, nu moet je even rustig doen, deed ze niets!!!!!!!!
Echt een geweldig dier en ik zou nooit meer zonder haar willen.
Helaas is ze nu met pensioen.
Op het laast reed ik haar in de weide zelfs bitloos.
Naar de verhuizing en nadat ze even stil had gestaan kon ik het been er aan de rechterkant niet tegenaan leggen, osteopaat laten komen.
Ze bleek daar pijn te hebben na de behandeling was het opgelost.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:04

Het kan heel goed zijn dat je het idd al eens gemeld hebt, maar dat wil nog niet zeggen da je het ook begrepen hebt.
als je paardje trekt, probeer jij het tegen te houden, want anders zou je geen rode handen krijgen hé.
Je zegt zelfs met een lange teugel trekt hij nog, wel jaaaaa laat je teugel dan nog langer he, laat hem als het ware struikelen over zijn eigen tong, laat die teugel gewoon los alleen af en toe mssn eens een beetje richting aangeven via openingsteugel, maar laat hem helemaal los, op deze manier kan hij echt nooit aan je handen trekken hé.
Ik weet het wel hoor, het klinkt mssn een beetje raar, maar het is echt de enige manier om zoiets weer goed te krijgen, rij dan niet enkel in stap he, maar een vlotte draf, echt goed vooruit gaan, als hij per ongeluk eens in galop springt, niks met je teugel gaan trekken, in dit stadium nooit trekken, echt nooit, dat vraagt dus van jou een beetje durf, heel veel consentratie, en heel veel oplettendheid, gaat hij toch iets te snel ineens dan probeer je hem met een heel ruime openingsteugel op de cirkel te zetten, maar onthoud niet trekken zelfs geen klein beetje, je paard zal echt wel rustiger worden hoor als hij een beetje moe wordt.
Let op want dit klinkt makelijk uitgelegt maar het is echt niet makelijk om dit te doen hoor.
En laat al de andere oefeningen die je voordien deed met je paard even opzij liggen, alleen dit en niks anders.
Doe dit net zolang tot je er 3x na elkaar in lukt om vanuit een vlugge en vlotte gang terug te nemen naar stap of stop.
Dan gewoon afstappen paardje uitbundig belonen (geen snoepjes of iets dergelijks he, gewoon met je stem en eventueel een aai)
En hoelang dat duurt , tjaaaaa das niet te voorspellen het kan je lukken na 3kwartuur, maar het kan evengoed 2uur duren, maar geef niet op voor je paard 3x rustig vertraagt op jouw vraag, maar onthoud doe het wel zonder aan je teugel ook maar iets te trekken.
Ik ben er echt zeker van als je dit één week vol houdt, dan kan je je paard rijden met je teugeltjes los tussen je vingers.

Zie het als een soort uitdaging, je kan er niks mee verliezen , alleen winnen, en één week is zo voorbij hé, er wel van uitgaande da je elke dag rijdt.
Als je het probeert , laat me dan aub ook je bevindingen weten nadien.

succes en gaaaaaaaaa ervoor.

lido_4_ever schreef:
zo als ik al eerder an gegeven heb ik heb al les en ben daar allemaal mee bezig en wil een ander bitje om hem weer war zachter in zijn mond te maken en zelfs met een lange teugel hangt hij nog in me handen dat heb ik ook al eens eerder gemeld

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:09

Wat ik trouwens ook héél erg veel heb gedaan is met lange en dan echt lange teugel rijden.
Ze liep in het begin net als mijn pony van 3,5 (staat nu weer vakantie te houden hoor).
Later ging dit ook super.