Singeldwang. Wie heeft ervaring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Singeldwang. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:26

Peerd moet gewoon een beetje de spanning kwijt van het opzadelen en aansingelen, en welicht ook een beetje de spanning kwijt van het joepie, ik mag weer :) :)

zou haar na het aansingelen even een rondje laten ploffen aan de longeerlijn en er verder geen probleem van maken :) gaat wel over als ze wat ouder is :)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:30

Ook Souvenir heeft singeldwang..

Had een poosje een speciale singel van Thomas le tettirant(ofzo?) die ervoor zorgde dat de druk goed verdeeld werd.
Met deze singel had Souvenir bijna tot geen last meer van het aansingelen, toen de singel gestolen is(2 weken geleden) ben ik weer met een normale neoprene singel gaan rijden.
En ik merk weer meteen dat het aansingelen steeds nijdiger word, ga denk toch maar weer zo'n dure singel kopen twv. 200,-

cathyvans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 18:12

Ja, klinkt als singeldwang. Bij mijn paard die gewoonweg explodeerde na een stukje rijden, of ineens als hij even aan de lange teugel mocht stappen (en dus ineens aandacht voor die singel kreeg) was dat het ook. Wist je dat het ook erfelijk kan zijn? Wij hadden 3 nakomelingen van dezelfde hengst die het deden...In stukjes aansingelen (stal, stukje lopen, weer nasingelen, rondje bak, weer singelen) hielp hier het beste. En ook een brede, zachte singel, maar vooral geen elastiek ertussen want als ze dan doorhebben dat ze de singel wijder wordt als ze hun buik uitzetten ben je nog verder van huis. Het bleef bij onze paarden wel een punt van aandacht maar gaf verder niet zoveel problemen. Het geirriteerd reageren op aansingelen hebben veel paarden maar is geen zadel/singel dwang. Veel succes hoor!

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 19:09

Ik heb vandaag een aantal tips van jullie gebruikt. Ik heb haar voor het rijden even de benen naar voren gedaan. Heb haar 1 minuut even aan de longe laten lopen. Ben toen buiten opgestapt en ze wou het bijna proberen, maar er was voor de rest helemaal niks aan de hand.
Ben een paar keer op en af gestapt, niks aan het handje. :) In het begin was ze nog wel iets gespannen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:13

Super :)

die gespannenheid in het begin kan je er makkelijk uitrijden door gelijk een rondje zit te draven :) dan raken ze de spanning snel kwijt en kan je daarna aan de arbeid :)

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 19:17

KiWiKo schreef:
Super :)

die gespannenheid in het begin kan je er makkelijk uitrijden door gelijk een rondje zit te draven :) dan raken ze de spanning snel kwijt en kan je daarna aan de arbeid :)

Ik vind het wel moeilijk want, moet ik nu de hele tijd gaan longeren?
Ik heb 's avonds ( woensdag ) altijd les, en dan moet ik dan ook longeren .. kan dat alemaal wel ?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:18

je hoeft niet echt te longeren....... alleen even een rondje laten springen :) zodat ie zn ei kwijt is :)

dan opstappen en gelijk in de tweede versnelling tot je merkt dat ze ontspant, en dan aan het werk :)

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 19:21

Als ik haar laat lopen, dan springt ze niet echt .. Als ik erop stap, en ik dan ga lopen dan is het normaal springen. Dit keer was het helemaal niet springen. :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:28

daarom eerst even aan het lijntje de spanning eraf, en als je voelt dat ze nog spanning heeft na het opstappen....... dan even in de tweede :)

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 19:29

KiWiKo schreef:
daarom eerst even aan het lijntje de spanning eraf, en als je voelt dat ze nog spanning heeft na het opstappen....... dan even in de tweede :)

Dan zal ik dat maar doen! :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:31

dit soort dingen gaan vanzelf over......... soms duurt het even :)

de spanning in het begin zal altijd blijven, alleen de reactie word minder groot :) waardoor makkelijker handelbaar voor ons mensjes :)

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 19:31

KiWiKo schreef:

de spanning in het begin zal altijd blijven, alleen de reactie word minder groot :) waardoor makkelijker handelbaar voor ons mensjes :)

Ze is ook nog maar net 5. :)

amonatjuh60

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:35

Mijn paard heeft ook singeldwang omdat de vorige eigenaar niet had verteld dat ie dat had... :(
Dus wij zadel erop en gewoon aansingelen wel rustig natuurlijk. toen zette die een pasjes en voelde zo erg die singel dat ie helemaal in paniek raakte en het touw om zn nek kwam.
Het gevolg een grote bloeduitstorting want nooit meer weg gaat.
maar hoe hebben we het opgelost:
Eerst gewoon heel vaak een longeersongel omdoen en die gewoon een tijdje omlaten.
toen gewoon het zadel erop en heeeel rustig aansingelen echt gaatje voor gaatje nu doet hij er thuis helemaal niks meer naar alleen op wedstrijd heeft ie er nog een beetje last van.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:38

_Sannee schreef:
KiWiKo schreef:

Ze is ook nog maar net 5. :)

naaa precies, alle tijd :) :) laat haar maar even :)

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 19:38

Ik laat haar dan ook zeker even gek wezen. Maar dit moeten we wel goed oplossen. Vandaag de 1e dag van de oplossing en het ging al een stuk beter!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 07:07