Trucs op een paard niet meer te laten steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:40

Ik denk dat het een stukje miscommunicatie is, idd met druk in de mond of iets. En anders iets medisch. Ik weet dat paarden kunnen klieren geloof me! Ik heb er 1 die echt letterlijk het bloed onder je nagels vandaan laat spuiten, maar ik denk niet dat dit ''alleen maar'' klieren is.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:42

Je zegt, hij doet het de laatste tijd...hoe lang heb je dit paard al en deed hij het voorheen nooit?

Anoniem

Re: Trucs op een paard niet meer te laten steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:46

Hoe dan ook, steigeren is uit den boze. Verder lees ik dat deze jongeheer het niet doet als hij elders van de trailer wordt gehaald, dus niet weet wat hem met rijden te wachten staat.
Dus je kunt niet zeggen dat het meteen iets medisch moet zijn. Verder zegt TS ook al dat hij is nagekeken, rug en tanden zijn in orde.
Dan rest je maar 1 ding te doen en het makkelijkste is een loeiharde klap met je hand boven op het hoofd, zodra hij omhoog komt. Wel dusdanig gericht meppen dat het indruk maakt op het paard, aaien werkt niet ;)
Vaak heb je geen tijd om een zweep te pakken in dit geval en het is een illusie dat je een ei kunt pakken en daarmee toeslaan. Vaak is één welgemikte klap voldoende. Succes!!!

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:51

suleilitha schreef:
Hoe dan ook, steigeren is uit den boze. Verder lees ik dat deze jongeheer het niet doet als hij elders van de trailer wordt gehaald, dus niet weet wat hem met rijden te wachten staat.
Dus je kunt niet zeggen dat het meteen iets medisch moet zijn. Verder zegt TS ook al dat hij is nagekeken, rug en tanden zijn in orde.
Dan rest je maar 1 ding te doen en het makkelijkste is een loeiharde klap met je hand boven op het hoofd, zodra hij omhoog komt. Wel dusdanig gericht meppen dat het indruk maakt op het paard, aaien werkt niet ;)
Vaak heb je geen tijd om een zweep te pakken in dit geval en het is een illusie dat je een ei kunt pakken en daarmee toeslaan. Vaak is één welgemikte klap voldoende. Succes!!!

Mijn merrie deed het ook niet toen ze ergens anders van de trailer kwam, op verplaatsing was ze over het algemeen braver en bij haar is wel een medische oorzaak vastgesteld en bij haar zou het trouwens niet goed aflopen als je met een zweep loeihard zou beginnen meppen, ze is een dominante merrie en ze zou net zolang doorgaan tot ik ergens in de decor hang...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:07

Ik zeg toch ook dat je het het beste met je vlakke hand kunt afleren, en niet met een zweep ;)
Het is me om het even of het nou medisch is of niet, steigeren mag niet bij mij, punt. Simpel omdat het levensgevaarlijk is.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:14

Nou nou, een paard een tik verkopen is niet meteen mishandelen hoor!
Een paard die steigert vind ik gewoon not done en als dit geen medische oorzaak heeft vind ik best dat je ze hierop mag aanpakken.

Zoals ik hierboven ook al zei is het bij mijn merrie geen medische reden maar gewoon puur ongeduld. Als je haar buiten op de terugweg wilt laten halthouden is mevrouw gewoon geirriteerd, laat je haar te vaak of te lang halfhouden dan gaat ze steigeren. Draai je haar echter om met de neus weer weg van stal kun je haar rustig laten halthouden, al laat je haar een half uur staan, maar met de neus naar stal heeft ze geen geduld.
Het werd steeds erger, totdat je nog nieteens meer kon halthouden in de bak, opstappen mocht maar zodra je zat wilde mw direct weg, halfhouden tussendoor? voordat je stilstond stond mevrouw alweer op haar achterbenen. Toen heeft ze 1 x een mep tussen de oren gehad met de zweep ( gewoon een klein springzweepje ), hierna kwam ze uit protest nog een keer omhoog en heeft toen weer een tik gehad, schudde hierna met het hoofd en toen als je probeerde halt te houden kwam ze niet meer omhoog, ze liep wel opzij/achteruit etc maar dat is makkelijker op te lossen dan steigeren. Hierna heeft ze nog maar zelden gesteigert, echt alleen als ze iets eng vind, maar niet meer uit protest tegen ongeduld. Het blijft een paardje wat vooral op de terugweg ongeduldig is, maar ze gaat nu hooguit wat draaien als je haar langer laat wachten, en dat ongeduldig zijn is de ene keer erger als de ander, soms heeft ze het ook op de heenweg, maargoed dat hoort nou ook eenmaal bij haar.

Dus topicstarter, als ik zo je verhaal hoor en dan lijkt het me ook niet medisch, aangezien het me sterk lijkt dat ze op de heenweg wel erg last van heeft en op de terugweg niet, en dat ze ook op vreemd terrein nergens last van heeft zal ik proberen als het kan haar goed voorwaarts te houden en verder heb ik een goede ervaring met de zweep tussen de oren een tik geven, je hoeft niet hard te slaan ze moet alleen het idee hebben dat erboven haar wat is en ze zich stoot boven zich. Ik zou het wel uitproberen in een bak, aangezien mocht je de controle verliezen je dan toch nog de bak hebt, maar mijn merrie reageerde er alleen met 1 x protest en erna schudden op en zij is wel een beetje een hittepit.
Een ei zou ik afraden, lijkt me erg smerig op schoon te maken en stel je voor dat die in je jaszak kapot gaat..

@ sulita : met een vlakke hand kan inderdaad ook, maar met een zweep kom je er beter bij en je hoeft het paard ja niet te slaan, hij hoeft alleen maar te voelen dat er wat zit, maar dat hoef ik jou natuurlijk niet uit te leggen maar menigeen denkt meteen dat je je paard verrot moet slaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:20

Tiwnducklin, mijn ervaring is dat ik met de zweep doorgaans een fractie te laat ben met toeslaan, omdat je die eerst andersom in je hand moet pakken...
Verder zijn we het wel eens, hoor ;)
Overigens heb ik door de jaren heen vaak zat uitgehaald naar een steigerend paards bovenkamer, maar er is nog nooit eentje bewusteloos onder me neergevallen ;)

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:27

Miss_Montana schreef:
Debbie schreef:
Nog even heel iets anders,, O:)
Aantal jaar terug moest de pony van mijn zus verkocht worden,
maar omdat ze al wat ouder was en ze alleen maar had gesprongen ben ik haar
eerst wat dressuurmatig gaan rijden, gewoon zodat we makkelijker een goed huis voor haar konden vinden.

Ze was toen al 14 jaar, een typische springpony en had nog nooit aan de teugel gelopen.
Zij heeft toen ook vrij veel gesteigerd (naja.. licht omhoog gekomen)..
Ze was die druk van voren niet gewend, ze snapte het aan de teugel lopen niet en
het zou best kunnen dat ze er soms ook wat last van had. Spieren werden toch anders gebruikt.

Hier had het dus ook een heleboel oorzaken dat ze omhoog kwam. Maar met veel rijden,
verschillende dingen 'uitproberen' + veel tijd & geduld komt het meestal vanzelf wel weer goed.

Dan is het toch wederom de fout van de ruiter en niet de onwil van het paard? Een paard dat in 14 jaar alleen maar heeft gesprongen en dan ineens iets moet doen wat ze helemaal niet kent: Logisch dat zo'n paard dan in de war raakt en een wat heter type zal maar 1 uitweg zien in het steigeren. Maar alsnog deed deze pony het niet om te klieren, ze ging in protest omdat ze geen idee had van wat er van haar gevraagd werd....

Dan is het mijn fout?
Het is vrij logisch dat deze pony ging steigeren daar zeg ik niks over. Ze snapte het niet,
maar het is iets waar ze door heen moest. Ik heb haar alle tijd gegeven om het door te krijgen
en haar ook altijd erg rustig behandeld. Uiteindelijk is het ook nog een prima dressuur pony geworden.
Misschien ben je iets te snel in het oordelen '' wederom de fout van de ruiter''.

Daarnaast eindelijk wat eerlijke reacties op deze pagina!
Als een paard geen medische oorzaak heeft dan mag je best flink boos worden wanneer hij steigert.
Bij bokken wordt toch ook vaak zo gereageerd?
Ik heb een gribaldi gereden, die medisch niks mankeerde, maar ze wou gewoon niet werken.
Na een kwartier begon ze gewoon doelgericht te proberen de ruiter eraf te gooien.
Dan kun je ze alleen maar aanpakken, anders wint zo'n paard het van je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:54

Debbie schreef:
Dan is het mijn fout?
Het is vrij logisch dat deze pony ging steigeren daar zeg ik niks over. Ze snapte het niet,
maar het is iets waar ze door heen moest. Ik heb haar alle tijd gegeven om het door te krijgen
en haar ook altijd erg rustig behandeld. Uiteindelijk is het ook nog een prima dressuur pony geworden.
Misschien ben je iets te snel in het oordelen '' wederom de fout van de ruiter''.

Goed dat je dat laatste dik hebt gemaakt, daarmee geef je zelf al de die zin aan die jij verkeerd interpreteert :) Met deze zin doelde ik op het feit dat het paard helemaal niets te verwijten valt in dit geval. Ik zeg niet dat je verkeerd bezig was (natuurlijk moet je een paard er dan even doorheen rijden) maar wel dat jij de aanleiding voor dit 'probleem' was ookal ging het op een heel rustig tempo. Jij ging het paard rijden en vroeg ineens heel andere dingen dan wat ze gewend was, het paard gaf daar op haar beurt een reactie op. Het woord 'fout' is daar misschien een rottige woordkeuze voor, maar het is om aan te geven dat dit paard dus niet ineens voor zichzelf besloot lekker de draak uit te hangen maar in plaats daarvan alleen een reactie op de ruiter gaf ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:56

En dus is het geoorloofd dat het paard dan maar op de achterbeentjes gaat staan, Miss_Montana???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:57

suleilitha schreef:
En dus is het geoorloofd dat het paard dan maar op de achterbeentjes gaat staan, Miss_Montana???

Zeg ik dat dan? :+ Ik zeg alleen dat de aanleiding bij de ruiter ligt en dat het paard er een reactie op geeft, niet dat het ok is :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-10-09 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:06

Je zegt dat ze medisch is nagekeken? De rug ook bekeken door een ostheopaat?
Wanneer is het zadel voor het laatst nagekeken door een deskundige?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:12

Het was ook maar een vraag, Miss_montana ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:21

suleilitha schreef:
Het was ook maar een vraag, Miss_montana ;)

Gelukkig, ik had even je vorige post verkeerd opgevat, sorry :o Natuurlijk moet er iets aan steigerende paarden worden gedaan, het is gewoon niet ok. Maar als het paard dat als enigste uitweg zien om aan te tonen dat hij pijn heeft dient de ruiter wel de taak op zich te nemen om dat uit te sluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:27

Dát ben ik met je eens, zonder twijfel.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:29

Lieffiefi schreef:
Ik zou vooral idd met een zweep net zolang tussen zijn oren inslaan tot hij zakt...

Waarom niet wachten tot hij steigert in een deurpost..

Sorry moest ik even kwijt

en dan er zelf opzitten :D
ik ben ook van mening dat hij dat niet expres doet maar iets aangeeft, aan jou de taak als berijder uit te zoeken wat er met je paard scheelt, pesten en dwarsliggen en uitproberen ligt volgens mij niet in de aard van een paard maar uit ongemak of protest

edit: of verkeerd aangeleerd gedrag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:39

Haha, en dan jezelf met een plamuurmes uit de deuropening laten krabben zeker :D
Het is ook inderdaad vaak verkeerd aangeleerd gedrag en daar kun je maar één ding mee en dat is korte metten mee maken.
Steigeren onder de ruiter is gewoon levensgevaarlijk, je zult maar een achterover klappend paard boven op je krijgen. De kans is erg groot, dat je dit niet kunt navertellen en dat is wel erg zuur.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:50

Bokken...nou ja, okee dan, maar steigeren sla ik er ook uit!
Heb ooit een pensionpaard achterover zien slaan met de eigenares, dat liep gelukkig heel goed af, maar ook ik heb daar echt een bloedhekel aan.
En niet altijd is het een pijntje, zadel dat niet past of weet ik veel, sommige paarden proberen uit hoe ver ze kunnen gaan.
Ik heb het er ooit, in grijs verleden, een afgeleerd door als zij omhoog kwam een paar flinke tikken te geven tegen de voor benen.
Maar eerlijkheidshalve moet ik er dan wel weer bij vertellen dat de vorige eigenaressen steeds afstapten en het paard terug naar stal ging.
Met andere woorden....toch weer een fout van de mens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:58

Het berust ook vaak op mensenfouten, dat ben ik met je eens, Aerdenhout1... Errug slim van die vorige eigenaren van het paard in kwestie om af te stappen en paardjuh terug op stal te zetten... daarmee werd het paard geleerd dat als het maar fanatiek genoeg omhoog kwam, het werd beloond met de zoveelste vrije dag. Trieste zaak, afleren met een welgemikte mep is minder triest nog...

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:59

Ik heb een veulen die steigeren overal voor gebruikt.
Mevrouw wil niet vast staan--> steigeren
Mevrouw wil geen voetje geven--> Steigeren
en zo kan ik nog wel even door gaan.
Bij haar is het absoluut geen lichamelijk iets,ze gebruikt het puur om onder dingen uit te komen.
''ik wil niet dus ik ga omhoog''

Haar moet ik heel consequent opvoeden/beleren.
Voornamelijk doe ik het straffen met de stem maar ze heeft ook al meerdere malen een tik gehad.
Ze is wel zo slim dat ze ook wel weet waarvoor het was want na die tijd doet ze het niet meer.
En ze komt nog steeds bij mij en is nog steeds brutaal :D

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 17:00

Inderdaad, gelukkig is het achteraf een heel fijn manege paard geworden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 17:01

aerdenhout1 schreef:
Inderdaad, gelukkig is het achteraf een heel fijn manege paard geworden!

Gelukkig maar, dus een paar educatieve tikken waren de redding van dit dier!!

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 17:09

Wanneer het paard werkelijk niets mankeert en niet met de voet op de rem en het gaspedaal tergelijkertijd gereden wordt...... Waarom niet het steigeren aanleren en op een commando zetten, wanneer ze het op commando kunnen, kun je het ook weer laten stoppen nl (zoekt smiley met lanpje boven zijn hoofd, maar kan deze niet vinden :+ )

Zelfde als met blaffende honden, zorg dat je de regie weer in handen krijgt. En nee, ik geloof niet dat je dat voor elkaar krijgt met hard slaan tussen de oren.

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 17:42

toen een paard van ons een jaar stil had gestaan door allemaal blessures en een veulen. toen ze een veulen had is het een tijd niet goed met haar gegaan. ze had bijna geen bespiering meer toen we weer begonnen. naar 2 week,3 keer in de weer aan longeerlijn. ging ik er op zitten toen begon ze ook om hoog te gaan. doordat ze last van mij had omdat ze gewoon simpel weg te weinig spieren had, en dus pijn had van het zadel en toen kwam ze ook om hoog. de dierenarts adviseerde 2 maand grondwerk te doen en aan de longeerlijn en het is helemaal weer goed gekomen. maar ik kan dat natuurlijk niet zien hoe de bespiering van jou paard is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 18:09

Citaat:
Wanneer het paard werkelijk niets mankeert en niet met de voet op de rem en het gaspedaal tergelijkertijd gereden wordt...... Waarom niet het steigeren aanleren en op een commando zetten, wanneer ze het op commando kunnen, kun je het ook weer laten stoppen nl

Was dat maar waar...