Ouder paard amper in te rijden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ouder paard amper in te rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:32

Aan de longe doet ze niet extreem gek, behalve dat ze in het begin echt aan het uitproberen was, zelf de touwtjes in handen nemen en longeur als baksleep gebruiken maar daar was ik heel snel klaar mee.
Sizzle, ze heeft geen artrose, dit is gecheckt...

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:37

Misschien dat het helpt als je haar een tijdje alleen gaat longeren? Gaat ze dan ook zo gek doen? Dan zou ik haar net zo vaak longeren totdat ze dat heel goed en rustig kan voordat ik er weer op zou gaan zitten. Dat ze bijvoorbeeld leert op je stem te reageren enzo.
Het is maar een ideetje? ;)
Heel veel succes!!!

Good luck! ;)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:43

En werken aan de hand, hoe pakt ze dat op? Dan heb ik het niet over longeren maar over oefeningen waarbij jij dicht bij haar staat, waar ze bij moet werken en geconcentreerd moet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:47

Longeren en werken aan de hand is geen enkel probleem, ben ook meerdere keren aan de hand met haar aan het trainen geslagen tot en met wijken, niks mis mee..

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:13

tsja, jij hebt nog even wat meer ervaring dan ik. maar wat gebeurt er voordat merrie begint te flippen? draaf je dan al, of hoe moet ik t zien? en als je langer longeert (neem aan dat je dat doet voordat je er op stapt?) wat gebeurt er dan?
of als je iemand hebt die als longeur kan dienen? is niet echt mijn voorkeur, mja soms moet je..

ik heb t ook wel meegemaakt, oudere merrie beleren, ook zo'n draak! ineens, zonder aankondiging stond ze in de lucht te maaien. ik hoop voor je dat t lukt, en anders is t een karre-paard ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:29

Hoe is ze voordat ze ontploft?
Te braaf, weinig tot geen reactie op wat er om haar heen gebeurt of juist alles is interessant, niks is eng maar jij bent niet echt belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:57

Ze is flegmatiek, en van de ene milliseconde op de andere ontploft ze. De ene keer bokkend, zoals omschreven met zo'n mooi rond ruggetje, de andere keer vliegt ze als een idioot weg, er is geen touw aan vast te knopen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:00

Mss tolerant tot op zekere hoogte maar zodra ze moe wordt of aan het werk moet heeft ze geen zin meer? Kun je in dat eerste kwartier wel alles doen of begint het zodra je bv gaat draven of galopperen?

Mss werkt het om een tijd lang kort te rijden en te stoppen voor ze door het lint gaat, dan na een paar weken steeds iets langer en kijken hoe ze reageert?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:03

Ik stop nu ook steeds voor ze aan het etteren slaat, maar ze zal er toch een keer doorheen moeten, of inderdaad maar moeten doorstuderen voor karrepaard...
Ik weet het even niet meer verder, en zit eens te bedenken hoe dit dier in elkaar steekt maar kom er niet echt uit.
Verder ben ik er dus daadwerkelijk twee keer knetterhard afgedonderd en de keren dat ze heeft geprobeerd me eraf te krijgen, zijn de dertig gepasseerd...

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:08

Kom ook even een helpende hand bieden, maar hoe is ze met haar hormonen. Ik ken een paardje wat met haar hormonen zo ontzettend in de knoei zat dat ze ook om de haverklap flipte.
Die ging ook als een bezetene door de bak en heeft menig ruiter er af gerkegen. Net zoals jou verhaal, de ruiter wisten ook niet meer wat er aan te doen.
Ook door de molen geweest en daar kwam een hormonenkwestie uit.
Het hoe en wat heb ik eigenlijk geen idee, maar dit is wel opgelost

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:11

Over de hormonen heb ik ook al na zitten denken tot en met mogelijke lendenpijn bij hengstigheid. Maar tot op heden hebben we haar niet hengstig gezien, heel vreemd eigenlijk...

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:14

een professioneel iemand erbij halen ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:15

Hihi, ik BEN diegene die er bij is gehaald, Maaike_Ma :D

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:15

suleilitha schreef:
Over de hormonen heb ik ook al na zitten denken tot en met mogelijke lendenpijn bij hengstigheid. Maar tot op heden hebben we haar niet hengstig gezien, heel vreemd eigenlijk...

Als ze niet hengstig gezien is zou ik juist denken dat er iets met de hormonen aan de hand zou zijn. Kijk in deze periode snap ik het heel goed hoor maar in de zomer of voorjaar? Toen ook niets gezien?

Edit: Cyste op de eierstok? Loopt ze wel recht? Is ze wel te buigen?
Hier kunnen ze behoorlijk last van hebben. Dan kan de pijn ook nog eens uitstralen naar de rug, zonder dat ze daadwerkelijk last hebben van de rug
Laatst bijgewerkt door Wendel op 13-10-09 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:16

Misschien wil ze niet zolang bij het veulen weg, had ze bij de andere keren beleren ook toevallig een veulen?
Wat je doet, stoppen en belonen voordat ze tekeer gaat werkt bij de meeste beesten goed maar omgekeerd moet je dus ook door kunnen gaan als ze gaat protesteren wat dus nog niet zo goed lukt, misschien extra longeren na het misdragen zodat ze merkt dat ze met slecht gedrag nog harder moet werken, succes en ben blij dat ze niet bij mij staat.

missgalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:17

Een merrie met hormonale problemen kan inderdaad bokken in galop wegens pijn of ongemak. Dit zou je natuurlijk moeten kunnen uitsluiten, anders...
Ontploft het paardje ook van de minste prikkel (kan het zijn dat er achter je iets gebeurd, een geluid of beweging?)? Durft ze bij gevaar te kijken of onploft ze direct? Of is het alleen na 10 minuten als ze het beu is? Of is het juist altijd in een bocht, bij een overgang, bij een bepaalde hulp? Of is het een innerlijke spanning die zich opbouwt tot haar grens en moet het er dan uit? Dat is heel belangrijk om te weten en soms zoeken. Als je de oorzaak met zekerheid weet, zou je het moeten "uitlokken", maar wel als je ernaast staat, best aan een lange longe en uit veiligheid goed weten waar je kan staan, zodat ze kan "uitbokken" en er gewoon door moet tot ze zich gedraagt en kan beloond worden. Wat je hiervoor misschien kan proberen is om een met zand gevulde oude jeansbroek op het zadel te binden en zo te longeren. Wel heeeel goed vastbinden zodat het er onmogelijk kan afgebokt worden. Dat is alleszins het veiligst zodat er niemand vroeg of laat zijn nek breekt. Wat meestal ook helpt is eerst lang genoeg te longeren vooraleer je opstapt, maar ik vermoed dat je dat al wel weet.

Mijn paardje ontplofte zonder waarschuwen op buitenwandeling van de minste prikkel. Wat voor ons een oplossing was, is krachtvoer weglaten en een "stresstraining" waarbij ik het ontploffen opwekte door "bewegende voorwerpen met lawaai" (dit was bij hem de oorzaak, meestal achter of naast hem). Dit gebeurde aan de longe ernaast zodat we konden blijven oefenen tot hij zich gedroeg en kon beloond worden. Als jouw paardje ontploft door bvb gewicht op zijn rug, kan je het uitlokken door de gevulde jeansbroek.
Veel succes, maar wees voorzichtig!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:17

Nooit hengstig worden is idd ook niet goed, hoe reageert ze op ruinen, of beter; hengsten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:22

Wendel, het veulen is eind juni geboren en is het eerste veulen van dit paard.
Bigone, het veulen loopt er meestal gewoon bij in de buurt, en soms aan de andere kant van de omheining. We stonden het veulen zelfs toe om tijdens het trainen af en toe een teug melk te nemen, en daarmee ook te voorkomen dat er onnodig spanning op de uier van de moeder kwam.
Missgalop, dit paard ontploft elke keer van onsamenhangende dingen en als ik alles op een rijtje zet is het elke keer iets anders, of liever gezegd niets, ze ontploft echt om niets en vanuit het niets.
Die truc met spijkerbroek is zeker weten het proberen waard, ik ben het een beetje zat om zelf steeds voor crashtestdummy te moeten spelen...
Anneliesdj, de ruin die bij haar op de wei staat beukt ze met grote regelmaat dwars door omheiningen en sloten heen.

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:24

suleilitha schreef:
Hihi, ik BEN diegene die er bij is gehaald, Maaike_Ma :D

Excuses heb ik zeker er overheen gelezen :o

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:25

Wat weet je nog meer over dit paard. Eerste keer geprobeerd bij de hengst? Of was het de jaren daarvoor mis?
En inderdaad een crasdummy is nu een goede optie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:27

Dus een zeer dominante, eigenwijze, arogante tante die je op stal hebt,
succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:29

Vorig jaar is men twee keer bezig geweest haar in te rijden en dit is niet gelukt. Kort daarna heeft men haar laten dekken.
Van degene die haar drie jaar terug keuringsklaar maakte weet ik ook dat die haar een regelrechte ramp vond, toen was ze zelfs aan de hand niet te handhaven, dat is inmiddels wel verbeterd.

Trailerladen was in het verleden ook al niet te doen maar ik had haar binnen een minuut geladen op de ouderwetse jan boeren fluitjes manier, singel erom en halstertouw tussen halster en singel en redelijk kort aangebonden, daarmee laat elk paard zich laden. De daarop volgende keren stapte ze als een mak schaap aan een los touwtje zo de trailer in.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:34

suleilitha schreef:
Anneliesdj, de ruin die bij haar op de wei staat beukt ze met grote regelmaat dwars door omheiningen en sloten heen.

:= Een lompe bitch dus, reageert ze niet overdreven hengstig op een hengst of ruin die zich nog zo voelt?
Maar als ze op een normale manier drachtig is gekregen speelt het iig nog niet zo lang.
Ik neem aan dat het rijprobleem al langer speelt aangezien je zegt dat ze haar hebben laten dekken omdat het met rijden niet ging?

Edit; mss heb je gewoon een volhoudertje := hihi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:36

Nope want de ruin waar ze mee samenwoont is al vanaf jaarling balloos en hij is iets ouder dan mevroi zelf...
Het rijprobleem dateert van vorig jaar, daarvoor hadden ze niet de behoefte dit geval te rijden.
Verder weet ik niet hoe het zit met de cyclus van paarden als de dagen alweer korter worden, echt niet, dat ga ik nog eens uitzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:37

Hihi, misschien heeft dit paard net zo'n harde kop als ik zelf heb _O-