3 jarige laten stuiteren onder het zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:48

Oei, lastige situatie.. Het kan goed gaan als je zelf verder rijdt.. maar je kan er ook nog vervelender vanaf vallen! Is het dat waard? Als het paard eenmaal heeft ontdekt dat de ruiter valt na een bokpartij, wordt het corrigeren hiervan ook een stuk lastiger. Ik zou je adviseren om iemand anders deze klappen op te laten vangen en er weer op te stappen als alles wat beter bevestigd is.
Als je erop zit en je voelt dat hij wil bokken; altijd het hoofd de lucht in houden, voorwaarts rijden en probeer maar eens hard in het zadel te stuiteren (dat wil ook nog wel eens helpen). En ik zou de galop nog een paar weken achterwege laten. Als de draf voor elkaar is, komt de galop vanzelf.

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:04

Het lijkt me geen gek idee het bij een prof stal te laten doen.

Mocht je toch besluiten het zelf te doen zijn er 2 dingen: voorwaarts en niet te mietjesachtig.
3x in de week een klein half uurtje is niets mis mee maar je paard moet zijn ei wel kwijt kunnen. Bij een 3 jarige mag je de dressuurmatige rompslomp even vergeten en lekker met korte beugeltjes en een kromme rug vooruit knallen. Als ie over de schouder wegvalt of door het binnenbeen, nos problemos! Zolang die maar lóópt. Ik zou eerder de stap achterwege laten dan de galop; je kunt het paard aan de longe tussendoor flink warm laten stappen, maar als ie vervelend is moet ie toch écht naar voren. Of dat nou draf is galop of zelfs een hele snelle galop mag niet zoveel uitmaken, maar voorrrruit. Dan kan ie moeilijker bokken, weet ie dat jij de baas bent én - last but not least - niet steigeren, dat vind ik nl het risico van de stap met een jong paard

(ben zelf ook omgevallen met mijn 3jarige in het voorjaar. had nog nooit een stap verkeerd gedaan, ik stapte vol vertrouwen op en na 2-3 passen hopla, stijl omhoog en toen gevallen. De eerste paar keer dat ik er weer op ging heb ik dan ook gelijk gedraafd, dat ie maar niet omhoog kon gaan)

Corally_B

Re: 3 jarige laten stuiteren onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:08

Als je inderdaad bang bent dat je het verknalt moet je het beestje gewoon weg brengen naar een prof stal! Stel dat er iets gebeurd waardoor je je vertrouwen kwijt raakt, dan is het moeilijk om er weer bovenop te komen. En een goede stal die begeleidt je ook bij het rijden aan het begin!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:14

Die van mij kan het ook..en die bokt net zo lang en gemeen tot je er op de kop af gaat..er in trappen (of slaan) is er niet bij want dan gaat ze gewoon omhoog en laat ze zich vallen..die van mij hebben we nu een maand op rust gezet om rust te krijgen in haar hoofd..ze wordt straks proffesioneel doorgereden..

Ik kan je dan ook geen advies geven :n pas alleen wel op dat ie je er niet af krijgt want dan ben je nog verder van huis..

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:21

Voordat je er op ging, wat leerde jij hem toen?

pippieenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:23

Dit is aan lastig probleem omdat er geen kant en klare oplossing voor is. Is het spierpijn,verzet,past het zadel niet goed meer, doe je zelf iets niet goed. Is het paard dominant of juist niet en hoe is hij verder in de omgang. Je moet wat ervaring hebben om deze paarden in te rijden. Op het juiste moment op de juiste manier handelen dat valt niet altijd mee. het punt aanvoelen waarop de spanning opbouwt. Ga je leven niet wagen maar zoek een goede ruiter. heel veel sterkte

missgalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:56

Volgens mij is het veel veiliger om een jong paard niet teveel extra energie te geven. Mischien de eerste periode van het zadelmak maken/inrijden geen extra krachtvoer geven, en als stap en draf OK zijn, het paard niet bang is van de ruiter en de ruiter zich zeker voelt dan pas de galop. Het eerste dat in orde moet zijn is de rem, de vooruit kennen ze meestal wel allemaal. En als je wil galopperen, eerst moe maken aan de longe, dan zijn de vreugdesprongen al weg. Als alles onder controle is, kan je nog altijd het krachtvoer terug opbouwen als je dit nodig vindt en het vooraf longeren afbouwen of weglaten. Je moet er ook absoluut zeker van zijn dat je zadel past, je zelf niet botst in galop en er geen rug- of knieprobleem (achteraan) is bij je paard.

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:04

Tja je moet er "zeker" opzitten en totaal geen angst hebben en zeker niet tonen. Anders door een prof laten doen. Als je in dit stadium het verknald kun je er een hoop ellende van hebben.
Dus of je rijd hem en dan ook dwars door alle bokken en steigers en wattie ook bedenkt heen, of je rijdt hem niet (en laat het doen). Het beste is om hem zelf door die ellende heen te rijden want dan zul je zelf daarna waarschijnlijk nooit meer bang zijn.
Geen krachtvoer geven vind ik geen optie, niet erg diervriendelijk (uiteraard moet je hem niet extra gaan voeren zoals haver). En ooit moet je er toch doorheen met krachtvoer. Dus heb vertrouwen in je eigen kunnen, in het ergste geval val je een keer er en dat overkomt de beste. veel succes

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:19

Herkenbaar probleem!
Ikzelf ben nu een 3 tal weken bezig met zadelmak maken en inrijden. Dus ook nog heel erg vers alles. We doen alles stapje voor stapje. Maar ondanks dat heb ik ook al een aantal keren vliegles gehad.
Ik heb wel hulp van een zeer goede ruiter met heel veel ervaring. (mijn paard staat daar ook)
Kyliam stuiterd soms ook nog. Maar van keer tot keer minder. En ik voel me van keer tot keer veiliger bij hem.
We zijn bezig met de basisknopjes. Als rondwerk kent hij het heel erg goed. Ho, achterwaards, tempowissels. Ik rij hem nu veel op stemhulpen met daarbij been, zit en teugelhulpen.
Het is niet mijn eerste paardje dat ik inrij. Dus ik heb er ook wel vertrouwen in dat het lukt.

Als tip kan ik me ook alleen maar aansluiten bij de rest. Goed vooruit rijden.
Ik ben zelf niet van het "slaan" van paarden. Maar mocht het je lukken om hem eens een wat duidelijker signaal te geven (met je benen of eventueel zweepje) dan zal hij ervaren dat hij niet met je voeten mag rammelen. Je mag best wat strenger zijn!

Vooral even beweging geven omdat de stress er wat af is. Ik laat die van mij altijd rondjes lopen in een kleine goed omheinde padock. Na een tijdje ga ik er dan op. En dan ook gelijk wegstappen of draven. Zodat er een voorwaardse beweging is. Dan is voor het paard bokken en zeker stijgeren wat moeilijker.
Natuurlijk medisch redenen uitsluiten vooraf! Maar mij lijkt het heel goed mogelijk dat hij inderdaad gewoon aan het testen is. Niet leuk om doorheen te moeten spartelen. Maar wel nodig.

Ik kan me wel bij de rest aansluiten ook als je echt te bang bent, je iemand zoekt dit het voor je kan doen of iemand die je heel goed kan begeleiden.
Ik moet zeggen dat ik op een bepaald moment ook schrik had (voor het opstappen zelf omdat hij nog begon te bokken voor ik er goed en wel op zat. DAt was minder leuk. Toen heeft diegene die mij hielp een paar keer met hem geoefend en mij tips gegeven. In het begin naast me gelopen.
En nu na eigelijk maar een dikke week verder stap ik zo op en lukt de stap en draf al aardig! Galop wil ik pas doen als hij al de rest al kent.

Veel succes!
Danielle

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 20:26

iedereen onwijs bedankt voor jullie tips en medeleven!

Het weideseizone loopt ook een beetje op zijn eind, dus hele dagen op de wei zit er niet meer in.Dus dat dier moet zijn ei kwijt.
Aan de longe is hij heel braaf, maar trekt dan ook af en toe van jetje, en een vreugdebok kan er ook wel af.
maar hij is ook nog erg jong ja.

Ben er de dag erna weer gewoon op gegaan, maar aan de lijn. eerst even flink gelongeerd, en hij heeft geen pas verkeerd gedaan! Het is echt zon ontzettend lief dier, ook in omgang heel erg volgzaam.

eind mei is hij bij ons gekomen. Hij was ontzettend schraal ( zie profiel) maar zoooo op mensen gericht! Ik heb hem lekker een paar maanden in de groep in de wei gezet, beetje longeren en alles leren wat eng kan zijn. Veel gepoetst en met zadelmak maken geen problemen gehad.

Nu is hij aardig bijgetrokken, zit goed in zijn vel nu en wordt gewoon wat frisser.

Ik weet dat ik geen angst moet hebben, en als hij van jetje gaat kan ik hem best uitzitten, zolang hij maar geen rodeoshow gaat geven.
Ik moet gewoon vertrouwen in dit paard krijgen, weten wat hij gaat doen en weten hoe ik dat moet oplossen. tijdens de rodeoshow heb ik niet eens aan het halstertouw om zijn nek gedacht en ook niet aan het bokriempje :+ ik was echt in een andere wereld en dacht echt k*t! daar ga ik dan.. :D

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:08

achterwaarts met een jong paard, Kyliam?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:30

typisch jonge paardengedrag dit, hij is nu even onder het zadel, wordt wat sterker, wat meer in balans en dan eens even kijken waar jou grenzen zijn :D Zeker niet toestaan dus.

Ipv een touwtje rond de nek vind ik zelf een echt bokriempje aan het zadel handiger, die heb je eerder te pakken. Goed bezig houden dat ie geen kans heeft om eraan te denken te gaan springen, van te voren longeren dat hij daar al wat energie kwijt kan en met regelmaat de wei op om uit te leven. Mocht ie toch gaan: voorwaarts rijden, bij elke bok een keer boos He roepen en als hij daarvan niet zo hard gaat bokken dat je ernaast ligt een tik met de zweep er extra bij.

Kun je hem niet uitzitten, vraag dan iemand die zeker blijft zitten om hem erdoor te rijden, dat ze niet ontdekken dat het een goede manier is om te stoppen met werken. (en voor je eigen veiligheid uiteraard :+ )

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 21:42

Ik krijg steeds meer moed om door te zetten meiden! *D

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:54

Ik herken dit gedrag niet,heb er echt al veel zadelmak gemaakt.Maar ik blijf dan ook echt lange tijd voor het rijden nog longeren zodat ik zie in wat voor stemming ze zijn,rijd ook best lang in een kleine paddock.Dan leer ik ze eerst stap en draf en het gaspedaal en de rem.
Als ze gaan bokken geef ik geen been maar rem ik of rijd snel een bocht.Daarbij probeer ik het hoofd hoog te krijgen.Bij een steigeraar rij ik wel naar voren.Gaat eigenlijk altijd goed,tot nu toe alleen fout gegaan wanneer ik op de 1 of andere manier haast moest maken en dus te vlug ging.Tegenwoordig doe ik dat niet meer,dan maar geen ibop enzo.Paarden van een ander mak maken doe ik ook niet meer,alleen eigen fok.Ben denk ik in totaal nog maar een keer of 4 gevallen.Doe er dan wel 2x zo lang over als een ander....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 05:31

Ambre, dat gebeurt ook niet met het zadelmak maken maar een paar maandjes erna. Meestal staan ze dan alweer terug bij hun eigenaar ;) Zadelmak maken zelf is eigenlijk een eitje als je rustig aan doet, deze periode is veel vervelender :P

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 06:15

jury schreef:

ja, op stem, 1 stapje als ik er op zit.
Als grondwerk enkele stapjes.

Is dit zo slecht dan?

Danielle

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 06:37

mijn paard heeft het me ook heel lastig gemaakt, en ging er ook altijd vandoor, en flink bokken!
bij haar werkte het heel goed om haar af te leiden en aan het werk te zetten, merkte ik dat ze ging bokken hield ik haar hoofd omhoog en liet ik haar doorrijden.
het verschilt natuurlijk per paard, maar om het toe te staan lijkt me niet verstandig, hij moet wel duidelijk gaan weten dat dat niet mag!
ik longeerde mijn paard altijd voor ik er op ging dat ging ook erg goed.
ik zou het goed met de instructeur overleggen en volhouden!

succes!

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 20:01

Urielle schreef:
Ambre, dat gebeurt ook niet met het zadelmak maken maar een paar maandjes erna. Meestal staan ze dan alweer terug bij hun eigenaar ;) Zadelmak maken zelf is eigenlijk een eitje als je rustig aan doet, deze periode is veel vervelender :P

Dit is idd het geval, zadelmak maken was ook een eitje, Baleno (zo heet mijn paard) was erg onder de indruk en was er snel moe. Nu krijgt hij meer pit en conditie.

Vandaag en gister even doorgezet, Baleno goed gelongeerd vooraf, daarna de baan in. Hij gaat steeds beter luisteren naar mijn hulpen en zeker op mijn zithulp! hij wil wel eens gaan hangen aan mijn handen, dat vind ik moeilijk op te lossen.
Geen gekke fratsen uitgehaald... maar ik verwacht echt nog wel de pubertijd!

iedereen heel erg bedankt voor de tips en verhalen, dat geeft me moed om door te zetten! *D

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:24

jury schreef:
Dit is toch gewoon normaal gedraag voor een jong paard (althans bij de meeste). Had je anders verwacht?
Je vraag verbaast me dan ook. Toestaan?!?!?!? Door deze opmerking ga ik zelfs twijfelen of je er wel aan toe bent om een jong paard te rijden.
Deze vraag moet je nl. allang beantwoord hebben voordat je er aan begon.

Ze doen het niet allemaal hoor, zijn er zat die eigenlijk nooit écht gaan uitproberen.
Ik ben het wel roerend met je eens dat mensen die dit gedrag niet kunnen uitrijden, niet op een jong paard thuishoren. Want áls ze het eens doen, moet je er wel raad mee weten anders leert je paard niet wat jij wilt.

Straffen vind ik in dit stadium van de training helemaal nog niet thuishoren bij dit gedrag. Wél consequent voorwaarts houden en liefst het bokken negeren. Jonge paarden bokken gewoon uit een reflex, die zijn echt niet bewust bezig met jou te torpederen.
Heel belangrijk is ook dat je niet stopt met rijden en hulpen geven, daardoor leert het paard: bokken = verdwijnen van druk. En hij moet juist leren: hulpen opvolgen=verdwijnen van druk.
Juist in de situatie waarin wordt gebokt nogmaals hetzelfde vragen en pas stoppen als het leuk gaat.

Je rijdt 3X per week, soms is het beter om na een dag rijden, twee dagen pauze te geven. Spierpijn kan dit gedrag best veroorzaken.
Het kan ook komen omdat het paard nu meer balans heeft onder het zadel, en tegelijkertijd zoveel indrukken te verwerken heeft gekregen dat ie nu even explodeert. Dan is het juist zaak om heel rustig en consequent te bevestigen wat ie tot nu toe geleerd heeft.

Maar dat is vanaf hier niet te zien natuurlijk, dus dat zal je met je instructrice moeten oplossen. :)

In ieder geval is het een fase, niets vreemds. Als je erdoor blokkeert of je er vaak af laat bokken is door laten rijden misschien toch te overwegen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 06:31

Kyliam schreef:
jury schreef:

Is dit zo slecht dan?

Ik leer ze het altijd pas in een heel laat stadium met name omdat een paard die door heeft dat er ook een achteruit opzit dit wel eens wil gaan gebruiken om onder het werk uit te komen. en eenmaal in zijn achteruitversnelling is het dubbel moeilijk om die van vooruit weer te vinden.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 06:45

over het bokken. altijd een zweepje erbij. jij ben baas en jij deelt de laatste tik uit niet hij/zij.
als je het zonder zweep wil. vanvoor los dus hand naarvoren en been geven en dan rustig je hand terug op zijn plaats zetten.
over de galop. dat is een kwestie van veel overgangen rijden dat hij weet wanneer hij harder/zachter moet daarna kan je aan de galop beginnen

noukstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 07:46

Even een vraagje.
Wanneer begint hij met bokken? Meteen in het begin stadium dus al met losrijden. Of duurt het even b.v. 15 min. of 20 min.?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:06

jury schreef:
Kyliam schreef:

Is dit zo slecht dan?

Ik leer ze het altijd pas in een heel laat stadium met name omdat een paard die door heeft dat er ook een achteruit opzit dit wel eens wil gaan gebruiken om onder het werk uit te komen. en eenmaal in zijn achteruitversnelling is het dubbel moeilijk om die van vooruit weer te vinden.

En van achteruit naar omhoog is ook maar een kleine stap....

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:13

Zooooooooo herkenbaar.
Met die van mij heb ik zoveel te stellen gehad dat het resulteerde in het niet meer durven rijden.
Dat moet je dus voorkomen.

Je kan het gaan herkennen (heeft mij ook wat moeite en zandhappen gekost) maar als je ziet dat er te veel oortje op komt en te veel spanning dan gelijk stelling naar binnen vragen, been eraan en hem attent op jou laten maken.
Hij is nog vrij jong dus het is ook een stukje uitproberen en dat is normaal.

En dan wat al eerder is aangegeven, doorrijden.... been eraan en aan het werk houden.
En vooral niet te diep toestaan.
Zorg ook dat eerst de gangen er goed inzitten voordat je naar de volgende stap gaat. Dit is een leerproces en dat is vaak best moeilijk voor zo'n jong ding.

Wees gerust, bij ons is het ook goede gekomen met het nodige vallen en opstaan maar het komt echt wel goed. De koude doet ook weer zijn intrede en dan zijn ze toch altijd wel fitter en meer kijkerig dan normaal.

Hou moed....

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 23:03

noukstra schreef:
Even een vraagje.
Wanneer begint hij met bokken? Meteen in het begin stadium dus al met losrijden. Of duurt het even b.v. 15 min. of 20 min.?

Uh, na ongeveer een 15 minutjes.... alsof hij het opeens zat is..