Stil staan tijdens poepen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:43

xxappiexx schreef:
Die van mij moet ook gewoon doorlopen. Maar ze poept eigenlijk nooit onder het rijden, alleen als het een rit van een paar uur is.
Als ze in de wei staat mag ze doen en laten wat ze wil, dat uurtje dat ik haar aandacht vraag moet ze even naar mij luisteren :(:)

Dat is opzich ook niet echt goed lijkt me? Als ze het helemaal niet doen?
Tenminste, ik heb altijd geleerd dat het ook een teken van ontspanning is..
Die van mij doet het best vaak onder het rijden en hij is nu vijf. En hij doet het ook best veel eigenlijk.
Maar stilstaan.. Dat haalt hij niet in zijn hoofd haha. :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 07:14

poepen is ook een teken van spanning, de mijne poept als er iets engs te zien is :D

Anoniem

Re: Stil staan tijdens poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 07:23

Wat zonde voor de leeuwen van deze wereld dat al die paarden hier die "niet kunnen lopen onder het mesten" niet in het wild leven. Wat zouden ze er een heerlijk hapje aan hebben!

En zelfs over andere drollen heen poepen tijdens het werk... Dan weet je dus wel écht zeker dat als je paard vingers zou hebben 'ie z'n middelvinger naar z'n ruiter op zou steken. Die heeft dus letterlijk sch**t aan z'n ruiter en is in z'n hoofd met héél andere dingen bezig dan z'n werkje...

Ik zeg: doorlopen. Desnoods flinke tik erbij. Geen reactie op zweepje? Hoe naar het je misschien ook in de oren klinkt, maar wat mij betreft sloeg je dan niet hard genoeg. Liever in 1x duidelijk maken wat de bedoeling is dan in 237 delen en dan nóg geen resultaat...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 07:26

Ik zeg: Sonja heeft gelijk :j
En aanvullend: mega irritant als je achter iemand rijdt en dat paard gaat van draf op de rem omdat ie moet poepen. Voedt je paard op zou ik zou zeggen ...

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 07:34

MysticTinker schreef:
Misschien ligt het aan het ras :+
Ik ken eigenlijk helemaal geen tinkers die poepen tijdens het lopen, zelfs niet in de wei!

nee hoor Devon loopt wel tijdens het poepen, in stap gaat hij dan wel langzamer lopen in draf valt dat wel mee.
in de wei gaat hij welstilstaan om te poepen

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 07:36

Ik vind het nogal een risico om het je paard niet te leren, stel dat je net op straat wil oversteken en je paard moet ineens poepen, sta je daar wel mooi...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 07:43

Appieee schreef:
Stilstaan onder het werken?! Die van mij mag dat echt niet!
Zou dat mooi proberen af te leren als hij nog jong is hoor.
Als je aan het uitstappen bent vind ik het een ander verhaal, maargoed je moet wel consequent blijven dus dan ook maar niet.
Als ze in de wei rennen/lopen etc. kunnen ze toch ook poepen en lopen tegelijk? :)
Ik vind er niets zieligs aan dat ze door moeten lopen.
Bovendien vind ik het ook niet terecht dat de vergelijking wordt getrokken met een hond, honden doen dit op een hele andere manier als paarden, die gaan helemaal gehurkt en dan wordt het ook een beetje lastig als je dat lopend zou moeten doen.

In de wei gaan ze wel degelijk stil staan om te poepen, en mocht zo zijn dat ze het wel in draf of galop doen is er vast iets spannends .

De vergelijking met ene hond men is echt niet zo vreemd, je darmen maken een bepaalde beweging als je mest en daar moet je ook nog voor persen en voor een paard is dat hetzelfde, als je stres hebt dan loopt het vanzelf, kijk maar bij een nerveus mens, die kan ook in zijn broek poepen als hij angst heeft.
Daarom word een paard toch vaal met veel dingen zo anders gezien dan een ander dier, heb vaak het gevoel dat een paard als een soort robot gezien word, hij moet geprogrammeerd worden en heel veel natuurlijke dingen maar afleren, omdat wij mensen dat willen,
Een hond mag stilstaan ook als je in een wedstrijd bent , maar een paard moet maar doorlopen omdat hij paard is, een hond kan ook lopend poepen hoor,
Ik heb er een als ze geen stres poepje heeft ze echt niet kan lopen met mesten, die heeft een heel langzaam werkende darm. dus ja wie ben ik om haar dan vooruit te meppen, het doorlopen met mesten is een aangeleerd iets en dat gaat vaak niet vriendelijk helaas, omdat het nu eenmaal een paard . dus eigenlijk is het wel degelijk zielig als je met wat meer gevoel met je paard zou omgaan, denk dat het ook een vorm van respect is, geeft het dier de kans om te poepen en dat daar punt aftrekt voor gegeven word, zegt meer over de jury en de gene die het heel wedstrijd gebeuren hebben verzonnen dan het paard, denk als de Jury erg moet poepen hij ook even de wedstrijd stil legt, want doe gaat echt niet in zijn broek zitten kakken als hij in zijn auto zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 07:45

Een hond is geen prooidier ;) en het darmkanaal ook totaal onvergelijkbaar. Ik denk dat er heel veel WEL opgevoede paarden dagelijks laten zien dat ze gewoon heel ontspannen kunnen mesten onder het lopen hoor.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 07:47

De wei is voor een paard zo ongeveer de meest veilige omgeving die er is, dus dat is geen vergelijk. En de vergelijking met een hond klopt niet: dat is geen prooidier (ik zie dat dat al wordt aangehaald).

Mijn paarden lopen allemaal ontspannen door terwijl ze poepen. Zelfs in galop ;) :D

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 07:48

Ik denk dat het tinker eigen is. Mijne doet het ook niet. Mesten en lopen te gelijk. Wat ook geldt voor het plassen. Dit doet hij ook twee keer per buiten rit. IK zelf zit ook liever even rustig.
Het verhaal van de leeuwen vind ik onzin. Deze paarden hebben niets meer oers en voor de gene die dat niet weten in nederland wonen geen leeuwen. Veel paarden staan veel in een stal dus geen beweging. Als het paard gehaald wordt om te gaan rijden komt hij in beweging en zal zijn stoelgang ook meteen aan de slag gaan. Dus dat hij dat maar in zijn eigen tijd moet doen klopt niet helemaal. Paarden moeten eten om hun darmen vol te hebben wat er in gaat moet er ook weer uit. Lijkt me logisch.

Misschien eerst goed laten bewegen voor een proefje? Zodat hij alles eruit kan gooien voordat het moment daar is? Trouwens ik vind het belachelijk dat je punten aftrek krijgt voor iets waar je beide niets aan kan doen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 07:49

Nee het is opvoeding paard eigen. Tinkers zijn erg goed in hun eigenaar opvoeden, maar de tinkers die ik heb gekend (en in de heropvoeding heb gehad omdat ze niks meer wilden) poepten gewoon tijdens het lopen. Je kunt er dus gewoon wel wat aan doen.

Plassen is iets anders, dát kunnen ze niet lopend en daar zit je als ruiter ook in de weg .

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 07:53

Volgens mij kan je een paard er ook doorheen slaan als ie plast. Net zo als bij poepen. Je zegt het zelf je kan ze het leren (opvoeden).

Je moet de dieren ook in hun waarde laten. We willen in dat uurtje dat we rijden die beesten onder controle houden. Dat is volgens mij niet gezond. Daarom mag die van mij poepen en plassen zoals hij wil en verder luistert hij prima.
Laatst bijgewerkt door Frats op 09-10-09 07:55, in het totaal 1 keer bewerkt

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 07:54

Als een paard op de vlucht mest is dat puur van de stres, als hij in rust mest gaat hij stil staan als hij mag kiezen, maar die keus heeft hij niet als er een tijger achter hem aan zit.
Als hij door moet lopen onder het mesten is hem dat idd aan geleerd, maar vaak niet altijd even vriendelijk.

Ik kan de mijne echt niet laten lopen, haar rug word helemaal bol met mesten en dat is bij elk paard zo, lijkt me dus voor het paard echt niet fijn, zo jammer dat ze in wedstrijden niet echt vaak naar het paard kijken en dan heb ik het niet alleen over het mesten.
Je zou dan eigenlijk ook punt aftrek moeten krijgen als een paard steeds maar stres poepjes laat vallen, want het dier moet tenslotte ontspannen kunnen lopen en geen stres hebben voor zijn kunstje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 07:55

Leerzaam topic. Paarden hebben niets oers meer. Dan krijgt 'ie voortaan ook maar op z'n kop als 'ie schrikt en wegrent want dat gaat dan ook nergens meer over. En veel en vaak ruwvoer gaat ook nergens meer over want fouragerend bewegen is oers en dat doen ze immers niet meer :D

Hoezo krijg je punten aftrek voor iets waar je beiden niets aan kan doen? Paard moet inderdaad gewoon poepen, maar jij kan je paard gewoon opvoeden. Jury heeft gelijk. Zwaar bestraffen, is onderbreking van de gangen of misschien zelfs wel staking :j
Rug opbollen onder het mesten is trouwens ook niet nieuw, als het goed is bolt 'ie z'n rug continue op als je aan het rijden bent :?

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 07:57

@ midgie:

ten eerste heb ik nooit gezegd dat ze het altijd doén in de wei.
ik zei dat ze het kunnen. en die van mij doet dat echt niet alleen als er iets spannends is hoor, in de stap in de wei gaat hij er wel even voor staan maar in draf of galop loopt hij gewoon door.

en een hond maakt toch een totaal andere beweging en zit in een totaal andere situatie. een paard is voor je aan het werk en je kunt toch niet zomaar gaan stilstaan in de proef/op de hoefslag etc. daar val je je mederuiters mee lastig en op wedstrijd is het geen gezicht.

en over dat op een niet vriendelijke manier aanleren, sorry hoor maar ik heb mijn paard bijna helemaal vanaf het begin alles zelf geleerd, en dit had bij hem echt niet veel nodig om aan te leren dat hij dat lopend moest doen. en dit gaat ook heel ontspannen.

ik denk, als je een paard van jongs af aan aan leert, op een vriendelijke manier, dat hij onder het mesten gewoon door moet lopen dat dat geen probleem moet vormen. daarbij kan ik het me best voorstellen dat er paarden zijn die het nooit van jongs af aan aan geleerd is inderdaad moeilijk af te leren is en dat het dan misschien op een wat onvriendelijkere manier opgelost wordt (zou niet mijn manier zijn, maar het gebeurt nou eenmaal), maar om daarbij iedereen over 1 kam te scheren vind ik onzin.

zie je het al voor je? een combinatie in bijv. het Z, waarbij het paard midden onder het appuyement gaat stilstaan om te poepen?
en hoe doe jij dit met longeren dan? mag hij dan ook gewoon stilstaan?
sorry hoor, dat gaat er bij mij niet in. ik zou mooi balen als ik mijn paard fijn heb lopen en hij gaat ineens stilstaan, dan kan je vervolgens weer overnieuw beginnen.

het is gewoon een stukje opvoeding, en als dit op de juiste manier gebeurt zie ik er het probleem niet van.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 07:57

Eigenlijk vind ik dat het te leren moet zijn maar ik heb het ook nooit voor elkaar gekregen. In de afgelopen 10 jaar is het misschien 4 x voorgekomen dat hij tijdens de proef moest poepen. jammer dan. Stilstaan, ik ga niet zitten porren en meteen wegrijden als hij klaar is. Die - punten neem ik dan wel voor lief.
Hij doet het gewoon liever stilstaand. Overigens doet hij het dan weer niet tijdens een parcours of cross. Dan heeft hij het te druk met andere dingen.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:00

midgie schreef:
Als een paard op de vlucht mest is dat puur van de stres, als hij in rust mest gaat hij stil staan als hij mag kiezen, maar die keus heeft hij niet als er een tijger achter hem aan zit.
Als hij door moet lopen onder het mesten is hem dat idd aan geleerd, maar vaak niet altijd even vriendelijk.

Ik kan de mijne echt niet laten lopen, haar rug word helemaal bol met mesten en dat is bij elk paard zo, lijkt me dus voor het paard echt niet fijn, zo jammer dat ze in wedstrijden niet echt vaak naar het paard kijken en dan heb ik het niet alleen over het mesten.
Je zou dan eigenlijk ook punt aftrek moeten krijgen als een paard steeds maar stres poepjes laat vallen, want het dier moet tenslotte ontspannen kunnen lopen en geen stres hebben voor zijn kunstje.

aftrek punten omdat het paard stres poepjes laat vallen? nou sorry hoor, ik rijd al een aantal jaren fanatiek wedstrijd en ik heb dit bijna nog nooit meegemaakt. WEL veel paarden zien die gewoon normaal mesten onder de proef.

je zegt, het dier moet tenslotte ontspannen kunnen lopen en geen stress hebben voor zijn kunstje?
geloof me dat een ruiter, die 200 punten of meer haalt (maar ook gewoon ruiters die 180 o.i.d. halen) dit niet zou halen als zijn paard ging stilstaan in de proef om te mesten, maar OOK niet als zijn paard gespannen liep.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:01

Frats schreef:
Volgens mij kan je een paard er ook doorheen slaan als ie plast. Net zo als bij poepen. Je zegt het zelf je kan ze het leren (opvoeden).

Idd ja , heel veel paarden durven niet te plassen onder de man, omdat de ruiter vaak het signaal niet door heeft en een tik met de zweep geeft dat hij door moet, ja een paard houd het echt wel op.
Dus het is geen aanleren, maar dwingen door te lopen, het heeft idd niets met tinker zijn te maken, ik heb 20 paarden staan van verschillende rassen en die mogen allemaal stilstaan met mesten, is het niet zo dat je ook een beetje respect hebt voor het dier, stel dat jij een schop onder je hol krijgt als je aan het poepen ben , daar zou je je ook niet fijn bij voelen.

Bij heel veel dingen moet het paard maar vermenselijken, maar met zo iets als mesten moet hij ineens maar paard zijn en luisteren, eigenlijk heel apart en niet eerlijk als je er eens diep over na gaat denken.
We willen zo gegaan zijn met het dier, maar owee als hij moet poepen, dan krijg je nog op je donder ook.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:01

Frats schreef:

Je moet de dieren ook in hun waarde laten. We willen in dat uurtje dat we rijden die beesten onder controle houden. Dat is volgens mij niet gezond. Daarom mag die van mij poepen en plassen zoals hij wil en verder luistert hij prima.

oh dat zal best kunnen hoor, maar als je iets van de anatomie van paarden snapt weet je dat dat twee verschillende dingen zijn.
Overigens heb ik mijn paarden nooit door stilstaan bij poepen heen hoeven slaan, gewoon been en stemaanmoediging was voldoende. ;)

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:02

pol013 schreef:
Hij doet het gewoon liever stilstaand. Overigens doet hij het dan weer niet tijdens een parcours of cross. Dan heeft hij het te druk met andere dingen.

Oftewel, hij doet gewoon zo als het hem zelf goed uitkomt. In een parcours of tijdens de cross kan hij het ineens wel?
Dan had ik het wel geweten :=

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:03

dit is gewoon lui / verwend gedrag....klinkt misschien heel lomp en cru , maar hij moet gewoon doorlopen hoor !!

hoppekee flinke tik met de zweep...beter 1 iets lompere dan 20000 kleine nutteloze tikjes...

dan weet ik het idd ook wel appieee ;)

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:03

Anya schreef:
Overigens heb ik mijn paarden nooit door stilstaan bij poepen heen hoeven slaan, gewoon been en stemaanmoediging was voldoende. ;)

Ja, ik snap ook niet zo goed waarom het hier steeds over slaan en schoppen en onvriendelijke oplossingen moet gaan?
Alsof het altijd op deze manier aangeleerd wordt, wat een onzin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:06

De eerste vier heb ik er ook nooit een tik om hoeven geven, de laatste aanwinst ik geloof 2x. Mocht misschien bij een vorige baas wel, of 't was even proberen of het hier mocht. Niet dus. Is nu bekend en paard taant er niet meer naar om stil te staan.

Voor plassen wel, en daar krijgen ze ook altijd meteen de tijd voor. Die van mij plassen gelukkig ook allemaal als ze moeten. De ruin deed het vroeger echt alleen op stal, dat was een ramp. Maar zelfs die durft het tegenwoordig gewoon onderweg in het bos.

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:08

Appieee schreef:
Anya schreef:

Ja, ik snap ook niet zo goed waarom het hier steeds over slaan en schoppen en onvriendelijke oplossingen moet gaan?
Alsof het altijd op deze manier aangeleerd wordt, wat een onzin.

omdat de ts aan geeft dat het paard op een klein tikje , kleinere aanwijzingen niet reageerd .

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:09

Sonja waarom stoppen veel mensen hun paard dan in een stal met bakken brokken? Als het nog oers is?
Ik bedoel we vragen al zoveel van die dieren en dan mag dat kleine dingetjeook niet meer. Ik rij geen proeven en dat soort dingen. Maar ik snap wel als je idd zo bezig bent dat het heel lastig is als het dier poept. Ik zou dan denken nou ja jammer dan. Maar zou het niet zo zijn als het dier lekker bezig is dat het vergeet te poepen?