Inrijden > hoe te sturen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Inrijden > hoe te sturen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:58

Dat kunnen wij toch helemaal niet ZIEN zo via internet Fjordenlief.... Dáárom raden we je nou juist instructie aan...

Maar van wat ik je zo zie schrijven denk ik niet dat het aan het paard ligt...

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:59

Doe aub een paar passen terug in het belang van je paard, en zoek iemand die je kan helpen om dit paard eerst op te leiden aan de dubbele lange lijnen. Zo leert je paard wat teugelhulpen zijn, wat teugeldruk is etc.
Beestje snapt gewoon niet wat je verwacht, en een paard gaat van nature tegen druk in. Als je dat niet goed aanleert, wordt het echt vechten...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:02

Je doet dus iets fout (niet opzettelijk). een jong dier gaat niet uitproberen, hetgeen jij voor zorgt is onbegrip.
Hoe ze reageren is verschillend, sommige zetten de blok erop, andere slaan op de vlucht en nog andere zullen je kennis willen laten maken met de plaatselijke bodem.

En nee niet uit onwil, maar zij zijn een onbeschreven blad, waar jij de verantwoording voor draagt. Jij beslist om hem op te leiden, dus moet jij ervoor zorgen dat je daarvoor in staat bent of anders iemand zoekt die dat voor elkaar krijgt.
Je bent nu het fundament aan het leggen, als dit niet goed gaat, zal nooit iets lukken.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:05

nav tekst kunnen we niks. maak dan een filmpje en plaats dat dan kunnen we misschien nog iets zinnigs zeggen

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:09

Mischien een simpele oplossing die je al toepast, maar rij je met zweep? Ik ben nu zelf een merrie aan het inrijden en ze wil nog weleens wegvallen/uitzwenken over haar buitenschouder. Gewoon het zweepje in je buitenhand nemen en tegen de schouder aan plaatsen (dus niet tikken of slaan, maar begrenzen). Op je gewicht sturen is heel erg belangrijk, maar zo 'overdreven' zoals je omschrijft zou ik het niet doen, daar gaat ze aan wennen en ik denk dat je dan hele tegenstrijdige signalen geeft. Gewoon als je naar links wilt op je linkerbil en naar recht op je rechterbil. Anders zou ik het even rustig aan doen tot je weer les krijgt en het onder begeleiding oplossen. Je geeft aan dat ze ook achterwaarts gaat, dat leer ik zelf een jong paard niet direct als eerste, omdat ze dat ook kunnen gaan doen als ze halthouden of bij het opstappen, maar dat even terzijde. Heel veel succes!

fjordenlief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 13:17

Nee, ik laat haar onder het zadel ook neit achteruit lopen. En ik rij zonder zweep! ik wil gewoon zoveel mogelijk zonder hulpmiddelen rijden, tenzijn het echt neit emer gaat.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:19

westernruiters gebruiken ook geen zweep dus kan best zonder hoor.

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:07

Natuurlijk kan het vaak zonder zweep en ik vind het ook goed dat je het zonder probeert. Aangezien je nu duidelijk een probleem hebt wat je denk ik goed op kan lossen met een zweepje, zou ik toch met gaan rijden. Corrigeren als je de verkeerde kant op gaat (niet slaan, maar gewoon tegen de schouder aan leggen) en vooral belonen als het goed gaat. Naarmate het beter gaat kan je vanzelf weer zonder zweep rijden. ;)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:18

ik ben van mening dat een paard eerst zonder ruiter goed moet kunnen wijken voor druk. niet soms, of af en toe als ze geen eigenwijze bui heeft, maar gewoon altijd...
lange lijnen werk kan ook goed zijn VOORDAT je gelijk er op probeert te gaan rijden.
denk dat je te snel wilt.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:46

Ik heb altijd een kort zweepje die ik tegen de schouder aanduw, maar dan moet je dit ook op de grond oefenen zoals al eerder gemeld werd(het wijken voor de hand), en die gebruik ik dan tegelijk met de teugels en buitenbeen. En dat ligt echt niet aan jou of aan het paard daar hebben meer jonge paarden last van omdat ze bang zijn hun balans kwijt te raken gaan ze er tegen in. Succes ermee.

edit: Jij geeft aan dat je zonder hulpmiddelen wilt rijden, even een nieuwtj een jong paard heeft meerdere hulpmiddelen nodig als een Grand-Prix paard en als jij dat jonge paard al als een grand-prix gaat rijden(en dan bedoel ik niet de oefeningen) gaat het niet helemaal goed komen, je kan met je been en je teugel geen grensen duidelijk maken, daar is een zweep namelijk voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:34

Nou Daffie1986, nu doe je net of inrijden zonder zweep onmogelijk is, en dat is natuurlijk ook niet waar...

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:42

Ik heb laatst (met begeleiding) een pony zadelmak gemaakt. Toen ik moest beginnen met sturen zei mijn instructrice dat ik alles extreem moest doen, extreem de binnenhand van de hals extreem buitenbeen geven (niet schoppen alleen er tegen aan drukken) als die dan maar 1 pasje opzij deed goed belonen. Enzovoort.

Kitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:56

ik heb met mijn jonge paard hetzelfde gehad omdat hij het niet begreep, en ik weet dat je het misschien niet horen wilt, maar het is echt beter als je structureel begleiding zoekt, en niet iemand die je 1 keer in de 2 weken helpt ofzo daar heb je namelijk niet genoeg aan! Het is eerlijker naar jezelf en naar je paard toe als je gewoon hulp zoekt, heb je ook een veel beter gevoel bij uiteindelijk, als je zo doorgaat word het misschien alleen maar erger, en iets aanleren is makkelijker als afleren.

sharintje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:16

Jij bent de baas!
Ga net zo lang door met het paard naar de "goede" kant sturen.
Ik weet niet of je met zweep rijd, maar je mag hem dan best een tik geven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:23

Waarom bestraffen voor iets wat niet bevestigd is?

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:25

Zo'n paard snapt (nog) niet dat als jij op hem zit, jij ook de baas bent.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:37

Beste tip die ik je kan geven: Afstappen en niet meer opstappen totdat je goede begeleiding hebt of er iemand opzetten die wel ervaring heeft met inrijden. Als je hierop al vastloopt, dan heb je dus overduidelijk niet de knowhow om een paard in te rijden. Dus om te voorkomen dat je je paardje de vernieling in helpt (klinkt misschien overdreven, maar toch is het zo), zoek hulp!

Ook als je het niet wilt horen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:44

@Sharintje: als jij op school iets niet snapt, mag de docent jou ook een tik geven? Net zo lang totdat je het snapt. Jammer dat ze je dat leren op de manege. Leren heeft voor een paard net als een mens niks met slaan te maken.
@Fordenliefje: 99% van de adviezen die je hebt gekregen houden in dat je goede begeleiding moet zoeken. Die adviezen zijn voor het grootste deel afkomstig van mensen met ervaring die ook begonnen zijn met goede begeleiding. Het is geen afgang om hulp te zoeken. Het geeft alleen maar aan hoe slim je bent om te weten wat je wel en niet kan. Zoek iemand die ervaring met jonge paarden heeft en die jou en je paardje veel kan en wil leren (zonder straffen). Succes en we horen graag hoe het strakjes gaat.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:31

Sonja schreef:
Nou Daffie1986, nu doe je net of inrijden zonder zweep onmogelijk is, en dat is natuurlijk ook niet waar...

Tuurlijk het is wel mogelijk, afhankelijk van het paard. Ik gebruik vaker de zweep voor aanwijzingen en op die manier bedoel ik dus ook dat ie aanwezig moet zijn en ik vindt dat met een zweep kunnen rijden bij de africhting van elk paard hoort. En jah dat is mijn mening en hoe een ander daar overdenkt moet ie zelf weten, maar het is mijn mening omdat ik met zweep een paard makkelijker en vriendelijk kan leren naar de hulpen te luisteren en dat heeft zich bij mij in de praktijk uitgewezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:48

Jij beweert een paar posts geleden letterlijk dat een been en teugel geen grenzen aan kunnen geven, dat daar een zweep voor is.
Da's heel wat anders dan wat je nu schrijft.

jamesreits

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:59

ik denk dat ze er gewoon onderuit wilt komen.
doet mijn paard ook heel vaak nog in de galop. ipv recht naar links rennen.
wees wel streng en geef niet aan haar toe als ze het doet,

linites

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:13

het klinkt echt alsof je geen idee hebt waar je mee bezig bent, als je een paard inrijd en je weet niet wat je jmoet doen als je tegen zulke dingen aanloopt ga dan naar een goede instructeur. zoiezo snap ik niet dat je dit paard gaat inrijden als je niet genoeg ervaring daar voor hebt, als je nu al tegen zulke problemen oploopt wacht maar tot je echt gaat rijden dan.