gevaarlijk jong paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 22:53

inderdaad is het beter dat een band opgebouwd word uit vertrouwen. kawa gaf het voorbeeld met de etterbakken. dat ligt in hún opvoeding. ieder zijn behandeling op zo'n paarden. soms is het inderdaad moeilijk uit te maken of een paard angstig is of echt stout, maar meestal moet je het toch kunnen zien. en sowieso de achtergrond kennen.
dat naar voor meppen zou ik ook anders oplossen, maar eigenlijk het nooit zover laten komen. => ook weer achtergrond.
ik ben het met je eens dat er niet altijd even "beleefd" ofwat gereageerd werd, maar met sarcasme raak je geen stap verder. al begrijp ik je frustratie.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 23:04

Wat een naar mens ben jij Ischa, valt gewoon niet met je te praten. De enige die hier blaast en briest ben jij. Doe relaxt en ga een Zen-oefening doen ofzo. Verward

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 00:52

runningkawa schreef:
oke mijn ervaringen

etterbakken schop ik naar voren als ze alleen al maar dreigen omhoog te komen, of als je merkt dat ze langzamer in tempo gaan.

Naaien ze eruit zet ik ze op een volte.
Zit dat knopje er niet op, schop ik nog harder naar voren.
Willen ze dan langzamer, dan moeten ze nog een paar rondjes voluit Extreme duivel

Bij bange paarden praat ik veel.
Probeer ik ze nooit in de weg te zitten.
Schieten ze er van door, probeer ik zo min mogelijk met been en hand te doen en praat ik ze op de stem weer terug.

Aan bijzets doe ik niet.
levensgevaarlijk
als je idd graag achterover wilt knallen moet je die er aan doen Haha!
het enige wat helpt is je paard voorwaarts houden.

lukt dat niet alleen, dan door diegene op de grond.

Maar aan wat ik hier neerzet heb je geen bal Lachen
Maar goed, nu weet je ff kort gezegt wat ik doe Lachen

En mag ik dan idd je ervaringen weten, want idd om eerlijk te zijn kom je idd over als een pennygrietje (niet l*llig bedoeld )

Kawa, sorry, maar daar kom ik weer:
Er bestaan wel paarden die zich niet laten berijden hoor!!!
Zelf zitten we momenteel in de knoop met een mooie merrie.
De ene dag gaat het goed, de andere dag blijft ze net zo lang bokken, tot de ruiter in het zand ligt.
Vooruit slaan gaat niet, ze blijft gewoon op haar plaats bokken.
1 Ruiter heeft een gebroken vinger, de andere een gescheurde enkel hirdoor.Toch is ze pas 3 jaar.
Heb je hiervoor nog tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 01:07

Op Hippics had ik het ook al gezegd.

Het lijkt me zeer onverstandig om met dat diertje door te gaan. Je komt bij mij over als iemand met zeer weinig ervaring met jonge paarden. Laat dat dier lekker door iemand rijden die ervaring heeft met jonge paarden. Want dit gaat van kwaad tot erger. En daar krijgt dat arme dier de schuld van straks.

Zo bijzetje is trouwens een tof idee!! Boos! ( als je levensmoe bent)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 09:06

Ischa, jammer dat je Kawa's zeer terechte tips zo belachelijk maakt, want ze meent ze serieus en het zijn ook tips die echt werken in de praktijk. Wat zei je manegebaas ervan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 09:10

Citaat:
Kawa, sorry, maar daar kom ik weer:
Er bestaan wel paarden die zich niet laten berijden hoor!!!
Zelf zitten we momenteel in de knoop met een mooie merrie.
De ene dag gaat het goed, de andere dag blijft ze net zo lang bokken, tot de ruiter in het zand ligt.
Vooruit slaan gaat niet, ze blijft gewoon op haar plaats bokken.
1 Ruiter heeft een gebroken vinger, de andere een gescheurde enkel hirdoor.Toch is ze pas 3 jaar.
Heb je hiervoor nog tips?

Citaat:
het enige wat helpt is je paard voorwaarts houden.

lukt dat niet alleen, dan door diegene op de grond.

Dat is mijn eerste gedachte

Maar ook hier, waarom doet hij het.
Met alleen die info weet je niets.
Er zijn bijna geen paarden die het bewust doen om de ruiter pijn te doen, maar door iets wat voor hunzelf als niet fijn ervaren word.

Een net niet goed passend zadel.
Een ruiter die net ietsie te hard met de benen inkomt.
Of niet in de bweging meezit waar een paard weer schrikt enz enz enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 09:15

ponyzotje schreef:
dat naar voor meppen zou ik ook anders oplossen, maar eigenlijk het nooit zover laten komen. => ook weer achtergrond.
.

Niet om goed over te willen komen.
Maar de paarden die ik zelf zadelmak heb gemaakt hebben dat ook nooit nodig gehad.
Het naar voren trappen van paarden heb ik tot nu toe alleen maar toe hoeven passen bij paarden die al zadelmak waren.
En al helemaal de staking ingereden waren.

Ja, door die mensen met ervaring, die geen hulp willen vragen en alles beter weten. Frusty

En ja, wie is daar de dupe van, juist het paard Verdrietig

bigtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 10:24

Wil je wel echt wat met het paard ???? Want, wat ik zo lees denk je alleen maar aan jezelf en niet wat het beste is voor je paard !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 10:50

De sfeer in dit topic is wat onaardig, ik vraag me af of dat nodig is Verward.

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 11:04

ahhahahaahaha, zo kan het ook natuurlijk!

Volgens mij weet je al wat je moet doen joh!

Maargoed, ik rijd ook al jaren lang paarden in dus even een ervaringkje van mij van zo een etterbeest.
Wat ik doe met die paarden is eerst aan de longe flink moemaken,het liefst nog op zware grond.
Daarna zijn ze zo moe dat ze geen puf meer hebben nog te gaan etteren.
Dus gewoon er op springen en een kwartiertje of tien minuutjes rijden.

Maargoed, ik heb nog veel meer manieren natuurlijk,maar bij echte etterzakken werkt dit altijd heel goed.
Je kan ze toch neit aan en je moet altijd eerst de baas zijn vanaf de grond.
Als je vanaf de grond nog geen baas bent,ben je het zeker niet op de rug.
Dus mijn advies,word op de grond de baas en bouw vanaf de grond vertrouwen op en ga dan pas verder.

Succes!

groetjes van kelly!

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 11:05

ow sorry, dat hahahhaha enzo het bovenste deel van mijn berichtje ,berust op het laatste berichtje op de vorige pagina.

Ik weet nog niet zo goed hoe dit werkt Tong uitsteken

groetjes!

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 11:34

Ik weet nou niet echt of ik het afmatten van een 3 jarige op zware grond een heel fijn idee heb, als ik denk aan de belasting die dit op de pezen geeft.

Bovendien vind ik dat als je een angstig/vervelend paard dat net onder het zadel is en zich zo achterover laat vallen aan de bijzet wil zetten je al enigszins door laat schemeren dat je er niet zo heel erg veel van snapt. Het paard zal alleen maar banger in de mond worden, en zich opgesloten voelen, waardoor hij des te eerder omhoog komt en zal zich dan door de bijzet niet meer kunnen corrigeren.

Persoonlijk zou ik dit paard met heel veel rust benaderen want het klinkt mij in de oren als een ongelooflijke angsthaas. Ik zou er bovendien van uit gaan dat het zadelmak zijn van dit dier niet zo heel erg veel voorstelt en maar weer van voren af aan beginnen. Als je hem niet voor zijn 6e in de sport wil hebben kun je daar best de tijd voor nemen.

Begin maar eens eerst met de basis en het vertrouwen... ga lekker met hem op een correcte manier wandelen, kriebel hem maar onder zijn buik en achter zijn oren en laat hem lekker aan zijn omgeving wennen. Gooi hem mischien eens een paar keer per week aan de longe, en zorg ervoor dat hij fijn naar je stem luistert. Doe dat een paar weekjes totdat je weet dat je ook echt iets aan je stem hebt, en het paard op die manier kan helpen aan te geven wat je bedoelt zonder in te hoeven komen met een schop of harde hand.

Stap er dan mischien eens een keer op aan de longe, maar ga niet gelijk in zijn mond trekken of iets dergelijks, maar geef hem de tijd om aan het gewicht van de ruiter te wennen en zijn evenwicht wat te vinden... zorg ervoor dat hij op de ruiter's stem reageert en mischien dat je hem zo dan wat hulpen aan kan leren...

Als je uiteindelijk los van de longe ga rijden, zorg dan dat je iemand met een longeerzweep bij je hebt, om het dier wat aan te moedigen als hij mischien wat stakerig wordt. Als hij onder je vandaan schiet, ga dan niet gelijk in zijn bek trekken, want dan wordt het dier waarschijnlijk alleen maar nog paniekeriger.

Ga rustig aan oefenen totdat hij lekker in een tempo kan blijven lopen, en dan niet door hem vooruit te moeten schoppen om harder te gaan of op je hand terug te laten komen, maar laat hem reageren op zithulpen. Verfijn je hulpen zo dat je op die manier het tempo kan gaan regelen... and so forth...

En inderdaad als het dier gaat staken en op je been terug komt moet je ervoor zorgen dat hij -absoluut- naar voren gaat. Dus hand weg, aan gaan met die banaan... beter een explosieve reactie op je been, dan helemaal geen... en pas alsjeblieft op dat je niet met je hand gaat blokkeren....

Lesje zo nu en dan (minstens iedere week) van iemand die ervaring heeft met jonge paarden en het allemaal lekker rustig op kan pakken is ook heel fijn.

Ik heb absoluut niet heel veel ervaring met zadelmak maken, afgezien van mijn eigen twee paarden en dit duurt waarschijnlijk voor de meeste mensen veel te lang en is veel te zachtzinnig, maar als je geen haast hebt, werkt het prima...

Ik ben absoluut geen voorstander van slaan/schoppen/bijten zonder reden, maar als een paard gaat staken, moet je toch echt het lef hebben om hem naar voren te schoppen, slaan whatever. Als mijn paard over me heen dendert, dan zal hij zich toch in de seconde erna terdege van bewust worden dat dat dus echt niet gewaardeerd wordt.

Doe alles met mate, en vergeet vooral niet om je paard ook eens te vertellen hoe braaf en mooi hij is als hij wel gewoon netjes aan het lijntje meeloopt, of in de wasplaats blijft staan, of rustig onder de man stapt.

ischa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-03 16:31

heel erg bedankt voor je reactie manic.
de reden dat we er een bijzet omgeknupt hebben is omdat ik op een handel en africhtingsstal heb gewerkt en daar werd met alle paarden tegelijk met het zadel een bijzet eraan geknupt en werd hij gelongeerd. dit deden ze met alle paarden zonder uitzondering of hij nou bang of etterig was maakte geen reet uit!. Lachen de paarden daar werden er ook echt niet slechter op. en de meeste lopen nu hoog in de sport.

big time: ik wil eigenlijk niks met dit paard en vroeg me af wat de slachtprijs per kilo tegenwoordig is.

pellie: ik ben echt zo'n naar mens. ik krijg ook vaak de vraag of ik niet contactgestoord ben!. maar ja ik loop waarschijnlijk te vaak met de paarden en de stroomstokken daar wordt je vanzelf een beetje ( electrisch ) gestoord van.

gr. ischa

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 16:51

okee ik wil je ondanks de sarcastische opmerkingen toch nog mijn mening en advies geven met goede bedoelingen (naar mijn mening evenals volgens mij iedereen hier op dit topic, maar goed dat verder buiten beschouwing gelaten).

je zegt dat je op een handel stal hebt gewerkt. dan weet je denk ik ook dat handelaren 'banketstaaf' hoe de koper het wil horen. jong paard? okee jong paard. bereden? okee bereden paard. misschien heeft de handelaar gezegd dat hij bereden is maar is dit niet. óf hij is wel onder het zadel geweest maar die handelaar heeft niet verteld hoe dat is gegaan. of heb je het gezien?

ik denk dat je paard het gewoon niet begrijpt of niet kan verwerken. en aangezien het een vluchtdier is (algemene kennis) probeert hij te vluchten en raakt in paniek op het moment dat dat niet kan.

als ik jou was zou ik opnieuw beginnen met inrijden. (het is je eigen keus maar je vraagt om advies, dan wil ik die geven als ik het kan). hoe je moet inrijden is niet aan mij om je te vertellen dat is offtopic en niet je vraag. wil je weten wat volgens mij de beste manier is dan hoor ik dat wel.

succes met je paard verder!!

[/u]

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 17:45

Jeetje, wat jammer dat er zo allemaal reageert wordt zeg.
Veel mensen geven toch adviezen waar je wat aan zou kunnen hebben denk ik zo.

Al ben ik het niet met iedereen eens,iedereen heeft denk ik zijn eigen manier die bij die persoon werkt.
Jammer dat als je die mening zegt je daar gelijk zo op afgekraakt wordt.

Maar goed, ik ben dus van mening, dat als je op de grond geen vertrouwen en controle hebt,je dat op het paard al helemaal niet hebt.
Eerst de basis zegt men weleens.En die begint bij kleine dingen als stilstaan bij het poetsen en op stemhulpen reageren.
Ik heb vele probleempaarden probleemloos gemaakt, en alles komt uiteindelijk neer op die O zo belangrijke basis.
Door consequent te zijn gaat je paard je als een leider zien,hoe een etterbak,of hoeveel het paard ook heeft meegemaakt.

Als je een mishandelt paard als een mishandelt paard blijft behandelen zal het zich altijd een mishandelt paard blijven voelen en kan het zich niet ontplooien.
Om maar een voorbeeld te noemen.

Gaat je paard omhoog? Dat mag niet maakt niet uit of het hier om angst of etteren gaat.In beide gevallen maak je met je stem duidelijk dat dat niet mag.DAT is concequent zijn.

Behandel je een angstig paard als een angstig paard,zal het zich altijd angstig blijven voelen.

Een voorbeeldje van vandaag.
Ik had wat banden opgestapeld in de wei gezet met een balk erover om te gaan springen.
Nu is mijn paard nog vrij jong en heeft al heel wat meegemaakt dus die wist niet wat ze zag.
Dus hupsakee ook omhoog (wat ze al snel doen) ik zeg 'eey' en komt ze meteen weer omlaag.Want,bang of niet,omhoog gaan is uit den boze.
Nou, gewoon doen alsof die ' enge 'dingen niet in de bak liggen en na 30 seconde was het gedribbel over en keek ze niet eens meer naar dat enge spul in de bak.
Later sprongen we er probleemloos overheen.

Maargoed, doe met het bovenstaande wat je wilt, en voel je niet om wat voor reden aangevallen want dat is echt niet mijn bedoeling.

Nogmaals succes met het paard!

groetjes van kelly

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 18:10

Citaat:
de reden dat we er een bijzet omgeknupt hebben is omdat ik op een handel en africhtingsstal heb gewerkt en daar werd met alle paarden tegelijk met het zadel een bijzet eraan geknupt en werd hij gelongeerd. dit deden ze met alle paarden zonder uitzondering of hij nou bang of etterig was maakte geen reet uit!. de paarden daar werden er ook echt niet slechter op. en de meeste lopen nu hoog in de sport.

Ben ik toch erg benieuwd waar dat is
1 of andere zelfmoord sekte Haha!

Ik heb al op verschillende handelstalletjes meegedraaid, maar dit trucje halen ze nergen uit.
Met longeren, maar niet met erop gaan zitten.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 18:13

Dat wou ik ook net zeggen, alleen iets subtieler Knipoog

Longeren met bijzet is nou net even iets anders als rijden met bijzet... maar ook longeren met bijzet zou ik pas gaan doen als het paard een beetje meer balans heeft... maar ik ben waarschijnlijk weer -te- voorzichtig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 18:16

Subtiel, wat is dat Knipoog
Recht door zee, is tenminste duidelijk Lachen

Ik hou ook helemaal niet van bijzet met longeren.
Ik vind het te vast. te hard, weet niet hoe ik het moet zeggen.

Met touwtjes die door een oogje kunnen schuiven vind ik veek vriendelijker.
Maar ook niet met rijden.
En al helemaal niet bij zo'n jonge.
Als je graag wilt dat ze bang en vast in het lijf gaan lopen, dan is dat wat je moet doen.

En hoog in de sport? Als er heel vlug iemand met verstand op gaat zitten misschien.

Dus van de goede ervaringen van de topic starter ben ik nog steeds niet gerust

WElke handelstal was dat ook alweer, met die erg slechte naam?
Daar zou zoiets nog wel eens standaard kunnen gebeuren. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 18:50

Longeren doe ik ook liever met touwtjes bij jonge paarden ( ook bij oude trouwens) Maar erop gaan zitten?

En als hij zo verschrikkelijk staakt, heb je enig idee waar het vandaan komt, ik denk van die bijzet!!!!!!! Dus naar voren schoppen wat runnigkawa ook al zei, of gewoon een stokje erbij en een flinke pets verkopen.
Als ie maar gaat lopen!

Verder als het een echte bangerik is, wil het nog weleens heel goed helpen, om er een hoofdstelletje met oogkleppen om te doen, zo ziet hij je niet zitten, en kan hij rustig aan je wennen. Hier rijd je mee tot ze goed stuurbaar is, en zich makkelijk laat rijden, dus ong na een maandje. Dit werkt echt goed bij angsthazen.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 19:34

Ten eerste geloof ik niet in etterbakken. Een paard reageert niet 'zomaar' op de manier zoals het reageerd, ze reageren altijd op een situatie en bv steigeren is dan een manier om iets duidelijk te maken. Een paard is een kuddedier, een volgzaam dier dat eigenlijk geen baas wil zijn. Blijkbaar heeft het dier op de 1 of andere manier onvoldoende vertrouwen in zijn/haar begeleider en 'moet' het iets doen. En dan neemt het vaak de zaak maar over zeg maar. Míjn manier is de manier van Parelli, dit is ook mijn laatste redmiddel geweest. Dit is dus natural horsemanship maar het is niet zo dat jíj het paard wat leert!! Het gaat er vooral om dat je zelf leert hoe je met situaties om kan gaan en hoe jij duidelijk kan maken aan het paard dat het je kan vertrouwen en uiteindelijk respect voor je krijgt. Een paard denkt simpel, probeer daarom dan ook je aan je paard aan te passen en niet andersom. Een paard naar een trainer sturen heb ik zelf ook nooit in geloofd, jij als ruiter zijnde zal met dit paard moeten werken dus als het terugkomt zijn jullie nog net zover. Zoals ik al eerder zei, ik zou juist beginnen met grondwerk, ook vanwege de veiligheid. Als je paard je voldoende vertrouwt en de hulpen vanaf de grond al heeft geleerd kan je er weer opkruipen en zul je zien dat het stukken beter gaat. Maar ja, dit duurt iets langer. Maar aan de andere kant,
'do you want it fast or do you want it last' Lachen

bigtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 20:29

Wat runningkawa zegt ben ik het helemaal mee eens ! En misschien toch handig om eens iemand te laten kijken en voelen . Zodat je een oplossing kunt vinden voor jezelf en voor je paard.

ischa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-03 20:38

de handelsstal waar ik heb gewerkt is zeer kundig en heeft een goede naam. daar is dus helemaal niks mis mee!. en over mijn kundigheid heeft helemaal niemand wat te zeggen aangezien niemand mij hier kent en niemand mij bezig heeft gezien.

laten we het hier verder maar bij houden.
bedankt voor jullie reacties allemaal.

groetjes ischa

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 21:12

ischa schreef:
pellie: ik ben echt zo'n naar mens. ik krijg ook vaak de vraag of ik niet contactgestoord ben!. maar ja ik loop waarschijnlijk te vaak met de paarden en de stroomstokken daar wordt je vanzelf een beetje ( electrisch ) gestoord van.

gr. ischa

arm wicht... Haha! nou ja, zo te lezen ben je vandaag met een beter been uit bed gestapt.

esme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 12:38

Ik herken je verhaal, zelf heb ik ooit ook met zo een paard te maken gehad en als je haar een jaar later tegen was gekomen zou je het niet gezegd hebben. Ze snapt gewoon nog niet wat de bedoeling is en aan jou de taak om haar dat te leren, niet te veel straffen maar super veel belonen als ze iets wel goed doet en je moet er wel even de tijd voor nemen om haar dat allemaal te leren. Je hoeft dus niet bang voor haar te zijn want gevaarlijk? lijkt me niet. Een paard is nooit gevaarlijk van zichzelf ze worden zo gemaakt door mensen die het niet snappen.
Als je bang bent dat het je zelf niet lukt of twijfel je aan je eigen kunnen schakel dan gerust hulp in van derde want als jij al begint met te roepen dat ze gevaarlijk is doe je het paard tekort. Onthou goed dat ze moet leren wat jij bedoelt een paard verstaat geen mensentaal jij moet leren haar te begrijpen en dan kan je haar leren wat je wilt. Verward

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 15:03

ieder paard is het waard er tijd in te steken.
ik weet alleen niet of alle mensen het waard zijn hun tijd in paarden te steken.
succes verder.