paard houd mond open tijdens het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Re: paard houd mond open tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:30

Sommige paarden hebben weinig ruimte in hun mond, dus dan kan een dun(ner) bit zeker helpen. En een dubbelgebroken bit werkt meestal milder in dan een enkel gebroken bit omdat het geen notenkrakerswerking heeft. Misschien vind jouw paard het akelig als er iets bewegelijks in haar mond zit, dan zou je ook nog een ongebroken bit kunnen proberen, eentje die ook weer niet te dik is. Neem er een zonder tongvrijheid, dat werkt zachter in omdat de lagen bedekt blijven door de tong.
Heb je je rij-instructrice al eens om advies gevraagt?

Ik moet Midgie ook tegenspreken, een martingaal zorgt bij juist gebruik absoluut niet voor meer druk op het bit.

Om het op te lossen zul je je paard ook heel goed door zijn lijf moeten laten lopen, dan merk je dat het minder wordt, dus hou hem goed aan het been.

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:39

Mijn paardje liep na een kieswortelontsteking ook langere tijd graag met zijn mond open (en soms af en toe hele tong even buitenboord).
Ik rijd hem nu (sinds een paar weken pas) onder het zadel met een zgn. Sprenger Scholingsbit 18 mm en aangespannen met een Sprenger Postbit (beiden een ongebroken trens met tongboog) en het gaat echt al stukken beter.
Voorheen reed ik met een Sprenger dubbelgebroken watertrens van 16 mm. Dat was toen ook een fijn bit voor hem totdat hij die ontsteking kreeg.
Mijn paard heeft een aardig grote tong voor zijn mondje en vindt blijkbaar die tongvrijheid prettiger.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:48

Storm76 schreef:
Ik moet Midgie ook tegenspreken, een martingaal zorgt bij juist gebruik absoluut niet voor meer druk op het bit.

Een goeie ruiterhand heeft meer gevoel als een martingaal en is paard rijden niet een gevoels sport??
Hoe ontwikkel je je eigen ruiter gevoel als je er steeds maar hulpteugels aan hangt.
Juist gebruik van een martingaal, is hem niet gebruiken , dus je eigen zelf ontwikkelen, hoe leer je anders voelen dat je paard zich ontspant op jou hulp, ik denk dat een paard met een martingaal toch ergens in zijn lijf spieren vast blijft zetten, ook al ziet het er ontspannen uit.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:59

Bij een paard wat zijn hoofd niet omhoog doet, werkt een martingaal niet in. En het probleem van de TS is dat het paard zijn mond open doet, dus een martingaal heeft daar niks mee te maken, die houdt de teugels alleen laag als het paard met het hoofd omhoog gaat of veel schud met het hoofd.

ILOVEVIVIAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:37

ik ken een paard, dat z'n tong altijd over het bit gooit, en dus regelmatig zn tong eruit heeft hangen, aan de zijkant.
geen gezicht, maar zn eigenaresse kan er niks aan doen.
met wedstrijden heeft ze dr altijd problemen mee.
het is echt geen teken van spanning, of pijn, want hij doet het ook voor je de teugels vast heb. ze heeft allerlei verschillende bitten geprobeerd, maar hij blijft zn tong eruit hangen..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:45

ILOVEVIVIAN schreef:
ik ken een paard, dat z'n tong altijd over het bit gooit, en dus regelmatig zn tong eruit heeft hangen, aan de zijkant.
geen gezicht, maar zn eigenaresse kan er niks aan doen.
met wedstrijden heeft ze dr altijd problemen mee.
het is echt geen teken van spanning, of pijn, want hij doet het ook voor je de teugels vast heb. ze heeft allerlei verschillende bitten geprobeerd, maar hij blijft zn tong eruit hangen..

Dat is dus een aangeleerd gedrag, je kan bedenken dat dit paard al zoveel pijn in zijn mond gehad heeft en zijn tong spier zo erg heeft belast gehad dat hij dit gedrag als normaal is gaan zien, erg jammer dat dit soort dingen zo ver komen terwijl het juist helemaal niet nodig is en eigenlijk niet zou mogen gebeuren.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 22:24

heb vandaag les gehad en instructeur zei dat ze nog niet soepel genoeg is en daardoor zou ze haar mond open houden,
ik moet haar op kleine voltes zetten op tempo houden en oprichting vwnw ging heel goed vandaag alleen oprichting wat minder ze wil nu constant achter de teugel kruipen,
maar het licht dus aan de soepelheid,