slome pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

magicsanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 09:36

Als ik het goed begrijp is deze pony voor twee kinderen die nogal bang zijn uitgevallen. Doet de eigenaar er niet beter aan hem te verkopen en een pony aan te schaffen waar haar kindertjes zo mee wegrijden? Mischien klinkt dat hard, maar een pony kost iedere maand veel geld dan wil je toch een pony die geschikt is voor je eigen kinderen en niet een waar eerst nog een jaar of langer aan gewerkt moet worden voor ze er een keer vertouwd op kunnen zitten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 09:38

ietjelover schreef:
ik heb deze middag met iemand afgesproken dat ik hun pony rijd.

Ik denk dat je het beste nog even met deze mensen kunt spreken, en zeggen dat je hun pony wel wilt rijden, maar dat het beter is als dat onder begeleiding gaat. Misschien dat zij dan de lessen willen betalen. Zoals het nu klinkt heb je net wat te weinig ervaring om dit alleen te doen.

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:51

ietjelover schreef:
en whoopi hoe weet/zie jij dat ik ze niet nodig heb ? : $

Omdat ik WEL ervaring heb, daarom zie ik dat, maar dat moet je net even anders opvatten.
Dat jij niet weet dat je ze verkeerd gebruikt zegt al veel over jouw kennis van dit soort dingen.
Je rijd namelijk met de punt van de spoor naar boven en zo hoort het niet.
Snap ook niet dat jouw dure instructie daar niks van zegt, ik bedoel...voor 400 per kwartaal mag je toch wel wat verwachten.
En dan nogmaals, sporen dienen niet om een paard voorwaarts te rijden.

Anoniem

Re: slome pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:07

Tsjonge wat gaan jullie tekeer tegen een meisje van twaalf dat een kennis met een lastige pony probeert te helpen.

Een meisje dat zo open en eerlijk advies vraagt, dat is juist heel erg goed.

Hierbij mijn advies : die mensen hebben een probleem met hun pony. Dat kun jij helaas niet oplossen door af en toe erop te rijden. Je zou er dan bijna dagelijks mee aan de gang moeten gaan. En hoewel je prima rijd ben je uiteraard pas twaalf en heb je bij een wat complex probleem als dit waarschijnlijk wat hulp nodig van je instructrice.

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 13:32

Als ze wou helpen had ze het beter OF af kunnen slaan OF ze had instructie erbij moeten helpen.
Ik ken bijna geen kind van 12 die zelf een pony ''inrijd, africht of corrigeert''
En als ik dan haar profiel bekijk, dan heb ik er gewoon mijn vraagtekens bij.
En ja, ik vind dat iedereen een kans hoort te krijgen om met zoiets ervaring op te bouwen, maar dat is het beste met begeleiding, zeker als je zo jong bent.
En als je dan niet eens weet dat sporen niet voor het voorwaarts rijden dienen, ben je in mijn ogen niet helemaal juist bezig, ook al zijn de bedoelingen goed.

Lissol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 13:33

Heb je al weleens geprobeerd om de pony op een andere manier actief te krijgen.
Scherp aan je kuit maken.
Toen ik nog op een manege paard reed. Was ook erg sloom en zweep boeide hem niet.
Doormiddel van veel overgangen rijden werd hij erg actief en na een 20 minuten was hij altijd aardig scherp.
Je stapt gewoon de eerste 5 a 10 minuten in en als je je teugels erbij heb gepakt zou ik zeggen. Even wat harder stappen en dan weer halthouden dan wegrijden in draf en dan weer halthouden en weg in draf en probeer zo kort mogelijk je hulp te gebruiken en zorg er voor dat je paard na 1 x op een geven moment gelijk wilt aantreden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 13:46

Sporen zijn in ieder geval niet de oplossing. Als je een pony zonder sporen al te langzaam vind, moet je geen sporen gaan gebruiken. Sporen zijn namelijk geen dingen om een pony mee vooruit te krijgen, het zijn hulpmiddelen zodat je, je hulpen kan verfijnen en een paard meer dingen kan laten doen waar hij anders te stomp aan je hulpen voor is. Hierbij moet je denken aan wijken, schouderbinnen, ga zo maar door. Een paard vooruit rijden hoort bij de basis.

Wat ik in jou geval zou doen is lekker veel overgangen rijden, zorgen dat hij lekker aan je been wordt, en dan verder kijken.

Calibra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:02

Lissol schreef:
Toen ik nog op een manege paard reed. Was ook erg sloom en zweep boeide hem niet.
Doormiddel van veel overgangen rijden werd hij erg actief en na een 20 minuten was hij altijd aardig scherp.
Je stapt gewoon de eerste 5 a 10 minuten in en als je je teugels erbij heb gepakt zou ik zeggen. Even wat harder stappen en dan weer halthouden dan wegrijden in draf en dan weer halthouden en weg in draf en probeer zo kort mogelijk je hulp te gebruiken en zorg er voor dat je paard na 1 x op een geven moment gelijk wilt aantreden.

Ben ik het helemaal mee eens. Blijf van die sporen af, dat gaat het probleem op de lange duur alleen maar erger maken.
Ik rij ook op een manege, op veel verschillende paarden en pony's, en bij slome paarden moet je gewoon heel veel overgangen maken. Zo worden ze aandachtiger en gaan ze sneller reageren. Dit blijven doen tot de pony meteen reageert als je je benen aanlegt.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 14:23

Whoopi1 schreef:
ietjelover schreef:
en whoopi hoe weet/zie jij dat ik ze niet nodig heb ? : $

Omdat ik WEL ervaring heb, daarom zie ik dat, maar dat moet je net even anders opvatten.
Dat jij niet weet dat je ze verkeerd gebruikt zegt al veel over jouw kennis van dit soort dingen.
Je rijd namelijk met de punt van de spoor naar boven en zo hoort het niet.
Snap ook niet dat jouw dure instructie daar niks van zegt, ik bedoel...voor 400 per kwartaal mag je toch wel wat verwachten.
En dan nogmaals, sporen dienen niet om een paard voorwaarts te rijden.

ik heb mijn sporen allang omgedraait en iemand zei dat ze zo moesten ik vindt het al raar maar iemand uit de jury zei dit.
en ik gebruik ze niet om voorwaards te rijden alleen om hulpen te verfeinen en ik gebruik ze niet altijd meestal ik kuitdruk al genoeg.
en 400,- is niet van een iemand maar an 4 iemanden
en hou aub even op over die sporen dat weet ik inmiddels ook wel dat ik die nog niet moet gebruiken.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 14:24

Calibra_ schreef:
Lissol schreef:

Ben ik het helemaal mee eens. Blijf van die sporen af, dat gaat het probleem op de lange duur alleen maar erger maken.
Ik rij ook op een manege, op veel verschillende paarden en pony's, en bij slome paarden moet je gewoon heel veel overgangen maken. Zo worden ze aandachtiger en gaan ze sneller reageren. Dit blijven doen tot de pony meteen reageert als je je benen aanlegt.

dankjewel :P ik zal dat gaan proberen !

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:30

Ik zou heel veel overgangen gaan rijden: stap-draf-middendraf-arbeidsdraf-galop-draf-stap...enz
Schijnovergangen maken, dit een week volhouden zodat de pony goed op je been reageert. En middendraf is echt vooruit, je moet hier erg consequent in zijn... Dus 1x een harde tik dat ie luisterd, en niet 1000 aaitjes... Na een harde tik weet ie dat ie moet luisteren... Van 1000 aaitjes ziet ie door de bomen het bos niet meer ;)

Ik heb een fjord... (en tsjah, met snelheid was het ook altijd wat hopeloos) nadat ik dit heb doorgezet, en echt meteen reactie wil hebben... Is dit over... Wel belangrijk is dat je dit door zet... Dus als je drijft moet ie vooruit, en niet langzaam vooruit komen...

Succes!

Saisai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:32

ietjelover schreef:
lukt ook wel maar ik rijd er een keer in de 2 maanden op en de rest rijden hun erop bij mij loopt ie dan eindelijk goed en de volgende keer weer niet door die andere ruiters

Als je gevraagd bent de pony netjes te laten lopen is 1x in de 2 maanden niet genoeg. dan zal je er minstens 2-3x in de week op moeten rijden naar mijn mening. Of begrijp ik het niet goed?

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:42

ietjelover schreef:
ik heb mijn sporen allang omgedraait en iemand zei dat ze zo moesten ik vindt het al raar maar iemand uit de jury zei dit.
en ik gebruik ze niet om voorwaards te rijden alleen om hulpen te verfeinen en ik gebruik ze niet altijd meestal ik kuitdruk al genoeg.
en hou aub even op over die sporen dat weet ik inmiddels ook wel dat ik die nog niet moet gebruiken.

Je kletst jezelf tegen, en als je weet dat sporen niet voor het voorwaartse dienen, waarom vraag je dan of je de betreffende pony met sporen moet rijden omdat hij sloom is??
En waar zeg ik dat het 400 voor 1 persoon is? Als je van 4 personen les krijgt vind ik het nog veel geld en misschien wel nog stommer dat je toen met je sporen verkeerom reed.

Ik wil je ook helemaal niet afzeiken, maar vind het gewoon raar.

Saisai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:52

Whoopi1 schreef:
ietjelover schreef:

Je kletst jezelf tegen, en als je weet dat sporen niet voor het voorwaartse dienen, waarom vraag je dan of je de betreffende pony met sporen moet rijden omdat hij sloom is??
En waar zeg ik dat het 400 voor 1 persoon is? Als je van 4 personen les krijgt vind ik het nog veel geld en misschien wel nog stommer dat je toen met je sporen verkeerom reed.

Doe eens lief tegen elkaar! :(:)

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 15:01

Hahaha; heel hard maar er is maar 1 manier en dat is gruwelijk een keer afslaan en zorgen dat je blijft zitten.(waar de meeste bokkers niet tegen kunnen.... :+ )
Als de pony slim is dan loopt hij de dag erop zo voor je,misschien probeert hij het nog wel een keer maar zodra die jouw zweep ziet...zal hij zich bedenken ;)
Evengoed is dit geen manier voor de eigenaar en voor hun is de beste optie een andere pony kopen.
Want bij hun kinderen zal dit misschien even goed gaan en de pony valt zo weer in de oude gewoonte ;)
Sporen hoef je niet aan te doen (snapt ie toch niet zeg jezelf)een middelmaat dressurzweepje met een touwtje daar heb je het meeste aan.

Sucses ermee

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 15:24

Sporen zijn niet om een pony harder mee te laten lopen, die heb je pas nodig als het dier netjes aan het been is en je wat ingewikkelder oefeningen met hem wil gaan doen. Het beste kun je die sporen dus nog maar even niet gebruiken, maar dat heb je zelf ook al wel door. Wel vind ik dat 1 keer in de 2 maanden ab-so-luut niet genoeg is als jij deze pony gaat heropvoeden, helemaal niet als die twee kinderen er in de tussentijd ook nog eens op rijden. Dan kunnen die mensen inderdaad misschien beter op zoek naar een pony die beter bij ze past.

Verder ga ik mee met Sassol, van veel overgangen kun je de pony voorwaartser maken. Rijd die overgangen dan wel scherp, dus meteen hup draven wanneer jij wil draven en niet pas over een paar meter. blijf geduldig, het is voor die pony zo te lezen nogal anders dan hij gewend is als er ineens iemand op zit die wel wat van hem durft te vragen. Met geduld en een consequente aanpak zou je een heel eind moeten komen :)

Zweepje zou ik er wel bij houden als ik jou was. Niet om 'm te slaan, maar om de pony eens aan zijn achterbenen of op zijn kont te kietelen wanneer hij niet voorwaarts genoeg is. Dus eerst been, reageert hij niet dan kietel je 'm totdat hij reageert. Gebruik dan wel een zweepje dat lang genoeg is (minimaal 1,10 meter) en met een kwastje eraan. Ook heb ik even in je profiel gekeken, op de foto's vind ik dat je de teugels nogal stijf vasthoudt, en je handen ook vast zet bij het zadel. Wedden dat de pony al vlotter wordt wanneer jij hem meer de ruimte geeft aan de voorkant, en met je instructeurs gaat werken aan een wat vriendelijker hand? Veel succes :)

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 15:50

Citaat:
Als je gevraagd bent de pony netjes te laten lopen is 1x in de 2 maanden niet genoeg. dan zal je er minstens 2-3x in de week op moeten rijden naar mijn mening. Of begrijp ik het niet goed?

klopt je begrijpt hert goed maar ik heb ook mijn eige pony en ik moet ong 10 min rijden voor dat ik bij de bak ben en ik mag nog neit alleen dus m'n ouders moeten mee. ook rijden de mensen zelf ook nog op die pony dus moet ik me aanpassen.

Citaat:

ondertussen ben ik bij een paar mensen gestopt en rijd ik bij een iemand. en ik me ook maar laten vertellen dat dit kon helpen en ik wilde ze ook helemaal niet gebruiken voor hem harder ze laten lopen maar voor te zorgen dat hij sommige hulpen nog voelt door zijn pens. Hij is enorm dik en sloom zijn ogen hangen half dicht maar ze zeggen dat er niets is met deze pony. en toen ik ik in de les kwam heb ik het meteen veranderd maar iemand uit de jury zei dat.

even voor iedereen het gaat NIET om de pony op mijn profiel dat is mijn eigeste.
Dat handen vast zetten doe ik inmiddels al niet meer maar ik deed het eerst helemaal auto. dit is nu al een paar maanden niet meer sinds dat prive les heb en nog maar van een iemand les heb. Ik heb in 4 weken net zoveel geleerd dan in 5 jaar!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 15:54

Huh, nu heb je nog maar van 1 instructeur les? Sorry maar ik vind dit een beetje een eigenaardige wending :x

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 16:00

hestejente schreef:
Huh, nu heb je nog maar van 1 instructeur les? Sorry maar ik vind dit een beetje een eigenaardige wending :x

Eh doet dat er iets toe...de TS vraagt gewoon hoe ze dit het beste op kan lossen en de eigenaar is en blijft de baas toch :\

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 16:05

hestejente schreef:

ja vanaf na de vakantie voor de vakantie nog 2

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 16:12

vivana schreef:
Hahaha; heel hard maar er is maar 1 manier en dat is gruwelijk een keer afslaan en zorgen dat je blijft zitten.(waar de meeste bokkers niet tegen kunnen.... :+ )
Als de pony slim is dan loopt hij de dag erop zo voor je,misschien probeert hij het nog wel een keer maar zodra die jouw zweep ziet...zal hij zich bedenken ;)
Evengoed is dit geen manier voor de eigenaar en voor hun is de beste optie een andere pony kopen.
Want bij hun kinderen zal dit misschien even goed gaan en de pony valt zo weer in de oude gewoonte ;)
Sporen hoef je niet aan te doen (snapt ie toch niet zeg jezelf)een middelmaat dressurzweepje met een touwtje daar heb je het meeste aan.

Sucses ermee

Ga je ook zo met je kindjes om, gruwelijk een keer in mekaar rammen zodat ze het de volgende keer niet doen??
Kun je bij kindjes wel doen denk ik op deze manier, maar een paard denkt net even wat anders dan een mensen kindje, maar ook daar bereik je er niets mee.
Heel jammer dat je op deze manier over dieren denkt.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 16:13

Mijn bescheiden mening is dat jij dit niet aan kan. Dus wees slim en zeg tegen de eigenaar dat het geen zin heeft om de pony maar af en toe te rijden en dat ze op zoek moeten gaan naar de juiste begeleiding voor hun pony en hun kinderen.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 16:15

midgie schreef:
vivana schreef:

Sucses ermee

Ga je ook zo met je kindjes om, gruwelijk een keer in mekaar rammen zodat ze het de volgende keer niet doen??
Kun je bij kindjes wel doen denk ik op deze manier, maar een paard denkt net even wat anders dan een mensen kindje, maar ook daar bereik je er niets mee.
Heel jammer dat je op deze manier over dieren denkt.

Wáárom wordt een paard/pony lui wie is daar de schuld aan??(als ze van natuure al niet loperig zijn...)

Ow en m'n kindjes en honden en pony hoef ik niet af te slaan die luisteren zo wel ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 16:30

Ik hoef m'n paard ook niet te slaan, waarom zou ik, dan werkt hij juist niet meer mee. Alleen wanneer hij echt stout is krijgt hij een tik, maar zeker niet wanneer hij niet voorwaarts genoeg is.

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 16:33

ietjelover schreef:
ondertussen ben ik bij een paar mensen gestopt en rijd ik bij een iemand. en ik me ook maar laten vertellen dat dit kon helpen en ik wilde ze ook helemaal niet gebruiken voor hem harder ze laten lopen maar voor te zorgen dat hij sommige hulpen nog voelt door zijn pens. Hij is enorm dik en sloom zijn ogen hangen half dicht maar ze zeggen dat er niets is met deze pony. en toen ik ik in de les kwam heb ik het meteen veranderd maar iemand uit de jury zei dat.

Door zijn pens?? Sorry, maar vind het steeds gekke worden, beetje respect voor het dier.

@ Vivana; wat jij zegt slaat helemaal nergens op, een dier zo hard gaan slaan? Dan vind ik jou niet paardwaardig.
En ze paarden zijn OF lui van zichzelf, OF ze hebben gebruik gemaakt van de mogelijkheden die de ruiter hem bied, dus is het nooit en te nimmer de schuld van het dier, WIJ mensen maken de dieren zo, dus waarom moet een paard dan afgeranseld worden, terwijl het onze fout is.
En als ze lui van zichzelf zijn, kan je daarmee HELPEN maar niet door ze af te ranselen.

Als mijn kind niet luistert, ligt dat aan mijn opvoeding, en als ik dan wat fout heb gedaan in de opvoeding, ga ik niet mijn kind daarvoor straffen door het kind in elkaar te slaan (bij wijze van)

Ben echt van mening dat een paard best een keer een flinke tik kan krijgen, maar niet op die manier waarop jij het zegt, vind het gewoon mishandeling en niet paardwaardig.
Mag hopen dat ik mijn kids zo opvoed, dat ze zoiets niet in hun hoofd halen, want dan trek ik ze accuut van het paard af.