Gedrag ohz in 'systeem' van een paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 16:37

Bedankt Aerdenhout1 :) We komen er ook wel, hij is ook genezen verklaard, het is alleen even een rot stukje waar we samen doorheen moeten. Uiteindelijk zal het ook wel weg gaan, maar omdat er een lange en intensieve herstelperiode aan de blessure vooraf is gegaan (lees: vaak naar de kliniek, lange rustperiode) ben ik er lichtelijk panisch voor dat het weer terugkomt.

@ Mariska32: begrijpelijk dat je niet alles openbaar wilt maken, wel erg vervelend dat het zo lang duurt zeg! Gelukkig zit er al verbetering in!

@ Pareltje: Lessen is nog niet aan de orde, moet eerst longeren (waar hij overigens geen kuren vertoont) en dan 10 á 15 minuten erop, ik wil écht goed de tijd nemen om RUSTIG op te bouwen, als ik les ga nemen, ga je onbewust toch te ver, dat wil ik echt voorkomen. Wil graag mijn paard heel houden en hem en mezelf een hoop ellende besparen :o

midgie

Re: Gedrag ohz in 'systeem' van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 17:47

IK heb er ook een die heel veel schade op haar harde schijf heeft, je krijgt het nooit helemaal weg, maar je kan het wel verbeteren door met veel geduld bezig te gaan , steeds kleine stukjes trainen met veel geduld en gevoel in je training steken.

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:45

@ Zilly; ik bedoelde geen les om er hard tegenaan te gaan, maar iemand die je dan begeleidt met dit specifieke punt. Dan is de les (ookal duurt het maar 10 minuutjes) alleen gericht op je paard ontspannen te laten lopen en niet meer te staken zeg maar. IN ieder geval veel succes, houd je ons op de hoogte van hoe het gaat?!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 00:52

Zilly schreef:
Kan het zijn dat mijn paard, omdat hij zolang gereden is met pijn, het werk ohz associeert met pijn, dat hij daarom staakt. Lichamelijk heeft hij geen klachten meer. Kunnen paarden de link zo leggen?

Even uitleggen hoe operante conditionering werkt:

Er komt een stimulus (zoals pijn bij het werk)
Paard geeft een reactie (bokken)
Reactie heeft een gevolg, nl. pijn stopt (omdat jij afstapt)

Dit is een negatief bekrachtigend gevolg: je neemt iets negatiefs weg waardoor het gedrag (de reactie) vaker getoond zal worden op de stimulus (de pijn).

Beeld je nu in:

De oorspronkelijke stimulus (pijn) is weg, maar alle randvoorwaarden zijn er nog steeds: zadel, in de bak, ruiter erop etc. Paard associeert dit idd met pijn en ervaart dit als negatief.
Paard geeft dus in zijn ogen de juiste reactie en gaat staken, want hiermee verwacht hij de voor hem onprettige stimuli weg te nemen.

Jij moet er dus idd voor gaan zorgen dat hij eerst leert dat zijn reactie gééén bekrachtiging meer oplevert, dus niet afstappen of stoppen.
Maar verder moet je hem ook weer het vertrouwen geven dat zadel, ruiter en bak en zo niet negatief zijn :j

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 07:36

Hmmmmmm jij hebt het hier over geconditioneerd gedrag... Dan zou hij datzelfde gedrag dus ook bij een prof moeten vertonen.

Een paard denkt niet: "Goh, nu zit de baas op mijn rug, laat ik eens gaan staken want dan mag ik naar stal", dat is antropomorfisme (menselijk eigenschappen toedichten aan dieren/paarden).

Paarden reageren op zaken die zich voordoen... Actie = reactie....

Wat wel heel goed zou kunnen is dat jij, door jouw voorzichtigheid, toch onbewust met een bepaalde spanning op je paard gaat zitten wat hij assoscieerd met pijn. Dat gedrag zou geconditioneerd kunnen zijn ("Als vrouwtje met die spanning opstapt, gaat het pijn doen") waardoor hij bij voorbaat gaat staken. DAt verklaard ook waarom hij het bij een ander niet zou doen. Het feit dat het stopt komt doordat je zijn 'filmpje' doorbreekt, je doet nl. iets wat hij niet verwacht. Dat kwam in zijn filmpje niet voor en daar bluf je hem mee af.

Kijk daar wel mee uit, want hij wordt overduidelijk wel door iets getriggerd en probeer de oorzaak te achterhalen, voordat hij straks ontploft omdat hij vind dat jij hem onterecht corrigeerd (want hij reageerd op jou en heeft wrsl dus ook reden om op dat moment te reageren).

Instructeur erbij en goed op je houding gaan letten! Bovenbenen ontspannen en niet vooraf al (bewust of onbewust) teveel druk op je bovenbenen zetten (dat kan een trigger zijn), zorg dat jullie beiden op je gemak zijn en laat het idee dat hij niet goed is los. Je hebt er alles aan gedaan, hij is genezen verklaard dus hij kan en moet gewoon weer aan het werk. Knoop dat goed in je oren!!! Niet te voorzichtig gaan worden, daar worden jullie allebei niet beter van :(:)
Laatst bijgewerkt door Suelza op 09-10-09 07:45, in het totaal 1 keer bewerkt

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 07:40

en daar ben ik het helemaal mee eens. ;)

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 09:49

Ja, ik moet gewoon een stukje loslaten. Dat klopt ook wel!

Gister heb ik weer gereden en het ging al een stuk beter, hij zette het staken niet door :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:49

Suelza schreef:
Hmmmmmm jij hebt het hier over geconditioneerd gedrag... Dan zou hij datzelfde gedrag dus ook bij een prof moeten vertonen.

Een paard denkt niet: "Goh, nu zit de baas op mijn rug, laat ik eens gaan staken want dan mag ik naar stal", dat is antropomorfisme (menselijk eigenschappen toedichten aan dieren/paarden).

Helemaal geen antropomorfisme wat ik beschrijf, maar net actie-reactie gewoon? Paard denkt er helemaal niet bewust bij na, hij heeft ooit intsinctief gereageerd op een stimulus, die reactie is bekrachtigd geworden dus herhaalt hij die nu bij de stimulus.

Het verschil bij de prof is wrs dat er een extra stimulus bij de TS zit, zoals mogelijks onzekerheid?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:13

Ik quote jou toch niet? Ik reageer op TS.

Lees mijn reactie eerst even goed voordat je erop reageerd, want daarin staat exact hetzelfde wat jij nu in je laatste stukje beschrijft.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:14

A vandaar de verwarring :') het is omdat je na mij reageerde dat ik dacht dat je het over mijn post had. Dus ik lees jouw post en denk: ma allee die zegt ier toch just hetzelfde :')

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:16

Overal in de post reageer ik op TS... Dat zie je ook als je goed leest...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:18

Ja zeg maak er je feestje van hoor, ik lees dan wel niet goed zeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:42

Er is nu op een aantal manieren hetzelfde verschijnsel uitgelegd volgens mij :).

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:41

@ Zilly, fijn dat het gisteren al beter ging. Vandaag ook wer de goede kant uit gegaan?