Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
AmazingGirl schreef:@ orsini... ik merk soms inderdaad dat ie gaat stoppen, hij gaat dan steeds langzamer stappen en zijn lijf spant zich helemaal aan... bedoel je dat ik dan zelf al moet stoppen? of begrijp ik je verkeerD?
) om hem er even aan te herinneren dat we daar niet van gediend zijn.
en dan heb ik het gevecht daar niet. Dit was voor mij de oplossing op het omdraaien op 1 plek. Maar moet ook eerlijk zeggen, als ik nu weer met hem naar dat recreatiegebied ga en ik ga in stap langs dat punt, dan probeert ie het weer al heb ik hem al 15 jaar. Hij weet nu dat hij toch verder moet, maar doet is stap nog altijd een poging
.
AmazingGirl schreef:ik snap t niet helemaal denk ik... ik snap dat het een kuddedier is als dat is wat je bedoelt. Maar dat neemt niet weg dat je erniet alleen mee weg kan.
zap schreef:Ik vraag me af of jouw paard 'bang' is. Dit omdat je paard met meerdere gewoon voorop loopt en het paard elke keer een andere plek heeft om iets 'engs' te vinden. Ik denk eerder dat jouw paard niet alleen weg wilt. Als je paard bang is dan zou ik zeker de tips van osini opvolgen, maar ik denk dat jouw paard 'nanananana' zou zeggen als hij om mag draaien en weer naar huis mag en ik vraag me af in hoeverre je dan je paard weer de goede richting op krijgt.
Probeer eens weg te rijden in draf (gelijk van het erf af) en als je voelt dat je paard langzamer wil geef je gelijk extra gas (been, stem en desnoods tikje met de zweep), voorwaarts moet hij blijven. Op een punt dat jij het goed vindt laat je hem stappen!
Op het moment dat je voelt dat je paard zich aan gaat spannen dan geef je juist extra gas. Als je stapt en je voelt dat je paard zich gaat spannen ben je eigenlijk al te laat, probeer voordat je paard zich gaat spannen al aan te draven (in het begin beter een iets te hard tempo dan te langzaam).
Ik zelf heb hier heel veel profijt van (bij verschillende paarden). Waarom? Omdat ze juist door het voorwaarts wegrijden hun spanning kwijt raken
. AmazingGirl schreef:Klinkt niet cru, is gewoon de waarheid. Ik vind het alleen zo jammer dat ik hem dat vertrouwen niet kan geven terwijl ik erop zit. Wanneer ik naast em loop is er niets aan de hand. Kzou bij wijze van de wereld met em rond kunnen lopen aan een halstertouwtje hihi.
orsini schreef:Dit zou inderdaad ook kunnen werken als het paard niet bang is. Maar nog beter zou zijn om hem een reden te geven om wel verder te gaan. Bv drie meter verderop lekker grazen. Dan maak je het positief voor hem, ipv dat je hem verder krijgt door te "dwingen". Uiteindelijk is je doel toch om een paard te hebben dat je niet steeds weer hoeft te "dwingen" om verder te gaan. Of dat nou met zweep, spoor of been is.
Maar belangrijkste is dus, probeer uit te vinden of het angst is (wat ik wel denk) of dominantie.
). Daarom zullen onze 'methodes' ook verschillen
. Mijn pony is ook een tijdje heel angstig geweest (omdraaien, steigeren, wegrennen, achteruit, stuurloos en weet ik allemaal niet wat) en toen hoefde ik ook met sporen of een zweep aan te komen. Gewoon stilstaan, belonen, brrraaaf paard, heel veel praten en zo konden we binnen een week weer normaal zonder spanningen de weg weer op.
). Op het moment dat je dan als ruiter ook gestrest ben, kom je helemaal nergens.
AmazingGirl schreef:Dankje, ga ik dat eens proberen!
@ zap: als ik hem echt niet verder krijg, dan stap ik af en loop met hem voorbij het "enge" punt en dan stap ik weer op en loop verder.
Ik vind mezelf niet zenuwachtig als ik alleen met hem buitenrijd. Het is ook niet zo dat ik ga kijken naar dingen die hij eng zou kunnen vinden.
Voor mijn gevoel ben ik rustig, maar waarschijnlijk mis ik toch "iets" waardoor ik hem meer vertrouwen kan geven.
fouten maken we altijd, maar ga aub niet over naar geweld zoals veel mensen doen orsini schreef:Het zal uiteindelijk hoe dan ook een combinatie zijn van goed leiderschap ( helpt bij dominantie) en vertrouwen ( helpt weer bij angst). Je zult uit moeten zoeken bij jou en je paard wat werkt.
Bv als hij stopt en je denkt dat hij dominant is en je "dwingt" hem naar voren en hij ontploft echt, dan kan je je afvragen of hij toch niet angstig was.fouten maken we altijd, maar ga aub niet over naar geweld zoals veel mensen doen