Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ambre schreef:Gewoon in de stal het hoofdstel aandoen en ik zou ook pas weer opstappen wanneer je zelf,zonder vasthouder,kunt hangen en het paard dus rustig blijft staan.Dat moet je echt goed oefenen,ik doe het meestal vanaf een krukje en zet ze soms langs de bakrand zodat ze niet weg kunnen draaien.Als ze vooruit weglopen kun je ze ook in de hoek vd bak zetten wanneer je alleen bent.Echter niet als ze bang zijn alleen wanneer het drammers zijn.Zo word je niet eerst heel de bak door gesleurd voordat je ze gecorrigeerd hebt.Opvoeden dus.En daar hoef je echt niet sterk voor te zijn,wel handig en vooral vlug.Succes!
Idem met het hoofdstel..niet op stal want daar zadel ik normaal ook niet op! Halster om de nek met touw eraan en dan net zo lang wachten tot ze blijven staan en dan rustig proberen het hoofdstel om te doen..
Als hij dan nog verder gaat moet ie gelijk in zijn achteruit. Alleen is dit ook een hele klus altijd
Ik zal morgen eens wat uitproberen!
Dan help je je paardje echt denk ik. 
draaide 1 keer zijn kont weg, maar dat was alles.
Nell_ schreef:mijn zusje doet ook niks met hem behalve poetsenZe wilde hem alleen 1 keer zijn hoofdstel indoen, en dit was dus niet helemaal goed gegaan!
Ik heb iemand anders die mij helpt en er veel verstand van heeft!
Alleen zoals ik al zei; ik ben benieuwd hoe bokkers dit zien en zouden oplossen!
Die persoon die erbij is die denkt ook dat het te snel is gegaan voor hem. Zij heeft zelf een probleem tinker gehad, en ze ziet hem een beetje hetzelfde worden als hem. Die is begonnen met steigeren, en dat werd op den duur gewoon gevaarlijk.
Voorlopig even rustig aandoen. Ik wil hem gewoon niet overbelasten, en daarom ging ik ervanuit dat vakantie juist goed was! Ook omdat ik dit had gelezen op bokt

Nell_ schreef:@ Fritsiej: Ik bestraf het bit in doen niet, maar het achteruitlopen! Ik vind jou tips met het lekkers wel een goed idee, en ga dat even proberen morgen! Want xijn bit pakt hij niet makkelijk aan, maar in de manege deden ze dat ook best hardhandig.
denk ik. Accepteerd die het bit helemaal niet, smeer het is met stroop of honing. Dat hebben wij ook wel eens gedaan. Al was dit wel al ver voor het inrijden!
De eerste keer pakte hij het snoepje, maar het bit niet
Dus nog een snoepje erbij, en toen pakte hij hem wel. Nog niet helemaal makkelijk en vlekkeloos. Hij heeft er een handje van om zijn hoofd heel hoog te houden. En omdat ik klein ben kan ik er dan niet meer goed bij