Paardje draait zich om en begint te rennen? Tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:12

Draaikolk schreef:
Ik wil dit ook even volgen, heb dit met een leasepaard.
In het begin ging het juist goed, alleen op pad...maar sinds de laatste tijd hebben we dit probleem ook zonder dat er iets is voorgevallen....
We rijden vaak het zelfde pad, hij was daar gewend en toch opeens van de een op andere dag deed zich dit probleem voor...
Dus ik blijf dit topic ook even volgen ;)

Je zegt dat je op hetzelfde pad reed. Misschien vond je pony het vervelend worden om altijd het zelfde rondje te sukkelen? :)

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:14

heb zelf het zo opgelost
stippel een route uit die je wilt
ga eerst een klein stukje en keer om ga iedere week mits het goed gaat een stukje verder als hij echt twijfeld neem je een longeerlijn mee zo heb je iets meer vrijheid als die achter uit rent laat hem ff gaan en
haal hem dan langzaam naar je toe en blijf praten tegen hem
ik heb het zo opgebouwd en als het rondje klaar is aan de hand het zelfde doen onder het zadel vergt geduld maar helpt wel bij die van mij

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:15

suuzepuus schreef:
ik ga eerst maar eens vaker wandelen . en misschien ga ik er dan halverwege wel gewoon op zonder zadel (geen probleem, ronde haflinger...)

Is het zeker weten geen probleem als hij ineens weer van slag raakt en jij er op zit? Ik ging wandelen met zadel, jammer dan als het er dom uit ziet.

suuzepuus

Re: Paardje draait zich om en begint te rennen? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:05

ze gaat er niet vandoor gelukkig. ze gaat of hard achteruit of rechtsom draaien.... enne ze is veel te dik dus ik val er niet zo snel af met mn lange benen haha een ho is ho!!!

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:22

biancavos schreef:
Ik ga per 1 november naar een andere stal verhuizen, daar hebben ze een prive ruiterpad lopen (van nog geen km).
Hier wil ik met hem gaan oefenen, mocht dan fout gaan dan kan er in elk geval niet al te veel gebeuren.

hee bianca ga jij toevallig naar de horsten verhuizen in wassenaar?
sorry ff off topic! ;)

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:25

Mijn paard doet dit ook als ik alleen naar buiten ga.
Ik ga steeds een klein stukje en als hij dan begint te protesteren, laat ik hem nog een stukje doorlopen en ga dan terug.
Zo ga ik steeds een stukje verder.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:52

brennie75 schreef:
biancavos schreef:
Ik ga per 1 november naar een andere stal verhuizen, daar hebben ze een prive ruiterpad lopen (van nog geen km).
Hier wil ik met hem gaan oefenen, mocht dan fout gaan dan kan er in elk geval niet al te veel gebeuren.

hee bianca ga jij toevallig naar de horsten verhuizen in wassenaar?
sorry ff off topic! ;)

ja, hoe raad je het..

indra2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 01:24

Ja en ik ga ook naar de Horsten, doe ook Parelli en NH en rij Western!!:-) gezellig, nu al bekenden!!

Lanfir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 01:56

Ik heb met mijn vroegere bijrijpaard gehad. Wou opeens niet meer alleen naar buiten, terwijl hij daarvoor er geen problemen mee had, ook bij mij niet. Ineens had ie geen zin meer draaide gewoon om, om terug naar stal te gaan. Als ik dan weer wou omdraaien ging ie of achteruit of draaide een heel rondje. Nadat dit een paar keer gebeurd was, was ik het zat. Ik moest en zou verder rijden. Dus ik hem proberen om te draaien en meneer wou niet maar ging wel achteruit. Ik had zoiets van ok zolang je maar die kant op gaat en niet richting stal. We zijn uiteindelijk een aardig lang zandpad achteruit gestapt tot ie het begon op te geven en omdraaide om vooruit te lopen. Dit een paar keer gedaan en meneer deed weer netjes een buitenrit alleen.

Denk dat het bij mij toch meer uit proberen was ook al reed ik hem al een tijdje. Geen onzekerheid of verlatingsangst.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 06:16

indra2001 schreef:
Ja en ik ga ook naar de Horsten, doe ook Parelli en NH en rij Western!!:-) gezellig, nu al bekenden!!

nou das gaaf zeg!! gezellie!!! ;) sorry dat ik er even door heen kwebbelde!
groetjes :D

sandravdl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:34

buiten rijden met een ander paard erbij, en zorgen dat je de ongehoorzaamheid voor bent, eventueel martigaaltje of tiedeman eraan.

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:40

Dit probleem hoor je vaker...

Hulpteugels zullen je niet helpen, want die maken je pony alleen maar sterker op den duur.

Hou zelf je geduld, ga niet schreeuwen tegen je pony.
Bij omdraaipoging direct je pony omtrekken en in de richting draven die jij had ingezet. wanneer hij rustig draaft, weer terug naar stap.
LET OP! de richting die je kiest, moet de weg van de minste weerstand zijn! dus dan probeer je je teugels te laten vieren EN BEEN!. Bij omdraaipoging beide teugels strak en tegenhouden van terugwandelen

Blijf dit concequent volhouden zonder je geduld te verliezen.

voorlopig geen gallopje richting huis totdat het voorgaande probleemloos verloopt.

suc6!

sandravdl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:58

ik vind dat juist in zo'n geval hulpteugels wel kunnen helpen (zorgen dat hij niet onbestuurbaar raakt) dit zorgt voor een veiliger situatie

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 09:05

Ik ken diverse personen die aan de slof, tiedeman, hackamore, stangen, en scherpere bitten enz enz gingen. In het begin hielp het iets, maar de paarden werden er alleen maar sterker van en gingen op den duur ook met deze hulpmiddelen aan de kletter richting huis.

Het is een gedragsprobleem, dus het gedrag moet je aanpassen, niet het vervolg (eigenlijk is het symptoombestrijding)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:48

hulpteugels gaan mij niet helpen. en een scherper bit ben ik geen voorstander van (gaat ook niet helpen trouwens)
mn pony is erg gevoelig op been en in haar mond en dat wil ik zo houden. ze zet haar hoofd vast tegen haar borst dus een hupteugel wordt daarom ook niks.

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:59

Ik lees even mee! Mijn pony heeft van de week hetzelfde gedaan. Met als gevolg dat hij kreupel was. Iets te kort gedraaid dus!!

Ik grijp ook liever niet naar hulpteugels maar als het onvermijdelijk is zal het bij mij waarschijnlijk een tiedemann worden.

Zit op mijn werk dus ik heb de rest nog niet gelezen!!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:05

maar mijn pon zet haar kin vast op haar borst. een thiedeman wekt dus alleeen maar in haar voordeel volgens mij...

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:10

Hestenje, ik vind het zo 'grappig' jouw verhaal te lezen, want ik ga ongeveer hetzelfde met mijn pony om :j. Mijn pony is een keer buiten enorm geschrokken (waarvan weet ik nog steeds niet) en daarna kon ik het pad niet meer af, ook omdraaien en wegrennen (en dan zijn ze heeeel sterk).

Op een gegeven moment voelde ik een vaste volgorde. Harder beginnen te lopen en schuin naar rechts weg lopen, vervolgens bit vast pakken en loeisnel omdraaien om weg te rennen. Mijn eerste eis was om dat omdraaien te voorkomen. Ook bij mij ging dat niet heel netjes, maar zeer effcient. Hoe? Gewoon linkerteugel goed erbij, iets lager en net zo lang 'vast' houden totdat mevrouw bleeft staan (was de enige manier haar neus in de goede richting te houden). Gelijk daarop kwam de volgende reactie (steigeren) en het enige wat ik gedaan heb is gewoon blijven zitten, neus goede kant op en wachten totdat ze rustig op 4 benen kon staan (braaf paard!). Even kijken, even stilstaan en inderdaad op stem proberen weg te komen (been was namelijk omhoog). Lukte dat niet? Dan stonden we nog wat langer stil en uiteindelijk kwamen we altijd weg! Het heeft op deze manier een weekje geduurd voordat we weer tomtiedom aan een los teugeltje buitenritjes hebben kunnen maken.

Mijn pony weet ook dat ze mag aarzelen en dat ze het eng mag vinden, maar dat ze niet mag omdraaien en dat gebeurt nu ook niet meer. Mijn pony heeft ondertusssen 2 opties waar ze zelf uit kan 'kiezen'. Ik had haar namelijk aangeleerd dat als het wat spannend werd we rustig gingen draven (= spanning kwijt) en nu is daar dus een tweede optie bijgekomen: stilstaan en even kijken. Mijn pony staat nu heel soms even stil en als ik dan met mijn stem toezeg dat het goed is of een klopje op de hals gaat mevrouw gewoon weer verder.

Overigens liep mijn pony met een andere pony ook niet mee, ze was echt enorm geschrokken door iets. En ik vind ook niet dat dat de oplossing is voor het probleem. De aanhouder wint :j