Help, help..! Of heb ik psychologische hulp nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bellissima_

Re: Help, help..! Of heb ik psychologische hulp nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:22

:n hoeft niet.
Als je zegt dat hij extreem voorzichtig bent, is natuurlijk goed maar ik zou toch proberen om hem iets dapperder te maken :) Wij zeggen altijd 'alleen een goed springpaard stopt als de hindernis niet klopt' Wat jou paard dus ook doet. Hij/zij ziet iets en denkt ja ammehoela daar breek ik me nek over.. Thuis kent hij de hindernissen, op wedstrijd niet. Veel oefenspringen op vreemde plekken..

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 17:35

Ik dacht eventueel om oefencross met hem te gaan rijden, zo over 60 cm om hem dapperder te maken..
Maar ik weet niet of dat helpt?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:33

Cowgirltjuh schreef:
Ik dacht eventueel om oefencross met hem te gaan rijden, zo over 60 cm om hem dapperder te maken..
Maar ik weet niet of dat helpt?

Dan zou ik eerst wat crosstrainingen doen zodat je begeleiding krijgt van een goede instructeur. (ik ga er gemakshalve even vanuit dat jullie allebei weinig of geen ervaring hebben met cross(en)(hindernissen).
Als er op de vaste hindernissen wat mis gaat is het vertrouwen echt geschaad en krijg dat dan maar weer eens goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:46

ik denk dat een cross weinig verschil maakt, of zelfs het probleem nog erger...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:49

Wat ik op maak uit je verhaal is dat je grootste probleem perfectionisme is (faalangst?). Dus daar kun je wel hulp in zoeken, zodat je ook leert om te gaan met verliezen.
Ik zou tot die tijd ook geen wedstrijden meer rijden, want het moet wel leuk blijven. Voor jou, voor het paard en ook voor de omstanders. Wedstrijd moet ook leuk zijn :) en uitgebelt worden is natuurlijk niet leuk, maar echt niet het einde van de wereld.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:54

Joolien schreef:

Waarom denk je dat?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:58

Waarom ga je geen sgw's rijden?
Het springen en de dressuur is het op B niveau nog niet en misschien lost de cross wel een hoop op.
Dat is ook meteen een stapje terug op hoogte/niveau met de sgw's, die ''pauze'' is misschien wel even fijn voor jou om er weer lol in te krijgen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:05

Citaat:

Dat denk ik niet , mijn zusjes paard is het levende bewijs, die zijn 2 keer door een oxer gegaan
in het L en nu krijgen ze niet eens een foutloze ronde in de B klaar gemaakt. Hij stopt heel
gemakkelijk en gaat vol in de ankers. Combi van ruitersgevoel en zijn vertrouwens. Met het
crossen springt hij wel alles en heeft hij mega veel fun & zo dus ook mijn zusje :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:06

Simmie schreef:
Joolien schreef:

Waarom denk je dat?

Ik denk dat een stopper een stopper blijft, wat je ook voor zn neus zet...
Aangezien dit paard al een stopper is, heb je kans dat hij op uitdagende hindernissen nog meer zal stoppen.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:06

Hoi

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem. Ik rij een dravers op SGW en heb steeds problemen met mijn dressuur omdat mijn draver raar galoppeert. Ik oefen en oefen en oefen. Maar mijn paard is 19 jaar én draver, ze kan gewoon niet beter, dus ik heb er mij bij neer gelegd. Moest ik jou zijn, zou ik inderdaad eens SGW proberen. Voor mij bracht dat een enorme band met mijn paard mee, we kunnen elkaar vertrouwen en op elkaar rekenen... Mss zit daar een probleem?

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 19:31

Ik denk dat ik nu mijn paard maar een maand op de wei ga zetten. En zelf hulp ga zoeken voor mijn perfectionisme en faalangst. En daarna terug van nul ga beginnen (eventueel ook met Crossen onder begeleiding)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:37

Dat klinkt goed :)

Veel succes ermee! En hopelijk kun je dan ook zelf weer genieten van de mooie sport!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:48

Ik heb alles doorgelezen, en idd ik vind dat er veel goede tips gegeven zijn.
Zelf zou ik het niet zooooooo lief geformuleerd hebben, ik vind je gewoon een verwaant kreng als ik jouw reakties lees.
Dit is gewoon oneerlijk naar je zelf toe, en het is oneerlijk naar je paard toe.
Je zult best al vrij goed kunnen rijden, dit zal ik zeker niet gaan betwisten, maar je overvraagt je paard echt wel, en er zit geen goede structuur en opbouw in je trainingsschema denk ik.
hou het leuk, zowel voor jezelf , maar zeker ook voor het paard, als je zo bezig blijft doet hij op een gegeven moment helemaal niks meer voor je, en dan heeft hij nog groot gelijk ook, vind ik toch.Als er iemand in fout is , dan is het enkel jij, dus niet je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 07:09

Iemand op bokt heeft een heel goed onderschrift. Iets van 'het paard moet wat doen met de mogelijkheden die jij hem biedt'...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 07:34

Cowgirltjuh schreef:
Ik denk dat ik nu mijn paard maar een maand op de wei ga zetten. En zelf hulp ga zoeken voor mijn perfectionisme en faalangst. En daarna terug van nul ga beginnen (eventueel ook met Crossen onder begeleiding)

Ik heb je toevallig net een uitgebreide pb gestuurd waarin ik schrijf dat ik denk dat het goed is dat je hulp wil gaan zoeken voor je perfectionisme en faalangst. Het probleem is namelijk groter dan alleen het weigeren van je paard en gelukkig zie je dat zelf ook in.

Misschien ligt crossen je paardje beter, en anders moet je misschien toch besluiten om het met hem bij dressuur te houden. Hij is zo te lezen gewoon niet zo geschikt voor het springen. Las ook dat je drie jonge paarden te rijden hebt, ga je daar toch lekker mee srpingen?

Succes in ieder geval.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 07:38

aeolusnr1 schreef:
Ik heb alles doorgelezen, en idd ik vind dat er veel goede tips gegeven zijn.
Zelf zou ik het niet zooooooo lief geformuleerd hebben, ik vind je gewoon een verwaant kreng als ik jouw reakties lees.
Dit is gewoon oneerlijk naar je zelf toe, en het is oneerlijk naar je paard toe.
Je zult best al vrij goed kunnen rijden, dit zal ik zeker niet gaan betwisten, maar je overvraagt je paard echt wel, en er zit geen goede structuur en opbouw in je trainingsschema denk ik.
hou het leuk, zowel voor jezelf , maar zeker ook voor het paard, als je zo bezig blijft doet hij op een gegeven moment helemaal niks meer voor je, en dan heeft hij nog groot gelijk ook, vind ik toch.Als er iemand in fout is , dan is het enkel jij, dus niet je paard.

Ik vind dit erg lomp en heel kort door de bocht.
Natuurlijk is het oneerlijk voor de TS zelf en voor het paard, maar verwaant heeft hier totaal niks mee te maken! De TS ziet zelf het probleem en wil hier aan werken. Dat geeft ze heel duidelijk aan. Dat ze het misschien wat onhandig verwoord heeft over zijn verzorging t.o.v. het weigeren, tja, we zijn allemaal mensen. Om dan meteen te roepen dat iemand verwaant is, vind ik nergens op slaan.

Er is hier meer aan de hand dan alleen het weigeren van het paard. De reactie van de TS op het weigeren heeft ook een oorzaak. Ze is zelf ook niet blij met haar gedrag. Het is juist helemaal geweldig dat ze hieraan wil werken. Het lijkt mij dat de TS juist heel goed op weg is. En ik vind het heel dapper dat ze hier op bokt haar verhaal doet, want het is wel heel persoonlijk om over je minder leuke kanten (woedeaanvallen) te spreken.

TS nogmaals succes!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 10:13

Iemand met erge faalangst noem ik geen verwaand kreng :n Maar iemand met een serieus probleem. Dat ze ziet dat er een probleem is en dat ze eraan wil werken (en het paard rust geeft) vind ik persoonlijk geweldig!
Want inzien dat er een probleem is en dat er aan gewerkt moet worden is een grote stap. Ik heb eerder respect voor de TS dat ze inziet dat ze nu verkeerd bezig is en dat ze wil werken aan zichzelf.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 10:35

Aller eerst, ik begrijp volledig hoe je je voelt en heb ook begrip voor je reactie.

Wat ik zelf ben gaan denken is wat heb ik wel berreikt. Ik heb met mijn konik een keer onderling gesprongen, heel laag, maar alle hindernissen heeft hij eerst 3x geweigert voor hij ze sprong en de kruis is helemaal niet gelukt. Maar hij heeft het wel gedaan. Wij hebben het gedaan. nu een jaar later een onderlinge kur op muziek gereden en tja alle hoeken waren eng, en we gingen als een sneltrein, rem deed het niet etc. Toch voor zijn doen super en maar een halve punt verschil met mijn andere pony hoewel die kwa niveau een stuk verder is. we werden 4e en sindsdien is hij super trots.

Misschien kan je ondanks dat het zo de soep in liep toch trots zijn op je paardje, en met minder hoge verwachtingen de ring in gaan. Jij houdt van je paard, jij houdt van springen en jullie gaan lekker een parcoursje rijden en schijt aan de andere en de rest van de wereld. Ik denk dat als jullie meer een eenheid gaan worden en samen plezier willen maken en uiteindelijk laten zien wat jullie in huis hebben dat het veel beter zal gaan. Probeer voor je de ring in gaat even een momentje voor jezelf te nemen, goed ademen, even ontspannen etc. Eventueel op je paard.

Verder zou je misschien eens kunnen kijken of er iemand is die aan jou lichaamstaal en zelfverzekerdheid kan werken. Bijvoorbeeld iemand die centered riding les geeft, of aan vrijwerken doet. Juist die kleine dingen kunnen jou zoveel steun geven en daarbij je paard, al zijn het misschien maar minimale signalen.

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 18:27

Lailapri, dat laatste klinkt nog niet eens zo slecht..
Ik kan het altijd proberen.

@Aeolusnr1: Ik vind het niet erg dat je me een verWaand kreng noemt. Maar als dit echt zo was dan zou ik niet mijn verhaal doen, want dan zou ik mijn fout niet inzien. Bovendien zou ik mijn ouders dan hoogstwaarschijnlijk mijn ouders de schuld geven omdat ze geen beter paard kunnen kopen.
Dat doe ik niet.

Ik wil enkel het optimale uit mij en mijn paard halen.
Dat ik op dit moment niet klaar ben om hoger als 125 te springen weet ik goed. Je zult mij dus echt niet hoger zien springen op wedstrijd. Thuis spring ik een enkele sprong 140 (nooit hoger!) En omdat ik dit kan, ik kom uit op die 140 en het is goed voor het vertrouwen. Is het vijf cm hoger ga ik twijfelen en ik zal dit dus echt niet doen. Ik wil juist dat mij en mijn paard veel vertrouwen in elkaar houden en hebben.

Maar ik heb al honderden parcoursen 125 gesprongen en ik weet dat mijn paard dat kan. Het gaat 60 x goed en 40 x fout. Daarom dat ik wil dat ik iedere keer rondkom. Als het nu vaker niet als wel ging dan had ik nooit hoger gesprongen op wedstrijd als 110.

Ik hoop dat het nu beter gaat gaan. Heel erg bedankt voor jullie hulp!

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:06

Dit is rot voor zowel jou als je paard als je omgeving.
Ik snap je verhaal heel goed, en geloof me, er zijn er heel veel die met dit probleem kampen.

Ik denk dat je gewoon op een punt bent gekomen waar je keuzes moet gaan maken.
Das niks ergs, das heel normaal in een mensen leven.
Dat je misschien een perfectionist bent is niks mis mee, je weet immers van jezelf dat je dat bent, als je dat al kunt beamen ben je een heel eind.
Daarbij speelt misschien faalangst een grote rol, ook dat kan positief uitpakken als je weet hoe je ermee om moet gaan.

Allereerst zou ik daar eens aan gaan werken,of je nu een pauze in last of niet. Pak eerst je eigen eens aan, de puberteit (volgens mij las ik ergens dat je daarin zat) maakt een hoop in je los en de ene kan daar makkelijker mee omgaan dan de ander.
om je een klein voorbeeld te geven, mijn zusje (nu 17) heeft ook last van faalangst (en nog wat meer dingetjes) die moest voor de eerste schooldag weer naar nieuwe school. mijn ouders wonen in doetinchem en dr school was in utrecht (uur met auto, wat meer met de trein) dus mijn ouders dachten goed te doen om haar te brengen. Staan ze voor de school, is mijn zusje in totale paniek en weigert de auto uit te gaan.. met geen 10 man eruit te krijgen. dus kon mijn moeder weer terug met haar.
faal angst. ze heeft hier totaal geen controle over en kan er dus ook echt niks aan doen. Jij kunt er ook niks aan doen dat je de drang hebt om te presteren.
Waarschijnlijk heb je de pech om gewoon geen sportpaard te hebben wat dezelfde drang heeft. ik kraak je paard niet af, absoluut niet. maar ik denk dat je hier de keuze moet gaan maken voor jezelf.
Of je wilt perse wedstrijden rijden en presteren met je eigen paard, of je gaat genieten van waar jij en je paard samen van kunnen genieten.
Voor het eerste geldt gewoon kei hard zijn, je paard verkopen en een ander ervoor terug kopen die wel wil springen, of je paard voor erbij houden maar bijv een bijrijdt paard zoeken die deze potentie heeft.
voor het tweede geldt, stoppen met springen en iets anders zoeken. Dit werkt voor zowel jou als hem niet, jullie worden er beiden niet beter van. er zijn honderden andere dingen waar je ook voor moet trainen en die wel leuk zijn voor jullie. Er worden niet voor niks dressuurpaarden gefokt en springers..
Ook al KAN hij wel springen, dat wil nog niet zeggen dat hij het maar altijd leuk vind.

Er zijn genoeg oplossingen te bedenken meiske, je moet alleen niet vast bijten in het geen wat niet gaat.
als hij onder profs al gaat staken, dan zegt dat voldoende, hij vind het gewoon niet leuk genoeg. kwel jezelf dan niet en zoek iets anders, leg je erbij neer, je kan een paard (geen enkel wezen) iets verplichten leuk te vinden.
als jij niet van schaatsen houdt zul je ook niet elke dag ontzettend je best doen om toch die pirouette te kunnen draaien, de ene keer zul je t proberen, de andere keer zul je denken bekijk t maar. voor een paard werkt t net zo.

Nogmaals, ik snap heel goed hoe je je voelt, echt.. ik ken de drang om te presteren maar al te goed, alleen als je daaraan toe wil geven moet je wel zorgen dat je de juiste paarden onder je kont krijgt en de mogelijkheid krijgt.
ruiters zoals jij zijn vaak heel goed en kunnen het ook ver schoppen, als ze het maar goed aanpakken.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Leer om te gaan met je gevoelens, vergeet niet dat dit leeftijds gebonden is en ook al is t niet leuk voor je omgeving, ze zulen er wel begrip voor hebben.
stort je op de 3 3 jarige van je schoonvader, stop daar je tijd in zodat je volgend jaar met 3 fijne soepele paarden in de ring kan verschijnen, in de tussen tijd zoek je voor jou en je paard iets waar jij en je paard wat van leren en van kunnen genieten.
gebruik je paard voor de ontspanning en zie de paarden van je schoonvader als paarden waar je mee verder gaat de sport in.
bekijk t positief en bedenk dat niet veel meiden 4 (!!!!!) paarden hebben waar ze alles mee mogen en kunnen.

Succes met alles wat je wilt bereiken in de toekomst, je komt er best wel.