jong paard krijgt kuren!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:34

Hoi Hoi,

Ik zou hem idd ook even lekker vakantie geven.
En daarna gewoon van voor af aan alles oppakken.
Misschien dat het dan iets beter gaat.

Groetjes

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:35

Mee eens Jeanine, maar als iemand er is om vast te houden en je leert het paard ook nog eens een keer dat je je van de vasthouder niets hoeft aan te trekken is het einde helemaal zoek.
Persoonlijk zou ik het zoeken in verkeerd opstijgen: zadel schuift weg, je prikt in zijn buik, je bent gespannen, gaat direct volledig zitten etc etc.
Houdt iemand wel tegengewicht aan de andere kant?

Nog langer vakantie geven terwijl het nu niet goed gaat is een slecht advies. Eerst moet het goed gaan, dan vakantie. Een paard vergeet niet hoe het voor de vakantie ging. Slecht wegzetten=slecht op pakken.

Nell_

Re: jong paard krijgt kuren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 16:40

Het probleem is; het paard is juist totaal NIET opgevoed. Hij walst over iedereen heen. Maar hij heeft dan ook een bazin die niet zoveel vestand heeft van paarden, en soms wat angstig is.
Hij is heel dominant. Als je richting de bak loopt gaat hij bijv trekken, en ik als klein meisje kan hem dan nog maar moeilijk houden. Ik ben daar net niet sterkt genoeg voor. Mijn vriendin wel.

Het prikken in de buik kan hij idd eng vinden met opstijgen. Daar heb ik zelf ook al aangedacht.
Hij werd altijd beetgehouden met opstijgen, en toen 1 keer niet, en toen rende hij dus weg. Ik denk dat DAAR het probleem ligt dat hij nu wegrent. Ik dacht dat ik wel alleen op kon stappen omdat hij normaal altijd zo braaf bleef staan. Dit alles was met hetzelfde zadel, en altijd was ik het die erop reed. Dus ik denk eerder dat het dominant gedrag is dan dat er wat niet klopt met het zadel of mijn opstappen?

Ik zal morgen eens wat tips proberen, en gewoon beginnen met het opzadelen en evt longeren :)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:43

Dus eerst maar eens beginnen met opvoeden! Daar heb je straks zoveel profijt van! Het duurt misschien wat langer maar dan is de stap van er straks (weer) op wel een heel stuk makkelijker! Mijn jonkie is nu 3.5 en ik kan zo op haar klauteren zonder zadel (paard is nog niet eens zadelmak!) dus een goede opvoeding is het halve werk!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:46

Dat door je heen walsen mag je nooit accepteren. Dat corrigeren zou ook niet langer dan 1x mogen duren, dan heb je al te veel geaccepteerd. Wees keihard daarin, want als jij niet hard bent tegen haar wordt ze hard tegen jou en voor je het weet zit je een keer klem in een deur met alle gevolgen van dien.
Zo vriendelijk als mogenlijk, zo streng als nodig.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:48

Ga maar even helemaal terug naar af!. Geen ruiters op de rug, maar 2 weken longeren met b.v zadel. Dan als het paard weer de hals wil laten zakken( dus ontspant!), eens een gewicht ( mens) laten hangen over het zadel. Als het paard dan weer ontspant, zou je eens kunnen gaan stappen aan de hand met ruiter hangend op zijn rug. Dit v.n om letsel te voorkomen aan ruiter/mens!
Hier moet je best wel ervaring voor hebben en vooral kunnen zien hoe de lichaams taal van een paard is.
Als het hangen goed gaat, dan stilstaand er eens een been overheen slaan en gaan zitten op het zadel. Belonen is uitermate belangrijk! NOg niet gaan stappen maar ook nu weer wachten op ontspanning van het paard en dan nog...liefst pas de volgende keer eens aan de hand gaan stappen!
Dit alles heeft soms wel enkele weken tijd nodig en iemand die weet waar hij of zij mee bezig is!!!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:57

Gewoon in de stal het hoofdstel aandoen en ik zou ook pas weer opstappen wanneer je zelf,zonder vasthouder,kunt hangen en het paard dus rustig blijft staan.Dat moet je echt goed oefenen,ik doe het meestal vanaf een krukje en zet ze soms langs de bakrand zodat ze niet weg kunnen draaien.Als ze vooruit weglopen kun je ze ook in de hoek vd bak zetten wanneer je alleen bent.Echter niet als ze bang zijn alleen wanneer het drammers zijn.Zo word je niet eerst heel de bak door gesleurd voordat je ze gecorrigeerd hebt.Opvoeden dus.En daar hoef je echt niet sterk voor te zijn,wel handig en vooral vlug.Succes!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:59

ambre schreef:
Gewoon in de stal het hoofdstel aandoen en ik zou ook pas weer opstappen wanneer je zelf,zonder vasthouder,kunt hangen en het paard dus rustig blijft staan.Dat moet je echt goed oefenen,ik doe het meestal vanaf een krukje en zet ze soms langs de bakrand zodat ze niet weg kunnen draaien.Als ze vooruit weglopen kun je ze ook in de hoek vd bak zetten wanneer je alleen bent.Echter niet als ze bang zijn alleen wanneer het drammers zijn.Zo word je niet eerst heel de bak door gesleurd voordat je ze gecorrigeerd hebt.Opvoeden dus.En daar hoef je echt niet sterk voor te zijn,wel handig en vooral vlug.Succes!

En zo stap jij dus altijd op? Ik leer ze liever vanaf het begin af aan wat 'halt' is zonder dat ik daar een (2e) persoon of bakrand voor nodig heb :j Idem met het hoofdstel..niet op stal want daar zadel ik normaal ook niet op! Halster om de nek met touw eraan en dan net zo lang wachten tot ze blijven staan en dan rustig proberen het hoofdstel om te doen..

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 17:01

zoals de andere al zeggen, opvoeden .. hij mag niet over je heenlopen.
Direct zijn en niet te soft.
Het moet duidelijk zijn voor een paard, dan weten ze wat ze aan je hebben.
Daarnaast vind ik het persoonlijk ook niet handig dat je hem eerst hebt stilgezet, maar dat is natuurlijk al gebeurt.
Wij rijden de paarden hier dan gelijk verder.

Wegrennen met opstappen ... ik plant ze direct weer terug op de plek waar ze stonden.
En ben ook duidelijk dat dat niet de bedoeling is.
Pas als ik er nogmaal op kan zitten gaan prijs ik ze overdreven goed de hemel in.

Waarom laat je niet gewoon het halster even onder het hoofdstel met opzadelen ?
( als je dat doet heb ik niets gezegt )
Dan heb je meer grip, en neem aan dat je nog geen lange tijden met hem/haar rijd, dus schuurplekken daardoor zal ook meevallen.
Dat deed ik in het begin met het paard wat ik nu rij, uiteindelijk kon ik zo opzadelen.
na tijdje ging ze weer aan de wandel, en hup terug naar begin halster er weer onder.

Een aanpak is lastig te geven zo denk ik , paarden kunnen zo erg verschillen in hun reacties.
Rennen kan zijn door pijn, maar net zo goed door het overdonderd zijn ... of om dat ze gewoon lak aan je hebben.

Astrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 17:31

Het kan zijn dat het allemaal te vlug is gegaan, maar het kan ook zijn dat hij je uittest.
Voor het hoofdstel aan te doen: probeer hem eerst eens vast te zetten met touw en doe dan het halster rond zijn hals zodat hij toch nog vasthangt. Probeer dan het hoofdstel aan te doen. Terwijl je dit doet, moet iemand anders hem tegenhouden.
Opstijgen: dit is eigenlijk wel normaal bij jonge paarden. Ze verschieten nog een beetje, omdat er opeens gewicht op hun rug komt. Zorg dat iemand hem goed vasthoudt en stap dan rustig op, maar als je in het zadel gaat zitten, doe dit dan heel rustig. Ik bedoel hiermee je niet laten neerploffen. Als hij hem toch verzet, houd hem dan tegen. Laat hem maar stappen als hij eerst goed heeft stil gestaan. Op den duur zal hij het wel leren. Ik heb ook nog zo'n pony gehad.

Ik hoop dat ik je hiermee kan helpen.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 18:54

Het opvoeden zijn we mee bezig. Zo mocht hij bijv alles in zijn mond nemen van de eigenaresse. Van mij niet, en dit snapt hij nu al erg goed!

Alleen is het erg lastig als hij door me heen denderd. Hij wil hard naar de bak rennen, en ik ben niet sterkt genoeg om hem GELIJK stil te zetten. Dat duurt even een paar seconden :+ Als hij dan nog verder gaat moet ie gelijk in zijn achteruit. Alleen is dit ook een hele klus altijd :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 19:10

Is geen kwestie van kracht, maar van snelheid. Niemand houdt op kracht een paard. Het is een kwestie van uit balans brengen danwel een beuk verkopen (net wat je sneller kan) op het moment dat hij van plan is om aan de wandel te gaan, is hij al aan de wandel, dan ben je rijkelijk te laat. Ik zal niet beweren dat het makkelijk is, maar probeer je zelf er op voor te bereiden dat hij niet de kans krijgt.
De kunst zit hem erin dat hij het idee heeft zelf ergens tegenaangebotst te zijn in zijn lompheid zonder dat hij direct doorhad waar het vandaan kwam. Lief zijn kun je dan uitgebreid als hij het de tweede keer niet doet. Achteruit zou ook niet lang moeten duren, het is toch geen touwtrekwedstrijd?
Als je daarna eventueel verder wilt oefenen met lijderschap en volgen is dat zeker geen slecht idee. Echter moet het eerst veilig zijn voordat je het kan gaan verfijnen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 20:56

lijkt me toch beter dat je begeleiding zoekt, vooral om zijn respect op de grond te krijgen, pas als dat voor elkaar is(en met de goede persoon erbij kan dat heel snel)dan pas het rijden oppakken, een paard die je niet als leider ziet doet het onder het zadel ook niet voor jou, succes.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 21:21

Sizzle: Bedankt voor de goede tip! :j Ik zal morgen eens wat uitproberen!

idonea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 21:57

hoi,

wat leuk dat je de tijd wilt nemen voor dit paardje. Dat vind ik ook zo belangrijk! Ik weet dat het altijd moeilijk is iets te zeggen wanneer je er zelf niet bij bent geweest als het gebeurd, maar ik kan wel zeggen dat een paard naast geduld en kennis van dosering ook duidelijkheid en grenzen nodig heeft. Ik denk dat wanneer hij naar voren loopt bij het opstijgen, dat je hem het best eerst achteruit kan zetten en hem stilzetten en dan opnieuw opstijgen. Het kan heel best zijn dat je daar een tijdje mee bezig bent, maar dat is ook belangrijk als je daar je grens duidelijk wilt stellen. Wees inderdaad attend op dat je hem niet ergens mee hinderd en maak het hem zo makkelijk mogelijk, maar ik denk dat geduld in deze situatie betekend dat je hem iedere keer dat hij dezelfde fout maakt ook steeds dezelfde boodschap geeft. "nee, ik heb niet gezegd dat je naar voren moest gaan, dus terug naar achteren" dat is de boodschap. Dat staat dan los van het opstijgen. Als er vrees is bij het opstijgen moeten er inderdaad fijne herinneringen opgebouwd worden en dus netjes opstijgen en maak het hem plesant, maar stilstaan is denk ik de eerste stap in de goede richting. Dus geduld geduld geduld :P Dan help je je paardje echt denk ik.

Ik denk wel dat het inrijden nog lang niet klaar is, ik denk eerder dat hij "zadelmak" is gemaakt en een vaag idee heeft wat je bedoeld met je hulpen, maar in zo'n korte tijd kan er nog niks bevestigd zijn in dat koppie. Je moet het meer als een soort multiple choice zien dat het paard steeds afneemt als je hem een opdracht geeft. Hij gokt steeds vaker het goede antwoord en als je duidelijk maakt dat dat het goede antwoord was dan gaat hij vanzelf die link leggen. Oppassen dus met wat je doet en veel lessen nemen. Soms sluipen er namelijk bepaalde gewoonten bij het paard of jou in die je niet op tijd door hebt. Dat zou sonde zijn.

Misschien is het een idee om voor dat hoofdstel probleem eens goed te kijken naar het type bit dat je hebt. Een bit vinden voor je paard is net zo ingewikkeld als zadelpassen. Is het goed qua lengte, is hij niet te dik of te dun, is het schakelstuk niet te groot of pijnlijk en schakeld het in de goede richting of passen de ringen bij onze situatie en wat ik wil? Ik heb voor mijn paard (net een jaar onder het zadel) eerst de tandarts laten komen om te checken of het bit er in kon en die kon me een heleboel vertellen over zijn mond. Toen met mijn trainer bitjes besproken. We begonnen met een bit met koperen inleg wat ze heel lekker vinden en meer op gaan knabbelen en kwijlen zodat hij niet vast zou willen grijpen en de mond lekker vochtig en aangenaam blijft. En ik begon met ronde ringen die kunnen rondglijden in het bit en teugels die makkelijk over die ring konden glijden zodat hij het lang van tevoren aan kon voelen komen als ik wou gaan sturen, om hem meer inspeeltijd te geven. Nu heb ik D ringen met schuifbare teugels omdat we weer een stapje verder zijn. Mijn paard heeft een heel vlezig mondje, dus veel tong en veel wang, dus ik heb een dun bitje dat hem niet in de weg zit. Dat betekend dan wel weer dat je daar mee moet kunnen rijden en dus - vooral voor zo'n jong paard - heel voorzichtig mee moet zijn.
Ook moet het bit op de juiste plek in de mond hangen. Er moet een klein rimpeltje in de mondhoek komen, maar de tandarts kan je met zo'n jong dier ook zeggen of je problemen kan verwachten in verband met wolfstanden/ wisselen van tanden enzovoort.

Anyway, succes ermee, ik hoop dat je er wat aan hebt.

groetjes Idonea

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 22:14

tis natuurlijk moeilijk zo een beoordeling op afstand te doen hé, maar aan al je tekstjes en antwoorden vind ik presoonlijk ook dat jij niet de ervaring hebt om een jong paard op te leiden.
En de hulp die je daar aanhaalde is volgens mijn idé toch ook net niet goed genoeg, je moet steeds als je nog maar in de buurt van je paard komt de leider zijn, en dus toch al heel duidelijk uit al je antwoorden dat je dit echt niet altijd bent (zeker niet in de ogen van het paard), dus dit is al een eerste ding waar aan gewerkt moet worden.
Een goeie trainer zoeken die zo elke week even langskomt , en jij kan dan zelf heel de week verdertrainen alleen de dingen die je dan samen met die trainer hebt gedaan, en zo telkens verder gaan opbouwen.

Ook ik zou zeggen dat het weglopen van je paard echt niet zou mogen kunnen, gebeurt het toch, tjaaaaa dan is dat het probleem dat je die trainingssessie gaat aanpakken, maar je stopt niet met trainen voor je paard ook echt blijft staan, en zo is het eigenlijk met eender welk ander probleem dat zich voor doet, .....
Wees de leider , en zoek geen excuses, van het is veel wind of mijn paard heeft vandaag geen zin of nog zo van die gekke uitspraken, .....
Als er iets niet lukt , is het probleem soms dat het paard de vraag gewoon niet verstaan heeft, dan moet je ze op een andere manier nog eens stellen, maar het kan ook uitproberen zijn, of een vorm van verzet en dan moet je er echt zeer consequent op kunnen reageren, maar jij moet je vraag steeds met de glimlach blijven stellen, en je paard mag geen andere keuze maken dan diegene die jij goed vind, anders gewoon extra aan het werk zetten en weer opnieuw vragen, tot het een paar keer na elkaar lukt dan , braaf paardje en rust geven niks verder trainen dan.
Zo steeds verder opbouwen, diegene die een jong paard opleerd, die bepaald of er uiteindelijk een goed paard zal zijn na de opleiding, de schuld zit echt bij jou , de mens maakt een goed paard of een draak van een paard.
Lief zijn hoort niet bij de opleiding van een paard, das alleen verwarrend en zal verzet in de hand werken.
Eerlijk zijn, heel consequent zijn, begrip en inzicht , nooit overvragen, hou het simpel en makkelijk uitvoerbaar maar geef nooit toe.
succes verder

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 16:01

Vandaag ben ik weer 'opnieuw' begonnen. En het ging erg goed! :D
Heb het hoofdstel in stal omgedaan, en dit ging best goed! Het bit pakt hij moeilijk. ook met snoepje!
Zadel op, en beugels expres los laten hangen zodat hij went aan het zwiepen tegen zijn buik.

Ik heb mijn zusje aan laten singelen zodat ik hem zelf beet kon houden. Hij bleef keurig staan! :j draaide 1 keer zijn kont weg, maar dat was alles.
Met longeren was hij ook erg braaf! Goed voorwaarts, en het koppie kwam richting grond! :D

Afzadelen ook in de stal gedaan. Ook dit ging goed! Heb veel beloond!
Hij heeft me geen 1 keer meegetrokken en bleef netjes bij me! Dus een hele verbetering met de laatste keer!

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 16:06

Nell_ schreef:
mijn zusje doet ook niks met hem behalve poetsen :) Ze wilde hem alleen 1 keer zijn hoofdstel indoen, en dit was dus niet helemaal goed gegaan!

Ik heb iemand anders die mij helpt en er veel verstand van heeft!
Alleen zoals ik al zei; ik ben benieuwd hoe bokkers dit zien en zouden oplossen!

Die persoon die erbij is die denkt ook dat het te snel is gegaan voor hem. Zij heeft zelf een probleem tinker gehad, en ze ziet hem een beetje hetzelfde worden als hem. Die is begonnen met steigeren, en dat werd op den duur gewoon gevaarlijk.

Naar mijn mening is het niet te snel gegaan, maar heb jij te lang gewacht met het weer oppakken. Eerst word hij 6 keer per week gereden ( of dit goed of fout is doet er verder niet toe) en vervolgens geef jij hem 2 weken vrij en gaat er maar 3 keer per week opzitten. Dan kan je er imo op gaan zitten wachten tot een jong paard vervelend word.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 16:16

Moest ik jouw zijn TS, zou ik, zoals velen zeggen, gewoon opnieuw beginnen, vanaf de basis. Ik lees dat je al bezeig bent met op de grond de baas te worden, das erg goed. En ga wat longeren spieren verder opbouwen en rustig dan weer zadel er op. Als je dan weer opstapt met iemand er naast even stappen en er weer af. Als het goed gaat kun je toch weer gaan rijden, je weet dat hij het kan, maar jij hebt hem niet ingereden (niets mis mee hoor) dus hij ziet jou of jullie niet als de gene die dat mogen. Kan ook iets anders zijn hoor, even mijn mening.
Veel succes!

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 19:09

Opnieuw beginnen doe ik idd al! En vandaag was hij erg braaf, dus heb er wel een goed gevoel over :) Voorlopig even rustig aandoen. Ik wil hem gewoon niet overbelasten, en daarom ging ik ervanuit dat vakantie juist goed was! Ook omdat ik dit had gelezen op bokt :)
Nu bouwen we het gewoon weer op, en dan went hij al maximaal 3 keer in de week wat doen :)

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:26

Als wij een paard zadelmak maken wordt hij elke dag even gereden tot dat hij braaf is. Daarna om de dag. Langer vrij geven (paar weken) doen we pas als hij goed bevestigd is of helemaal niet.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:06

jeanine84:zo stap ik niet altijd o,maar bij paarden die al een beetje verknoeit zijn kan het helpen om ze te leren stil staan.In Deurne leren ze je het echter wel zo(vroeger tenminste).Zelf leer ik mijn paarden al stil staan voordat ik er maar over denk er op te gaan zitten.Heb een grote kruk en sta er oeverloos naast met een voet in de beugel hangen tot ze omkijken en dan denken:ga je nu nog eens zitten of hoe zit dat?Heb met mijn eigen beesten nooit geen probleem,het zadelmak maken voor derden geeft nog wel eens een probleem,moet ik eerst 3 weken heropvoeden tot ik er een zadel op kan leggen.Hoofdstel omdoen buiten de stal met halster om de nek kan natuurlijk ook,maar ik doe dat pas als het in de stal heel goed gaat.

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:23

Nell_ schreef:
@ Fritsiej: Ik bestraf het bit in doen niet, maar het achteruitlopen! Ik vind jou tips met het lekkers wel een goed idee, en ga dat even proberen morgen! Want xijn bit pakt hij niet makkelijk aan, maar in de manege deden ze dat ook best hardhandig.

ik hoop dat het gelukt is als je het hebt geprobeert. Wij hebben hier namelijk echt nooooit problemen gehad met het bit omdat het altijd iets lekkers was dat er de mond in ging ipv een ijzer geval. Zodoende zal hij ook niet achteruit lopen ;) denk ik. Accepteerd die het bit helemaal niet, smeer het is met stroop of honing. Dat hebben wij ook wel eens gedaan. Al was dit wel al ver voor het inrijden!

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 21:44

Ik heb het met snoepjes geprobeerd! :j De eerste keer pakte hij het snoepje, maar het bit niet :D Dus nog een snoepje erbij, en toen pakte hij hem wel. Nog niet helemaal makkelijk en vlekkeloos. Hij heeft er een handje van om zijn hoofd heel hoog te houden. En omdat ik klein ben kan ik er dan niet meer goed bij :D

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:57

Een trukje daarvoo is een zacht koort achter de oren leggen en heel ligtjes naar beneden trekken. Niet snokken of zo maar vragen om zijn hoofd naar beneden te doen en te onspannen. En dan een snoepje geven.