Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ietjelover schreef:ik heb deze middag met iemand afgesproken dat ik hun pony rijd.
ietjelover schreef:en whoopi hoe weet/zie jij dat ik ze niet nodig heb ? : $
Lissol schreef:Heb je al weleens geprobeerd om de pony op een andere manier actief te krijgen.
Scherp aan je kuit maken.
Toen ik nog op een manege paard reed. Was ook erg sloom en zweep boeide hem niet.
Doormiddel van veel overgangen rijden werd hij erg actief en na een 20 minuten was hij altijd aardig scherp.
Je stapt gewoon de eerste 5 a 10 minuten in en als je je teugels erbij heb gepakt zou ik zeggen. Even wat harder stappen en dan weer halthouden dan wegrijden in draf en dan weer halthouden en weg in draf en probeer zo kort mogelijk je hulp te gebruiken en zorg er voor dat je paard na 1 x op een geven moment gelijk wilt aantreden.
Whoopi1 schreef:ietjelover schreef:en whoopi hoe weet/zie jij dat ik ze niet nodig heb ? : $
Omdat ik WEL ervaring heb, daarom zie ik dat, maar dat moet je net even anders opvatten.
Dat jij niet weet dat je ze verkeerd gebruikt zegt al veel over jouw kennis van dit soort dingen.
Je rijd namelijk met de punt van de spoor naar boven en zo hoort het niet.
Snap ook niet dat jouw dure instructie daar niks van zegt, ik bedoel...voor 400 per kwartaal mag je toch wel wat verwachten.
En dan nogmaals, sporen dienen niet om een paard voorwaarts te rijden.
Calibra_ schreef:Lissol schreef:Heb je al weleens geprobeerd om de pony op een andere manier actief te krijgen.
Scherp aan je kuit maken.
Toen ik nog op een manege paard reed. Was ook erg sloom en zweep boeide hem niet.
Doormiddel van veel overgangen rijden werd hij erg actief en na een 20 minuten was hij altijd aardig scherp.
Je stapt gewoon de eerste 5 a 10 minuten in en als je je teugels erbij heb gepakt zou ik zeggen. Even wat harder stappen en dan weer halthouden dan wegrijden in draf en dan weer halthouden en weg in draf en probeer zo kort mogelijk je hulp te gebruiken en zorg er voor dat je paard na 1 x op een geven moment gelijk wilt aantreden.
Ben ik het helemaal mee eens. Blijf van die sporen af, dat gaat het probleem op de lange duur alleen maar erger maken.
Ik rij ook op een manege, op veel verschillende paarden en pony's, en bij slome paarden moet je gewoon heel veel overgangen maken. Zo worden ze aandachtiger en gaan ze sneller reageren. Dit blijven doen tot de pony meteen reageert als je je benen aanlegt.
ik zal dat gaan proberen !
ietjelover schreef:lukt ook wel maar ik rijd er een keer in de 2 maanden op en de rest rijden hun erop bij mij loopt ie dan eindelijk goed en de volgende keer weer niet door die andere ruiters
ietjelover schreef:ik heb mijn sporen allang omgedraait en iemand zei dat ze zo moesten ik vindt het al raar maar iemand uit de jury zei dit.
en ik gebruik ze niet om voorwaards te rijden alleen om hulpen te verfeinen en ik gebruik ze niet altijd meestal ik kuitdruk al genoeg.
en 400,- is niet van een iemand maar an 4 iemanden
en hou aub even op over die sporen dat weet ik inmiddels ook wel dat ik die nog niet moet gebruiken.
Whoopi1 schreef:ietjelover schreef:ik heb mijn sporen allang omgedraait en iemand zei dat ze zo moesten ik vindt het al raar maar iemand uit de jury zei dit.
en ik gebruik ze niet om voorwaards te rijden alleen om hulpen te verfeinen en ik gebruik ze niet altijd meestal ik kuitdruk al genoeg.
en 400,- is niet van een iemand maar an 4 iemanden
en hou aub even op over die sporen dat weet ik inmiddels ook wel dat ik die nog niet moet gebruiken.
Je kletst jezelf tegen, en als je weet dat sporen niet voor het voorwaartse dienen, waarom vraag je dan of je de betreffende pony met sporen moet rijden omdat hij sloom is??
En waar zeg ik dat het 400 voor 1 persoon is? Als je van 4 personen les krijgt vind ik het nog veel geld en misschien wel nog stommer dat je toen met je sporen verkeerom reed.
Ik wil je ook helemaal niet afzeiken, maar vind het gewoon raar.
)

Citaat:Als je gevraagd bent de pony netjes te laten lopen is 1x in de 2 maanden niet genoeg. dan zal je er minstens 2-3x in de week op moeten rijden naar mijn mening. Of begrijp ik het niet goed?
Citaat:Je kletst jezelf tegen, en als je weet dat sporen niet voor het voorwaartse dienen, waarom vraag je dan of je de betreffende pony met sporen moet rijden omdat hij sloom is??
En waar zeg ik dat het 400 voor 1 persoon is? Als je van 4 personen les krijgt vind ik het nog veel geld en misschien wel nog stommer dat je toen met je sporen verkeerom reed.
Ik wil je ook helemaal niet afzeiken, maar vind het gewoon raar.
vivana schreef:Hahaha; heel hard maar er is maar 1 manier en dat is gruwelijk een keer afslaan en zorgen dat je blijft zitten.(waar de meeste bokkers niet tegen kunnen....)
Als de pony slim is dan loopt hij de dag erop zo voor je,misschien probeert hij het nog wel een keer maar zodra die jouw zweep ziet...zal hij zich bedenken![]()
Evengoed is dit geen manier voor de eigenaar en voor hun is de beste optie een andere pony kopen.
Want bij hun kinderen zal dit misschien even goed gaan en de pony valt zo weer in de oude gewoonte![]()
Sporen hoef je niet aan te doen (snapt ie toch niet zeg jezelf)een middelmaat dressurzweepje met een touwtje daar heb je het meeste aan.
Sucses ermee
midgie schreef:vivana schreef:Hahaha; heel hard maar er is maar 1 manier en dat is gruwelijk een keer afslaan en zorgen dat je blijft zitten.(waar de meeste bokkers niet tegen kunnen....)
Als de pony slim is dan loopt hij de dag erop zo voor je,misschien probeert hij het nog wel een keer maar zodra die jouw zweep ziet...zal hij zich bedenken![]()
Evengoed is dit geen manier voor de eigenaar en voor hun is de beste optie een andere pony kopen.
Want bij hun kinderen zal dit misschien even goed gaan en de pony valt zo weer in de oude gewoonte![]()
Sporen hoef je niet aan te doen (snapt ie toch niet zeg jezelf)een middelmaat dressurzweepje met een touwtje daar heb je het meeste aan.
Sucses ermee
Ga je ook zo met je kindjes om, gruwelijk een keer in mekaar rammen zodat ze het de volgende keer niet doen??
Kun je bij kindjes wel doen denk ik op deze manier, maar een paard denkt net even wat anders dan een mensen kindje, maar ook daar bereik je er niets mee.
Heel jammer dat je op deze manier over dieren denkt.
ietjelover schreef:ondertussen ben ik bij een paar mensen gestopt en rijd ik bij een iemand. en ik me ook maar laten vertellen dat dit kon helpen en ik wilde ze ook helemaal niet gebruiken voor hem harder ze laten lopen maar voor te zorgen dat hij sommige hulpen nog voelt door zijn pens. Hij is enorm dik en sloom zijn ogen hangen half dicht maar ze zeggen dat er niets is met deze pony. en toen ik ik in de les kwam heb ik het meteen veranderd maar iemand uit de jury zei dat.