Onderbenen stiller; Symmetry de oplossing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:25

Ik vind het ondingen. Een goede zit komt voort uit de ont- en aanpsanning en van de juiste spieren en gewrichten. Door je been vast te zetten ga je ergens anders compenseren, met uitkomst dat je houding enkel slechter wordt. Ook help je je beenhouding hier geenzins mee doordat het je been op de verkeerde plek vastzet, zo ontwikkel je een stoelzit. In mijn ogen geen goed gebruiksmiddel dus!

Iris82

Re: Onderbenen stiller; Symmetry de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:19

Ik heb er wel veel baat bij gehad.
Toen was ik nog jonger (jaar of 15) en betrof het strotouwtjes. ;)

IK heb gejankt en gevloekt en het deed pijn, maar uiteindelijk had het prima het gewenste effect.

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:51

Strotouwtjes? is dit niet gevaarlijk? Zo nee; ik ga het zeker een keer proberen! Ik denk haast dat t wel goed zou zijn symmetry, alleen ik denk dat zitles beter is.. ;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 09:50

De 2 foto's die in je profiel staan vind ik je hele beenhouding niet netjes. Je kan beter zitles nemen (bijv centered riding les) en je bewuster worden van je houding zodat je deze kunt verbeteren. Met jou houding beïnvloed je namelijk ook je paard. En het kost je zelf extra spierkracht ed als je niet netjes zit.
succes

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 14:55

Dankje lailapri, ik ga de symertry ook niet proberen..

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:47

Heb ook wel eens met strotouwtjes moeten rijden en moet zeggen dat het zeker wel hielp. Inderdaad omdat je zo voelt hoe stil en waar je benen eigenlijk horen te liggen. Inderdaad wat lastig met aanspringen in galop, zeker bij een paard dat nog niet helemaal top aan de hulpen staat, maar bijv. met wijken leer je er ook gelijk van dat je vooral met je gewicht moet werken. Dan kun je ook zonder je been extreem naar achteren te leggen gewoon goed opzij. :j
Hihi, en die keer was midden in de winter, -5 graden, dus paardje was behoorlijk heet. Paar keer flink gaan rennen, maar ik had juist het idee wel steun te hebben aan de 'vastere' beugels, dan blijven je benen in ieder geval netjes om je paard zitten. :)

Nouja, dus maar een keertje gedaan, maar vond 't best fijn om eens gedaan te hebben. :j

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:07

Ik heb ook even naar je foto's gekeken, Allereerst mooie combi hoor *D.
Wat mij opvalt is dat je je knieen en tenen naar buiten draait en je hakken optrekt.
Waar je op kunt oefenen is dit: Ga goed op je beide zitbeenknobbels zitten laat je benen losjes afhangen,druk je hakken uit en draai je tenen naar je paard.Wanneer je je tenen naar je paard draait voel je dat je knie ook mee draait naar binnen.
Probeer dit eerst maar eens op een stoel. Ga zoals gezegd op je zitbeen knobbels zitten, zet je benen iets uit elkaar en je beide voeten recht voor je op de grond. Draai nu je tenen naar buiten en kijk,voel wat er met je knieen gebeurt. (ze draaien naar buiten) Draai nu je tenen naar binnen en je voelt dat ook je knieen meegaan naar binnen. Dit zelfde doe je ook op je paard, door deze oefening leer je goed het verschil voelen tussen knieen en tenen naar buiten of naar binnen en wat het met je beenligging doet.
Het is nl ook zo wanneer je je hakken optrekt druk je je boven benen omhoog hierdoor raak je uitbalans en moet je gaan knijpen met je bovenbenen om deze te behouden, met als gevolg spanning in je spieren vanaf je heup tot je hak deze spierspanningen maken het praktisch onmogelijk om je benen stil te houden.
Iets afleren is meestal moeilijker dan iets leren dus loop geregeld tijdens het rijden je lichaam bijlangs of alles nog op zn plek ligt en je nergens spierspanningen voelt.
Hoop dat je hier iets mee kunt.
Suc6 *D
Laatst bijgewerkt door Mistral1 op 27-10-09 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

twinkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:09

Als je Symetrie gebruikt wordt je wel heel erg bewust van je benen en je wordt gedwongen omj e benen op één of andere manier stil te houden.

Ikv ond het zel fnog niet z'n raar hulpmiddeltje, heeft me goed geholpen.

Eventueel als iemand belangstelling heeft wil ik ze wel verkopen.