problemen met doorzitten!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sjaakiekira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:19

Mijn instructrice zegt altijd ''zing maar een liedje'' :+ haha

Probeer op de volte, doorzitten, lichtrijden, doorzitten, lichtrijden enz. Goed meegaan met de bewegingen van het paard. Ik vraag me ook af of het paard wel ontspannen blijft als jij doorzit, als het paard gespannen word maakt hij zijn rug strak en kan jij moeilijker zitten...

mick75

Re: problemen met doorzitten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:26

Het paard word juist vaak gespannen van een ruiter die gespannen zit. De ruiter moet dus eerst leren ontspannen, dan pas kan het paard meegaan...

De enige echt goede manier van leren doorzitten is met een instructeur die ervaring heeft met het geven van zitlessen, en vertrouwen hebben in het paard waarop je het leert.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:30

Let erop dat je tijdens het doorzitten heel goed blijft veren in je enkels waarbij je je bovenbenen volledig ontspant. Wanneer het moeilijk wordt ga je als reactie juist klemmen en spannen, hierdoor wordt het paard wat holler in zijn rug waardoor je nog meer gaat lopen stuiteren.

En probeer inderdaad zonder beugels en dergelijke te rijden. Of helemaal zonder zadel, nog beter.

En na 3 jaren zitlessen nog niet kunnen doorzitten, andere instructrie proberen voor een keer misschien? :)

Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:31

ik heb een keer de tip gekregen om 'blub' te zeggen, elke keer als je weer naar beneden gaat, en vooral goed te ontspannen. vooral dat laatste werkte goed bij mij! maar het scheelt ook dat ik meestal op een tinker rijd die als een huis zit :D

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 19:12

Ik ben ook steeds aan het oefenen.
Als ik los zit(geen teugels en beugels)gaat het goed.
Op een of andere manier ga ik me aanspannen en dat moet niet.
Ik oefen ook, en zeg in me gedachte tegen mezelf alles loslaten niet aanspannen.

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 19:20

Het klinkt misschien heel stom, maar ik heb een tijdje buikdans lessen gevolgd en hierdoor zijn mijn heupen nu super los ;)

Doorzitten is voor mij nu super makkelijk, zelfs op mn tuigpaard zit ik door zonder te hobbelen op de rug.

Ik zelf span altijd mn billen een beetje aan, hierdoor blijf ik mooi recht op zitten. Ik span ze net zoveel aan tot ik met mijn 2 zitbeenknobbels het zadel raak.
De spieren in mn benen laat ik vervolgens los, net zoals mn heupen.

En voila, zo blijf ik zo lang als ik wil netjes doorzitten.

ponyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 19:47

Heb het commetaar van anderen half gelezen sorry als ik het dubbel heb gezegt!

Ik gooi altijd mijn beugels er af, en dan gewoon doorzitten (moet zeggen krijg je wel spierpijn hoor:P) Maar weet niet op je je pony rond rijd, maar als je dat neit doet, probeer het wel wand dan kan je ook lekker doorzitten!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 19:50

Zonder beugels rijden, zitles nemen(nog meer dus). En oefenen oefenen oefenen steeds korte stukjes.
Enne doorzitten op een paard met een gespannen rug wil ook niet, dus werk daar ook aan.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 20:05

sow als jij drie jaar zitles gehad hebt en nog steeds stuitert, dan vraag ik me ergens af wie die les gaf en wat die dan stond te zeggen tegen jouw? Mijn leskinderen kunnen allemaal behoorlijk doorzitten na een paar maanden 15 min per les oefenen...

Misschien is het interessantste om te starten met een paard dat een nette en regelmatige draf heeft. Vraag of je aan de longe zonder beugels mag oefenen; desnoods touwtjes of bijzetjes losjes aandoen zodat het paard rustig en correct blijft lopen. Dan moet je gaan zoeken of je beter of slechter in balans bent als je je bovenlijf iets meer voorover of achterover houdt of je voeten iets meer naar voor of achter doet...
maar het belangrijkste van al: heupen los! de kunst is van jezelf netjes rechtop te houden en tegelijk je heupen vlotjes te laten mee buigen met elke beweging die het paard maakt

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 20:14

Je kan ook proberen om je zadel vast te houden als je voelt dat je gaat stuiteren, deed ik altijd. en dan steeds een stukje langer loslaten. En denken dat je drilpudding bent :+ Helemaal los proberen mee te gaan in de beweging.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 20:18

Ik had ook altijd problemen met doorzitten, de truc is om je benen te ontspannen en dan niet bang zijn dat je de beugels kwijt raakt. Voor je gevoel lijkt het misschien wat eng maar het werkt wel :j

jurrepur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:37

gewoon rustig in je zadel zitten en zit les nemen daar kun je er veel van leren :P

Floridian

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:33

Een broek met suede zitvlak? Misschien dat je daardoor wat 'stiller' zit omdat je als het ware blijft 'plakken'?
Ik kreeg van mijn instructrice te horen dat ik mijn buikspieren wat meer moet aanspannen.
Suc6

palbertly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 15:13

Dat herken ik ook een beetje in mij zelf, ik vind het ook moeilijk om fijn te kunnen door zitten.

Als tip geef ik je iniedergeval mee om ontspannen te gaan zitten, dat zit al veel makkelijker dan als je al je spieren gaat aanspannen.

Vajari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:41

Bontje op je zadel, dat verlicht ook wat druk richting onderrug...