"Dwingen"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 13:27

manon_lin schreef:
Een paard onthoudt altijd het laatste wat hij gedaan heeft.

Uitstappen dus.

Nee, dit gaat er bij mij echt niet in

Eindigen met iets dat goed gaat, ja, dat is zinvol, maar verder vind ik deze theorie nogal vaag.
Meestal is het laatste wat een paard gedaan heeft eten Vork

manon_lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 13:32

Margreet schreef:
Meestal is het laatste wat een paard gedaan heeft eten

Ik heb het over de arbeid die je hem laat verrichten. Zoals je de ene dag eindigt pak je hem de volgende dag weer op. Maar nogmaals hoe iemand zijn paard traint is zijn eigen pakkie an.

manon_lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 13:33

Overigens wat betreft uitstappen, ook dan moet hij van achteruit door blijven stappen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 14:01

Eerst over de bijzet, bijzet blijft hulp en geen standaart iets, zodra je 4 maanden met hulp rijdt, is het echt wel standaart geworden en heeft je paard die teugel voortaan "nodig" om rond te lopen. Daarbij weet ik uit hardgeleerde eigen ervaring dat zelfs als je maar een maand of anderhalf met bijzet rijdt (zelfs niet eens strak) dat je paard daarna alleen nog maar met zijn hoofd steil omhoog wil lopen. En dat duurt nog eens lang om hem dan weer goed te krijgen.

Met bijzet longeren telt anders, omdat je een groot deel niet hebt... namelijk jij erop. De bijzet zit als het goed is nooit strak en je drijft haar netjes van achteren naar voren. Te paard kun je wel stiekum van voor naar achteren rijden en haar dus finaal vastzetten, maar dat gaat bij longeren niet eens. De enige aandrijving die je hebt is van achteren.

Laatste stukje dan, het onthouden van het laatste wat ze doen. Als mijn paard netjes loopt mag ze als beloning nou net extra draven met een lange teugel en lekker uitsloffen in stap. Dan weet ze dat ze het goed gedaan heeft. Dat onthoudt ze voor de volgende dag. Als ik eerst braaf doe, mag ik daarna... en zo slim dat ze die koppeling kan onthouden is ze echt wel, daar twijfel ik niet over. Aan de longeerlijn ook. Als ze netjes met stelling en buiging heeft gelopen, mag ze tot slot altijd uitgaloperen. vind ze heerlijk. lijn helemaal lang, dus gewoon een grote volte eigenlijk. Dan loopt ze nog eens lekker over haar rug.

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 14:46

Hey, ik gooi er ook eens een longeer halfuurtje doorheen.
Eerst even opwarmen zonder hulpstuk zo een kwartiertje,dan 10 minuutjes met hulpstuk en dan dat ding eraf en effe laten racen.
Als cooling down ren ik altijd even een paar rondjes met haar rond de wei even rechtuit laten gaan. en natuurlijk rustig uitstappen.
Dit is niet erg zwaar natuurlijk, maar het gaat hier ook om een jong paard.
(4 jaar) Op zich is dit best een lichte training,maar ze had/heeft een onderontwikkelde achterhand en een lichte onderhals.
Dus ja, rustig opbouwen he. Het gaat mij nu eerst om de ontspanning en takt.
Wat maakt mij het uit als ze even een keer de lucht in springt of haar hoofd omhoog gooit. Ik eis echt nog geen volle concentratie.
Is wel heel leuk om te zien hoor,dat racen.
Door een te laag afgezette wei staat ze nu nog op stal dus moet ze gewoon even haar 'gekke'energie kwijt.
Ja,dat ga ik niet tegenhouden hoor.Wordt ze alleen gefrusteerd van .

Maar goed,dat was wel erg offtopic haha.

groetjes!

manon_lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 15:40

PriscaZ schreef:
Laatste stukje dan, het onthouden van het laatste wat ze doen. Als mijn paard netjes loopt mag ze als beloning nou net extra draven met een lange teugel en lekker uitsloffen in stap. Dan weet ze dat ze het goed gedaan heeft.

De mijne maakt er meteen dankbaar misbruik van als ik hem laat uitsloffen. Hij is zelfs zo erg dat als ik hem zijn zin geeft hij meent dat hij die op de poetsplaats ook krijgt (hij mocht nou eenmaal net wel doen wat hij zelf wou). De mijne heeft nou eenmaal een iets consequentere hand daarin nodig. Over dat laatste in galop, klopt. Maar dan blijft ze wél ontspannen van achteruit doorwerken!! Bij mij is beloning dus met zijn neus over de grond mogen uitlopen, lekker voorwaarts neerwaarts over het ruggetje waarbij ik hem ook helemaal prijs, en niet neus in de lucht en weer sloffen. Zo heeft iedereen zijn eigen methode en wanneer is iets slecht?? Als je paard er goed op reageerd lekker doorgaan zo!!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 14:19

Beste Manon_lin, Je brengt natuurlijk een nieuwe dimensie in dit topic door te zeggen dat ik m'n paard met de neus in de lucht laat uitsloffen. Waar heb je dat gelezen??????????
Ik vind trouwens vreemd, dat je paard op de poetsplaats vervelend gaat doen omdat jij hem z'n zin hebt gegeven tijdens het uitdraven/stappen.

Ik sluit altijd af met wat leuks, zodat ze/hij onthoudt dat braaf werken wordt beloond - dat vind ik zo logisch. En dat is inderdaad soms na een stevige dressuurles nog even een rondje racen in het bos of na een half uur longeren nog even lekker spelen (dan roep ik boe en dan bokt ze . Haha! Haha! Haha! ) en toch is ze op de poetsplaats volstrekt normaal en de volgende dag doet ze ook niet vreemd - of ik zie het gewoon niet meer, dat kan natuurlijk ook Bloos .

manon_lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 14:25

manon_lin schreef:
Je kunt hem wel met de bijzet lager instellen en zo lekker over zijn rug voorwaarts/ neerwaarts uit laten draven. Overigens zijn er ook paarden die dit uit zijn eigen al doen (lekker strekken en toch van achter bezig blijven) en aangezien ik de situatie niet heb gezien kan ik er niet helemaal over oordelen.

Ik had het even over het stukje van PriscaZ schreef. Dit was mijn reactie op jouw.