Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

suleilitha schreef:Hoe dan ook, steigeren is uit den boze. Verder lees ik dat deze jongeheer het niet doet als hij elders van de trailer wordt gehaald, dus niet weet wat hem met rijden te wachten staat.
Dus je kunt niet zeggen dat het meteen iets medisch moet zijn. Verder zegt TS ook al dat hij is nagekeken, rug en tanden zijn in orde.
Dan rest je maar 1 ding te doen en het makkelijkste is een loeiharde klap met je hand boven op het hoofd, zodra hij omhoog komt. Wel dusdanig gericht meppen dat het indruk maakt op het paard, aaien werkt niet
Vaak heb je geen tijd om een zweep te pakken in dit geval en het is een illusie dat je een ei kunt pakken en daarmee toeslaan. Vaak is één welgemikte klap voldoende. Succes!!!

Miss_Montana schreef:Debbie schreef:Nog even heel iets anders,,
Aantal jaar terug moest de pony van mijn zus verkocht worden,
maar omdat ze al wat ouder was en ze alleen maar had gesprongen ben ik haar
eerst wat dressuurmatig gaan rijden, gewoon zodat we makkelijker een goed huis voor haar konden vinden.
Ze was toen al 14 jaar, een typische springpony en had nog nooit aan de teugel gelopen.
Zij heeft toen ook vrij veel gesteigerd (naja.. licht omhoog gekomen)..
Ze was die druk van voren niet gewend, ze snapte het aan de teugel lopen niet en
het zou best kunnen dat ze er soms ook wat last van had. Spieren werden toch anders gebruikt.
Hier had het dus ook een heleboel oorzaken dat ze omhoog kwam. Maar met veel rijden,
verschillende dingen 'uitproberen' + veel tijd & geduld komt het meestal vanzelf wel weer goed.
Dan is het toch wederom de fout van de ruiter en niet de onwil van het paard? Een paard dat in 14 jaar alleen maar heeft gesprongen en dan ineens iets moet doen wat ze helemaal niet kent: Logisch dat zo'n paard dan in de war raakt en een wat heter type zal maar 1 uitweg zien in het steigeren. Maar alsnog deed deze pony het niet om te klieren, ze ging in protest omdat ze geen idee had van wat er van haar gevraagd werd....
Debbie schreef:Dan is het mijn fout?
Het is vrij logisch dat deze pony ging steigeren daar zeg ik niks over. Ze snapte het niet,
maar het is iets waar ze door heen moest. Ik heb haar alle tijd gegeven om het door te krijgen
en haar ook altijd erg rustig behandeld. Uiteindelijk is het ook nog een prima dressuur pony geworden.
Misschien ben je iets te snel in het oordelen '' wederom de fout van de ruiter''.
Met deze zin doelde ik op het feit dat het paard helemaal niets te verwijten valt in dit geval. Ik zeg niet dat je verkeerd bezig was (natuurlijk moet je een paard er dan even doorheen rijden) maar wel dat jij de aanleiding voor dit 'probleem' was ookal ging het op een heel rustig tempo. Jij ging het paard rijden en vroeg ineens heel andere dingen dan wat ze gewend was, het paard gaf daar op haar beurt een reactie op. Het woord 'fout' is daar misschien een rottige woordkeuze voor, maar het is om aan te geven dat dit paard dus niet ineens voor zichzelf besloot lekker de draak uit te hangen maar in plaats daarvan alleen een reactie op de ruiter gaf
suleilitha schreef:En dus is het geoorloofd dat het paard dan maar op de achterbeentjes gaat staan, Miss_Montana???
Ik zeg alleen dat de aanleiding bij de ruiter ligt en dat het paard er een reactie op geeft, niet dat het ok is
suleilitha schreef:Het was ook maar een vraag, Miss_montana
Natuurlijk moet er iets aan steigerende paarden worden gedaan, het is gewoon niet ok. Maar als het paard dat als enigste uitweg zien om aan te tonen dat hij pijn heeft dient de ruiter wel de taak op zich te nemen om dat uit te sluiten. Lieffiefi schreef:Ik zou vooral idd met een zweep net zolang tussen zijn oren inslaan tot hij zakt...
Waarom niet wachten tot hij steigert in een deurpost..
Sorry moest ik even kwijt

)Citaat:Wanneer het paard werkelijk niets mankeert en niet met de voet op de rem en het gaspedaal tergelijkertijd gereden wordt...... Waarom niet het steigeren aanleren en op een commando zetten, wanneer ze het op commando kunnen, kun je het ook weer laten stoppen nl