Ze wil niet meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:52

Is je paard niet spierbevangen?
Zoals ik het lees ben je toch behoorlijk fanatiek bezig met haar en het verklaard meteen waar om ze zo doet.

aliceexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 14:53

_Veronique_ schreef:
Ik wil dit topic even blijven volgen. Mijn 5 jarige heeft hier ook last van. Ze is helemaal in orde en aan de longe doet ze het super..totdat ik er op ga zitten. Zodra ze weet dat ze er niet onderuit komt, loopt ze wel fatsoenlijk door. Nu probeer ik om er met zweep op te gaan zitten om haar toch op dr donder te kunnen geven maar dit werkt nog niet perfect.

Dit is dus bijna hetzelfde probleem. hoelang is ze als bereden dan?

aliceexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 14:55

Jibbel schreef:
Is je paard niet spierbevangen?
Zoals ik het lees ben je toch behoorlijk fanatiek bezig met haar en het verklaard meteen waar om ze zo doet.

als ik haar rijd doe ik het niet te lang, een kwartiertje/halfuur ongeveer. en ook niet elke dag hoor. en in de wei doet ze wel gewoon lekker rennen en gek met de andere paarden in de wei...

aliceexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 14:57

elfje72 schreef:
Misschien kun je iemand er met de longeerzweep bij houden totdat ze weer uit zich zelf loopt. Als ze straks wel weer wat voorwaartser is hoeft er niet achteraan gelopen te worden met met de zweep maar kan die gene in het midden blijven staan voor het geval het nodig is. Kan het ook zijn dat ze hengstig is? Sommige merries reageren dan ook anders.

hengstigheid heb is nog niet opgevallen. maar kan idd wel. Dat hebben we vandaag ook gedaan met de longeerzweep iemand in het midden, dan loopt ze namelijk wel gewoon fijn. en staat ze ook niet stil..

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:57

aliceexx schreef:
_Veronique_ schreef:
Ik wil dit topic even blijven volgen. Mijn 5 jarige heeft hier ook last van. Ze is helemaal in orde en aan de longe doet ze het super..totdat ik er op ga zitten. Zodra ze weet dat ze er niet onderuit komt, loopt ze wel fatsoenlijk door. Nu probeer ik om er met zweep op te gaan zitten om haar toch op dr donder te kunnen geven maar dit werkt nog niet perfect.

Dit is dus bijna hetzelfde probleem. hoelang is ze als bereden dan?

Wel op haar 3e zadelmak gemaakt maar nu sinds haar 5e pas echt bezig met doorrijden.

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:03

Hengstigheid kan inderdaad een hele grote rol spelen. Ik heb die van mij maar een paar keer bereden toen ze hengstig was, en toen heb ik haar volledig in haar waarde gelaten en was ik blij als ze braaf een rondje loopt (nu is ze drachtig). Iemand in het midden met een zweep ben ik zelf nooit zo'n fan van, omdat ze daar aan kan gaan wennen, waardoor je als die persoon weg is je weer terug bij af bent. Reageert ze goed op je stem? Daar kan je ook een heleboel mee bereiken.

aliceexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 15:10

JosineS schreef:
Hengstigheid kan inderdaad een hele grote rol spelen. Ik heb die van mij maar een paar keer bereden toen ze hengstig was, en toen heb ik haar volledig in haar waarde gelaten en was ik blij als ze braaf een rondje loopt (nu is ze drachtig). Iemand in het midden met een zweep ben ik zelf nooit zo'n fan van, omdat ze daar aan kan gaan wennen, waardoor je als die persoon weg is je weer terug bij af bent. Reageert ze goed op je stem? Daar kan je ook een heleboel mee bereiken.

Ja idd, die hengstig heid heb ik niet goed opgelet. ze heeft het ook niet duidelijk laten zien. en idd, iemand in het midden ben ik ook niet zown fan van, maar als dat de enige manier is om haar te laten lopen doen we dat maar even. Ze reageert met longeren heel goed op stem, maar ik heb echt hele boze harde stem gebruikt, maar daar reageerde ze niet op. terwijl mijn andere paardje daar echt van schrikt en meteen weer lief luisterd..

drupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:13

klinkt bij mij als het niet helemaal snappen ,dus ik zou even een stapje terug doen en idd je alleen bezig houden met lekker naar voren rijden.En alle paarden zijn nou eenmaal anders. 3jarige zijn stuk voor stuk anders en 5 jarige ook.
Maar ik heb ook eens zon beestje gehad die begon dat ook ineens te doen .wij eerst goed voorwaarts gaan rijden ,maar het duurde mij net te lang.toch laten onderzoeken en hij bleek een soort zenuw beklemming te hebben.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:14

aliceexx schreef:
Het paard is al 5 en kan dus meer hebben dan een jonger beestje. haar balans is goed, en we weten ook echt wel waar we mee bezig zijn. We hebben al meerdere paarden zadelmak gemaakt. we doen dit met professionele hulp. en we doen niet veel meer als rondjes lopen. wel geowon met contact aan de mond, ze moeten immers weten wat dit is. Als ze dan gaat buigen en nageven sta ik dit toe. Ze was trouwens ook goed voorwaarts na een week. ze reageerde al veel beter op de hulpen.

Ik denk toch dat je een paar oogkleppen op hebt. Heb ook meerdere paarden zadelmak gemaakt, mijn huidige paard was 6 dat ze zadelmak werd gemaakt en daar heb ik ook rustig aan mee gedaan. Ze mag dan "al" 5 zijn, ze snapt net zoveel als een 3 jarige. Alle opmerkingen in die richting worden afgedaan als onzin. Zeg dan gewoon wat je wel horen wilt.

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:17

aliceexx schreef:
Ja idd, die hengstig heid heb ik niet goed opgelet. ze heeft het ook niet duidelijk laten zien.

Doordat ze al op jonge leeftijd gedekt is heb je best kans dat ze haar natuurlijke hengstigheid nog nooit echt heeft meegemaakt en daardoor kan dat nu voor haar juist heel erg vervelend aanvoelen. Ook kan het zich daardoor moeilijk uiten en kan je het dus niet goed zien, maar het gevoel bij haar is daarom niet minder. Maar dan zou het met een week beter moeten gaan.... Even rustig aan doen,w at longeren en over een paar dagen verder kijken?

Faraon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:21

Ik denk ook dat alles, ondanks dat ze 'al' 5 is, toch te snel gaat voor je merrie.
Mij is altijd verteld dat een jong paard minstens 2 weken de tijd nodig heeft om iets te verwerken. Als je dan 4 weken geleden begonnen ben met longeren en er nu al op 'rijdt' gaat dat in mijn ogen toch wel erg snel.
Ik denk ook dat je paard gewoon heeeeeeeel duidelijk je iets probeert duidelijk te maken.

aliceexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 15:28

x_kellebell schreef:
Ik denk ook dat alles, ondanks dat ze 'al' 5 is, toch te snel gaat voor je merrie.
Mij is altijd verteld dat een jong paard minstens 2 weken de tijd nodig heeft om iets te verwerken. Als je dan 4 weken geleden begonnen ben met longeren en er nu al op 'rijdt' gaat dat in mijn ogen toch wel erg snel.
Ik denk ook dat je paard gewoon heeeeeeeel duidelijk je iets probeert duidelijk te maken.

Het paard was er klaar voor om er op te gaan zitten, we hebben gewoon gedaan hoe we dit altijd doen, op de manier van gert van het hof. We rijden haar vooral voorwaarts en verder doen we niets anders dan rondjes lopen, ze gaat uitzichzelf buigen dus dat sta ik toe, meer vraag ik niet vanhaar. ik weet niet precies meer wanneer we hem kregen, maar ik denk dat we ongeveer 4 of 5 weken bezig.

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:32

Dit ken ik. Heb het zelfde gehad met mijn toenmalige verzorghaf. Ook bij hem ging alles heel makkelijk, wou graag leren, niks geen problemen gehad.
En toen begon hij ook te staken, bokken, steigeren, achteruit lopen, stilstaan. Hij werd zelfs gevaarlijk. Professionele hulp er bij gehaald, maar ook dat heeft niet geholpen.
We hebben nog steeds geen idee wat er mis is gegaan, we hebben rustig aangedaan met hem en dit kwam vanuit het niets. Hij is toen verkocht en ik ben hem uit het oog verloren.

Niet om je te ontmoedigen hoor! Maar ik dacht ik laat mijn verhaal even hier achter.
Ik hoop dat er bij jou merrie toch een oorzaak te vinden is!

(edit: ik denk dat er in jou geval zeker wel een oorzaak te vinden is. Vooral ook omdat ze wel weer normaal deed toen jullie met de zweep er achter aan gingen. Zou het dan toch niet een kwestie van uitproberen van haar kant zijn?)

DanielleB

Re: Ze wil niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:34

Geef haar gewoon lekker een paar dagen rust.. Ga daarna een paar keer longeren en stap er dan maar weer eens op.
Geestelijk is dit voor haar helemaal omschakelen en daarvoor moet ze wel de rust en tijd hebben, ook al is ze lichamelijk er wel aan toe.

aliceexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 15:37

ik ben ook van plan om haar rust te geven, en even weer een paar keer lekker longeren, maar ik wilde gewoon even mijn verhaaltje vertellen en weten of sommige bokkers hier ook een keer te maken mee hebben gehad. en wat zij hebben gedaan met dit probleem.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:44

Heel verstandig, ik hoop wel dat ze braaf was de laatste keer en dat ze dus met een voor jou positief resultaat een paar daagjes vrij krijgt.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:06

Ik heb helaas niet de tijd om al het commentaar te lezen. }:0

Maar kan uit jouw verhaal alleen halen dat ik je te snel vindt gaan.
Je pony begrijpt je nog niet helemaal en een tik zal het haar ook niet op een goede
manier leren. Probeer de rust er meer in te houden. Longeren en 1keer in de week of zelfs twee weken er op met
goede begeleiding. Blokkeerd ze weer zet je haar aan de longeerlijn (jij er nog even af).
Loopt ze lekker voorwaarts en reageert ze goed op stem en dergelijke stap jij weer op (eerst aan longe)
Gaat dit goed dan klik je haar los en rij je eerst zoals ze normaal aan de longeerlijn ook zou doen.
Gaat dit ook goed neem je meer hoefslag. Voelt de pony zich vertrouwder met iemand die mee loopt laats
je bijvoorbeeld de persoon in het midden de hoefslag meelopen op een afstandje en dit rustig afbouwen. :D

Een paar dagen (week) rust zou haar ook wel goed doen denk ik. Ik wens je nog veel succes en later veel rijplezier :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:28

aliceexx schreef:
Ze heeft geen gebreken, en het zadel wat we gebruiken past gewoon goed. Ze is echt dwars ofzo. Ze vind het niet leuk als ik drijf, en dat trapt ze naar mijn been. en ze bokt als ik haar een tik geef op de zweep... Dit deed ze daarvoor niet.

Jij kan helemaal niet weten of ze een verschoven wervel of weggedrukt zenuwtje heeft!

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:36

mij klinkt ht vanaf hier niet als een paard wat dit doet uit dwarsigheid. Aan de longe is ze wel meewerkend en gewillig of dat ook niet?

En als er iemand in het midden met een zweep staat is de keuze lopen of stilstaan ook wel enigszins beperkt lijk me. Ik zou niet kunnen zeggen wat er mis is, maar het lijkt me dat je paard iets aangeeft (trappen naar een drijvend been en niet uit zichzelf voorwaarts zijn). Kijk inderdaad naar werveltjes die scheef zitten (rugschijven zijn pas heel laat volgroeid!), een been dat niet helemaal lekker werkt. Alles.
Maar mijn advies zou zijn om er op zijn minst naar te luisteren, daar krijg je meer respect mee dan haar signalen in de wind gooien.
Als ze het eerst niet deed is er blijkbaar iets ander nu dan eerst.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:25

Ik heb precies hetzelfde probleem. :j Heel vervelend! Alles bij mijn merrie is gecontroleerd, maar nee, er was niets mis met haar. Uiteindelijk zijn wij er van overtuigd dat het gewoon pubergedrag is. Mijn paardje is 4, in de puberleeftijd dus. Die van jou ook. Het ene moment loopt ze heerlijk, totdat mevrouw iets niet bevalt, en staat ze stil. En wat ik ook probeer, ik krijg haar niet vooruit. Alles al geprobeerd, opgegeven moment begonnen we gewoon met dingen te klapperen (Want ook op de zweep reageerde ze niet echt), maar wat nou het probleem is, is dat ze voor bijna niets écht bang is. Dus we zijn nog niet veel verder. Maar steeds als ik voldoende heb gereden en het gaat goed, beloon ik haar goed en stoppen we. Dan mag ze nog even lekker loslopen als beloning. Maar nee, dit werkt ook niet echt.

Nu gaan we weer helemaal bij het begin beginnen: Longeren totdat ze goed oplet en lekker goed losloopt. Als ze goed oplet en het meest frisse is eraf, dan ga ik erop. Óók aan de longe. Dit gaan we dan weer afbouwen.

Het is een heerlijk paardje met heerlijke gangen enzo, maar, ze zit gewoon in de puberteit. Ik heb het ook lang niet elke dag hoor. Soms is ze een minuutje lastig, andere keer is ze de hele les braaf, en weer een ander moment valt er het hele uur geen land mee te bezeilen. Maar, ik houd voet bij stuk, en het gaat zekerweten goedkomen. :)

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:38

neelke123 schreef:
naar achteren gaan ztten als hij bbboooooookkkkkkkt en strafen!!!!!!

uuh, juist. :')

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:41

neelke123 schreef:
naar achteren gaan ztten als hij bbboooooookkkkkkkt en strafen!!!!!!

Wat een geweldige toevoeging aan het topic zeg.

Edit: ik zie al dat je meerdere nutteloze berichten post. Hou hier aub mee op als je niks nuttigs toe te voegen hebt.

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:17

TS: als ik jou verhaal zo lees, zet m twee weekje lekker in de wei. Kan ze even rustig nadenken over wat ze gellerd heeft. Gewoon even niet longeren, niet rijden, even helemaal niets.

Ik maak op het moment een hele bult 8 jarigen zadelmak voor iemand en die hebben allemaal ontzettend veel baat bij twee weken niets doen na een week of 5 werk. Na die twee weken weiland zijn ze weer helemaal bij en vaak heel fijn en meewerkend.

En een 3 of een 5 jarigen maakt niet uit... Ze moeten allebei spieren opbouwen, sterker maken en ook voor een 5 jarige is het zadelmak maken een grote indruk die vaak veel impact heeft. Dus 3 of 5 maakt weinig uit. Alleen heeft een 5 jarige wat meer balans en kan dingen soms wat sneller verwerken.

Maar qua zadelmakmaken etc is een 3 jarige maar weinig anders als een 5 jarige...

Succes met je beestje!

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 07:27

Een paar dagen verder.. Hoe gaat het nu?

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 08:34

Ben ik ook wel nieuwschierig naar...