Ik kan niet met slof rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:05

Zoals ik al genoemd had tussendoor rijden wij dan alleen met slof zodat je er zelf meer gevoel bij hebt en niet perongelijk verkeerd(te hard) vast pakt of laat vallen. ook kun je ze dan niet scheef pakken. Met volle handen is dat wat lastig voelen.

Mischien kun je dat eens proberen. Zo niet ook goed. Je moet doen wat het beste voor je paard is. en of een ander dat dan toevallig verkeerd vindt..... Dat moeten ze zelf weten

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:05

NonaWen schreef:
Mijn instructrice zei ook al, we moeten kijken of je er mee overweg kan.. mijn probleem is opgelost met een martingaal :)
Dus ben blij dat ik de slof niet hoefde te proberen :P

Martingaal is altijd beter dan slof :D succes

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:08

Geen enkele hulpteugel voorkomt toch dat een paard zijn hoofd omhoog gooit in de overgang?
Het enige dat je daar in mijn ogen mee doet is hem naar beneden houden (trekken dus, omdat hij niet meer omhoog kán), maar dat is toch geen oplossing?

Of doe ik dat verkeerd zien :Y)

JoliennJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:10

Je gewone teugels "normaal" houden, slofteugel tussen ringvinger en middelvinger. Als je je gewone teugel onder hebt, kun je bijna niet aan je slof trekken en ga je dus ook niet op je slof rijden ;) Ik heb m maar 1x gebruikt hoor, maar ik vond het wel een goede methode om m vast te houden. In het begin is het idd vreselijk irritant en onwenning, maar zodra je paard toegeeft maakt het niet zoveel meer uit.

En zoals Alice Naber zegt: "een slof werkt, als ie niet werkt!"

EllyC

Re: Ik kan niet met slof rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:17

ik doe ook mijn 2e teugel (slof of stang) tussen ring en middelvinger en laat hen dan gelijk weer tussen middel en wijsvinger naar "buiten" komen. Hierdoor kan ik makkelijker 1 van beide teugels langer of korter maken en raak daarbij niet snel in de war.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 03:22

garny95 schreef:
Mindfields schreef:
Meid wees er juist blij mee. Ondingen slofteugels. Je kunt beter een juf nemen die je kan uitleggen hoe je paard los kunt rijden zonder gebruik van hulpmiddelen.

helemaal mee eens ! Ik vind het zelfs idioot dat je intructrice met het voorstel komt.
volgens mij kan niemand er mee rijden, als je het wel zou kunnen heb je hem niet nodig
Succes met je paard en het rijden !

En die zin gaat door voor meest briljante opmerking in dit topic. :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 04:51

het duurde anderhalve pagina todat iemand eindelijk antwoord gaf op TS haar vraag :+

@Mindfields
Helemaal mee eens :')

Zolang je een slof correct gebruikt is er niks mis mee.
Problemen komen pas (zoals met bijna alle dingen in het leven) als je het incorrect gaat gebruiken.

Gamble82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 06:38

Ook ooit 1 keer geprobeert op aanraden van mijn instructeur, heb hem na 10 minuten er heel snel afgehaald, wat een onding.... Nee voor mij dan maar geen slof, hoor en zie er al weinig fijne dingen van...

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 08:29

ik heb er vroeger ook mee gereden (op aanraden van de eigenaaresse van het paard die er l dressuur mee reed) als ik sprong met het paard.
Ik had de teugel op de gewone manier vast en de slof onder mn pink langs dus door mn hele hand. Ik had hem op zon lengte dat als ze goed liep ze geen last van de slof had maar als ze dr hoofd omhoog wilde doen, het laatste stukje dat ze van de teugel af kwam blokkeerde.
Bij mij werkte het erg goed en de eigenaaresse die r dus ook gewoon wedstrijden mee reed had er geen last van die had hem zelf ook niet nodig. (eigenaresse was iemand van achter in de 60 die al haar hele leven reed dus geen onervaren iemand ;) )

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 08:38

Heb er ooit wel eens mee gereden, vond het echt een onding. Het probleem met dat paard werd toen opgelost met een thiedeman.
Zelf rijd ik met mijn paard helemaal zonder hulpteugels, alhoewel ik er wel aan denk om een martingaal aan te schaffen voor de buitenritten. Mijn paard kan nogal heet worden op buitenrit.

@TS : probeer eens een thiedeman of een martingaal wellicht helpt dat je je probleem makkelijker op te lossen

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 08:41

Jeetje wat een boeha hier weer over de slof zeg :z

Ik kan jou instructice best wel begrijpen, waarschijnlijk ben jij niet sterk genoeg om dit spelletje met je paard mee te spelen..
Doet hij het alleen in 1 bepaalde hoek??
Vaak is het gewoon onder het werk uit proberen te komen, als jij de kracht niet heb om dit te onderbreken.. ( tenminste ik mag ook aannemen zoals meerdere bokkers hier aan geven, dat je zeker weet dat het geen medische klacht is?) kan je daar best een aantal keer een hulpmiddel voor gebruiken.
Vlak voor die hoek pak je de slof wat meer op en kan je hem meer bij je houden en bijv wat meer stelling naar binnen inbuigen.
Na een aantal keer heb jij het spelletje gewonnen en kan de slof er weer af.

De slofteugel houd je tussen je pinken in je andere teugel gewoon standaard waar hij altijd hoord.

Zelf rijd ik ook soms met slofteugel, vooral als we wat zwaarder gaan trainen, mijnes wordt dan soms ook wat sterker op zulke moment kan ik slof er wat bij pakken, de rest van de tijd bungelt hij volledig los tussen zijn benen ( moet hem soms zelfs korter pakken omdat hij alle kanten op zwaait :P )
De slof is dus niet bedoeld om contineu met spanning op de slof te rijden, zo vernagel je echt je paard en krijgt je een mond van beton mocht je zonder slof rijden.
Maar eens in de zoveel tijd hem ff om en op de goede manier gebruiken kan soms juist fijn zijn :j

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:24

Slof is bij juist gebruik niets mis mee, maar tis voor velen wel even wennen hoe je hiermee om moet gaan. De martingaal ben ik minder voorstander van mbt het probleem van TS. Je paard drukt zich zo nu en dan op in de hals, oftewel spant zijn onderhals spier. Door er een martingaal aan te hangen, zal deze dan wat tegendruk geven en spant je paard zijn onderhals nog meer. Oftewel het probleem zal verergeren.

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 12:06

ik kan er ook niet mee rijden :+
ik zit dan helemaal in de knoop met al die teugels, geef mij maar gewoon 2 teugels en niet 4 :o

pipo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 12:42

Ik moest in het begin ook erg wennen aan de slof nu heb ik er geen last meer van, heeft wel een weekje geduurd.
Eerst heb ik 'm extra lang gehouden zodat ik hem niet te strak heb. nu kan ik er gewoon mee rijden. Ik heb 'm vast net als m'n gewone teugel maar dan boven op. Maar als je je er niet prettig bij voelt kun je beter in overleg een thiedeman nemen zoals aangegeven is. succes met je paardje

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 12:49

bluedisx schreef:
Zoals ik al zei ben ik niet meer van plan er mee te rijden, maar was gewoon nieuwschierig hoe andere mensen dit deden. Ik ben niet percé tegen het gebruik van slofteugels. In mijn mening kan het paard hier ook geholpen worden als hij iets niet snapt. Maar hier lopen de meningen nogal over uiteen, vooral op bokt!

Als je paard iets niet snapt dan is dat ook de fout van de ruiter toch?
Dus het is geen hulpmiddel voor het paard maar voor de ruiter,
Mijn mening is, leer de ruiter rijden dan heb je ook geen dwangmiddelen nodig toch?
Dus de andere die er wel mee rijden zouden wat meer aan hun eigen ontwikkeling moeten werken, zodat ze een paard kunnen trainen zonder al deze dingen.

samsa0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 13:05

slof is idd heel lastig maar echt een kwestie van wennen!

succes :o

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 13:39

Wat een onzin zeg, andere instructrice zoeken.. Weet niet of iemand ooit op een stal is geweest waar topruiters rijden? Daar gebruiken ze die dingen ook dus ik heb er, mits verantwoord gebruik en een goede reden, geen problemen mee.. Met llongeren doen de meesten het ook, waarom dan wel en PERSE niet tijdens het rijden? De inwerking is hetzelfde..

Hoe je het vast moet houden? Geen idee, ik rijd er zelf niet mee en heb dat ook nooit gedaan :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 15:05

Topruiters zouden ze helemaal niet moeten gebruiken, al is het alleen maar om het goeie voorbeeld te geven, want heel veel mensen kijken helaas tegen topruiters op.
Als je met wat meer geduld en respect traint met je paard doe je er misschien wel langer over , maar dan klopt wel de techniek en dat zou een goeie instructrice toch moeten weten.
Heel veel mensen maken er een haast klus van en geven te snel op en pakken dan maar naar hulpmiddelen, maar daar maak je meer kapot mee dan een goeie technische training,

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 15:16

Ik heb mn normale teugels tussen middel- en ringvinger en de slof tussen pink en ringvinger..
Zo kun je hem ook makkelijk langer maken.
Ik rijd nooit meer met slof maar als ik het nu zou gebruiken zou ik het doen omdat ik mijn handen er netter mee kan houden. Ja ik vind het gewoon fijn die slof erbij, al hangt ie los, mn handen zijn een stuk stiller wat ook fijn is voor mn paard. Maar omdat ik de slof verder niet nodig heb gebruik ik hem niet. Want dat is een beetje een niet-logische reden :Y) .

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 15:18

bluedisx schreef:
Mijn paard kwam vaak in de overgangen nog erg omhoog, en ze heeft een hoek waar ze vaak wat schrikachtig is en dus sneller gaat lopen. Daarom dacht ze dat het misschien een oplossing was omdat het bij haar eigen paard wel heeft geholpen. Moet zeggen dat het idee me zelf ook niet echt aanstond, vooral omdat ik geen ervaring had maar omdat ze er zelf bij was vond ik het niet erg. Ik heb haar ook uitgelegd dat ik er niet meer mee wilde rijden en ze gaf me ook groot gelijk hoor! Ik vond het wel het proberen waard..

Moet zeggen dat dit dingen zijn die je echt zelf zou kunnen oplossen zonder hulpteugels. Dat hij in de overgangen omhoog komt wil zeggen dat hij op die momenten zijn rug nog weg drukt. Wat je daar aan kan doen is veel overgangen rijden, en langzame overgangen maken dus in de draf gewoon proberen heel rustig te gaan draven en dan pas naar de stap. En dat hij schrikt in 1 hoek zou ik geen aandacht aangeven. Gewoon doorrijden en geen aandacht aan schenken. Stopt het vanzelf.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 16:29

Ik wil er ook niet meer mee rijden ;) Ik heb ook niet om advies gevraagd voor mijn paard, ik wilde gewoon graag weten hoe iemand daar wel normaal mee kan rijden! Bijna alle reacties zijn tot nu toe nog offtopic geweest..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 16:37

Ik heb vroeger bewust veel les gehad in het gebruik van de slof.
Ik vond het vreselijk moeilijk en ik werd continue uitgescholden voor van alles en nog wat omdat hij dan weer te kort, dan weer te lang, dan ongelijk hing etc. Ik voelde me echt een domme beginner, maar ben er achteraf dankbaar voor. Als ik 'm erbij pak dan is dat hooguit 1x per jaar voor een specifiek probleempje. Dat is dan ook meestal met 1x 30 seconden inwerking opgelost, zoniet dan is er een groter probleem en moet je daar eerst zonder hulpteugel aan verder werken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 16:48

Grappig, dat sommige als antwoord geven dat b.v de Thiedeman, of martingaal veel beter zouden zijn.
Een slof...en daar gaan we weer...is een prachtig hulp middel en werkt net als alle andere hulpteugels goed, mits goed gebruikt!!!!!
Wat dachten jullie dat b.v een bijzet teugel, een pesoateugel, of touwtjes doen bij een paard met longeren?????
Ook hier weer...mits goed gebruikt een prima hulpteugel!
En geloof mij...ook de top heeft er af en toe iets aanhangen, of doet b.v de rollkuur met z'n paard!

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 18:16

Het advies met de thiedeman of martingaal is denk ik meer bedoelt omdat je dan niet met dubbele teugels in je handen zit.
Dat is de hele rede dat ik de slof een onding vind.
En idd voor alle hulpteugels ( dus ook de slof ) zijn ideaal mits goed gebruikt. Voor hulp en niet voor dwang
En of het nou een slof martingaal of thiedeman is dat maakt mij niet zoveel uit.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 19:22

midgie schreef:
Topruiters zouden ze helemaal niet moeten gebruiken, al is het alleen maar om het goeie voorbeeld te geven, want heel veel mensen kijken helaas tegen topruiters op.
Als je met wat meer geduld en respect traint met je paard doe je er misschien wel langer over , maar dan klopt wel de techniek en dat zou een goeie instructrice toch moeten weten.
Heel veel mensen maken er een haast klus van en geven te snel op en pakken dan maar naar hulpmiddelen, maar daar maak je meer kapot mee dan een goeie technische training,

Maar waarom zou iemand als bijvoorbeeld jijzelf er meer verstand van hebben dan de top? Hun hebben de afgelopen tijd toch wel weer bewezen dat ze goed bezig zijn! En idd, enkel onder deskundig gebruik.