Paard bokt bij tik van de zweep!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 11:15

Mando schreef:
Als je veel overgangen rijd en gaat zorgen dat hij aan het been komt en op jou gaat reageren dan heb je je zweep niet nodig.
Dit is niet binnen 1 dag opgelost daar gaat wel even een paar weekjes overheen.

Je kan hem ook net zo lang slaan totdat hij er helemaal mee ophoud en zelfs straks niet meer op je zweep reageert.
Vind ik een beetje raar dat ze het advies geven om maar door te meppen.. kom op zeg.
Als jij niet luisterde naar je moeder en je kreeg een tik en je luisterde weer niet bleef je moeder dan doormeppen... net zo lang tot je het lekker ging vinden...

Als ik onterecht een mep op zijn kont geef dan krijg ik idd een bok maar als het in het werk terecht is zal hij van mij niet bokken.

Anders eens een springzweepje nemen en een corrigerende tik op zijn schouder.

Probleem is dat niet alle paarden volgens het boekje reageren.....

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 11:17

klopt maar je kan het ze wel leren....

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 16:11

L_Ilse_L schreef:
previr schreef:
na de 2e bok een keer flink door de bak slaan. jij bent de baas, pony hoeft niet nog een keer te bokken, laat staan 1x bokken op een tik van de zweep!

Wat een praktijken.. :n

Wat er ook al boven mij gezegd word, volgens mij gaat paardrijden inderdaad om optimaal samenwerken, en dat dwing je niet af. Daarbij is een zweep idd geen middel om te straffen.

@TS Meestal negeer ik zulke gedragingen. Als hij daarna maar weer netjes doorloopt.

nee paarden in een weiland reageren ook altijd heel vriendelijk als ze van een ander een dominant gedrag krijgen!
pff blijf lekker je paard aaien zodat ie gewoon blijft bokken. en dat t van kwaad tot erger wordt

beter 1x royaal aanpakken en paard weet dat de ruiter boven hem staat dan steeds t uitproberen van een paard die dus nooit leert dat een mensen hoger staat in de rangorde

TRUEamazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:55

aandrijven en als de achterbenen weer staan nog een tik

midgie

Re: Paard bokt bij tik van de zweep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:18

@previr

Ooit gehoord van leiderschap??
Een leider vecht niet en dat doen helaas veel mensen wel , dus daarom gaat het juist fout, als leider hoor je respect de hebben om het terug te krijgen, misschien verstandig als je je eens in het paard zijn gaat verdiepen.
@ Trueamazone Geld eigenlijk ook voor jou, waarom je paard slaan als je zelf een fout maakt, heb eens zelfkennis en vraag waarom je perse een tik uit wil delen als je paard jou vertelt dat je iets fout doet?
Je paard kan niet even een mailtje sturen van he baas je behandelt me met niet veel respect, dus hij uit het op lichaams taal, dus leer die dan ook en heb geduld , dat is vaak het probleem, mensen hebben geen geduld en willen perse heerse,is wel makkelijk met een onschuldig dier, leer samen werken is heel veel leuker en heb je veel meer plezier samen.

neelke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:42

ga gewoon zonder zweep rijden probeer dat
en als dat luktt kijk je verder!!

ringo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 14:53

zou je hem dan niet beter met sporen kunnen gaan rijden, als de pony het niet bij andere mensen doet kan het naturlijk altijd nog zo zijn dat je hem perongelijk in de lies slaat

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:54

ik probeer bij mijn paaard zo min mogelijk zweep,
want als ik zweep ga gebruiken gaat hij juist bokken, stil staan of niet meer zijn best doen..
ik probeer heel vaal benen en als hij echt niet meer wil dan geef ik wel een tik..
als hij dan bokt als reactie geef ik idd nog een tik..
ik snap ook wel dat door meppen niet goed is maar als mijn paard bokt dan geef ik hem toch echt een tik, anders denkt hij dat dat gewoon mag..

Equiforce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:08

Als je paard bokt na een tik, gewoon nog een tik geven. Bokt hij weer, geef je hem een lel daarachter. Mocht hij nog een keer bokken, herhaal je het process, totdat hij ophoudt.
Mij is altijd geleerd dat als een paard kan bokken, dat hij dan ook voorwaarts kan. Gewoon volhouden.

Tallytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:21

ik zou een spoortje aandoen.
dan heb je met been wat meer te zeggen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:25

Equiforce schreef:
Als je paard bokt na een tik, gewoon nog een tik geven. Bokt hij weer, geef je hem een lel daarachter. Mocht hij nog een keer bokken, herhaal je het process, totdat hij ophoudt.
Mij is altijd geleerd dat als een paard kan bokken, dat hij dan ook voorwaarts kan. Gewoon volhouden.

Dan wordt het bij veel paarden, die tegen de zweep bokken, zandhappen.
Niet bij alle paarden werkt dat en bij veel paarden wordt het dan een gevecht... wie wint het.
Dan ben je het nut van de zweep kwijt (voorwaarts gaan).
Je hebt ook wel paarden die leren niet meer te bokken, maar die reageren dan ook helemaal niet meer op de zweep.

Ik heb liever dat ze een bok geven dan helemaal niet reageren.

Equiforce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:37

Brainless schreef:
Equiforce schreef:

Dan wordt het bij veel paarden, die tegen de zweep bokken, zandhappen.
Niet bij alle paarden werkt dat en bij veel paarden wordt het dan een gevecht... wie wint het.
Dan ben je het nut van de zweep kwijt (voorwaarts gaan).
Je hebt ook wel paarden die leren niet meer te bokken, maar die reageren dan ook helemaal niet meer op de zweep.

Ik heb liever dat ze een bok geven dan helemaal niet reageren.

Je zal het paard toch moeten laten weten dat jij de "kuddeleider" bent, en hij ondermijnt je als leider wanneer hij na één tik een bok geeft. Wanneer de leider v/d kudde een paard trapt omdat het desbetreffende paard zijn gezag ondermijnt (en dus terugtrapt), trapt de leider nog twee keer zo hard terug. Het effect wordt 9 v/d 10 keer niet minder of meer.
Vaak vindt zo'n zweep-bok confrontatie maar één keer plaats.. Meestal is het daarna meteen klaar.

IluvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:56

midgie schreef:
@previr

Ooit gehoord van leiderschap??
Een leider vecht niet en dat doen helaas veel mensen wel , dus daarom gaat het juist fout, als leider hoor je respect de hebben om het terug te krijgen, misschien verstandig als je je eens in het paard zijn gaat verdiepen.
@ Trueamazone Geld eigenlijk ook voor jou, waarom je paard slaan als je zelf een fout maakt, heb eens zelfkennis en vraag waarom je perse een tik uit wil delen als je paard jou vertelt dat je iets fout doet?
Je paard kan niet even een mailtje sturen van he baas je behandelt me met niet veel respect, dus hij uit het op lichaams taal, dus leer die dan ook en heb geduld , dat is vaak het probleem, mensen hebben geen geduld en willen perse heerse,is wel makkelijk met een onschuldig dier, leer samen werken is heel veel leuker en heb je veel meer plezier samen.

Daar gaan we weer. Paarden zijn geen mensen!!! Paarden bepalen dominantie en leiderschap niet door praten. Heb ik ze in ieder geval nog nooit zien doen.
Paarden zijn niet zo onschuldig als jij denkt. Beetje dominant paard heeft duidelijke leiding nodig.
Bij paarden is er geen gelijkwaardig respect. Er is een rangorde.
respect is zeker belangrijk, maar er kan er maar een de baas zijn.

@TS: net zoals de rest zeg ik: nog een tik. Jij hebt het laatse woord niet je paard.
Er moet een duidelijke grens aangegeven worden. Als een paard naar je hapt omdat hij iets niet wil dan krijgt ie van mij een tik.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 23:33

Beetje dominant paard heeft idd leiding nodig, maar ook een heel onzeker paard heeft leiding nodig, elk paard heeft een leider nodig.
Paarden hebben idd hun leider en een leider vecht niet , maar wat doen wij mensen wij gaan het gevecht aan, jij bokken jij met de zweep, een leider heeft respect en krijgt respect en die heeft aan een woord genoeg, die blijft niet bezig ,
Dus misschien wat meer in de paarden taal gaan verdiepen hoe het nou werkt bij een paard,
Een paard verliest zijn geduld niet , dat doet een mens wel, als je traint met paarden mag je best duidelijk zijn, maar doe het dan met respect, want dan pas straal je leiderschap uit.
Dus het gaat niet om de baas zijn, een goeie baas weet zonder ruzie de leiding te geven en zal zich nooit verlagen tot een confrontatie want dan verliest hij zijn leider schap, wat dus bij heel veel mensen het geval is, paarden lager in rang hebben geregeld ruzie , maar dat blijft ook niet steeds maar duren, maar hoeveel ruiters zie je bezig blijven als het paard het niet snapt of gewoon zijn natuur volgt om te overleven.
Een dominant paard zal zeker blijven vechten , een heel onzeker paard laat het gebeuren en zal breken , maar die heeft geen open blik meer en alles wat daar tussen komt accepteert met af en toe wat verzet en dan denkt de mens hoera ik heb het gewonnen en dat is nou zo jammer , werk samen met je paard, waarom steeds ruzie met je beste maatje, zo zie ik mijn dieren tenminste, ik wil plezier hebben en wil ook dat mijn paarden plezier hebben in het werken, dan heb je beide toch veel meer eer van je werk??

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 23:43

Als mijn pony bokt omdat ik hem een tik heb gegeven? dan krijgt hij zeker nog een tik. Hij is erg dominant namelijk en als ik niet direct erop reageer geeft dat al een signaal af dat hij de leiderschapspositie aan het overnemen is of in ieder geval aan het ondermijnen is. Het is ook geen gevecht, het is puur een correctie. Niets meer, niets minder.

TS: waarom overleg je niet met de eigenaar wat je het beste kunt doen? :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 07:44

Kan het niet zo zijn dat je pony bokt omdat de aanwijzing te groot is??
Juist moet je zorgen dat je pony niet bokt op de zweep, voorkom het en wat is al eerder zei, een goeie leider hoeft niet steeds zijn leiderschap te bewijzen, die moet hij verdienen en dat doe je door subtiel te werken en niet zo dat er een bok op volgt, want dan doe je gewoon te veel, ooit een mindere in de groep zien slaan naar een goeie leider ??

IluvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:22

midgie schreef:
Kan het niet zo zijn dat je pony bokt omdat de aanwijzing te groot is??
Juist moet je zorgen dat je pony niet bokt op de zweep, voorkom het en wat is al eerder zei, een goeie leider hoeft niet steeds zijn leiderschap te bewijzen, die moet hij verdienen en dat doe je door subtiel te werken en niet zo dat er een bok op volgt, want dan doe je gewoon te veel, ooit een mindere in de groep zien slaan naar een goeie leider ??

Ja zeker, en die leider straft dit meteen af. Ik zeg ook niet dat je je paard af moet slaan, het gaat erom hoe je iets zegt en doet. Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je het probleem van de TS oplost. Ze geeft een corrigerende tik met de zweep omdat hij niet reageert op het been. Hij reageert op die tik door te bokken. Jij neemt automatisch aan dat zij te hard heeft geslagen, maar wat als dit niet het geval is. Jij zegt: voorkom het. Hoe?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:36

En een goede leider geeft ook een correctie als het nodig is ;)
Voorkomen is mooi, maar je kunt niet altijd alles voorkomen. En als je iets niet kunt voorkomen (ik kan bv niet voorkomen dat mijn pony mij weer wil uittesten omdat hij zo dominant is, ik kan er dan echter wel adequaat op reageren), dan moet je er maar op reageren en corrigeren.

Mijn pony wou wel eens flink bokken in het begin, als puur protest dat hij aan het werk moest. Elke keer is het afgestraft. Niet door hard erop los te slaan, maar een zeer gerichte correctie. Resultaat: een pony die heerlijk licht aan het been is en zelden onder het zadel nog een correctie nodig heeft.
Elk paard is anders en heeft een andere aanpak nodig. Dat is nooit vanaf internet te bepalen of de pony pijn heeft, iemand daadwerkelijk aan het overvragen is of dat het een dwarse pony is die graag de ruiter wil uitproberen.
Een goede leider weet hoe hij/zij moet reageren op de situatie. Dus als mijn pony bokt uit protest? Dan krijgt hij direct een correctie met als gevolg dat hij zich de rest van de tijd weer gewoon netjes gedraagt. (de laatste keer dat dat gebeurde is alweer lang geleden :P) Bij de pony van mijn vriendin zal ik geen tik geven: die bokt van enthousiasme :)
Wat handig is, is om iemand te vragen die er verstand van heeft om tijdens het rijden eens mee te kijken. of even om de tafel te zitten met de eigenaar om haar mening te vragen :) Zij kent de pony immers goed!

KelFlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:21

Hmm, Kelmar houd ook absoluut niet van zwepen als je erop zit.

Als je achter haar loopt of met haar (droog) ment is het geen probleem. Ik ga het topic even doornemen!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:47

Een goeie leider geeft idd een correctie, maar een paard lager in rang zal daar nooit tegen ingaan.
Je kan zeker voorkomen dat je paard bokt tegen de zweep, als je een te grote hulp geeft met je zweep en je paard reageert daar te heftig op ga dan niet door maar maak je hulp kleiner.
Gebruik de zweep waar voor hij is en rij je paard met gevoel en respect.
Als je paard niet reageert op je been, zul je de oorzaak daar voor moeten zoeken en even helemaal terug naar de basis gaan en zoeken wat er fout is gegaan.
Zeker mag je een paard corrigeren , maar dat mag zeker niet zo groot zijn dat hij gaat bokken naar je hulp.

__Sannee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 15:11

Gewoon een nog hardere tik geven, totdat ie op houd met bokken. Hij moet weten wie de baas is.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:54

ook hier geef ik een tip die ik bij meerdere topics heb gegeven,
probeer de oorzaak aan te pakken, niet het (jou) probleem.
vraag je af waarom hij bokt, waarom hij aangeeft dat hij niet wil / kan. en ga daaraan werken.
een paard bokt niet zomaar, daar is echt een reden voor.
bij mij komt dit over alsof je paard t gewoon niet kan of begrijpt wat jij vraagt.
probeer t eens op een andere manier?

voor de rest die hier t advies geven van nog een keer een tik tot hij stopt, hiet ben ik t absoluut niet mee eens.
bij sommige paarden zal t (in jullie ogen) helpen, bij andere dieren word het een levnsgevaarlijk gevecht, en wij mensen leggen t uiteindelijk echt af tegen paarden.

ik wil graag een voorbeeld noemen,
ik weet niet of iemand hors la loi kent?
(voor diegene die t niet weten, een erg talentvol springpaard)
Toen deze nog hengst was en onder Kyra aaldering uitgbracht werd heb ik hem ook een aantal keren mogen rijden,
dit paard is een grote leer voor mensen die denken een gevecht met een paard te kunnen winnen..
Dit paard pakte je terug op zelfs t scheel kijken wanneer je zijn vriendje niet was.
Dit paard heeft mij duidelijk gemaakt dat ik respect niet mocht afdwingen maar het moest verdienen. Dit werkt tot op heden bij elk paard,
laat een dier in zijn waarde, accepteer dat het soms niet sneller of harder of mooier kán (door wat voor omstandigheden ook) als dat wij graag zouden zien..

Dus nogmaals, probeer de oorzaak te verhelpen, niet je probleem..

succes!!

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:28

Maar toch..
Ik rijd een koppige stoere haflinger. We rijden veel buiten.
Ze heeft nogal eens de neiging om gewoon te gaan stil staan en niet meer verder te willen. Ze test je dan hartstikke uit. Wanneer je het 1000x lief vraagt of gaat zitten duwen ga je meer achterwaarts dan voorwaarts. Met een goede terechte tik bereik je veel meer. In het begin was er dan wel eens verzet en waren er meerdere tikken nodig omdat ook zij weleens een bok wilde geven naar de zweep. Nu heeft ze door: tik = voorwaarts en MENENS dus gaan de oren weer naar voren en in superstap rechtdoor en uiteraard wordt ze dan goed beloond.
Kortom: door een periode streng en kordaat op te treden heb je er later BEIDEN profijt van. Zij zit mij nu minder dwars en ik haar wat resulteert in relaxte voorwaartse buitenritten.
Door haar één keer goed op haar plaats te zetten dwing ik meer respect af dan continu te zitten freubelen eraan of haar haar gang te laten gaan. Dan weet ik zeker dat we op dit moment nog eens niet van stal weg konden rijden terwijl ze nu hartstikke vrolijk buiten rijdt.

not2miss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:39

previr schreef:
na de 2e bok een keer flink door de bak slaan. jij bent de baas, pony hoeft niet nog een keer te bokken, laat staan 1x bokken op een tik van de zweep!

Sorry, maar dit antwoord van ik niet normaal hoor: je pony door de bak slaan, ik hoop dat jij geen eigen paard of pony hebt.... Veel mensen schrijven ook dat je nog een klap moet geven om je pony te straffen voor het bokken.. Een zweep is niet bedoeld om het paard te straffen, maar om bij het paard even aan te geven dat hij moet opletten als hij bijvoorbeeld niet reageert op een beenhulp. Echt zonde dat zoveel ruiters dit niet beseffen...

not2miss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:42

o, en ik sluit me volledig aan bij newmom: werk aan de oorzaak, niet 't probleem. Laat een dier in zijn waarde, accepteer dat het soms niet sneller of harder of mooier kán dan we graag zouden zien.