gekke bespiering nek (incl foto)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 00:18

CM_ schreef:
Schiet mij maar lek,maar ik zie toch echt een bult in het midden van de hals :+

Dus ik blijf bij mijn verhaal.

Dat zie je bij elk paard wat zijn hals buigt.

Ik zie er verder niets vreemds aan, snap dus ook niet goed wat ts bedoeld.
Een foto van opzij zou een stuk duidelijker zijn.

lillybee

Re: gekke bespiering nek (incl foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 00:21

veel paarden hebben dat, maar dat is geen goede bespiering.
ook de spier vanuit de schoft moet ontwikkeld zijn.

die zie je vaak wel opwellen als je het paard ietsje dieper instelt.

hoe je hem dan opgericht krijgt met behoud van aanspanning van die spier is simpel, het gehele evenwicht verplaatst naar achteren, het paard zakt van achteren en komt van voren omhoog, maar blijft in zijn hals dus nog diezelfde spieren aanspannen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 00:25

De spier vanuit de schoft zie je niet zo duidelijk omdat die niet gebogen wordt als het paard zijn hals buigt. Deze spier zit precies op het 'buigpunt' dus zie je die beter van bovenaf, dat is bij elk paard zo, goed of fout gereden.

Van de foto's op de vorige pagina valt me wel op dat het paard in het algemeen nogal arm bespierd is, lijkt me slim om gewoon een goede instructie te zoeken die je kan helpen bij het trainen. En dan niet alleen die hals, maar ook de rug, lendenen, kruis en billen, daar mogen best wat meer spieren op.
(en op zijn ribben wel een paar kilo's meer maar daar gaat het nu niet over en kan veel oorzaken hebben)

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 00:35

een paard kan geen spieren krijgen uit het niets, hij kan alleen vet omzetten in spieren, dus dat is zeker wel iets om te noemen.

en dan inderdaad lekker les gaan nemen, en spieren kun je heel snel trainen, binnen enkele weken kan een paard al enorm zijn toegenomen in spiermassa.

bij jonge paarden moet je hierdoor wel erg uitkijken dat je de spieren niet sneller laat ontwikkelen dan de botten en pezen! die hebben wel bijna 2 jaar nodig na het inrijden om helemaal te volgroeien.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 00:37

Dus goed voeren idd maar dat lijkt me vanzelfsprekend, paarden worden vaker overvoerd dan ondervoerd. En een instructeur zal snel genoeg zien of een paard meer nodig heeft ;)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 05:36

voeding zit wel goed. en ze is niet te dun hoor. Lijkt misschien ze omdat de foto`s een beetje van onderaf zijn genomen. Ik krijg de laatste tijd eerder commentaar dat ze echt niet dikker moet worden... Dat vind ik dan weer een beetje overdreven, maar ze is in goede conditie. Zeker vergeleken met hoe het geweest is.
De bespiering is idd overal wat mager. Dit heeft meerdere orzaken. Ze wordt sowieso nog niet heel intensief bereden, en ze heeft een aandoening van haar spieren : epsm en is hier erg ziek van geweest.

Zoals ik al zei: instructeurs: daar heb ik al een afspraak mee (met 2, om te kijken met welke het klikt, dat vind ik namelijk wel belangrijk ;) ) maar dat duurt nog 1,5 maand...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:57

Haar ribben zijn te zien en dat is niet goed, wordt ze goed ontwormd?
Waarom nog 1,5 maand wachten op een instructeur, hebben ze wel plek voor je als je nog zo lang moet wachten?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:01

ik ben ht met anneliesdj

eens
goede spieren komen niet uit de lucht vallen

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 21:30

ja jessj22, en daraom wil ik weten wat ik evt verkeerd doe ;) op bokt zit een hoop kennis, en daar kan ik nog veel van leren. zeker op rijtechnisch gebied :)

hier een foto van de zijkant voor diegenen die nog willen meedenken...

Afbeelding

op het magere ga ik niet verder in. ik heb gezegd wat ik daarover te zeggen had ;)

btw, neusriem ga ik wat hoger doen. zie dat ie wel erg laag zit :o

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:33

Ik zie geen enkele foto :n

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:36

dezefoto zie je die bult niet echt

ik zou je neusriem heel snel hoger doen want als je teveel druk zet nu dan moet je wel heel veel druk zetten maar zekere voor onzekeren dan kun je zijn neus botje kneuzen
als je het heeeel erg bont maakt breken maar lijkt me niet;)

wat je kunt doen daar kan ik niet vanuit de foto heel goed beoordelen
maar laat haar lekker ontspanne lopen
en blijf van de teugels af
totdat je presies weet wat je moet doen....
ik persoonlijk vind het heel moeielijk om uit teleggen zo vanaf de pc
ik ken het paard niet ik ken jou rijstijl niet
ik weet niet hoe je paard loopt en reageerd
mischien kan iemand anders je wat beter helpen...

Maarja als het klopt wat je zecht dat ze het doet als je je teugels ook los hebt
dan weet ik het ook niet;)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 21:39

wat raar cp112? want jessj22 ziet ze wel aan haar reactie te zien? ik zie hem zelf ook gewoon?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:40

ik zie hem wel ja op bijde pcs;)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:40

Ik zie er echt geneen :?

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 21:43

ik pb ze wel even... het is er trouwens maar 1 van de zijkant. zie je de rest wel?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:46

Nee, ook die op de 1e pagina niet :n

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 21:52

ben bang dat t dan toch aan jouw comp ligt, maar ik heb ze gemailt. hoop dat je ze dna wel ziet...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:04

Als je hem altijd zo rijd gebruikt hij idd de verkeerde spieren, je moet hem lager rijden, neus meer naar voren dan spant hij ook zijn bovenhalsspier en zal hij vanzelf meer bespieren voor de schoft krijgen.
Probeer zijn neus op ellebooghoogte of lager te krijgen, zorg dat hij ontspannen is en zijn achterhand ook goed gebruikt (dus actief rijden) dan zal hij zijn hele bovenlijn aanspannen en krijg je dus overal meer spieren.

Een goede instructeur ziet dat meteen en kan je daar goed bij helpen, ik raad dus aan om er zoeen te zoeken ;)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 06:46

en heb je voor nu tips om haar omlaag te krijgen dan?

Rianneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:00

rbakker schreef:
Je kunt ook een paard in een valse knik rijden ZONDER aan de teugels te trekken hoor!!
Ze neemt de teugels niet aan en gebruikt daardoor ook niet de juiste spieren... rij veel tempo wisselingen en probeer of je paard wat meer druk wilt geven in je hand zodat je hem daarna naar beneden kan begeleiden richting halsstrekken MAAR wel druk blijven houden zoniet dan weer naar voren rijden enz...
Dit kan een lange tijd duren voordat de hals mooi wordt opgevuld maar de aanhouder wint!!!!
Succes

Je wilde tips om haar hals lager in te stellen?... *D

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:09

Zoals al gezegd een nep-krul. oftewel de bovenkant lijkt af te buigen en na de bult richting de schouder krijg je dan zo'n kuil. Idd spierenkwestie die je met lang, laag en voorwaarts goed moet kunnen krijgen.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 14:17

rbakker schreef:
rbakker schreef:
Je kunt ook een paard in een valse knik rijden ZONDER aan de teugels te trekken hoor!!
Ze neemt de teugels niet aan en gebruikt daardoor ook niet de juiste spieren... rij veel tempo wisselingen en probeer of je paard wat meer druk wilt geven in je hand zodat je hem daarna naar beneden kan begeleiden richting halsstrekken MAAR wel druk blijven houden zoniet dan weer naar voren rijden enz...
Dit kan een lange tijd duren voordat de hals mooi wordt opgevuld maar de aanhouder wint!!!!
Succes

Je wilde tips om haar hals lager in te stellen?... *D

het kan aan mij liggen, maar ik snap niet precies hoe ik haar naar lager moet begeleiden dan... als ik de teugels helemaal los laat loopt ze in stap wel automatisch met haar hoofd laag. in draf gaat ze echter omhoog. galop een beetje in t midden zegmaar...

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:25

proberen je handen wat breder te zetten en dan een op 2 teugels even druk houden. Bij het minste geringste knikje naar beneden ontspannen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:47

@ jouke, zo creëer je juist het probleem wat ze nu heeft, i.m.o. gaat het erom dat je haar eerst losrijdt en dan naar ontspanning toewerkt, dan komen ze vanzelf naar beneden en dan heb je tenminste de houding die je hebben wilt. Wat jij beschrijft is in de krul trekken en daar schiet je niets mee op. Ik zou me trouwens ook niet teveel focussen op die spieren (natuurlijk wel het wegkrijgen van die bult die er nu zit), lekker ontspannen en nageeflijk, daar gaat het toch uiteindelijk om?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:02

hypo klopt

laat haar maar lekker met haar hoofd laag lopen
ik zeg altijd tegen mijn zusje met te shet

laag hoe laag? ja laag neus lekker over de grond das dan een beetje overdreven maar wel effectief
zo moetten ze de spier boven in de hals spannen nummer 16 als op het ene plaatje

en dan als hij heel laag loopt kun je eventueel ietsje vragen mar hij mag niet veel hoger komen
laag en rond dus

je moet je paard wel voorwaarts houden hij moet van de achterbenen over de rug naar de voor benen rond lopen;)

liefs