hoe de draf verruimen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

suliev

Re: hoe de draf verruimen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 09:23

NB
Dus niet begrenzen op de teugel, maar met je houding en zit.
Anders wordt hij tegen de hand en komt hij nooit ontspannen over de hals

suliev

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 09:26

NB
Dus niet op de teugel begrenzen in het tempo. Handen er zo goed als af.
Je moet hem naar de hand toe rijden met je zit en daar het tempo bepalen.
Alleen zo kun je hem ontspannen over de rug door de hals rijden. Voorwaarts/nederwaarts en aan de teugel zonder dwang.

Inez_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 09:30

x_Quinta_x schreef:
ik heb het altijd zo geleerd:
Eerst ga ik lichtrijden en neem ik hem eerst wat terug, verzamel ik hem. Ik wil dat hij van voor stijgt, want hij moet stuwen vanuit de achterhand en dat gaat dus moeilijk zijn voor je paard als zijn achterhand er niet bij is.
Vervolgens kijk ik welk voorbeen naar voor komt. Komt links voor dan geef ik been met rechts, want op dat moment komt zijn rechterachterbeen naar voor en wil ik dat hij dit verder weg zet, dus geef ik been. Daarna komt het rechtervoorbeen naar voor en laat ik mijn linkerbeen voelen.
Mijn handen geef ik een centimetertje toe. Hij krijgt wel de ruimte, maar hij mag niet uit elkaar vallen.
Ik zie veel ruiters met beide benen drijven, dit snap ik echter niet goed. Je ziet bv. Anky in de uitgestrekte draf toch ook niet met beide benen prikken, maar (vind ik toch) duidelijk links-rechts-links-recht.
En de eerste keren zal het paard wel iets versnellen. Dat komt omdat hij misschien nog niet de kracht en de handigheid heeft om het zo te doen.
succes ermee.

Ook ik heb problemen met verruimen in draf. Bedankt voor deze duidelijke uitleg. Ik zat inderdaad been te geven met beide benen tegelijk, ik ga het eens op jouw manier proberen.
Momenteel als ik de draf wil verzamelen heeft hij nog de neiging om stil te vallen omdat hij dit nog niet aankan. Eerst daar dus op oefenen vooraleer ik kan verruimen?

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 10:20

Hoi Inez,
Wel moet je nog niet verwachten dat je paard de (nieuwe) hulpen al direct gaat snappen. Mijn (jong) paard ging ook eerst alleen maar harder lopen omdat hij het nog niet goed snapte. Maar naar verloop van tijd kreeg hij de klik en snapte hij het wel.
Eerst dacht ik ''hemel een mooie middendraf zit echt niet in dit paard'' Maar nee hoor!! Mijn paard kan draven! Amai :)

Wat ik met dat verzamelen wil zeggen: dat zijn maar een paar pasjes die je verzamelt voor je de middendraf gaat rijden. Gewoon een paar pasjes terug zodat je voelt dat hij van achter zakt. Beter is om hiervan een paar pasjes van te doen en dan weer door te rijden, want dat verzamelen is wel een zware oefening als het paard nog niet zo veel kracht heeft.
Hij mag wel niet in stap gaan. Dan heb je ofwel teveel gevraagd ofwel niet genoeg met je been eraan gezeten.

Om een goede middendraf te rijden moet ik er bij mijn paard voor zorgen dat hij niet te slofferig gaat verzamelen. Ik moet bij mijn paard toch wel voelen dat hij 'eraan trekt'. Dat em vooruit wil, maar dat hij nu toch even verzamelt. Snap je wat ik bedoel. Hij moet zaken van achter, maar (bij mijn paard toch) moet ik toch ook een bepaalde druk opbouwen, anders laat hij niet te goei zien wat hij echt kan.

yvonne101

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 10:22

hoi,

even een stipje. Wil dit graag blijven volgen.

AndiraStud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 11:58

zeer interessant, dus ook stip

Inez_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 12:00

x_Quinta_x schreef:
Hoi Inez,
Wel moet je nog niet verwachten dat je paard de (nieuwe) hulpen al direct gaat snappen. Mijn (jong) paard ging ook eerst alleen maar harder lopen omdat hij het nog niet goed snapte. Maar naar verloop van tijd kreeg hij de klik en snapte hij het wel.
Eerst dacht ik ''hemel een mooie middendraf zit echt niet in dit paard'' Maar nee hoor!! Mijn paard kan draven! Amai :)

Wat ik met dat verzamelen wil zeggen: dat zijn maar een paar pasjes die je verzamelt voor je de middendraf gaat rijden. Gewoon een paar pasjes terug zodat je voelt dat hij van achter zakt. Beter is om hiervan een paar pasjes van te doen en dan weer door te rijden, want dat verzamelen is wel een zware oefening als het paard nog niet zo veel kracht heeft.
Hij mag wel niet in stap gaan. Dan heb je ofwel teveel gevraagd ofwel niet genoeg met je been eraan gezeten.

Om een goede middendraf te rijden moet ik er bij mijn paard voor zorgen dat hij niet te slofferig gaat verzamelen. Ik moet bij mijn paard toch wel voelen dat hij 'eraan trekt'. Dat em vooruit wil, maar dat hij nu toch even verzamelt. Snap je wat ik bedoel. Hij moet zaken van achter, maar (bij mijn paard toch) moet ik toch ook een bepaalde druk opbouwen, anders laat hij niet te goei zien wat hij echt kan.

Hey,

ik verwacht zeker niet dat Easyboy alles meteen snapt/doet wat ik vraag. Ik heb heel veel geduld en er mag wel eens iets moeilijker gaan als de rest. Bedankt voor je manier van uitleggen, het is heel duidelijk!
Momenteel sloft hij nog als ik probeer te verzamelen in draf. Daarom ben ik nu heel hard aan het oefenen op overgangen, schijnovergangen en tempowisselingen.
Hij valt ook soms stil als ik van middengalop naar arbeidsgalop gaat, omdat hij dan inderdaad zijn achterhand moet laten zakken.
Ik probeer eerst dat nog op punt te stellen, om dan verder te gaan met de middendraf.
Grappig dat je zegt dat je dacht dat het er bij jouw paard niet in zat, want ik denk nu hetzelfde, die van mij gaat nooit zo mooi kunnen draven!
Geeft mij goede moed om er aan te werken!
Dank u,
Inez

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 13:00

Heey Inez,

Ja met schijnovergangen ben ik nu ook heel veel bezig. Bij mijn paard helpt het wel om hem achter snel te houden als ik hem een paar kleine, snelle tikjes met de zweep geef. Ik rij altijd met een heeeele lange dressuurzweep die in training even als dirigeerstok voor de achterhand moet dienen :)

Misschien heb ik nog een tipje bij je galopprobleem (weet niet of het zal lukken)
Probeer tijdens het galopperen je buitenbeen echt achter te houden en je binnenbeen op de slingel. Die houding is galop. Dus als jij zo blijft zitten in galop moet je paard straks weten 'o nu moet ik galoperen.' Hoe klein ook. De hulpen draf en galop worden dan veel duidelijker voor je paard: buitenbeen achter en binnenbeen op de singel, dan moet ie galoperen. Druk je beide hakken goed omlaag, en komen je benen langs elkaar: dat is draf.
Zorg er ook goed voor, inez, bij het terugkomen van middengalop naar gewoon galop dat je toch een drijvend binnenbeen hebt. Dit, samen met jou galophouding moet je paard weten dat em moet blijven galoperen.
Succes :)

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 13:06

Quote: Grappig dat je zegt dat je dacht dat het er bij jouw paard niet in zat, want ik denk nu hetzelfde, die van mij gaat nooit zo mooi kunnen draven!

Ja ik had echt dat gedacht. "Man man die middendraf dat wordt zeker een 5 altijd." maar nu rij ik voor een 8 of 9.
Ik zag em eens op de wei showen met een mooie uitgestrekte draf, staart half omhhog, dat ik dacht, a gijse poestzak :+
dusss het paard genoeg de tijd geven om dit te laten snappen en dan lukt het wel :)

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 13:07

Een goede verruimde draf rijden kan pas als je paard er ook echt klaar voor is. Hij moet inderdaad van achteren actief zijn. Ook moet je hem bij je houden, dat hij niet weg crosst.
Toch heb ik het altijd simpel gevonden om er een verruiming uit te rijden. Dat doe ik heel simpel:
Ik zorg dat mn paard fijn in de aanleuning is en actief van achteren ( de basis is dus het belangrijkste! )
Op de lange zijde geef ik been, zodat hij wil gaan versnellen.
Op het moment dat je voelt dat je paard wil vertrekken, dus versnellen( precies dat moment is cruciaal!) open jij licht je hand.
Zo geef je je paard ook de ruimte om grotere passen te maken. Met je zit en been zorg je ervoor dat je paard fijn van achteren naar voren blijft lopen, maar niet onder je vandaan loopt.
Deze manier heeft altijd het beste gewerkt voor mij.
Als ik merk dat ik hier niet de juiste reactie krijg, dus geen verruiming, wegrennen, rug wegdrukken enz. dan weet ik dat er iets in de basis nog niet goed is. Ofwel, hij verzameld nog niet genoeg, ofwel, hij is nog niet sterk genoeg. Het kan heel veel redenen hebben dat een paard nog niet klaar is om te verruimen.
Als de basis goed voor elkaar is, dan zou verruimen echt zo simpel moeten zijn als ik zojuist heb uitgelegd.
Dat is tenminste wel mijn ervaring!

Inez_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 14:13

x_Quinta_x schreef:
Heey Inez,

Ja met schijnovergangen ben ik nu ook heel veel bezig. Bij mijn paard helpt het wel om hem achter snel te houden als ik hem een paar kleine, snelle tikjes met de zweep geef. Ik rij altijd met een heeeele lange dressuurzweep die in training even als dirigeerstok voor de achterhand moet dienen :)

Misschien heb ik nog een tipje bij je galopprobleem (weet niet of het zal lukken)
Probeer tijdens het galopperen je buitenbeen echt achter te houden en je binnenbeen op de slingel. Die houding is galop. Dus als jij zo blijft zitten in galop moet je paard straks weten 'o nu moet ik galoperen.' Hoe klein ook. De hulpen draf en galop worden dan veel duidelijker voor je paard: buitenbeen achter en binnenbeen op de singel, dan moet ie galoperen. Druk je beide hakken goed omlaag, en komen je benen langs elkaar: dat is draf.
Zorg er ook goed voor, inez, bij het terugkomen van middengalop naar gewoon galop dat je toch een drijvend binnenbeen hebt. Dit, samen met jou galophouding moet je paard weten dat em moet blijven galoperen.
Succes :)

Hey Quinta,

Hij snapt duidelijk de beenhulpen voor galop en draf, want stap-galop doet hij heel goed.
Ik let er heel hard op hoe ik mijn benen leg, ondertussen kan hij ook galopwissels.
We hebben enkel een probleem als we van middengalop naar arbeidsgalop gaan en van arbeidsdraf naar verzamelde draf, als ik even terug schakel valt hij stil. Ik denk dat dit te wijten is aan niet genoeg kracht in de achterhand. Hij viel een paar maanden geleden heel hard op zijn voorhand dus met deze geschiedenis in mijn achterhoofd weet ik dat ik geduld moet hebben. Hem de kans geven om hem te laten ontwikkelen!
Wel heel hard bedankt voor al je tips en uitleg!
Leuk op deze manier op bokt communiceren!!

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 14:14

Graag gedaan en veel succes :)

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 13:55

Ik heb hetzelfde probleem maar als ik dit allemaal doe versnelt mijn haflinger van 5 jaar alleen maar
Iemand nog een tip?

Rixt