wel rijden leuk vinden maar niet het poetsen.. doorgaan??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:35

zeker bij een jong kind is dit idd een belangrijke 'discussie'. ik zou hem niet meer laten rijden. zelf heb ik nog geen kinderen, maar ik zou zeggen: "voor wat, hoort wat".
het is een stukje opvoeding. als jij hem nu laat doorrijden zonder dat hij hoeft te verzorgen, wordt hij daar imo een stukje verwend van.
zoals jaenine zegt: die kinderen die niets hoeven te doen.. die zijn dus harstikke verwend!
bij alle leuke dingen zitten ook negatieve dingen. ze mogen best heel vroeg leren dat er ook minder leuke dingen zijn in het leven...

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:36

Ik vind het eigenlijk meer een kwestie van opvoeding :o .
Het hoort erbij, klaar.
Op deze leeftijd misschien nog wel wat helpen, maar zo werkt het nu eenmaal en niets is alleen maar leuk.

Ik heb zelf trouwens ook een dochter van net vijf en die heeft ook een eigen pony en die is er dus wel mee opgegroeid dat het in de eerste plaats gewoon ontzettend veel werk is.

Als het idd angst is kun je met hem afspreken dat hij een kleine pony wat verzorgd.
Verder denk ik dat meisjes veelal sowieso meer van het poetsen en fruttelen zijn, maar ik vind dat je echt wel van een kind ook wat kunt verlangen/eisen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:38

Gewoon stug doorgaan. Zo te lezen is het een combinatie van eng vinden en geen zin hebben en het nut er niet van inzien. Niet raar bij een gastje van 8. Niet te veel zeuren denk ik maar wel steeds blijven proberen en vooral ook de argumenten die Joonas aanvoert gebruiken.

Ik denk eigenlijk dat hij het enger vindt dan hij wil toegeven, want dat is natuurlijk helemaal niet stoer ...

suzannelos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:39

komt het niet willen poetsen
niet voort uit angst ??

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:44

duChambre schreef:
zeker bij een jong kind is dit idd een belangrijke 'discussie'. ik zou hem niet meer laten rijden. zelf heb ik nog geen kinderen, maar ik zou zeggen: "voor wat, hoort wat".
het is een stukje opvoeding. als jij hem nu laat doorrijden zonder dat hij hoeft te verzorgen, wordt hij daar imo een stukje verwend van.
zoals jaenine zegt: die kinderen die niets hoeven te doen.. die zijn dus harstikke verwend!
bij alle leuke dingen zitten ook negatieve dingen. ze mogen best heel vroeg leren dat er ook minder leuke dingen zijn in het leven...

Zo te lezen gaat het bij dit jongetje niet om gemakzucht of niet voor de pony wíllen zorgen, maar meer het angstig zijn.

Dan kan je hem wel gaan dwingen van "je poetst die pony, of anders...", maar daar schiet je niks mee op. Heb je straks een kind die nog banger is van pony's én het rijden niet leuk meer vindt.

Ik zou gewoon doorgaan hoe je het nu aanpakt. Samen verzorgen, de dingen die hij niet helemaal zelf kan of durft doen jullie toch gewoon samen? Die pony's zijn af en toe ook hardstikke groot en dreigend, logisch dat 'ie het soms eng vindt! :j

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:47

Als hij het echt eng vind is het jou taak om hem hierbij te begeleiden.
Zorg dat je weet welke paardjes ook echt braaf zijn en help zijn vertrouwen op te bouwen op een leuke ongedwonge manier, doe het voor, vertel er veel bij, gewoon spelenderwijs.
Geef hem veel complimentjes als hij doorzet!

lianda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 16:48

Ik zal het daar vanavond eens met hem erover hebben.. misschien is dat ook wel zo??? Vanmiddag bij het hoofdstel afdoen gruwelde hij bij het losmaken van de neusriem omdat er kwijl opzat.. ik moest er inwendig wel om lachen maar hij vond het dus helemaal niets *D maar toen uitgelegd dat dat normaal is en toen deed hij het wel gewoon. En ik vind ook dat het erbij hoort maar vraag me dus af in hoeverre je iets mag verlangen van een knul van 8. Hij doet het wel hoor. maar dan of samen of alleen als ik het zeg. Hij gaat niet enthousiast vanuit zichzelf de box in om eens lekker te knuffelen en te poetsen .. maar idd misschien wel omdat hij dat nog eng vind en hij vooral op de groter pony's rijd. ik kijk anders volgende week wel of hij kan helpen met poetsen bij een klein shetje bijv.

lianda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 16:51

Dan kan je hem wel gaan dwingen van "je poetst die pony, of anders...",

Dat doe ik dus niet. Het gaat gewoon van kom zullen we nog even poetsen.. en dan zie je aan hem dat hij dan denk... zucht.. okeeeeee... Ik dreig niet met als je het niet doet mag je niet meer rijden. Ik vraag aan hem of hij ponyrijden leuk vind en dan zegt hij ja.. vraag ik wil je ermee stoppen.. zegt hij nee.. Maar ik zal vanavond eens met hem praten.. wie weet is het wel onderdrukte angst

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:52

@Lianda: succes! Ik denk idd dat je hem meer moet begeleiden en verder zijn alle kinderen uiteraard een beetje anders.
Verder vind ik echt wel dat je wel iets kunt verlangen van een kind van acht!
Je verlangt toch ook dat hij zijn speelgoed opruimt, de was in de wasmand legt, netjes eet, etc.?
Door iets te verlangen van kinderen, dit te erkennen, op te merken én het kind te complimenteren vergroot je mijn inziens, zijn zelfvertrouwen/eigenwaarde!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:53

Kan het niet zijn dat hij gewoon een beetje bang is? Niet als hij erop zit maar wel ernaast? Is ie misschien geschrokken? Ik zou hem aanleren om na het rijden met 1 borstel even af te poetsen, eventueel hoefjes maar dat is dan ook genoeg. Ik zou hem er niet af halen. Ik vind het wel storend dat er iemand riep dat het een opvoedings probleem is. Ik ken zat mensen die het poetsen minder leuk vinden/vonden dan het rijden. Ook volwassenen!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:54

Verder weet ik niet of hij gemakkelijk zal toegeven dat hij het eng vindt, dit is veelal wel een grote stap, zeker als het zo direct gevraagd wordt. Veelal kun je hier gemakkelijker op terug komen terwijl jullie met de pony bezig zijn.
Verder zelf veel blijven aangeven, waarom je iets doet en hoe je iets het veiligst kunt doen.
Nogmaals: heel veel succes!

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:54

Nee, ik had het ook niet tegen jou hoor, vind juist dat je het goed aanpakt zo! Maar meer als reactie op dat het bij de opvoeding hoorde en dat je hem gewoon moet dwingen.

Succes met praten! Leg maar uit dat het helemaal niet gek is als ie een beetje bang is van (sommige) pony's, denk dat dat ook wel helpt..

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:55

als ik lees wat hij wel doet zou ik me zeker geen zorgen maken. Dit zie ik vaak. Grote pony, mond is eng. Geef het de tijd. Zou zeker niet opzeggen. Hoe doet het. Al is het niet met heel veel plezier.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:58

chocobroodje schreef:
Kan het niet zijn dat hij gewoon een beetje bang is? Niet als hij erop zit maar wel ernaast? Is ie misschien geschrokken? Ik zou hem aanleren om na het rijden met 1 borstel even af te poetsen, eventueel hoefjes maar dat is dan ook genoeg. Ik zou hem er niet af halen. Ik vind het wel storend dat er iemand riep dat het een opvoedings probleem is. Ik ken zat mensen die het poetsen minder leuk vinden/vonden dan het rijden. Ook volwassenen!

In eerste instantie werd hier niet over angst gesproken!
Verder hoort het er gewoon bij en dat heeft mijn inziens echt met opvoeding te maken.
Verzorging en verantwoordelijkheid voor dieren zijn belangrijk.
Kinderen alles besparen wat ze niet leuk vinden lijkt me niet verstandig, al zie ik dat wel vaker om me heen gebeuren.
Die kinderen die allemaal een hond/pony weet ik wat willen, ouders die overstag gaan, veelal zelf onwetend zijn en dieren worden daar de dupe van.
Het leven bestaat nu eenmaal niet alleen uit leuke dingen en het is goed om dat als kind al te leren (niet zo zwaar natuurlijk ;) ).

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:59

tjaaaaa, idd jongens hebben minder het knuffelgehalte dan de meisjes.
Maar het hoort er idd gewoon bij, je kan niet leren goed paard te rijden zonder die andere dingen , dit klingt mssn gek maar het is de algemene interesse in heel het paard en hoe zijn psichologische kant werkt, hoe een paard denkt, wat een paard kan en hoe het reageerd.
Daar krijg je via het verzorgen en alles wat erbij komt kijken, na een heel lange tijd pas een zicht op, en als je daar helemaal niet de moeite voor doet ontgaat al dit gebeuren je en zal je dus wel een beetje leren paardrijden maar kom je echt op een vroegtijdig punt echt vast te zitten.
Om met je paard verder te kunnen moet je een communicatie met je paard kunnen starten en dat gaat alleen op de paardenmanier, dus het is de mens die daar dus een zicht op moet krijgen.
Om te kunne paardrijden moet je een leider zijn voor je paard, ook die houding das iets dat je leert, en dat is echt iets dat jaaaaaaaaren kan duren, en nadien leer je steeds nog bij, zonder die leidershouding en acceptatie als leider door het paard, is het echt onmogelijk goed te rijden.
Een manègelesje kan natuurlijk wel altijd, maar vergis je daar niet in, das niet echt paardrijden.
Ik vrees ook dat hij op dit moment nog niet heel dikwijls van zijn paard is gevallen, en echt dat kan heel wat pijn doen.
En het gekke is dat de fout eigenlijk of bijna nooit bij het paard ligt, tis de ruiter die een fout maakte, en ook dat is iets dat je maar na heel veel jaren kan beginnen inzien, en jaaaaa zo kan ik nog heel wat opnoemen natuurlijk.
Maar deze houding komt idd wel eens meer voor maar ik twijfel dan toch aan de algemene interesse die er is voor het paard op zich, dus neeeeeeee ik zie er zeker nu op dit moment , het kan idd veranderen , geen ruiter in.

Noodle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 19:03

Ik was tien toen ik begon met rijden op de manege en gelijk vanaf het begin werd mij duidelijk gemaakt dat je van te voren je paard poetst, en dat je hem na het rijden ook even naloopt. Tuurlijk wilde ik er zo snel mogelijk op en vond ik dat poetsen niet zo belangrijk, maar als je het drie keer hebt gedaan voordat je opzadelt, hoort het er eenmaal bij. Ik bedoel te zeggen dat ik me niet kan indenken een paard op te zadelen zonder dat je hem gepoetst hebt. Het moet een gewoonte worden, zonder dat je er dan nog speciaal over na moet gaan denken waaróm je het doet. Net zoals je je schoenen aantrekt voordat je naar buiten gaat. Dat doe je nou eenmaal! Geen discussie over mogelijk, lijkt mij.

Het is daarnaast ook een manier om erachter te komen in wat voor bui je paard is, hem te controleren op wondjes e.d. en het paard aan je aanwezigheid te laten wennen, voordat je zonder pardon een zadel op zijn rug legt.

Voor een jong jongetje is dit wellicht moeilijk te begrijpen, maar probeer het leuk voor hem te maken. Beloon hem als hij zijn pony brandend schoon heeft gepoetst, zodat ie het als een uitdaging gaat zien zijn pony 'zo schoon mogelijk' te poetsen :-) Of koop samen met hem een mooi (stoer) poetssetje.

Succes!

Apple

Re: wel rijden leuk vinden maar niet het poetsen.. doorgaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 19:06

Als ik zo het topic lees dan is het ook een beetje angst voor zo'n groot dier :-). Inderdaad kijken of hij kan helpen poetsen bij een klein shetje is misschien een idee :-)

Peche_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 19:11

het hoort erbij..
rijden is poetsen en opzadelen etc.
doe hij dat niet, dan ook geen rijden.
als hij het wel doet kan hij gewoon blijven rijden.

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 19:19

er was een tijd dat ik zelfs niet meer wou paardrijden, ik was toen ook een jaartje of 8. Toch hebben mijn ouders mij op paardrijden laten zitten.. toen vond ik dat echt niet leuk van ze.. ik wou eraf!! (ik was zelfs een beetje bang).. maar ik ben ze nu nog zooo dankbaar dat dat ze me niet van paardrijden lieten afgaan!!!

hij moet gewoon leren dat je van paardenpoetsen ook beter rijdt... je krijgt een betere band met je paard! hij moet het gewoon accepteren.. hij leert het wel leuk vinden!

flicka

Re: wel rijden leuk vinden maar niet het poetsen.. doorgaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 19:31

Als kind heb ik op maneges gereden waar je niks hoefde te doen hoor. Paarden stonden opgezadeld klaar. Aansingelen deed de instructeur. En als je klaar was met rijden ging de volgende erop.
Maar....ik heb poetsen nooit erg gevonden, ging regelmatig naar de manege om te tutten.

Ik zou je zoon niet teveel pushen, Lianda, het komt vanzelf wel. En als hij het rijden alleen leuk vindt, so what? Beestje wordt toch wel gepoetst en verzorgd. Jongens zijn ook anders dan meisjes.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 19:32

lianda schreef:
Maar ik zal vanavond eens met hem praten.. wie weet is het wel onderdrukte angst

Houd er wel rekening mee dat er een grote kans is dat hij dit niet zo goed onder woorden kan of wil brengen. Het standaardantwoord van mijn ruiters als ze iets niet willen is 'nou gewoon, dat wil ik niet'. En dan moet je zelf maar uitpuzzelen of het angst is, of eerder verveling, onzekerheid over eigen kunnen, weerzin tegen het vies worden, of nog andere redenen. En wat je daar het beste tegen kunt doen (soms is dat streng zijn: meedoen of vertrekken. Soms is dat eromheen werken. Soms is het even laten bezinken.)

In dit geval denk ik dat het een combinatie is van onzekerheid en het saai vinden. Het saai vinden zou ik gewoon zoveel mogelijk negeren. Rustig laten zuchten, geen aandacht aan besteden, het hoort er gewoon bij, klaar punt uit. De onzekerheid kun je mogelijk wel wat sturen, door er bij te blijven in eerste instantie, rustig te blijven en hem steeds stapjes te laten uitvoeren die hij wel kan. En ook door hem te leren de signalen van het paard op waarde te schatten. (Vertellen dat het niet erg is als een paard met z'n hoofd schudt bijvoorbeeld, of aandacht te vestigen op de oren als die goed staan.)
Het blijft altijd een beetje balanceren tussen iemand voldoende zelfvertrouwen geven om dingen zelf te doen, en niet te snel in het diepe te gooien.

Hem van paardrijden afhalen als hij er plezier in heeft zou ik niet snel doen. Mocht het een probleem blijven, dan kun je altijd een keer duidelijk en rustig afspreken dat dit of dat er ook bijhoort en dat hij zelf mag kiezen: of alles (paardrijden en poetsen), of niks. Maar dat zou ik nu nog niet doen, eerst eens kijken of het goed blijft gaan door van de ene kant geen aandacht te besteden aan zijn gebrek aan enthousiasme en anderzijds door te zorgen dat hij zich vertrouwd voelt om het paard.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 19:33

Ik vind poetsen nog steeds niet leuk. :o

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 19:40

Ik zou het idd vooral niet gaan afdwingen. Ik vond vroeger paarden leuk en het rijden geweldig. Poetsen voor het opzadelen werd toendertijd op stal nog nauwelijks aan gedaan, een verzorgpony had ik ook geen behoefte aan, en opzadelen/afzadelen deed m'n pa voor me. Dat vond ik namelijk helemaal niets, het zadel was zwaar, riempjes aan het hoofdstel zaten vol kwijl, paard wilde het bit niet in, deed moeilijk met aansingelen etc.

En goed nieuws: het is allemaal vanzelf overgegaan :D
Vanaf dat ik een jaar of 10 was vond ik poetsen toch wel leuk, 2 jar later was ook het opzadelen geen probleem meer, en toen ik 14 was en een eigen paard kreeg had ik gewoon geen keus meer en moest ik alles zelf doen (die poep van de poetsplaats opruimen was ook weer een overwinning!).
Inmiddels zijn we 8 jaar weer verder, maar ik zal nooit een persoon worden die een pony urenlang poetst, als ik een half uur bezig ben (als ze erg modderig is en er ingevlochten moet worden) is het echt veel!

Kortom ik zou het gewoon aankijken, poetsen en opzadelen horen er bij, maar op die leeftijd hoef je natuurlijk nog niet echt verantwoordelijkheid over een paard te hebben, dus lekker laten gaan, hij zit niet voor niets op paardrijles toch, daar draait het allemaal om en dat is echt niet gek op die leeftijd!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 19:46

ik als man zijnde ken dat probleem ook. Ook is was het ruitertje dat reed en mijn groompjes had ;-)
Poetsen, tuig verzorgen uhuh :n

Je moet ook het jongens zijn een beetje verstaan. ik herinner me toch dat als jongen van 7-8 jaar toch best last had met het paardrijden als gegeven. Het is al geen typische sport, dus het laatste wat je wil is meespreken over vlechtjes, een mestplekken probleem en anti klit :D
Wel over hoeveel ponies ik wel niet had, de parcoursen en wedstrijden die ik reed (en van tijd won) de vrachtwagen die we hadden etc.

Maar met ouder worden en gewoon gebeten door de passie paarden, lost dat vanzelf op.
Ik doe nu alles het liefst zelf, enkel op wedstrijd en een volle vrachtwagen heb ik mijn groom.

gypsymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 19:47

Ik had het eerste half jaar toen ik begon met rijden hetzelfde.
Ik ging op paardrijden omdat ik het rijden leuk vond, niet omdat ik paardengek was, zoals veel meisjes vroeger met paardjes speelden en depenny lazen, ik had daar echt niks mee. Dit veranderde echter toen ik op ponykamp ging (en jaar nadat ik was begonnen met paardrijden). Ik vond het geweldig en was helemaal fan geworden van alles wat met paarden te maken had en kon ineens uren omtutten. Dus misschien is zoiets een idee of iemand bij jou in de buurt met paarden vragen of je af en toe een dagje langs mag komen om gewoon lekker een beetje rond te hangen in de stallen, het omgaan met de paarden komt dan meestal vanzelf.