Niet schuimen op bit, wel ontspannen....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aslo

Re: Niet schuimen op bit, wel ontspannen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 08:40

Speeksel bestaat grotendeels uit eiwit. Eiwit stolt door het kauwen vergelijkbaar met opkloppen (door de luchtbelletjes) van eiwit/slagroom.
Er zijn ook paarden die bitloos gereden worden en schuimen, niet vanwege een bit, maar vanwege onderstaande reden:
Het schuimen is correct als een paard gaat kauwen en knabbelen op het bit omdat hij door de kaak heen komt. Daarom zal een paard bitloos wel degelijk gaan schuimen, met een fijn smal laagje schuim over de boven- en onderlip. Een bewijs dat het paard door de rug heen komt en de kaak ontspant. Met een ontspannen kaak, ontspannen ook de tongbeentjesspieren. De
tongspier gaat weer over naar de spier die via de onderkaak naar het borstbeen loopt aan de onderkant van de paardenhals. Is die spier ontspannen dan zal het paard afknikken in de nek,
waardoor de ruimte achter de onderkaak smaller wordt. Daardoor ontstaat er een lichte druk op de oorspeekselklieren, begint het speekselen en komt het schuim.
Toch kunnen paarden, die amper schuimen, wel degelijk ontspannen en nageeflijk lopen.
Het maakt niet uit of een paard schuimt, zolang hij maar over de rug komt en aan het bit gaat. Kauwen levert niet altijd
speeksel op en omgekeerd kan een paard speekselen zonder te kauwen. In dat laatste geval verandert het speeksel niet in schuim, maar loopt het kwijl uit de mond. Dat paard beweegt
de onderkaak niet en is dus niet los en nageeflijk. Schuimt het paard slechts aan één kant, dan weet je dat het paard zich aan een kant vasthoudt of dat de inwerking van de ene hand
verkeerd is.
Op de vraag hoeveel schuim juist is, valt dus geen zinnig antwoord te geven. Hoe "zoeter" het bit, hoe fijner de hand, des te meer schuimt het paard. Maar een paard dat in de krul getrokken met weggedrukte rug "lekker" schuimt, schuimt in protest.
Ook hengsten (mn tijdens een dekking) willen nog wel eens schuimen, en dat terwijl ze dus geen bit of iets dergelijks in hebben.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:33

Shahazai schreef:
Hij hoort geen speeksel aan te maken als hij in beweging is, door het bit doet hij dit wel en door de kauw bewegingen gaat het speeksel schuimen. Als hij niks in z'n mond zou hebben bij het rijden zou hij niet (of in veel mindere mate) schuimen, omdat er geen speeksel aangemaakt wordt.

pieder schreef:
Het paard van een vriend van mij dat bitloos wordt gereden schuimt ook behoorlijk tijdens het rijden, hoe zouden jullie dat verklaren? Ben wel benieuwd, dacht altijd dat het een reactie van ontspanning was....

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:43

Ik ken zat paarden die al een schuim bekkie hebben als je ze longeerd, met halster of zelfs helemaal los. Ook paarden die enthousiast de wei door gaan kunnen best wat schuim ontwikkelen. Het hoeft dus zeker niet te zijn in reactie op 'het iets in de mond hebben'.
Wat de reden wel is weet ik ook niet, mij lijkt het dat (als ze niet aan het werk moeten/zonder bit) ze vaak schuimen als ze energiek zijn, of dat nu met longeren is of in de wei, hoe enthousiaster ze rondrennen, hoe meer schuim. Wel hebben ze dan allemaal de kop in de lucht (niet sterren kijken, maar energiek/attent om zich heen kijken, hals er flink op van het fris zijn) wellicht dat die houding er iets mee te maken heeft.. De uitleg van Aslo zou daar wel bij passen

Sommige paarden schuimen meer dan anderen, maar mijn ervaring is ook dat een gespannen paard vaak een kurkdroge mond heeft, op die manier zegt het natuurlijk ook wel wat over de ontspanning, maar sommige paarden zullen nooit een witte mond krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 19:33

Hannah_Menno schreef:
Citaat:
En ik snap niet waarom als paarden schuimen nu weer slecht is?

Een paard gaat niet dood aan schuimen maar schuimen word wel veroorzaakt door ongemak.
Een paard heeft nooit iets in zijn mond als hij rent, zijn vertering en ademhalingswegen werken afzonderlijk, als hij slikt kan hij geen ademhalen (net als wij) en als hij ademhaalt kan hij niet slikken.
Als wij er een bit in hangen zeggen zijn hersenen dus dat hij speeksel aan moet gaan maken.. (terwijl hij ondertussen óók loopt)
Maar omdat ze vaak nageeflijk lopen word het slikken bemoeilijkt door de hoek waarin een paard zijn hoofd kantelt, er komt minder ruimte voor de slokdarm en zo kan hij moeilijker slikken. Probeer zelf maar eens een potlood in je mond te doen, kin op de borst en dan slikken.. Dat gaat niet zo gemakkelijk meer! ;)

Uh...dan mag jij mij uitleggen waarom mijn pony ook schuimt als ik hem zonder bit longeer :+ Want dan loopt hij gewoon ontspannen en niet nageeflijk, maar toch witte lippenstift op ;)

Dus kan best zijn dat hier een kern van waarheid in zit, maar lijkt me stug.... ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 19:44

Ik denk dat de theorie van Naranga wel aardig klopt.
Want schuimende paarden zijn altijd paarden die hun bovenhalsspieren aanspannen en onderhalsspier/kaak ontspannen.
En de speekselklieren zitten achter het oor, mss dat daar druk op komt als de spieren daar aangespannen worden?
Het is zomaar een idee maar ik denk dat het wel in de buurt komt, verklaard ook waarom sommige paarden ook schuimen zonder bit in.
En het verklaard ook waarom hengsten in opwinding schuimen (heb er zelf ook zo een).

Edit; ik zie nu dat mijn bericht een variatie is op dat van aslo :P
Overigens geloof ik niet dat een 'in de krul getrokken paard' lekker kan schuimen, is hij in de krul getrokken dan is de kaak niet ontspannen en wordt het speeksel dus geen schuim waardoor je juist lange kwijlslierten krijgt en dat is altijd fout.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 19:50

Naranga schreef:
De uitleg van Aslo zou daar wel bij passen

Het is niet zozeer mijn uitleg, maar middels onderzoek aangetoond. Net zoals is aangetoond dat paarden (in dressuurhouding en in beweging -loopband-) zowel met bit als zonder bit evenveel slikken. Het bit hindert een paard hier dus absoluut niet in.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:37

Maar die houding dus wel...

Watvoor 'dressuurhouding' ging het dan over? Zoals je dat in een GP proef ziet of meer laag en rond zoals op lager niveau?