Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
moonprayer schreef:ik heb wel ervaring met een paard wat een groot rugprobleem had omdat hij verkeerd was gereden (met een verkeerd zadel ook waarschijnlijk) Die kon ook ineens gaan bokken.
dit is zonder fysio goed gekomen gewoon door een goed passend zadel, longeren, en vertrouwen winnen. (ook dat paard heeft vliegles gegeven) duurde echt lang voordat dit paard haar rug weer durfde te gebruiken, maar als er pas een paar keer opgezeten is, kan het toch niet ontstaan zijn uit verkeerd rijden zou ik denken.
misschien is longeren met dubbele longe een idee, dan kun je hem goed aan het werk zetten, met rug gebruik.
en zo word hij misschien ontspannender en losser.
als je nog nooit met dubbele longe hebt geoefend zou ik dat wel eerst doen op een braaf paard, want het is wel een gedoe met al die touwen in je hand.
Kimmey schreef:Daarom zeg ik, niet allemaal.
Je kan me wel op mijn woorden vastpinnen, maar ik blijf erbij dat je/jullie/je baas nu echt verkeerd bezig zijn. Je kan het op zijn leeftijd gooien, maar dat is zonder enkele onderbouwing.
Sammy: Jij vind het een goed idee om een paard zonder water op stal te zetten? Hoe zou jij dit noemen?
Neffesh schreef:sammy1 schreef:komt hij voor de rest wel los dat hij zich kan uitleven in een wei?
Hij stond op een wei maar omdat hij dus "niet luisterd" staat hij nu op stal ( ongeveer een week nu)
Hij komt dus alleen buiten om te werken.
poes schreef:5 jaar hoeft helemaal niet te oud te zijn, tis wel lastig als ze onvoldoende in de hand zijn geweest.
Dat longeerprobleem heb ik al heel vaak gezien, en het ligt meestal aan de longeur en niet aan het paard. Bij longeren met zo'n onervaren ding moet je nog heel snel en bewust zijn met je lichaamstaal, want anders breken ze er zo door.
Zeker dat aanvallen geeft mij de indruk dat jullie hem gewoon niet goed kunnen longeren.
Ik hoop dat die handelaar verstandig is en het aan een ander overlaat voor het fout gaat... zou mij niks verwonderen dat het een erg leuk en makkelijk paard is, dat straks weer als 'karakter' en 'moeilijk' de handel ingaat.
Kimmey schreef:Tja je kan dan wel "bah, bokt weer!" roepen, maar in mijn ogen is het op stal zetten zonder water, alleen van stal halen voor werk, EN het paard niet de tijd geven om te acclimatiseren toch echt mishandeling. Misschien niet in de mate mishandeling dat je met een mes in het paard op los steekt, maar toch zeker een mate van mishandeling!
En dan zeg ik niet dat Neffesh daar wat aan kan doen, maar ik zeg wel dat ik persóónlijk daar onder geen beding meer zou willen werken.

Kimmey schreef:Er zijn ook nog andere banen...
Maar je moet natuurlijk zelf weten of je graag wilt blijven, dat is aan jou.
In dat geval zou ik wel proberen je baas over te halen hem weer op het land te zetten (mét water en voer), en hem te laten nakijken. Niet geschoten is altijd mis, toch?
En verder gaan opbouwen met grondwerk...
. Paard zonder water wegzetten is echt absurd en daar bereik je helemaal niets mee. Om er meteen al op te gaan zitten vind ik ook nogal snel gaan, 5 jaar is helemaal niet veel te oud om in te gaan rijden, sterker nog, dat is een hele mooie leeftijd juist. Laat het beestje eerst eens lichamelijk nakijken, en ga dan vervolgens een RUSTIG aan de gang, met grondwerk, longeren en dat soort dingen, pas als dat helemaal goed gaat ga je eens een keertje een poging wagen om op te stappen. Neffesh schreef:Ik heb toch al wat ervaring met jonge paarden en ik kan je zeggen dat er niets schold aan mijn lichaamstaal.
Ik wil gerust de longe eens in jouw handen leggen . Trouwens nu is hij het braafste paard aan de longe en is dit het probleem niet meer