Galop-> Bit vastpakken en bak uitracen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:57

En een martingaal, heb je dat al geprobeerd? Vaak doen ze hun hoofd omhoog en rennen dan weg. Met een strakke martingaal en dan je handen (voor even) hoog houden kan je beter op de lagen inwerken, dus dan werkt het bit scherper. Natuurlijk gelijk weer normaal houden als het goed gaat he? :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:58

Een rolletjesbit zou ik niet aan beginnen. Dat is alles behalve een vriendelijk bit.
Mijn haflinger deed dit ook. Maar als ik er zo'n bit in hang weet ik zeker dat hij voorlopig niet meer fijn loopt.

Ik heb het opgelost door kleine stukken te galopperen. Aanspringen net voorbij de uitgang, paar pasjes galop, terugnemen helemaal naar het halthouden. Dit een paar keer doen, op beide handen. Daarna kun je de stukjes galop uitbreiden. Maar elke keer weer terug naar het halthouden, vóór ze het bit vastpakt.

Jim weet dit nu inmiddels en vermindert zelf al vaart als ik hem terug neem. We draven inmiddels gewoon door na de galop, maar hij rent niet meer en pakt het bit niet meer vast.
Dit heeft wel wat overtuigingskracht en tijd gekost en het ging ook nog wel eens mis.

Bij hem was het puur omdat hij het moeilijk vond zijn balans te houden en ging dan maar gewoon rennen, want dat was makkelijker.

midgie

Re: Galop-> Bit vastpakken en bak uitracen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 07:57

Ja sorry meisje , maar de fout ligt bij jou , de fjord op zijn flikker geven heeft echt geen zin en is echt oneerlijk.
Leer zelf je paard trainen en dan zal dit gedrag echt over gaan, ga eens watt loswerken en grondwerk doen, ga eens aan de gang met rechtrichten en maak het dier soepel, ik heb er zelf ook zo een die dit heel erg gedaan heeft, vooral met vreemde ruiters, bouw een band op en train met gevoel en als het niet lukt word nietr boor, ja op je zelf , want de fout ligt echt bij jou,
Zou ook zeker niet meer galopperen totdat je de stap en draf helemaal goed er in hebt zitten ook bij jezelf, werk aan een basis zodat je daar naar terug kan en de pony dat ook snapt, hij breekt niet voor niks uit, zoek waarom hij dat doet en dat kun je waarschijnlijk vinden in de stap.
Dat jou les geefster zegt dat je een aansteller bent is ook niet helemaal netjes, zij hoort jou te vertellen hoe je dit kan oplossen en samen met jou aan een basis werken.
Dus de komende tijd alleen stappen zou ik zeggen , leer het dier vertrouwen krijgen en niet hoe hij zo snel mogelijk naar de stal terug wil en geef hem vooral niet op zijn flikker want zo krijg je nooit contact.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 10:31

En hoe is je paard op buitenrit? Kan je er dan wel gewoon mee galopperen? Als een paard het moeilijk vindt om in de bak te galopperen kan het nog wel eens helpen om lange rechte stukken te oefenen op buitenrit.

Als de ts beweert dat hij super loopt in stap en draf en er dan niks aan de hand is lijkt het me geen oplossing om dan maar niet te galopperen.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 10:37

Maar als de pony in galop niet te houden is, zijn eigen plan trekt en maar wat begint te rennen lijkt me buiten galopperen ook niet zo'n strak plan... :=

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 12:28

idd als hij in de bak al niet onder controle is , is buiten rijden niet erg slim.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 09:30

Paarden kunnen buiten veel rustiger zijn dan in de bak...
Dat is per paard verschillend. Mijn paard is buiten weer niet te houden, wil alleen maar racen (ex-renpaard). Mensen roepen altijd dat ik hem eerst in de bak maar onder controle moet zien te krijgen :?
Maar... In de bak is hij de braafste die je maar kunt hebben, kleine kinderen kunnen er dan zelfs op rijden (en dat voor een hengst). Eenmaal buiten in het bos veranderd hij gewoon.

Maar... Als hij lang stilgestaan heeft (na een peesblessure ofzo) ga ik liever de eerste keer in de bossen rijden dan in de bak. Waarom?? Nou omdat hij dat veel leuker vindt en dus ook braaf is. In de bak wordt hij dan vervelend want dan heeft hij geen zin om rondjes te lopen.
Ook paarden hebben een karakter, je moet dat leren kennen en je moet er mee om kunnen gaan.
Niet elk paard is hetzelfde en niet elk paard is elke dag hetzelfde...

Dus het voorstel van Darkshines is helemaal zo slecht nog niet... gewoon proberen zou ik zeggen...