Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
_Veronique_ schreef:Ik wil dit topic even blijven volgen. Mijn 5 jarige heeft hier ook last van. Ze is helemaal in orde en aan de longe doet ze het super..totdat ik er op ga zitten. Zodra ze weet dat ze er niet onderuit komt, loopt ze wel fatsoenlijk door. Nu probeer ik om er met zweep op te gaan zitten om haar toch op dr donder te kunnen geven maar dit werkt nog niet perfect.
Jibbel schreef:Is je paard niet spierbevangen?
Zoals ik het lees ben je toch behoorlijk fanatiek bezig met haar en het verklaard meteen waar om ze zo doet.
elfje72 schreef:Misschien kun je iemand er met de longeerzweep bij houden totdat ze weer uit zich zelf loopt. Als ze straks wel weer wat voorwaartser is hoeft er niet achteraan gelopen te worden met met de zweep maar kan die gene in het midden blijven staan voor het geval het nodig is. Kan het ook zijn dat ze hengstig is? Sommige merries reageren dan ook anders.
aliceexx schreef:_Veronique_ schreef:Ik wil dit topic even blijven volgen. Mijn 5 jarige heeft hier ook last van. Ze is helemaal in orde en aan de longe doet ze het super..totdat ik er op ga zitten. Zodra ze weet dat ze er niet onderuit komt, loopt ze wel fatsoenlijk door. Nu probeer ik om er met zweep op te gaan zitten om haar toch op dr donder te kunnen geven maar dit werkt nog niet perfect.
Dit is dus bijna hetzelfde probleem. hoelang is ze als bereden dan?
JosineS schreef:Hengstigheid kan inderdaad een hele grote rol spelen. Ik heb die van mij maar een paar keer bereden toen ze hengstig was, en toen heb ik haar volledig in haar waarde gelaten en was ik blij als ze braaf een rondje loopt (nu is ze drachtig). Iemand in het midden met een zweep ben ik zelf nooit zo'n fan van, omdat ze daar aan kan gaan wennen, waardoor je als die persoon weg is je weer terug bij af bent. Reageert ze goed op je stem? Daar kan je ook een heleboel mee bereiken.
aliceexx schreef:Het paard is al 5 en kan dus meer hebben dan een jonger beestje. haar balans is goed, en we weten ook echt wel waar we mee bezig zijn. We hebben al meerdere paarden zadelmak gemaakt. we doen dit met professionele hulp. en we doen niet veel meer als rondjes lopen. wel geowon met contact aan de mond, ze moeten immers weten wat dit is. Als ze dan gaat buigen en nageven sta ik dit toe. Ze was trouwens ook goed voorwaarts na een week. ze reageerde al veel beter op de hulpen.
aliceexx schreef:Ja idd, die hengstig heid heb ik niet goed opgelet. ze heeft het ook niet duidelijk laten zien.
x_kellebell schreef:Ik denk ook dat alles, ondanks dat ze 'al' 5 is, toch te snel gaat voor je merrie.
Mij is altijd verteld dat een jong paard minstens 2 weken de tijd nodig heeft om iets te verwerken. Als je dan 4 weken geleden begonnen ben met longeren en er nu al op 'rijdt' gaat dat in mijn ogen toch wel erg snel.
Ik denk ook dat je paard gewoon heeeeeeeel duidelijk je iets probeert duidelijk te maken.

aliceexx schreef:Ze heeft geen gebreken, en het zadel wat we gebruiken past gewoon goed. Ze is echt dwars ofzo. Ze vind het niet leuk als ik drijf, en dat trapt ze naar mijn been. en ze bokt als ik haar een tik geef op de zweep... Dit deed ze daarvoor niet.
Heel vervelend! Alles bij mijn merrie is gecontroleerd, maar nee, er was niets mis met haar. Uiteindelijk zijn wij er van overtuigd dat het gewoon pubergedrag is. Mijn paardje is 4, in de puberleeftijd dus. Die van jou ook. Het ene moment loopt ze heerlijk, totdat mevrouw iets niet bevalt, en staat ze stil. En wat ik ook probeer, ik krijg haar niet vooruit. Alles al geprobeerd, opgegeven moment begonnen we gewoon met dingen te klapperen (Want ook op de zweep reageerde ze niet echt), maar wat nou het probleem is, is dat ze voor bijna niets écht bang is. Dus we zijn nog niet veel verder. Maar steeds als ik voldoende heb gereden en het gaat goed, beloon ik haar goed en stoppen we. Dan mag ze nog even lekker loslopen als beloning. Maar nee, dit werkt ook niet echt.