neus omhoog

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 09:32

Het kan teveel spanning voor hem geweest zijn.
Zelf longeer ik liever met touwtjes, door de ringetjes van het zadel, door het bit heen en heel losjes terug aan de singel aan de zijkant of onderkant.
Let wel dat ie genoeg bewegingsruimte heeft met zijn hoofd en geen spanning.

Ook met steeds strakker maken krijg je geen netjes aan de teugel over 4 benen lopend paard. (over de rug nog niet te spreken)
Alles moet vanuit de ontspanning komen, niet aansnoeren zodat hij wel moet.
Helemaal als hij het niet kent zo los mogelijk in het begin.

Je zult veel geduld moeten hebben, want omscholen is nog niet appeltje eitje ;)

Express_7

Re: neus omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 09:35

ja, denk ook dat het de spanning was, daarom hem helemaal los laten aan het zadel doen, en longeren.dus niet strakker maken, normaal moet hij na een tijdje vanzelf dat neusje wat naar beneden doen dan ?

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 09:37

Als ie zich helemaal prettig voelt en ontspannen is zal hij uit zichzelf kontakt zoeken met de touwtjes en zakken in de hals.
Hij moet eerst weten wat de bedoeling is en wennen aan de touwtjes/elastiek.
Zo vastmaken zodat hij én de vrijheid heeft én evt kontakt kan zoeken.

Spanning werkt (zoals je merkte) averechts :)

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 09:39

en misschien komt hij wel helemaal nooit rond... Werk gewoon naar die ontspanning toe en kijk wat de max is voor dit paard. Heb je een foto van je paard?

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 09:40

Ben ook wel benieuwd naar een foto :j

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 09:43

Express_7 schreef:
hallo iedereen.
ik heb sinds begin deze week een paard gekocht, een vos volbloed van 1.65m.
nu heb ik een probleempje
hij loopt met zijn neus omhoog, ik krijg hem niet omlaag. heb een rekker aangedaan, maar toen ik eropkroop, ging hij gewoon liggen, en ik eronder met men benen, niet ergs ze, hij kwam terug recht, en toen weer neer, kdenk uit paniek voor die rekker. toen ik die rekker afdeed, kon ik er gewoon op en voorruit gaan, maar die neus bleef vooruit en omhoog. het is een paardje van 7 jaar, enkel steeplestage gelopen en renkoersen, al de eerste geweest, dus voor dressuur nog niet geleerd, stond al een maandje stil.
hoe kan ik dat oplossen, hioj heeft wel een gevoelige mond, nu rij ik ermee met een gewone trens, maar als ik beetje met de buitenteugelk speel en been geef om naar beneden te lopen, klomt hij trager of still, denk dat hij te gevoelig is. wat kan ik allemaal doen ?de rekker aan het zadel bevestigen in plaatse van de singel dat hij niet meer zoveel span,t ofzo ? iemand een tip voor men bit of ik moet verlichteren ofzo ?

dank U

Of heel veel begeleiding krijgen of het paard en jezelf een plezier doen en het paard verkopen. Dit ga jij in je eentje met de hulp van bokt niet op kunnen lossen.

Express_7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 09:46

hoe zet ik hier een foto, zal er eentje zetten als ik weet hoe.
dus orlando, de elastiek/touwtjes helemaal los laten hangen, en hem naar ontspanning toewerken, tot dat hij zelf contact zoekt met de hulpmiddelen. zo moet het lukken.

ToLkiNAdo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 09:49

Heb zelf jaren met een volbloed gereden die uit de steeple kwam.
Eerste keer ben ik opgestapt en na 5 min weer afgestapt. Die paarden kennen enkel vooruit en zijn gewoon van met de neus in de lucht te lopen.

Heeft dan maand grondwerk gedaan, eerst join up mee gedaan, daarna pas werk beginnen opbouwen.
Vertrouwen is hier heel belangrijk. Deze paarden hebben meestal niet zo een leuke ervaring meegemaakt met een ruiter op hun rug.

Ik ben geeindigt na veel geduld met een pessoa teugel, maar dit enkel gebruikt als paard al ontspannen had leren lopen en dit onder begeleiding, ook aan dubbele longe gewerkt en dan pas gedacht aan terug rijden!!

En ik moet zeggen ik heb super band met paard gekregen, heb mooie dingen kunnen presteren met hem, tijd en geduld is hier het belangrijkste en vooral werken aan ontspanning en vertrouwen!!!

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 09:51

Express_7 schreef:
hoe zet ik hier een foto, zal er eentje zetten als ik weet hoe.
dus orlando, de elastiek/touwtjes helemaal los laten hangen, en hem naar ontspanning toewerken, tot dat hij zelf contact zoekt met de hulpmiddelen. zo moet het lukken.

Zo doe ik het wel met onervaren paarden.
Eerst helemaal niks omhangen wat hulpteugels/touwtjes betreft.. na een tijdje als ie helemaal lekker en ontspannen loopt elke keer met longeren heel los de touwtjes/stiek eraan zodat hij dus én vrijheid én de mogelijkheid om kontakt te zoeken heeft.

Niks forceren want dan ben je terug bij af.

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 09:51

Nog 1 keer, ga alsjeblieft les nemen!! Als je denkt dat je met bokt verder komt heb je het verkeerd (niets ten nadele van bokt) maar autorijden kan je ook niet leren uit een boek......

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 09:52

Wat denk je ervan eerst je paard de tijd geven om te wennen aan jou? Niet gelijk hulpteugels eraan hangen, probeer gewoon eerst eens les te nemen en het dier naar de ontspanning te rijden ipv er gelijk een bende aan te hangen.

Express_7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 09:53

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 09:53

Waarom is het uberhaupt een probleem dat ie zijn neus eruit steekt? Om goed te kunnen rijden moet je hem aan de zit en been hulpen hebben. Als dat voor elkaar is kan je je een beetje met de voorkant bezig gaan houden. Waarom moet dat dier perse in een krul getrokken worden?

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 09:54

Express_7 schreef:

Ja en eerst meerdere malen zonder hulpteugels longeren met singeltje of zadel, leer hem stemhulpen aan als stap/draf/ later galop en hooo ;)
Goeie basis en vertrouwen is het halve werk, leer elkaar goed kennen en vertrouwen :)

Pas later beginnen met losjes aan de touwtjes.

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 09:56

Nu komt er iemand in het topic die ervaring heeft met een vergelijkbaar dier en dan reageer je daar niet op! Ik denk dat je daar juist wel goed aan doet om die tip even goed door te lezen

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 09:56

Express_7 schreef:
ja ik heb al paarden getraint en opgeleerd, maar dat waren dan paarden die totaal niets kennen. omscholen van ren-naar dressuurpaard is weer iets anders he. dnek dat ik gewoon van ga beginnen zoals een paard die net zadelmak is, voorwaarts rijden, niet teveel in de mond werken, en hem laten ontspannen. dat weet ik dat een paard past naar beneden loopt als het ontspannen is. denk dat steeplestace en rennen al weer heel wat anders is dan dressuur lopen, dus denk gewoon van te beginnen. wat denk je ?

Heel goed. Alleen vraag ik me af waarom andere mensen je dat moeten voorkauwen? Lijkt mij een logisch iets met een nieuw paard en zeker na je bevindingen.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 09:57

Montignac schreef:
Nu komt er iemand in het topic die ervaring heeft met een vergelijkbaar dier en dan reageer je daar niet op! Ik denk dat je daar juist wel goed aan doet om die tip even goed door te lezen

Idd is de tip van Tollkinado goed om mee te nemen! :j

Express_7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 10:02

euh, wacht hoor, ben even niet mee, ben met vanalles bezig. wie heeft er ervaring met een vergelijkbaar dier ?

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:02

ToLkiNAdo schreef:
Eerste keer ben ik opgestapt en na 5 min weer afgestapt. Die paarden kennen enkel vooruit en zijn gewoon van met de neus in de lucht te lopen.

Heeft dan maand grondwerk gedaan, eerst join up mee gedaan, daarna pas werk beginnen opbouwen.
Vertrouwen is hier heel belangrijk. Deze paarden hebben meestal niet zo een leuke ervaring meegemaakt met een ruiter op hun rug.

Ik ben geeindigt na veel geduld met een pessoa teugel, maar dit enkel gebruikt als paard al ontspannen had leren lopen en dit onder begeleiding, ook aan dubbele longe gewerkt en dan pas gedacht aan terug rijden!!

En ik moet zeggen ik heb super band met paard gekregen, heb mooie dingen kunnen presteren met hem, tijd en geduld is hier het belangrijkste en vooral werken aan ontspanning en vertrouwen!!!

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:03

even teruglezen in je eigen topic ;)

ToLkiNAdo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:04

Mayo schreef:
Express_7 schreef:
ja ik heb al paarden getraint en opgeleerd, maar dat waren dan paarden die totaal niets kennen. omscholen van ren-naar dressuurpaard is weer iets anders he. dnek dat ik gewoon van ga beginnen zoals een paard die net zadelmak is, voorwaarts rijden, niet teveel in de mond werken, en hem laten ontspannen. dat weet ik dat een paard past naar beneden loopt als het ontspannen is. denk dat steeplestace en rennen al weer heel wat anders is dan dressuur lopen, dus denk gewoon van te beginnen. wat denk je ?

Heel goed. Alleen vraag ik me af waarom andere mensen je dat moeten voorkauwen? Lijkt mij een logisch iets met een nieuw paard en zeker na je bevindingen.

Deze paarden voorwaarts gaan rijden is geen oplossing!!
Gewoon niet opstappen!! vertrouwen van op de grond!! BASIS GRONDWERK!!!
Dubbele longe, mond leren aanvoelen, en een lange weg afleggen, voor je ook maar denkt van rond te huppelen in een bak!!!

Express_7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 10:05

ToLkiNAdo schreef:

sorry voor de late reactie, dus gewoon weer van 0 beginnen, longe met kopstukjes en zadel, zonder rekker of hulpmiddelen, hem daar aan laten wennen enzo. maar het kan blijkbaar nog omgeschoolt worden ? en hem gewoon los rijden, stappen en draven, met lossen teugel, wat voltesd en overgangen maken, mag dat ook ?

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:08

Misschien ligt het zadel niet lekker? Als dat niet goed ligt kan hij zich niet ontspannen. Zit het hoofdstel of bit wel lekker, of misschien ben je onrustig met je handen. Of een rijtechnisch probleem. Kan vanalles zijn. Ik zou hem niet opknopen met hulpmiddelen, dan heb je kans dat je iets gaat forceren. En hij op de voorhand gaat lopen. Als je er druk op gaat zetten krijg je druk terug. Je moet eerst de ontspanning zien te vinden. Les zou ik ook aanraden en grondwerk.
Mijn dochter rijdt nu onze jonge pony en die had het probleem ook, ik merk nu dat ze steeds vaker ontspannen is en wat zakt met haar hoofd en vaker de aanleuning zoekt. Nog geen mooie constante aanleuning maar dat komt later wel.

ToLkiNAdo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:11

Express_7 schreef:
ToLkiNAdo schreef:

sorry voor de late reactie, dus gewoon weer van 0 beginnen, longe met kopstukjes en zadel, zonder rekker of hulpmiddelen, hem daar aan laten wennen enzo. maar het kan blijkbaar nog omgeschoolt worden ? en hem gewoon los rijden, stappen en draven, met lossen teugel, wat voltesd en overgangen maken, mag dat ook ?

Kan je alleen maar mijn ervaring zeggen en zolang ze niet naar beneden lope en ontspannen aan een longe krijg je ze onder de man zeker niet ontspanne! Zijn zo leuke dieren maar hebben zoveel meegemaakt op korte tijd, dat het veel tijd vraagt om terug het vertrouwen te krijge. En het feit dat je al hebt liggen prutsen met hulpteugels zijn zijn vertrouwen zeker niet ten goede gekome zijn!!

Eerst join up, paard los in de bak, zonder iets, mss enkel nog een halster aan, vandaar uit de commando's leren voor overgangen te maken dan kopstukje, dan longeersingel, dan hulpteugel en eigelijk nog beter dubbele longe en dan kan je gaan werken om ze in de krul te gaan krijgen en die achterhand en heel de boel erbij.

Maar keer terug naar de basis, een jong paard ga je toch ook niet toesnoeren met alles op zijn rug de eerste keer dat ie in de bak aan het werk gaat...

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:13

ToLkiNAdo schreef:
Mayo schreef:

Deze paarden voorwaarts gaan rijden is geen oplossing!!
Gewoon niet opstappen!! vertrouwen van op de grond!! BASIS GRONDWERK!!!
Dubbele longe, mond leren aanvoelen, en een lange weg afleggen, voor je ook maar denkt van rond te huppelen in een bak!!!

Wow chill, ik ben je vijand niet :?

Ze had het eerder over longeren, ik doelde op de stappen erna. Excuse me als ik geen ervaring heb in paarden als deze.