Impuls?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LBLGypsyCobs

Re: Impuls?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:22

Dat is bij mijn merrie inderdaad ook zo, als ik daar elke pas been geef, reageert ze nergens meer op.
Paar passen flink aanknijpen (dus been blijft op 1 plek) geeft veel meer reactie, daarna probeer ik er zo veel mogelijk af te blijven.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 10:42

Aan het been zijn is natuurlijk een deel van die impuls.
Maar hoe krijg je echt een paard dat met impuls loopt?
En is dit niet per paard verschillend? Ik bedoel de een zal er meer aanleg voor hebben dan de ander?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:48

Nee Impuls is de voorwaarts drang die door een ruiter wordt opgewekt. De wil om naar voren te lopen, van achteruit.
(en dat naar graad van africhting)
Dat merk je heel goed doordat bij de juiste drang-impuls je de achterhand echt onder het paard gaat voelen. Je ´stijgt´ aan de voorkant zeg maar.

Het enige verschil is dat het ene paard meer moeite heeft om die achterhand er onder te krijgen en daar kun je dus in hogere klasses wel tegen aanlopen.

Lady_Daniels schreef:
Ze wordt er niet dikker van ofzo dus blijkbaar heeft ze het wel nodig.
Ik merk qua energie niet veel verschil.
Ik wilde hier nog even op inhaken. Van brok worden paarden niet dikker.. Hardnekkig misverstand. Dat worden ze enkel van ruwvoer (gras/hooi/kuil/stro). Brok is voor de (extra) energie. Je kan een paard op 6 kilo brok zetten en nog een broodmager paard hebben en houden. Niet elk paard is ook gevoelig voor de energie die erin zit door pittig te zijn. Die merrie van mij heeft op een oude stal een tijdje op 6kg gestaan (waaronder merriebrok :\ ) Beest bleef broodmager en was echt niet pittig met rijden... Oorzaak... ze gaven maar één per dag een beetje kuil.. Wegwezen.. schema omgegooid.. zag er gelijk stukken beter uit :)
Laatst bijgewerkt door Sammie op 10-08-09 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:53

Tuurlijk is dat per paard verschillend, is een stukje karakter.
Een paard wat graag werkt, zal beter op je been reageren en dus veel impuls hebben.
Die van jou heeft dat duidelijk niet, dat los je op door te zorgen dat ze voor het been is.
En dat doe je weer door consequent te zijn met alles, onder het zadel, maar ook ernaast.
Als eenmaal die impuls er is, is de achterhand dus actief en dan kun je er van voren ook weer wat meer mee. Maar altijd van achter naar voren denken. En voorwaarts neerwaarts, andersom werkt niet, zonder het voorwaarts (de impuls) duikt je paard op de rem en voorhand.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:55

Jazz-en zijn vaak wel erg ruim he, kan ook zijn dat ze de kracht nog mist om én zo ruim te zijn én dan ook nog vlug te zijn. Dat kost heel veel kracht en duurt lang voordat ze die hebben. Gewoon doorgaan met je training, sterker maken, en proberen de motor zo aan te zetten dat je het gevoel krijgt dat ze je echt mee gaat nemen.. Dan pas is het goed, staat je paard 'aan' en kan je de voorkant gaan bewerken.

Dany94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:07

met die achterhand..
daar had ik ook last van,
ben met dubbele longe gaan longeren, en het hielp echt!
ben bij clinic geweest van lammert haanstra
hij zei dat het zo achterhand activeert.
ik zag ook duidelijk verschil dat haar voor hand ook
naar boven kwam, dus zichzelf groter maakten.
dan heb ik wel een BWP totaal verschillend maar misschien is het iets?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:12

Met dubbele longe longeren is geen gek idee om de achterhand sterker te maken.
Maar dit zal alleen werken als het paard actief voorwaarts is.
En dan kan een paard misschien niet sterk genoeg zijn en erg ruim lopen, maar dat is nog geen excuus om niet voorwaarts te gaan en je been te negeren.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:15

_Rhiannon_ schreef:
Met dubbele longe longeren is geen gek idee om de achterhand sterker te maken.
Maar dit zal alleen werken als het paard actief voorwaarts is.
En dan kan een paard misschien niet sterk genoeg zijn en erg ruim lopen, maar dat is nog geen excuus om niet voorwaarts te gaan en je been te negeren.

Been negeren kan niet nee, maar hij kan wel de kracht missen om flitsend te reageren, en als ie op dat moment op z'n top zit heeft t ook geen zin m over z'n grens heen te jagen. Vliegt ie juist op de voorhand.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:37

Dat snap ik, mijn merrie is ook ruim en traag.
Echter zie ik in de wei genoeg van haar om te weten dat ze wel snel kan zijn.
Als ze dan onder het zadel besluit nauwelijks of niet op m'n been te reageren jaag ik ze toch naar voren.
Dan maar een rondje kompleet uit elkaar gevallen op de voorhand, als ze maar gaat.
Op zo'n moment vind ik de voorwaartse reactie zoveel belangrijker dan nageeflijkheid of wat dan ook.
Je moet bij die van mij gewoon heel goed in de gaten houden dat ze niet in slaap sukkelt.
Als ze eenmaal goed aan het been is, kan ik ook een beetje gaan schakelen, paar pasjes terug, rij even tegen de grens aan van wat ze op dat moment kan en dan weer weg.
En daar wordt ze sterker van en sneller.

Kim2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:40

Ik heb ook zo'n paard. Altijd krijg ik wel meerdere keren commentaar over de impuls op mijn puntenformulier.

Jammer genoeg kan ik mijn paard niet veranderen. Hij is gewoon zo. Wat ik ook doe, hij blijft aan de luie kant.

Ik heb hem al meermaals wat bijgevoerd maar dan krijgt hij last van dikke achterbenen omdat hij teveel voer krijgt.

Hem in het inrijden goed actief maken aan mijn been door veel (schijn)overgangen te rijden is het enige wat bij hem helpt en resultaat oplevert!

Veel succes!

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:52

er zijn een aantal dingen die je je moet afvragen om vast te kunnen stellen wat het probleem precies is en waar het vandaan komt.

is je paard goed aan het been?
ontspant je paard zich?
laat het paard je zitten en onstpant hij zijn rug?
geeft je paard na?
is de aanleuning goed en costant?
is je paard recht?
en ook erg belangrijk, hoe zit ik zelf op het paard? rem ik hem niet, ga ik mee met de bewegingen van het paard enz enz?

door je deze dingen af te vragen kun je nagaan wat precies het probleem is bij je paard.
ook kan het zijn dat je paard last heeft van zijn, rug. rugproblemen worden vaak onderschat!

het aller belangrijkste is dat je paard goed aan je been is.
je paard moet direct op een lichte beenhulp reageren.
doet hij dat niet dan geef je direct daarna een sterkere beenhulp.
nog geen reactie dan geef je nogmaals een strekere beelhulp wellicht met een tikje van je zweep erbij.
je paard moet nu wel echt reageren!!!
schiet hij naar voren weg. niet meteen remmen, want hij gaat tenslotte naar voren dat is wat je wilt. neem hem rustig weer terug en straf hem niet af.
heb je dit voor elkaar dan kun je verder.

een veel gemaakte fout is dat veel ruiters constant drijven om er voor te zorgen dat het paard voorwaarts blijft gaan en niet in elkaar zakt. je moet niet constant drijven je paard moet uit zich zelf voorwaarts blijven gaan en je geeft pas een hulp als je iets anders wilt.
je laat je benen ontspannen afhangen naar benenden. niet afsteken of knijpen gewoon laten hangen.

om impuls op te wekken, te bewaren en te zorgen dat je paard fris aan je hulpen blijft, rij je veel overangen en schakel je veel.
niet alleen naar voren maar ook terug, gewoon een paar pasjes. dit kun je overal doen, in elke oefening en gang. bijvoorbeeld op een volte, 4 keer in iedere hoek een overang of schakelen. schakel ook ver terug, dus een schijnovergang. rij is draf terug richting de stap, ver terug, totdat je paard bijna stapt, dan geef je been en draaf je weer actief weg.
zo houdt je je paard, scherp, geconcetreerd, goed aan het been, en gaat hij meer ontspannen.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:54

en wat betreft voer, voer niet teveel daar worden paarden eerder lusteloos van dan dat ze er actiever van worden.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:03

Wat de meeste mensen hier als tips geven kan ik volledig beamen, met name de trainingstips :)

Zelf rijd ik ook een paard in de wedstrijden waarbij de impuls een aandachtspuntje blijft. Al loopt hij voor z`n doen goed actief voorwaarts en licht in de aanleuning, dan ziet het er nog niet altijd zo uit (= Groninger van 750 kilo die vanwege z`n uitdrukking en bouw ook wat traag kan ogen). Vraag ik meer, dan draagt hij zich niet mooi en raffelt hij z`n passen af. Dit blijft moeilijk, zonder meer.

De meeste tips die hierboven staan pas ik dagelijks toe en ze helpen zeker, maar hij blijft van nature weinig voorwaartse drang hebben en dit vraagt veel compensatie van mij als ruiter. Misschien een troost: midzomer is dit bij ons het lastigst. Ieder paard heeft last van hitte, maar een paard zoals dit start ik het liefst in het grauwe voor- en najaar :D