Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

knollentuin schreef:Ervanuit gaan dat een paard pijn heeft is wel heel makkelijk ,en dan alleen adviseren om een opstapkruk te gebruiken ook.
Denk je dat t dier pijn heeft laat dan s iemand naar de rug kijken zou het advies zijn. en een krukje gebruiken met een jong onervaren dier dat niet stil staat brengt extra aandacht lijkt mij...
criollolover schreef:ts, ik heb hetzelfde probleem dat er niet altijd iemand is om mijn paard vast te houden. als ik in de buitenbak op stap blijft ze stilstaan, ( dan ziet ze de paarden in de wei) maar in de binnenbak is het echt een probleem. maar ze is 3 jr en ze moet het gewoon leren. om het direct maar op pijn af te schuiven en met een krukje te beginnen ben ik geen voorstander van.
als ik in de binnen bak ga rijden weet ik van te voren dat het wel 10 minuten duurt voordat ze echt stilstaat met opstijgen. maar als ik 1x toegeef dat ze mag gaan lopen met opstijgen dan ben je echt de pineut hoor. ik zie bij ons veel mensen waarvan de paarden niet stilstaan met opstijgen, zeggen ze ja ik heb er nooit veel aandacht aan besteed vroeger.
blijf geduldig en ga net zo lang door totdat ze stilstaat. anders blijf je een paard houden die iedere x weer gaat lopen.
ik hou net zo lang vol met corrigerende tikjes en stemhulp totdat ze stil blijft staan. en de aanhouder wint! maar je moet wel veel geduld hebben. ik sta na 10 min ook op een kookpunt, maar ik blijf rustig...succes en denk er aan de aanhouder wint!
tot nu toe met opstijgen heeft ze nog geen 1x gewonnen. en dat wil ik graag zo houden ( bloed zweet en tranen, haha....
. Ik rij nu al zólang en had er nooit bij stil gestaan dat dat zo lastig is voor het paard. Maar een Engelse volbloed is ook supergevoelig voor pijn, dat zal wel een rol gespeeld hebben.