Paard let niet op.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Paard let niet op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:32

Ja idd, het begint eigenlijk al VOOR ze gaan kijken :j Daar ben ik het wel met je eens, het is echt gewoon heel fijn en geconcentreerd rijden. Bij mezelf merk ik dat ik zelf na een tiental minuten intensief werken er minder 'bij' ben, en dan gaat mijn paard kijken. Dus eerst zelf goed blijven rijden, en dwingen kun je niet, maar tis toch vaak ook een kwestie van doortastend rijden.
Ik ga nl na een tijdje te relaxed rijden, en sja, dan vindt het paard ook allemaal niet meer zo boeiend :+

Caressaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:38

Had dit probleem eerst ook met mijn pony, probeer gewoon veel figuren te rijden en als ze ergens naar kijk een klein rukje aan de teugel doet al wonderen (natuurlijk niet te hard!) Hou haar bezig en rij veel voorwaarts. En als het wat beter gaat leg dan soms express nieuwe dingen in de bak (Jas, pionnen, enz) En laat haar eventjes kijken en ruiken en zet haar dan aan het werk en laat haar niet door de spullen afleiden.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:04

Zodra je ziet dat er wat gebeurt waar het paard naar wil gaan kijken en dus niet meer oplet kun je proberen om (schijn)overgangen te gaan rijden, veel figuren te gaan rijden, verzameld draven of juist middendraf gaan vragen. Veel verschillende dingen vlot achterelkaar waarbij ze eigenlijk wel móet opletten. Probeer het paard bezig te houden. Pionnen of hindernispalen etc vind ik ook wel een goede, er omheen slalommen of volte's maken. Succes in ieder geval!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:26

Ik heb exact hetzelfde probleem. Paard heeft altijd overal alles gezien. En àls hij iets ziet dat hij eng/interessant vindt, valt er ook echt niks meer mee aan te vangen en loopt hij zo onder me uit.

Het belangrijkste is proberen je paard voor te zijn. Geef hem niet de kans om zich op iets anders te focussen. Als ik merk dat hij zijn aandacht ook maar een klein beetje afwendt naar bv. een kindje dat aan het spelen is, vraag ik meteen iets dat hij moeilijk vindt. Dan moét hij zich wel concentreren en zo krijgt hij niet eens de kans om met mij aan de haal te gaan door dat "enge" kindje. Zo iedere keer weer opnieuw wanneer ik merk dat er iets is wat zijn aandacht trekt. En als hij dan toch een keer met mij aan de haal probeert te gaan, zet ik hem gewoon meteen stil en maak ik even duidelijk dat het wel degelijk bij mij te doen is.

En ook een tip: ga je probleem niet uit de weg. Je hebt mensen met hetzelfde probleem die dan alleen nog maar op rustige momenten gaan rijden, wanneer er niet veel mensen op stal zijn. Ik doe net het omgekeerde: ik ga zaterdagochtend rijden, of op andere momenten waarvan ik weet dat er veel volk op stal is. Zo doe ik het al een tijdje en intussen vindt hij voorbijrijdende auto's, spelende kindjes en galopperende paarden op de wei al heel wat minder interessant :))

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:23

Ik zou mijn figuren nog wel ruim houden, voor zo'n jonkie is het moeilijk om balans te houden in scherpe wendingen :) Dus figuren maar wel groot en ruim.

Tiloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 14:33

Ik heb dit ook gehad met een jong paard van me.
Als er een ander paard buiten liep of de binnenbak inkwam/wegging was ik zijn aandacht ook helemaal kwijt.
Ik betrapte mezelf erop, dat als ik zelf(voor dat mijn paard het uberhaupt door had) een ander paard aan hoorde komen, al een klein beetje gespannen raakte. Omdat ik wist dat ik dan zijn aandacht kwijt ging raken. En dat gebeurde dus ook!
Dus probeer zelf ook je aandacht bij je paard te houden en niet op de omgeving, en probeer hem bezig te houden zodat hij de kans niet krijgt om door te hebben dat er iets gaat gebeuren. Goed voorwaarts houden, iets gaan doen waar hij nog wat moeite mee heeft maar wat hij wel leuk vind! En ga inderdaad het probleem niet uit de weg, maar zoek het probleem op.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:50

Nou vandaag bij regenachtig en winderig weer had ik (ook na 2dagen rust) een flink kijkerig paard, ging allemaal prima tot iemand met een meerkleurige paraplu kwam kijken :j Flink geraced, dacht werkelijk dat haar oren der af gingen vallen :')

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 09:11

Heel herkenbaar. Ik heb ook zo'n heerlijk paard.
In de binnenbak is hij redelijk oplettend omdat hij daar niet erg afgeleid word maar in de buitenbak (en vooral met een beetje onrustig weer) is elke hoek spannend en elke beweging interresant.
Mijn paard is ook nogal groot dus afleiden (oefening inzetten, schakelingen maken) moet soms met wat meer kracht maar ik heb dan echt moeite met de balans vinden tussen aandacht krijgen en ontspanning.
Hoe krijg je een sterk afgeleid paard ontspannen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 09:21

Wildflower schreef:
Hoe krijg je een sterk afgeleid paard ontspannen?

Ik vind het lang en laag vaak goed werken.
Wat ronder kan ook goed werken, maar dan moet je wel wat gevorderd zijn omdat je dat natuurlijk snel verkeerd kan doen.
En wat bedoel je met een sterk paard?
Een harde mond komt natuurlijk door de ruiter. Verder zijn alle paarden sterker dan hun ruiters en moet je dat oplossen door slim te zijn. Een hol paard is namelijk niet zo sterk meer ;)

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 09:30

klopt helemaal maar ik merk dat ik als hij sterk afgeleid is erg moeite heb met het lang en laag. Het zal ook wel met mijn "rijkunsten" te maken hebben (heb les) maar bij lang en laag ontrekt hij zich heel makkelijk aan het contact en dan ben ik vaak net niet snel genoeg.
Maar volgens mij is dat ook wel de strekking van dit topic. Al van te voren reageren.
Met sterk bedoel ik dat hij snel de lucht in zit en dan heb ik erg moeite om hem weer ontspannen rond te krijgen.

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 09:31

Harde mond heeft hij overigens niet... nu ik er zo over na denk denk ik dat het toch vooral aan het te laat reageren van mij ligt en dat ik misschien toch nog meer overgangen en oefeningen moet rijden om de aandacht te houden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:09

Volgens mij weet je idd wel waar je aan moet werken om het op te kunnen lossen. Het is echter moeilijk want is slechts met ervaring (+ les) te leren ;)

Vooral stelling vragen en het paard hol maken werkt erg goed. Vaak lukt de stelling wel, maar zet het paard de schouder eruit en is dus niet goed hol ;)

Veel mensen denken dat het "oefeningen rijden" een manier is om het paard bij de les te houden, maar ik vind het juist een manier om ervoor te zorgen dat de ruiter bezig blijft met rijden ipv zich gaat spannen of te laat reageerd. :D

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:36

mijn paard deed/doet dit ook. ik heb haar nu 2,5 jaar en tis pas na een jaar beter geworden. vooral idd rustig blijven en gewoon door gaan. bij kijken ineens een overgang maken naar bv galop en snel weer terug daarna weer door gaan. extra doorstellen wil ook nog wel een helpen. en ben er niet trot op maar te lang klieren toch echt ff op dr flikker geven. maar dit was wel pas na een aantal maanden.
ow en ook heel belangrijk. mijn merrie wordt ook ontzetten heet dan maar ik moest toch ook echt dan durven loslaten zolang ze doet wat je wil niet tegenwerken. maar blijven ontspannen in je hand. i secht heel belangrijk. Mijn merrie moest echt bang kijken of heel heet worden. nu wordt ze over het algemeen heel heet alleen maar is wel te rijden..

Piwie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 09:42

Zorgen dat je reactie hebt, als jij zegt dat ze naar links moet kijken moet ze dat doen. En aan het werk zetten.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:51

Doorstellen doe ik ook, en zodra ze daarin loslaat word ik ook weer zacht. Wel goed been erbij, zonder buiging is dat doorstellen niet de bedoeling natuurlijk!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:57

ik heb bij die van mij comando erbij geleerd gewoon simpel let op. gebruik ik ook als hij opstaptje ofzo op moet. als hij zn aandacht erniet bijheeft is het heel simpel even let op roepen. hoe ik het heb aangeleerd.zodra hij afgeleid was been geven aan het werk zetten en comando eraan koppelen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:59

Ik zeg ook vaak iets :j Als ze al eens durft de voorbeentjes van de vloer te halen (miniem hoor) zeg ik ook enkel HEY! want been leidt tot erger verzet dan.