jong paard wil niet blijven staan bij opstijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: jong paard wil niet blijven staan bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:35

Tijd geven... Paard is nog jong, heeft nog niet de juiste bespiering en moet veel moeite doen om in evenwicht te blijven. Als jij dan op stapt hang je aan een kant waardoor je hem uit evenwicht haalt. En wat doe jij als iemand je omverduwt? Je gaat lopen of geeft tegendruk.

Je kan proberen met een stoel op te stappen zodat je niet te lang aan één kant hangt, of inderdaad iemand vast laten houden.

Jenny_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:42

Je zou een opstapje kunnen gebruiken, evt met iemand die hem even beethoudt. En uitgebreid belonen als het goedgaat!

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 20:41

't probleem is dat ik meestal niemand heb om hem vast te houden. Is een eigenlijk geen oplossing ook niet, stel je voor is er niemand dan maar niet rijden want je geraakt niet op je paard...
Ik heb er vandaag mee gereden en het ging redelijk vlug. Het is wel waar natuurlijk dat het voor een jong paard niet aangenaam is om iemand aan je rug te laten trekken om op te stappen. Als hij een klein beetje meewerkt gaat het heel wat vlotter, 't is alleen moeilijk om hem dat uit te leggen. 8-) :o

Kell_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:43

In de hoek zetten of inderdaad iemand hem even (als dat mogelijk is) vast laat houden en dan net zo lang wachten totdat hij stil staat en ook als je er dan op zit, laten wachten totdat ie stil blijft staan en dan belonen en rustig laten stappen.

ringo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 15:51

mijn verzorch paard loopt ook altijd weg als ik wil opstapen wad ik dan altijd doe ik stap op ook al loopt hij verder en dan stap ik weer af tot hij snapt dat hij moet stil staan bij hem heeft het erg goed geholpen maaja elk paard is anders

arlette5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:06

Klinkt heel bekend. Beloon je paard bij het opstappen, praat tegen hem en inderdaad, gebruik een krukje. Bij mij hielp dat krukje pas na een paar keer omdat ze toen pas doorhad dat het krukje de reden was dat ze geen last van haar rug kreeg, dus het kan zijn dat het niet in één keer werkt.
Toch: Succes!:)

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 14:34

Ik heb al enkele keren gereden met m'n jonge paard (3 jaar en net zadelmak) de eerste keren stapte ik op met een krukje en dat was nooit een probleem, hij bleef mooi stilstaan tot ik goed zat en tot wanneer hij commando kreeg om voorwaarts te gaan. Zaterdag wil ik opstappen maar ik had geen krukje voorhanden en probeerde zo op te stappen maar hij reageerde op een heel andere manier (staart begon te zwiepen en oortjes gingen in de nek) omdat ik even wat harder aan het zadel moest trekken om erop te geraken en ik ben opzich wel lenig genoeg dus daar ligt het niet aan :-)

Nog even volhouden met krukje en hem ergens zetten waar hij niet echt kan weglopen en binnen een week of 2 kan je zonder problemen opstappen :-)

jamesreits

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:54

ja kan wel iemand laten helpen, maar probeer het toch wel het meeste zelf te doen want je zal toch op een gegeven moment zelf moeten opstappen zonder problemen
mijn paard had eerst ook dit probleem en toen ging die er nog bij steigeren en als ik geluk had ging hij er in galop vandoor als ik er half op zat (of achter het zadel belandt, heel fijn) na een tijdje raakte mijn geduld toch op en is het niet meer leuk. dus elke keer wanneer hij een stap zette kreeg hij een tikje (niet slaan) op zijn borst. ik ben ook rustige plekken op gaan zoeken om op te stappen waar hij ook niet werd afgelijdt. dat hielp ook al een stuk en nu kan ik gewoon normaal opstappen. want misschien is de oorzaak wel pijn of balans, maar mijn paard was ook 3 en hengst en ik had meer het idee dat het uitproberen was.
succes ermee

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 20:21

hej ik heb gezien dat je al tich tips gehad hebt

zelf heb ik het ook gehad, zelfs met vasthouden had madam nog stress, ik had gewoon een poetskist waar ik later op ging staan ze mocht van me best lopen maar alleen om de poetskist en toen ze doorhad dat het minder pijn deed liet ze me ook makkelijker opstappen.

nu heb ik een jong dier, wou ook niet stilstaan bij opstappen, eerst wel later steeds minder ook iidd na het longeren niet maar ook gewoon niet, later ging het met rijden ook steeds minder ze hield meer vast, en wat bleek me kussens van me zadel waren te hard voor mijn paard, het deed zo;n pijn dat ze niet wou dat er op haar gereden werd en probeerde er op een lieve manier onderuit te komen.,

dat een paard niet stil wil staan kan dus veel oorzaken hebben
pijn van het zadel, angst voor het rijden, adrenaline, en nog 1000dingen
je kan proberen na het longeren eerst even aan de hand met haar te lopen haar te aaien over haar kont en vervolgens weer te gaan lopen dat het niet per definitie eng is als je naast haar staat
probeer ook vaak je been op te tillen, omstanders zullen lachen want het ziet er komisch uit maar bij mij hielp het redelijk.
mocht je last houden===> ostheopaat, doet wonderen en tja wat is +- 75euro als daarna je paard super los is geen pijn meer heeft zowel met opstappen als met rijden

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 20:23

Rustig aan ! Die van mij is ook 4 en wilde tot een paar weken geleden ook niet stil blijven staan, rustig blijven, volhouden, desnoods je binnenteugel even iets korter maken. Belonen zodra je er op zit. En bij mij was het probleem van de een op de andere dag opgelost......... opeens bleef hij keurig netjes staan, en dat doet hij nu nog :)

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 20:40

Inderdaad heeft het met pijn te maken. Ik heb het vandaag eens verder uitgetest en ben dan op een ton gaan staan (50cm hoog) en toen kon ik veel gemakkelijker opstappen en zonder te moeten trekken aan het zadel. Er was wel iemand om hem vast te houden maar ik ga eventueel proberen met een strobaal. Dat is wat langer en dan kan ik een pasje meelopen en gemakkelijk opstijgen.

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 20:50

Ik hoop van harte dat het snel in je eentje lukt! Waarschijnlijk dat hij met elke keer opstappen beter stil blijft staan. En dat is wel zo veilig :)
Het keukenkrukje van Ikea: "BEKVÄM" is trouwens een populaire opstap :P

Lauraa1_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 23:38

knollentuin schreef:
Ervanuit gaan dat een paard pijn heeft is wel heel makkelijk ,en dan alleen adviseren om een opstapkruk te gebruiken ook.
Denk je dat t dier pijn heeft laat dan s iemand naar de rug kijken zou het advies zijn. en een krukje gebruiken met een jong onervaren dier dat niet stil staat brengt extra aandacht lijkt mij...

Misschien kun je iemand aan de andere kant laten hangen, dan komt er niet zoveel gewicht aan één kant van het paard. Scheelt al een stuk minder pijn.
En zoals eerder gezegd, misschien heeft het longeren er inderdaad mee te maken, misschien een keertje niet longeren?

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 08:34

Volgens mij zag ikhiervoor voorbij komen dat er niet altijd iemand in de buurt was, dus dan moet je er idd ook niet aan gewennen dat iemand m vast houdt.
En als een ton, of baal stro helpt is dat natuurlijk ideaal.

Tuurlijk moet een paard bij je blijven met opstappen maar het is heel normaal dat jonge dieren hun evenwicht zoeken door een pasje op wat te lopen, probeer je er niet teveel van aan te trekken, als jij een krukje oid hebt waardoor je vanaf iets hoger op kunt stappen, maak je dan niet zo druk over ie alsnog een pasje of wat weg loopt.
zet m stil als je erop zit, ga goed zitten en stap weg.
dat "evenwicht zoeken" gaat er vanzelf af.
Zolang hij niet onder je weg rent zodat je er bijna niet op komt of achter t zadel beland is er niks aan de hand.
consequent blijven, klim erop, zorg dat hij nog even stil staat (rek dit niet te lang, is niet leuk en niet interessant) en stap weg.
maar het krukje is idd belangrijk voor jou en het paard.

succes ermee!!

groetjes m

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 08:49

ts, ik heb hetzelfde probleem dat er niet altijd iemand is om mijn paard vast te houden. als ik in de buitenbak op stap blijft ze stilstaan, ( dan ziet ze de paarden in de wei) maar in de binnenbak is het echt een probleem. maar ze is 3 jr en ze moet het gewoon leren. om het direct maar op pijn af te schuiven en met een krukje te beginnen ben ik geen voorstander van.
als ik in de binnen bak ga rijden weet ik van te voren dat het wel 10 minuten duurt voordat ze echt stilstaat met opstijgen. maar als ik 1x toegeef dat ze mag gaan lopen met opstijgen dan ben je echt de pineut hoor. ik zie bij ons veel mensen waarvan de paarden niet stilstaan met opstijgen, zeggen ze ja ik heb er nooit veel aandacht aan besteed vroeger.
blijf geduldig en ga net zo lang door totdat ze stilstaat. anders blijf je een paard houden die iedere x weer gaat lopen.
ik hou net zo lang vol met corrigerende tikjes en stemhulp totdat ze stil blijft staan. en de aanhouder wint! maar je moet wel veel geduld hebben. ik sta na 10 min ook op een kookpunt, maar ik blijf rustig...succes en denk er aan de aanhouder wint!
tot nu toe met opstijgen heeft ze nog geen 1x gewonnen. en dat wil ik graag zo houden ( bloed zweet en tranen, haha....

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 08:57

criollolover schreef:
ts, ik heb hetzelfde probleem dat er niet altijd iemand is om mijn paard vast te houden. als ik in de buitenbak op stap blijft ze stilstaan, ( dan ziet ze de paarden in de wei) maar in de binnenbak is het echt een probleem. maar ze is 3 jr en ze moet het gewoon leren. om het direct maar op pijn af te schuiven en met een krukje te beginnen ben ik geen voorstander van.
als ik in de binnen bak ga rijden weet ik van te voren dat het wel 10 minuten duurt voordat ze echt stilstaat met opstijgen. maar als ik 1x toegeef dat ze mag gaan lopen met opstijgen dan ben je echt de pineut hoor. ik zie bij ons veel mensen waarvan de paarden niet stilstaan met opstijgen, zeggen ze ja ik heb er nooit veel aandacht aan besteed vroeger.
blijf geduldig en ga net zo lang door totdat ze stilstaat. anders blijf je een paard houden die iedere x weer gaat lopen.
ik hou net zo lang vol met corrigerende tikjes en stemhulp totdat ze stil blijft staan. en de aanhouder wint! maar je moet wel veel geduld hebben. ik sta na 10 min ook op een kookpunt, maar ik blijf rustig...succes en denk er aan de aanhouder wint!
tot nu toe met opstijgen heeft ze nog geen 1x gewonnen. en dat wil ik graag zo houden ( bloed zweet en tranen, haha....

Ik heb eigenlijk twee vragen voor je.
Na jou reactie gelezen te hebben en je naam en onderschrift ga ik ervan uit dat je een klein paardje rijdt?
tenminste, bij mijn weten is de criollo niet zo groot toch?
Dan is t ook niet echt nodig om met krukje op te stappen als je al bijna je been er zo overheen kan slaan.
dat krukje is geen gemak zucht maar je ontlast je paard, vooral een groter paard, daar ontkom je niet aan om aan te hangen als je opstapt.

ten tweede vraag ik mij af hoe jij met "corrigerende tikjes" je paard wil vertellen dat hij stil moet staan??
(als dat zou helpen zou hij ondertussen toch wel stilstaan bij het opstijgen en sta je niet nog 10 min te kloten voor je erop zit?)

ik vraag dit serieus dus val je absoluut niet aan hoor.

gr

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 12:34

newmom, ik voel me niet aangevallen, en vind het juist leuk als er vragen worden gesteld.
het paard waar ik op rij is een 3 jarige van 163 groot en staat in mijn profiel, ze is een appaloosa met gribaldi bloed. ik kan er idd wat makkelijker opkomen als op mijn vorig paard van 175. ben zelf 167 dus moet toch nog wel enigszins wat moeite doen om er op te komen. heb dus geen criollo, ben wel een groot fan van een criollo, vandaar mijn naam.
je 2de vraag, ik rij dus bijna altijd in de buitenbak.(ze is nog maar een paar maandjes onder het zadel) en daar staat ze altijd stil! maar als ik in de binnenbak ga rijden dan heb ik dus het probleem van het niet willen stilstaan met opstijgen, omdat ze naar mijn idee dan de paarden niet ziet. maar dit moet ze wel leren, ook natuurlijk omdat het straks winter gaat worden en we dan alleen nog maar in de binnenbak kunnen rijden. die paar x dat ik in de binnenbak heb gereden ( 5x) was dus een crime om er op te komen. ik heb haar toen gecorrigeerd met kleine tikjes bij de borst op het moment van mijn been in de beugel willen doen en mijn stem erbij. met veel geduld net zo lang gewacht totdat ze bleef stilstaan en het werkte. maar uithaar zelf is ze nog niet blijven stilstaan in de binnenbak...(maar dat komt gegarandeerd wel! )
heb de laatste paar x ook nog niet weer in de binnenbak gereden

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 12:42

Daar heb je wel een punt newmom! Was ik mij ook aan het bedenken. Mijn merrie is 1m75 en ik 1m64, ik moet echt wel moeite doen om er zonder krukje op te geraken en dat hindert haar ook echt wel hoor maar met een opstapje gaat het zonder problemen zonder enige hulp van iemand anders.

@criollolover: Ik ben helemaal akkoord dat een paard moet stilstaan als je opstapt maar ik heb gemerkt dat het gewoon veel beter gaat als je opstapt vanop een krukje dus ik begrijp niet goed waarom dat niet zou kunnen/mogen of waarom je er dan niet 'voor' bent?

Misschien moet je het maar is proberen dan is laten weten of je er dan nog zo over denkt?

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 12:47

goed, betreft de tikjes zie ik er t voordeel niet van in, vooral vanuit t paard denkend. maar als t bij jou paard helpt, prima.en idd, wat hierboven gezegd word, probeer het eens met krukje, tuurlijk is afleiding een goeie zoals bij jou in de buitenbak gebeurd, maar echt, het is niet goed voor een jong dier zijn rug.

m_BeauJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 18:47

probeer het inderdaad met een krukje. Mijn paard heeft dat ook gedaan, toen kreeg ik van iemand de tip om het steeds opnieuw te doen. als jij wil opstijgen en hij blijft niet staan doe je het gewoon opnieuw, en zet je hem de stappen die hij geszet heeft achterwaarts, en stijgt weer opnieuw op. als die dan blijft stil staan heel overdreven belonen.. Je moet er even geduld voor hebben maar het werk daarna super! Mijn paard verzet geen stap mee met opstijgen :P

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:05

Mijn paard staat zelf ook slecht stil.. Maar soms houd ik hem een beetje voor de gek en stap ik zomaar ineens rechts op.. Dan is ie zo verrast dat ie gewoon stil blijft staan

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 10:32

haha ik ken het probleem aleen erger
bij mij ging het paard er keihard van door terwel ik aan de zijkand hing
toen kwam ik pas op stilstand toen ik op de grond lag
er was maar een keuze door hem goed aan te pakken door een vlinke mep tegeven
wat goed werkte met de weken daar na bleef hij gewoon staan en keek daarna ook wel uit wat hij probeerde ik zou gewoon zeggen pak hem even rustig aan en beloon hem pas als je er op zit
aleen als hij nog stil staat en jij goed zit

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 06:44

Hey bokkers,
het probleem is opgelost, inderdaad met een opstapje te gebruiken. Ik probeerde nog met die ton, eerst laten stilstaan naast de ton en dan belonen. Daarna ben ik 4 keer opgestapt vanaf dat opstapje en hij heeft geen stap verzet. Hij is rustig blijven staan tot ik goed zat en ik moest hem echt benen geven om verder te stappen. :Y)

Ik was zo blij dat het van de baan is en dat jullie mij geholpen hebben daarin ;) . Ik rij nu al zólang en had er nooit bij stil gestaan dat dat zo lastig is voor het paard. Maar een Engelse volbloed is ook supergevoelig voor pijn, dat zal wel een rol gespeeld hebben.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 06:58

Hartstikke mooi!!
tja, soms zijn de makkelijkste oplossingen de meest efficiente.

Succes verder met je paard!!

gr

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 07:25

Ik vind het nogal kort door de bocht om direct te zeggen dat het pijn is. Ik geloof dat verhaal wel van die pijn bij het opstappen maar het kan evengoed te wijten zijn aan zijn evenwicht. Jongen paarden kunnen namelijk niet goed hun evenwicht bewaren als je opstapt. Bij beide problemen kan het met een opstapje inderdaad opgelost zijn.
Goed dat het geholpen heeft en dat hij blijft stilstaan!