schudden met hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 09:14

Cisco deed dit ook. Martingaal omgedaan en het was opgelost.
Aan zijn gebit lag het ook niet en inderdaad bitloos deed hij het ook niet.
Bij bitloos werken echter zijn 'remmen' niet en heeft hij lak aan mij, dus dat was geen goed alternatief.
Volgens de vorige eigenaren is het vrij normaal dat als je net een paard hebt dat hij je uitprobeerd. Nu heb ik hem 2 jaar en doet hij het in beide gevallen niet meer. Maar ik weet niet hoe lang je ze al hebt.
Misschien een ander bitje proberen? Er staat niet bij (voor zover ik gezien heb) wat voor een bit je hebt.

Tientjeblij

Re: schudden met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 17:23

ik heb nu een enkelgebroken bustrens, het is een wat dikker bit, ze loopt hier het beste op, ik heb ook een enkelgebroken d-trens die dunner is geprobeerd en een dubbelgebroken watertrens en een dubbelgebroken bustrens, maar daar liep ze helemaal niet fijn mee.
ik vind die site van ellepel erg goed, ik wist helemaal niet dat paarden luchtzakken hebben, ik zie alleen geen snotterige neusuitvloeing bij haar, ik zie wel een witte neusuitvloeiing waardoor ze denk ik ook veel briest (soms wel 4 keer op een rondje)
Het schudden is wel minder erg geworden de laatste paar keren maar ze wil echt niet hebben dat je aan der klieren komt die zijn dus pijnlijk.

anuschkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:56

1Boefje schreef:
Cisco deed dit ook. Martingaal omgedaan en het was opgelost.
Aan zijn gebit lag het ook niet en inderdaad bitloos deed hij het ook niet.
Bij bitloos werken echter zijn 'remmen' niet en heeft hij lak aan mij, dus dat was geen goed alternatief.
Volgens de vorige eigenaren is het vrij normaal dat als je net een paard hebt dat hij je uitprobeerd. Nu heb ik hem 2 jaar en doet hij het in beide gevallen niet meer. Maar ik weet niet hoe lang je ze al hebt.
Misschien een ander bitje proberen? Er staat niet bij (voor zover ik gezien heb) wat voor een bit je hebt.

Met de martingaal omdoen heb je het symptoom bestrijd, maar zeker niet het probleem opgelost. Ik denk dat het belangrijk is om te kijken waar het schudden vandaan zou kunnen komen. Vroeg of laat zal het probleem wat het schudden veroorzaakt weer een ander probleem naar voren doen komen, hang je daar dan weer een ander hulpmiddel voor om net zo lang tot het "over" is? Ik denk niet dat het de oplossing is.

Volgens mij is het belangrijk om even terug naar de basis te gaan. Als die klieren zoals jij beschrijft echt pijnlijk zijn (dat is bij mijn paardje niet het geval en na een nachtje binnen is het ook helemaal weg dus het komt echt door het korte gras en wellicht ook wel door bemesting met varkensmest) dan zou ik allereerst daar eens naar laten kijken. Is dat het probleem niet, laat dan een osteopaat komen en kijk of je instructie in rechtrichten kan krijgen. (aangezien je aangeeft je veel van de voorkomende problemen herkent lijkt me dit zoiezo geen slecht plan!) Succes!

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 13:50

Ik zit nog steeds met het probleem, vandaag heb ik weer eens met bit gereden maar ze begon meteen te schudden, te knarsetanden en ze kruipt achter de teugel , ik kan geen contact krijgen met der mond want ze krult zich helemaal op. ze werd ook ontzettend zenuwachtig en was niet fijn te rijden. Zonder bit volgt ze wel mijn hand en blijft ze rustig, alleen merk ik dat ze linksom sterk is.
Maargoed het zijn zowieso niet der tanden, die zijn pas nog gedaan, iemand nog suggesties verder?> Ik rijd met een vrij dikke enkelgebroken bustrens.

mariska_aspi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 15:43

TS: Het is zeer herkenbaar met dikke klier en al. We rijden nu bitloos en alle problemen zijn weg. Dus gewoon lekker bitloos rijden.
Onze haflinger accepteert het bit gewoon niet goed en waarom zou je zo'n paardje lastigvallen met een bit als het niet hoeft.
Als je perse met bit wilt rijden, probeer dan eens een ander bit.
Laatst bijgewerkt door mariska_aspi op 25-10-09 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Mouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 15:46

Mijn vorige verzorgpaard deed dat ook, uiteindelijk na veel gezeur van mij heeft de eigenaar de tandarts laten komen.
Het bleek dat hij 8 ontstoken kiezen had en 3 haken ofzo.
Daarna liep hij gewoon goed en schudde hij niet meer met zijn hoofd.

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 16:34

de tanden kunnen het niet zijn want de tandarts is laatst geweest. welke andere bitten zouden jullie dan evt aanraden? is een myler bit misschien een uitkomst? Of toch de veearts laten kijken, maar ik denk ook ze heeft geen koorts of iets, en ze heeft het al sinds dat ik haar heb (januari) dus ik weet niet of hij der wel wat mee kan.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 16:43

Ik ben bang dat we je niet kunnen helpen als we niet zien hoe jij kan rijden en dus met het bit om gaat!
Een ander bit KAN helpen, maar je verteld er ook wel heel weinig bij.
Hoe oud is je paard en hoe lang is ze al onder het zadel.
Heeft ze dit gedrag alleen bij jou of bij elke ruiter die aan het bit zit enz. enz.

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 17:08

oke ik zal het even wat vollediger maker, het is een 6 jarige merrie, ze is nu iets meer dan 2 jaar onder het zadel maar wordt pas sinds januari een beetje serieus gereden, (voorheen alleen bosritjes) IK heb geen idee of ze dit bij anderen ook doet, omdat ik er eigenlijk alleen zelf op rijd. Wat ik probeer is der voorwaarts te rijden en dat op te vangen met mijn hand, maar met bit is ze eigenlijk zo druk bezig met kouwen/kwijlen/schudden en knarsentanden dan ze zich opkrult en ze slecht gaat reagerenn op mijn been en handen (dus niet op het been reageren en zichzelf opkrullen waardoor ik zowat geen contact krijg met der mond) Terwijl ze zonder bit makkelijker naar mijn hand toe te rijden is en ze gaat ontspannen en gaat zakken,

Floridian

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 07:34

Ik zou eerst één voor één de problemen/oplossingen doen.
Ik zou eerst een andere dierenarts laten komen voor die klieren, dat lijkt me nu een groot onzeker punt (hoe ontstaan/behandeling).
Daarna kijken wat ze nog niet goed doet. Als ze bijv. nog steeds het bit niet accepteert, inderdaad bitloos rijden. Dan weer verder kijken.
Succes!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 08:04

mijn paard heeft een allergie, we zijn nog aan zoeken waarvan precies we denken pollen , en hij schud af en toe opeens onder het rijden
krult dan ook zijn nek en gaat ver achter de loodlijn lopen al is de teugel los

en ik denk dat het soms ook wat met spanning te maken heeft, hij komt bij de bossen vandaan en ik rij hier altijd buiten en hij ziet veel meer
ook ben ik langs huis geweest en merkte dat wanneer er meer huizen,bomen enz zijn hij meer gaat schudden
op de terugweg de polder in stopte het schudden.

ik heb ook bitloos geprobeerd maar dat was toen [ van de zomer toen het schudden erg was ] geen succes

en ik had voor mijn appaloosa een mylerbit deze pony had weinig ruimte in haar mond en ze liep super op dat bit.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 08:08

mijn paard had ook dikke klieren,
Van de tandarts kreeg ik toen advies om te gaan maseren met cole linements volgens mij is dat niet meer te verkrijgen,
het werd trouwens wel minder...de klachten waren hetzelfde als bij jou paard,

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 08:11

Als je paard zich zoveel fijner voelt zonder bit, waarom blijf je hem dan toch pesten met een bit? Waarom wil je kost wat kost een bit erin? Wat is voor jou de toegevoegde waarde in dit probleem?
Waarom blijf je dan niet bitloos rijden en ga je ondertussen met een andere DA zoeken naar de oorzaak. En pas als dat gevonden is en behandeld weer kijken hoe je paard op een bit reageert.

mariska_aspi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 08:27

@Silence: zo denk ik er ook over.

esquire09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 08:33

Hoi ik heb dit probleem niet zelf meegemaakt maar een vriendin van mij wel. Ik raad je aan naar erik laarakker te gaan. Die vindt bijna altijd de oorzaak van een probleem. succes!

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 09:21

ik rijd nu ook het meeste zonder bit puur omdat dit ontspannender is voor ons beiden, toch reed ik gisteren met bit omdat ik voor het eerst met haar een kort buitenritje ging maken en het mij ivm de veiligheid verstandiger leek om met bit te rijden.

@lique, wat houden die col elements precies in? en zijn die klieren nu helemaal weg bij jou paard?

mariska_aspi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 12:09

tienus_amigo schreef:
ik rijd nu ook het meeste zonder bit puur omdat dit ontspannender is voor ons beiden, toch reed ik gisteren met bit omdat ik voor het eerst met haar een kort buitenritje ging maken en het mij ivm de veiligheid verstandiger leek om met bit te rijden.

Naar mijn inzien, als jullie beiden meer ontspannen zijn met bitloos, lijkt het me zelfs veiliger buiten bitloos te rijden, maar dat is mijn mening.
Nu moet ik zeggen dat ik buiten en in de bak bitloos rijd, omdat dit veel fijner is en het paard meer ontspannen is en dus minder snel schrikt.
Als het goed is heb je met en zonder bit evenveel te vertellen, omdat je het meeste met je zit moet doen.

PS. Ik rijdt met een Engelse Hackamore, korte scharen, neus- en kinriem van zacht en breed leer.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:16

Lekker bitloos blijven rijden, je geeft aan dat ze dan helemaal goed en lekker ontspannen loopt, waarom dan weer een bit erin?? Een bit is zeker niet veiliger langs de weg, en zo te horen al helemaal niet met jou paardje.. niet verder gaan zoeken, lekker zonder blijven rijden :j

dressageexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:34

Mijn oude pony had dit ook :o

- de tanden, laat ze even nakijken door de veearts.
- Als je te langzaam voor hun doen rijd kan die ook komen, (dat had ik)
- misschien is het bitje te scherp?

Ik zou iig even naar de vee/tandarts gaan.
als dat het niet is even een zachter bitje proberen en dan op dat bitje wat meer laten lopen.

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 11:15

1- de tandarts is pasgeleden al geweest
2- ik heb juist een zacht bit

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:50

Heb je niet iets veranderd aan je hoofdstel? Mijn paard heeft een tijdje ook verschrikkelijk met zijn kop gegooid als ik een ophouding maakte en was ook niet meer ontspannen te rijden.
Wat bleek? Ik had de neusriem een gaatje strakker gedaan dan voorheen. Mijn paard kan blijkbaar geen druk om zijn neus verdragen en met de neusriem wat losser was het probleem meteen weg.