waarom longeer je je paardje niet even van te voren? zo kan hij al flink wat energie kwijt voor je erop stapt. Als je er eenmaal op zit, rijd dan veel voltes, groot en klein.. veel figuren, hou em bezig.. pas als hij rustig is kan je weer lange lijnen rijden.. gewoon veel oefenen en regelmatig trainen!
roelina123
Geplaatst: 21-08-09 13:38
dat lijkt me logis als jij maar is 2 jaar stilstaat heb je dat ook
Koper
Geplaatst: 21-08-09 15:16
Als ik jou was zou ik even naar de rug en de mond laten kijken. En als daar het probleem niet zit zou ik heel bewust mijn bovenbenen gaan ontspannen en niet te veel met de teugels doen. Zo'n paard moet je niet met de teugels proberen tegen te houden, gaan ze alleen maar meer van drammen. Hoe minder spanning jij hebt (dus echt héél ontspannen gaan zitten, aan iets leuks denken, hooguirt heel licht teugelcontact) zal het paard ook ontspannen. Eventueel zou je kunnen beginnen met zo rustig mogelijk (maar ook hier weer: zelf goed ontspannen en niet te veel met je teugels hannesen) te draven, en daarna rustig weer terugnemen naar stap.
Check ook of ze wel snapt wat ze bedoelt. Kan ze stappen aan de longe? Kent ze het stemcommando voor stap? Gebruik dat om haar te ondersteunen wanneer je ohz wil stappen, en wees consequent wanneer je rijdt. Stappen is stappen, draven is draven en dribbelen mag niet.
Ik denk dat ik even heel dom ben geweest toen ik dit topic maakte ik heb namelijk niet vertelt volgens mij dat ik ziekte van lyme heb en heel onregelmatig rijd, nu heeft dit weekend corina (corientjuhh) voor mij gereden en het gaat dan wel beter. dan is ze ook veel rustiger na een tijdje. Ik ben weer aan het opbouwen met rijden en rij nu veel figuren en dat gaat super goed, ze loopt al een stuk ontspannender
Koper
Geplaatst: 21-08-09 15:21
DAt is mooi, dat 't al beter gaat Zou de pony wat dribbelig hebben kunnen reageren doordat ze merkte dat jij niet lekker in je vel zit?
Dat is mooi, wat ook een goeie oefening kan zijn ( mijn paardje is ook zo drammerig) is 2 passen lopen en dan stoppen, en dan weer 2 passen lopen en dan stoppen. Zo de bak rond. Die van mij is dat snel rustig
misschien krijgt ze te weinig beweging.. mijn bijrijdpaard die kan geen dag zonder rijden en moet ook elke dag minstens een uur gereden worden omdat ze dat nodig heeft..
verder tips met zulke paarden: stoppen op de buitenhand.. en altijd je benen er aan blijven houden.. en misschien kan je met je zit haar ook langzamer laten lopen
tillyaan
Geplaatst: 22-08-09 21:14
ik heb ook z'n paard je moet er slim mee leren omgaan kleine korte hulpen en gelujk weer ontspannen niet boos worden want dan word ze alleen maar bozer en dan ga je in volle galop dus als je paard boos word of een keer goed z'n hoofd laten stoten of rustige lieve woorden zeggen als je hem 1 x goed aanpakt gaat het sneller over maar kijk hoe zijn buien zijn.
Ik had dit ook met mijn haflinger. Ik was zelf niet 100% in orde en Jim was ook drammerig en loperig. Een stalgenootje reed hem daarom 2x per week en als ik zelf reed dan longeerde ik hem gewoon 10-15 minuten van tevoren. Dan was hij de ergste energie kwijt.
Verder moest ik hem meteen aan het werk zetten tijdens het instappen. Gewoon door simpelweg veel figuren te rijden. Slangevoltes, gebroken lijnen, kleine voltes, enz. Om hem maar bezig te houden. Dat werkte voor hem heel goed.
@ilsse bij mijn vorige verzorg pony als ik dat deed werd ze helemaal gek dan ging ze flippen...(bij iemand anders zijn paard die ik ken werkte het wel trouwens)
@kaas .... maar dat is naturlijk allemaal verschillend per paard... de ene reageert op dit en de ander op dat, daar moet jij de goeie tussenuit zien te pikken en dat kan alleen maar door proberen.. dus alles is het probere waard
Astrid_93
Geplaatst: 23-08-09 17:46
Als ze begint te lopen, maak dan een kleine volte zodat ze wel naar stap moet. Desnoods laat je haar halthouden. Als ze nog niet luistert, moet je met haar maar eens in een hoek van de piste staan. Doe dit totdat ze luistert. Eens dat ze een tijdje braaf heeft kunnen stappen, laat haar dan draven als beloning. Na een tijdje laat je haar weer eens stappen. Op den duur zal ze dit wel leren en je zal haar dan ook wel meer kunnen laten ontspannen.