Wat doen jullie met een paard wat zogenaamd schrikt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

Re: Wat doen jullie met een paard wat zogenaamd schrikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 08:56

ken het idee van TS wel :j

heb zelf een 3 kwart arabier x kwart ijslander gehad die er ook wel een sport van maakte en altijd in dezelfde hoek
er was niks in die hoek en hij bouwde van te voren al een spanning om, liet zich gaan in die hoek en je zag gewoon tijdens zijn ren/bokstuk (20x60 bak) wat een lol meneer er in had :Y)

optie: varieren in je werk,leid hem af,houd hem bezig...en gaat hij ineens ongemerkt goed die hoek door, beloon hem dan ook
straffen heeft geen nut want als het net zo een draak is als mijn vorige pony dan wordt het alleen maar erger
pony verveelde zich gewoon en dan gaat hij zoeken
dus gewoon het rijden intressanter maken ;)

succes ;)

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:48

In het boek van Budiansky, de aard van het paard las ik ook wel wat interessants wat heel logisch klinkt maar ik zelf nooit bij stil had gestaan. Een paard heeft maar een smalle strook waarin het paard geheel scherp ziet, ik citeer:
Citaat:
De concentratie van ganglia bleek in deze gevoelige band maar liefs 5000 cellen per vierkante mm te bedragen; erboven en eronder was de concentratie minder dan een honderdste zo groot. Dat betekend dat beelden van voorwerpen die niet in het as-gebied worden gezien op ongevoelige gedeelten van het netvlies vallen, waarmee geen fijne details kunnen worden waargenomen. Deze gegevens wijzen erop dat paarden inderdaad hun hoofd op en neer moeten bewegen om voorwerpen scherp en in detail te zien. En ze verklaren misschien ook waarom een paard plotseling schichtig kan worden van iets wat al enige tijd in zijn blikveld is geweest; waarschijnlijk komt een voorwerp dat nauwelijks gezien werd plotseling scherp in beeld als het paard zijn hoofd of lichaam beweegt en het beeld op de visuele band valt.

Vond dit zelf best een verhelderend stuk, het zou verklaren waarom je 10x langs iets kan rijden en de 11e keer je paard er ineens van kan schrikken. Hij ziet het voorwerp ineens scherp.