probleem met zadelmak maken ( lang verhaal)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:48

ok bedankt.
opeens word hij zwaar mishandeld bah bah echt bokt weer he.
ik wil wel eens weten hoeveel van jullie echt zo lief zijn voor hun paard.

corina21

Re: probleem met zadelmak maken ( lang verhaal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:49

komt hij voor de rest wel los dat hij zich kan uitleven in een wei?

moonprayer

ik heb wel ervaring met een paard wat een groot rugprobleem had omdat hij verkeerd was gereden (met een verkeerd zadel ook waarschijnlijk) Die kon ook ineens gaan bokken.
dit is zonder fysio goed gekomen gewoon door een goed passend zadel, longeren, en vertrouwen winnen. (ook dat paard heeft vliegles gegeven) duurde echt lang voordat dit paard haar rug weer durfde te gebruiken, maar als er pas een paar keer opgezeten is, kan het toch niet ontstaan zijn uit verkeerd rijden zou ik denken.

misschien is longeren met dubbele longe een idee, dan kun je hem goed aan het werk zetten, met rug gebruik.
en zo word hij misschien ontspannender en losser.

als je nog nooit met dubbele longe hebt geoefend zou ik dat wel eerst doen op een braaf paard, want het is wel een gedoe met al die touwen in je hand.

Anoniem

Daarom zeg ik, niet allemaal.
Je kan me wel op mijn woorden vastpinnen, maar ik blijf erbij dat je/jullie/je baas nu echt verkeerd bezig zijn. Je kan het op zijn leeftijd gooien, maar dat is zonder enkele onderbouwing.

Sammy: Jij vind het een goed idee om een paard zonder water op stal te zetten? Hoe zou jij dit noemen?

Neffesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 10:50

sammy1 schreef:

Hij stond op een wei maar omdat hij dus "niet luisterd" staat hij nu op stal ( ongeveer een week nu)
Hij komt dus alleen buiten om te werken.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:51

5 jaar hoeft helemaal niet te oud te zijn, tis wel lastig als ze onvoldoende in de hand zijn geweest.

Dat longeerprobleem heb ik al heel vaak gezien, en het ligt meestal aan de longeur en niet aan het paard. Bij longeren met zo'n onervaren ding moet je nog heel snel en bewust zijn met je lichaamstaal, want anders breken ze er zo door.
Zeker dat aanvallen geeft mij de indruk dat jullie hem gewoon niet goed kunnen longeren.

Ik hoop dat die handelaar verstandig is en het aan een ander overlaat voor het fout gaat... zou mij niks verwonderen dat het een erg leuk en makkelijk paard is, dat straks weer als 'karakter' en 'moeilijk' de handel ingaat.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:51

En veel succes met hem op stal houden.... sjee wat een trieste handelaar zeg... die heeft er duidelijk helemaal niks van begrepen.... zonde!

Neffesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 10:52

moonprayer schreef:
ik heb wel ervaring met een paard wat een groot rugprobleem had omdat hij verkeerd was gereden (met een verkeerd zadel ook waarschijnlijk) Die kon ook ineens gaan bokken.
dit is zonder fysio goed gekomen gewoon door een goed passend zadel, longeren, en vertrouwen winnen. (ook dat paard heeft vliegles gegeven) duurde echt lang voordat dit paard haar rug weer durfde te gebruiken, maar als er pas een paar keer opgezeten is, kan het toch niet ontstaan zijn uit verkeerd rijden zou ik denken.

misschien is longeren met dubbele longe een idee, dan kun je hem goed aan het werk zetten, met rug gebruik.
en zo word hij misschien ontspannender en losser.

als je nog nooit met dubbele longe hebt geoefend zou ik dat wel eerst doen op een braaf paard, want het is wel een gedoe met al die touwen in je hand.

Hij heeft maar 1 zadel dat voor alle paarden wordt gebruikt dus even een ander passend zadel maken zit er no way in.
Met dubbele longe werken kan ik doen ja , maar dat moet ik even vragen .

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:52

Kimmey schreef:
Daarom zeg ik, niet allemaal.
Je kan me wel op mijn woorden vastpinnen, maar ik blijf erbij dat je/jullie/je baas nu echt verkeerd bezig zijn. Je kan het op zijn leeftijd gooien, maar dat is zonder enkele onderbouwing.

Sammy: Jij vind het een goed idee om een paard zonder water op stal te zetten? Hoe zou jij dit noemen?

jullie gaan meteen over zwaar mishandelen kom op zeg.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:53

Neffesh schreef:
sammy1 schreef:

Hij stond op een wei maar omdat hij dus "niet luisterd" staat hij nu op stal ( ongeveer een week nu)
Hij komt dus alleen buiten om te werken.

dus ik denk dat daar al het probleem zit,
paard komt eruit en wil zich uitleven,
maar moet luisteren en een zadel op wat hij niet kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:54

Tja je kan dan wel "bah, bokt weer!" roepen, maar in mijn ogen is het op stal zetten zonder water, alleen van stal halen voor werk, EN het paard niet de tijd geven om te acclimatiseren toch echt mishandeling. Misschien niet in de mate mishandeling dat je met een mes in het paard op los steekt, maar toch zeker een mate van mishandeling!

En dan zeg ik niet dat Neffesh daar wat aan kan doen, maar ik zeg wel dat ik persóónlijk daar onder geen beding meer zou willen werken.

Neffesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 10:54

poes schreef:
5 jaar hoeft helemaal niet te oud te zijn, tis wel lastig als ze onvoldoende in de hand zijn geweest.

Dat longeerprobleem heb ik al heel vaak gezien, en het ligt meestal aan de longeur en niet aan het paard. Bij longeren met zo'n onervaren ding moet je nog heel snel en bewust zijn met je lichaamstaal, want anders breken ze er zo door.
Zeker dat aanvallen geeft mij de indruk dat jullie hem gewoon niet goed kunnen longeren.

Ik hoop dat die handelaar verstandig is en het aan een ander overlaat voor het fout gaat... zou mij niks verwonderen dat het een erg leuk en makkelijk paard is, dat straks weer als 'karakter' en 'moeilijk' de handel ingaat.

Ik heb toch al wat ervaring met jonge paarden en ik kan je zeggen dat er niets schold aan mijn lichaamstaal.
Ik wil gerust de longe eens in jouw handen leggen . Trouwens nu is hij het braafste paard aan de longe en is dit het probleem niet meer

Neffesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 10:55

Kimmey schreef:
Tja je kan dan wel "bah, bokt weer!" roepen, maar in mijn ogen is het op stal zetten zonder water, alleen van stal halen voor werk, EN het paard niet de tijd geven om te acclimatiseren toch echt mishandeling. Misschien niet in de mate mishandeling dat je met een mes in het paard op los steekt, maar toch zeker een mate van mishandeling!

En dan zeg ik niet dat Neffesh daar wat aan kan doen, maar ik zeg wel dat ik persóónlijk daar onder geen beding meer zou willen werken.

Probleem is dat ik niet zomaar deze job kan laten vallen inverband met geld.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:56

ik zeg zeker niet dat het goed is wat hij doet maar dan meteen over mishandelen beginnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:57

Er zijn ook nog andere banen...

Maar je moet natuurlijk zelf weten of je graag wilt blijven, dat is aan jou.
In dat geval zou ik wel proberen je baas over te halen hem weer op het land te zetten (mét water en voer), en hem te laten nakijken. Niet geschoten is altijd mis, toch? ;)

En verder gaan opbouwen met grondwerk...

Sammy, ik geloof dat ik mijn standpunt al heb uitgelegd. Er zijn meerdere vormen van mishandeling, en in mijn ogen is dit er één van.
Als jij dat niet vind verschillen we gewoon van mening, heel simpel. :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-10-09 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Neffesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 10:58

sammy1 schreef:
ik zeg zeker niet dat het goed is wat hij doet maar dan meteen over mishandelen beginnen?

Ik zal eens vragen of ik hem niet eerst eens mag losgooien in de piste dan kan hij zich eerst alvast wat uitleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:00

Succes in elk geval Neffesh.

Neffesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 11:00

Kimmey schreef:
Er zijn ook nog andere banen...

Maar je moet natuurlijk zelf weten of je graag wilt blijven, dat is aan jou.
In dat geval zou ik wel proberen je baas over te halen hem weer op het land te zetten (mét water en voer), en hem te laten nakijken. Niet geschoten is altijd mis, toch? ;)

En verder gaan opbouwen met grondwerk...

Ik kan eventueel eens rondkijken voor andere banen ja maar als ik nu stop heb ik tijdelijk niets en dat is wat moeilijk.
Maar moest ik een andere job aangeboden krijgen zou ik zeker weten wat te doen.
Ik vind dit ook allemaal niet zo horen maar ik kan er niet veel aan doen denk ik. Ik zal zeker tegen hem zeggen dat ik denk en soms hoop ik dat hij zei van doe het dan maar op jouw manier.

corina21

ik weet hoe die handelaars zijn die houden zich niet op aan een tandarts of wat dan ook die moeten gewoon luisteren en werken.ik wens je veel succes met hem.
als het zou kunnen zou ik hem voordat hij moet werken even lekker losgooien dat zijn energie eruit kan.

Anoniem

Nou, ik hoop dat het allemaal goedkomt dat :) Succes!

Neffesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 11:02

heel erg bedankt ! Hoop dat het echt in orde komt

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:04

Ik vind dat jullie er nogal een rare trainingsmethode op na houden :n. Paard zonder water wegzetten is echt absurd en daar bereik je helemaal niets mee. Om er meteen al op te gaan zitten vind ik ook nogal snel gaan, 5 jaar is helemaal niet veel te oud om in te gaan rijden, sterker nog, dat is een hele mooie leeftijd juist. Laat het beestje eerst eens lichamelijk nakijken, en ga dan vervolgens een RUSTIG aan de gang, met grondwerk, longeren en dat soort dingen, pas als dat helemaal goed gaat ga je eens een keertje een poging wagen om op te stappen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:06

Neffesh schreef:
Ik heb toch al wat ervaring met jonge paarden en ik kan je zeggen dat er niets schold aan mijn lichaamstaal.
Ik wil gerust de longe eens in jouw handen leggen . Trouwens nu is hij het braafste paard aan de longe en is dit het probleem niet meer

Zo dan moet jij al aardig paardenman zijn hoor. Als er niks 'schold' aan je lichaamstaal kun je dan ook haarfijn aflezen waarom hij de lucht inging en jouw aanviel (en dus dwars door je prachtige lichaamstaal heen denderde)?

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:07

Ik zou niet meteen neffesh gaan beoordelen over het feit dat ze er werkt en blijft werken. Het is niet aan ons om daarover te oordelen. Ze heeft nu een probleem waar ze onze hulp bij vraagt.
Ik ben het er zeker niet mee eens hoe het paard nu behandeld wordt, maar ze heeft meer aan tips hoe het WEL kan met de middelen die binnen haar bereik liggen.

Als je de mogelijkheid hebt grondwerk met hem te doen de eerste weken, zeker doen. Dus longeren, dubbele longe als het kan en zorgen dat hij jou gaat vertrouwen. overleg het met je baas, en 'dwing' hem niet ertoe.

Verder zou ik zelf stiekem water gaan brengen de volgende keer dat het weer gebeurd :Y)

Daarnaast zou ik inderdaad proberen het paard naar buiten te krijgen, want de hele dag op stal is echt niet wenselijk.

Succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:09

Ho, ik oordeel niets. Ik zeg enkel wat ík in die situatie zou doen. Niet meer, niet minder. Ik heb niet gezegd "belachelijk dat je daar nog werkt!". En dat vind ik ook niet.

Maar ik heb alles al gezegd verder, en ik moet gaan.

Laat je het ons weten hoe het verder gaat, Neffesh?